stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo met de banjo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

stille tijd

Berichtdoor Jo met de banjo » 17 feb 2004 19:47

ik hoor wel eens mensen over stille tijd praten. Gewoon wat tijd aan God besteden

Hoe denken jullie hier over?

joris

Berichtdoor joris » 17 feb 2004 19:50

Goeie zaak lijkt mij.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 feb 2004 20:04

Ik vind het belangrijk. Je bouwt daarmee de relatie op tussen God en jou.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 feb 2004 20:08

Goed om daar dagelijks tijd voor te maken (vaste tijd?).

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 feb 2004 20:38

Hoe moet je dat precies invullen? 's Avonds ben ik meestal te moe om nog uitgebreidt stille tijd te houden (ik lees dan een stukje uit de Bijbel en een dagboek) en 's morgen te moe om stille tijd te houden. Houden jullie het hier ook bij, of doen jullie nog meer, mediteren of wat dan ook en hoe doe je dat dan precies? Ik ben er zelf de laatste tijd wel meer mee bezig (met deze vragen), maar echt tot uitvoer heb ik ze nog niet gebracht. :oops:
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 feb 2004 20:50

Sinds kort lees ik de Visie van de EO, waarin ook een bijbelrooster staat. Dat volg ik. Ik lees dat altijd 's ochtends bij het ontbijt. Daarna bid ik meestal.
Verder ben ik bezig met de Bijbel es helemaal te lezen. Ik heb een soort van rooster, waarbij je er ongeveer een jaar over doet. Nou lees ik dat niet braaf elke dag en wordt het bij mij een meerjarenplan, maar soms lees ik ook wel es de tekst voor meerdere dagen. Dingen die ik niet begrijp schrijf ik op en ga daar met anderen over praten en info zoeken.

Voordat ik ga slapen lees ik af en toe een stukje, kan de Bijbel zijn, maar ook literatuur over iets wat met het geloof te maken zijn. Het laatste wat ik doe voordat ik ga slapen is bidden, even met God de dag doornemen.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 feb 2004 20:58

Heb je dat bijbelleesrooster soms digitaal? Ik ben al wel eens op zoek geweest, maar nog niets tegengekomen (waarschijnlijk niet goed gezocht).
Afbeelding

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 feb 2004 21:04

Ik lees altijd 's avonds in de Bijbel. Daarna bid ik. Soms lees ik daarna nog eens in de Bijbel als ik aan God om antwoord voor iets heb gevraagd.
Ik trek hier meestal een half uur voor uit.
Verder bid ik overdag verschillende keren, maar niet echt gepland. Dat is meestal als ik in de trein zit ofzo. In plaats van de Spits of Metro te lezen, vind ik dat je beter in gesprek kunt gaan met God. En ik bid voor het eten.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 feb 2004 21:10

Gandalf schreef:Heb je dat bijbelleesrooster soms digitaal? Ik ben al wel eens op zoek geweest, maar nog niets tegengekomen (waarschijnlijk niet goed gezocht).

Wilde em PB-en, maar volgens mij kun je geen bestanden meesturen. De link:http://www.preken.justo.nl/schedule.php Onderaan de pagina staat een handig printbare Word-file.

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 feb 2004 22:01

Erna82 schreef:
Gandalf schreef:Heb je dat bijbelleesrooster soms digitaal? Ik ben al wel eens op zoek geweest, maar nog niets tegengekomen (waarschijnlijk niet goed gezocht).

Wilde em PB-en, maar volgens mij kun je geen bestanden meesturen. De link:http://www.preken.justo.nl/schedule.php Onderaan de pagina staat een handig printbare Word-file.

Dank je Erna, je bent een schat :wink:. Hopelijk dat ik 'm nu ook daadwerkelijk ga gebruiken, ondanks m'n drukke schoolleven.
Afbeelding

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 17 feb 2004 22:19

Gandalf schreef:
Erna82 schreef:

Dank je Erna, je bent een schat :wink:. Hopelijk dat ik 'm nu ook daadwerkelijk ga gebruiken, ondanks m'n drukke schoolleven.

Soms lijkt het een end lezen (en ik moet zeggen, heel Numeri, Leviticus en Deuteronomium achter elkaar zijn wel saai), maar eigenlijk is het maar een kwartiertje. Ik ben nu op een kwart en ik kom vaak dingen tegen die ik nog niet wist.

joris

Berichtdoor joris » 17 feb 2004 22:56

ik lees gewoon stukken uit de bijbel> ben vooraan begonnen, zit nu in deuteronomium. Leer constat nieuwe dingen. Somns lees ik ook alleen uit een boek waar ik veel van leer. Soms zeg ik ook alleen: Here God ik hou van u maar nu ben ik moe, tot morgen.Die tijd haal ik inde file wel weer in.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 feb 2004 00:13

's morgens probeer ik m'n dagboek te lezen (Chequeboek van de bank des geloofs - Spurgeon, behandeld elke dag een belofte uit de bijbel)
's avonds lees ik ongeveer een kolom in m'n bijbel (dat is het langste stuk wat ik 's avonds kan lezen waarbij alles nog redelijk doordringt :oops: )
in de bus lees ik meestal één of andere boek.
overdag houd ik af en toe (maar niet zo vaak) stille tijd, gewoon als ik daar behoefte aan heb, dan lees ik meestal stukje uit de bijbel maar neem ik vooral tijd om gewoon stil te zijn. (wat me 'smorgnes niet lukt omdat ik de bus moet halen en 'savonds omdat dan stil zijn synoniem is voor slapen)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: stille tijd

Berichtdoor Ikke21 » 18 feb 2004 12:09

Jo met de banjo schreef:ik hoor wel eens mensen over stille tijd praten. Gewoon wat tijd aan God besteden

Hoe denken jullie hier over?

Vind ik niet verkeerd nee, we rennen en vliegen de hele dag en wanneer lezen, bidden we?? Vaak wordt het voor het slapen gaan ook nog vergeten omdat we dan zo moe zijn (dit herken ik van vroeger bij mezelf), dus zo'n stille vind ik wel een goed idee, we nemen dan echt de tijd om over God na te denken of wat je dan ook wil doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 13:32

Hoe moet je dat precies invullen? 's Avonds ben ik meestal te moe om nog uitgebreidt stille tijd te houden (ik lees dan een stukje uit de Bijbel en een dagboek) en 's morgen te moe om stille tijd te houden. Houden jullie het hier ook bij, of doen jullie nog meer, mediteren of wat dan ook en hoe doe je dat dan precies? Ik ben er zelf de laatste tijd wel meer mee bezig (met deze vragen), maar echt tot uitvoer heb ik ze nog niet gebracht.

Je geeft zelf al aan waarom het zo goed is. We zijn vaak zo druk. Opstaan, ontbijten, snel ff lezen, werken/school, eten, huiswerk, sporten, vereniging en weet ik veel wat. Stille tijd is gewoon even alles stopzetten en met God bezig gaan. Dat kan door te lezen, door te bidden, door na te denken over de dag, wat goed ging en wat niet, hoe dat anders kan etc. Het is heel goed in de drukte van het leven bewust tijd in te ruimen voor God. God moet niet iets zijn wat er zo tussendoor nog net ff af kan, snel een gebed afrafelen voor het slapen gaan, lezen na het eten want dat hoort nou eenmaal. Nee bewust werken aan een relatie met Hem! Net als in een relatie op aarde... niet ff aan de telefoon een standaardrijtje afwerken: Hoe gaat het ermee, goed? ja met mij ook, oke, doei. Een relatie hebben kost tijd!

Terug naar “Archief”