Spannen christelijke bedrijven God en geloof voor hun kar?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Spannen christelijke bedrijven God en geloof voor hun kar?

Berichtdoor JeeWee » 01 feb 2011 20:13

In de rubriek DWARS heeft refoweb een COLUMN geplaatst over een verzekeringen voor de reformatorische gezindte.
Het Reformatorisch Dagblad berichtte eerder over dit bedrijf Credeo.

De columnist maakt dit nogal belachelijk en neemt het dit bedrijf Credeo enorm kwalijk en verwijt hen dat zij geld willen verdienen aan God. Dat brengt mij tot de vraag: is het misbruik als je God en geloof inzet bij je bedrijfsvoering?
Doet een christelijke uitgever dat ook niet?
Doet refoweb dat zelf ook niet met de betaalde nieuwsbrieven en advertenties?
Doen al die christelijke bedrijven dat niet die dagelijks de kolommen van het RD vullen? Die het RD dat zelf niet? Wandel rond op Wegwijs en andere evenementen en je ziet overal dat reformatorische bedrijven zich op refo's richten.
Is het vette handel of een goede en gerechtvaardigde keuze?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Spannen christelijke bedrijven God en geloof voor hun kar?

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 20:31

Blijkbaar is er behoefte aan dat soort dienstverlening. Volgens mij niet meer dan normaal dat mensen daarop inspelen, de gevraagde diensten leveren en daar een bescheiden inkomen aan overhouden.

Als je lagere premies kunt rekenen omdat je klanten over het algemeen minder claimen, dan is iedereen daar toch mee geholpen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 22:51

Ik heb, met dank :neeschudden: aan de nieuwe opzet van de site, weer toegegeven aan de verleiding om een refowebcolumn te lezen.
De column is weer van bizar laag niveau, en gaat alle perken te buiten.

Hetgeen niet wil zeggen dat ik Credeo nu zo'n geweldig initiatief vind, met name de naamgeving staat mij tegen. Verder is het natuurlijk gewoon een economische wet dat mensen die minder schade claimen minder premie hoeven te betalen, dus dat vind ik geen probleem.

Boekenstek
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Boekenstek » 01 feb 2011 23:03

Volgens mij moet je als christelijk bedrijf juist laten zien wat dat betekent in:
* afspraken
* service
* gevoel
* prijzen
* enz.
Volgens mij is daar wel wat over te zeggen met Gods Woord in de hand.
Een predikant verdient ook zijn geld. Volgens mij zegt Paulus daar wat over.
Waar gebruik je je rijkdom voor? Dat is ook een goede vraag. Voor je wellusten of voor je naasten...
Laatst gewijzigd door Boekenstek op 01 feb 2011 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 23:03

TheKeimpe schreef:Ik heb, met dank :neeschudden: aan de nieuwe opzet van de site, weer toegegeven aan de verleiding om een refowebcolumn te lezen.

Ja, dat had je beter niet kunnen doen...

Hetgeen niet wil zeggen dat ik Credeo nu zo'n geweldig initiatief vind, met name de naamgeving staat mij tegen. Verder is het natuurlijk gewoon een economische wet dat mensen die minder schade claimen minder premie hoeven te betalen, dus dat vind ik geen probleem.

In het geval van verzekeringen gaat dat niet echt op, toch, vanwege het solidaire karakter ervan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 23:08

Juist wel, als iedereen gemiddeld 10% minder claimt, kan de premie 10% omlaag.
Komt er een boefje dat ineens 200% meer claimt dan gemiddeld, dan heeft die dus een mooi voordeeltje.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 02 feb 2011 10:16

TheKeimpe schreef:Ik heb, met dank :neeschudden: aan de nieuwe opzet van de site, weer toegegeven aan de verleiding om een refowebcolumn te lezen.

Dat was ook precies de reden waarom ik weer eens ging kijken. Ik schrok en vond het schandalig, zo'n god- en mensonterend schrijfsel vol minne verdachtmakingen.
Ik kon zelfs de verleiding niet weerstaan en heb er kort mijn afkeuring uitgesproken. Uiterard werd ook dat weer afgestraft met een reactie van Omega.

Zelfs toen de oprichter van het bedrijf een integere reactie plaatste werd dit door Omega afgedaan met 'eigen schuld, dikke bult'.

Dat bracht mij op de topicvraag. Natuurlijk zullen er best bedrijven zijn die puur uit commerciële motieven juist op de Refodoelgroep gaan zitten. Maar dan nog: is dat fout?
En veel christenen, zoals dit bedrijf Credeo willen bewust voor christenen werken vanuit een christelijke identiteit: is dat fout?
Dacht je dat al die christelijke uitgevers en dat Refoweb niet gewoon verdient aan de doelgroep? Maar is dat fout?
Ik denk dat we pas de mist in gaan als we, aan wie dan ook, ondeugdelijke waar leveren, of tegen veel te hoge prijzen onder het mom van 'ze betalen toch wel'.

Hoe ver mag je gaan in je verwijzing naar en in het gebruiken van je christelijke identiteit, in het gebruik van Gods naam in je ogen naam of slogans?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

arjan1984
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor arjan1984 » 07 feb 2011 21:10

ik denk dat die dingen die in t bericht hierboven staan niet echt fout zijn, alleen heeft credeo een paar puntjes die wel enigzinds te denken geven.

re richten op de reformatorische markt, dat is niet erg, dat doen zoveem zaken, met name in op de veluwe is een algemeen iets. niets mis mee, een hoedewinkel , de bakker of zelfs de visboer kan een christelijke identiteit hebben.

alleen hebben zij deze naam niet in hun bedrijfsnaam verwerkt. dat vind ik al erg storend eerlijk gezegd, zeker als er dan ook nog eens een oprichter komt die verschrikkelijk verbaasd is!

verder wordt je als niet christelijk persoon niet rechtsomkeert de winkel uitgegooit als je toevallig niet christelijk bent. nooit een christelijk ondernemer gezien die bij binnenkomst checkt of je wel een bijbel op zak hebt en je er uitgooit als je die niet hebt. dit is bij credeo wel een isseu, je mag nl alleen lid worden als je een nette kerkgang e.d hebt. dat zijn zaken die uberhaupt al niet te beoordelen zijn, en ook een maatstaf van niets zijn. immers iemand die voor de vorm naar de kerk zou gaan, geen tv zou hebben en voorbeeldig schijnheilig is, zou dan welkom zijn bij credeo, terwijl een eerlijk christen die op een andere manier zijn godsdienst invult er geen polis krijgt. afgezien wat je zou vinden van iemand die verminderd naar de kerk gaat, en wel een tv heeft, dus kortweg geen refo is, is dit wel een raar verhaal.

kortom: het richten op een refomarkt is prima, maar richten op is niet uitsluiten van.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 07 feb 2011 23:05

Inderdaad denk ik dat het niet slim is om de naam Credeo te gebruiken. Advertenties zullen ook vrijwel zeker in bijv. het RD worden geweigerd...

maar voor de rest? Niks mis mee

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 feb 2011 23:12

@arjan 1984: betreft dat richten op in plaats van uitsluiten van, helemaal mee eens!

daarnaast vind ik ook hun logica heel vaag, goede christelijke mensen declareren minder dus is de premie lager.
zelf zat ik vroeger bij een refo garage met mijn auto, waarom? nou eerlijk gezegd vertrouwde ik die, ik kwam bijv met een klapband een keer bij een quikfit en die wilde meteen voor heel veel geld al mijn banden vervangen, ik zei wacht even, ik overlegde met mijn eigen garage en die kwam met een heel ander ( veel goedkoper ) advies, zo heb ik heel veel meer hele goede ervaringen met hem waar ik gewoon van weet dat het hem niet om zijn eigen winst gaat. ook vaak een klein karweitje als een lampje vervangen deed hij in 5 minuutjes en dan wilde hij er niets voor hebben maar zei stop maar wat in het potje als je echt wat wilt geven( stond bij de deur voor een goed doel )
kijk het zou fijn zijn als je zo een vertrouwen ook in een verzekeringsmaatschappij kan hebben, en dat zou de enige reden zijn dat ik overstap. en niet omdat ze minder premie geven want hopen dat christenen minder declareren.

arjan1984
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor arjan1984 » 08 feb 2011 00:21

wat mij nog het meest steekt is dat ik een aantal expliciete vragen heb gesteld aan Remco Zetsema, een van de medeoprichters van Credeo.

over vaag gesproken:

onder andere waarom zo een polis naast prolife nodig is, waarom deze zo een shocking naam moet hebben en nog meer. op GEEN van deze vragen had meneer een passend antwoord. toen ik verder ging denken bedacht ik mij dat die meneer zich dat ook niet kan veroorloven. samen met 1 ander persoon gaat hij 1 van de 5 kantoren zijn die deze polis gaat verkopen. als dit mis gaat hebben die bureau's een enorm probleem denk ik, dus toegeven dat t niet handig is zullen ze nooit doen. mocht dit de reden niet zijn dan is het wel omdat ze er ws brood in hebben 1/5 van refo nederland een polis te verkopen, gesteld dat alle refo's meedoen

zijn verhalen klonken erg mooi maar ik betwijfel of we 100% van t verhaal gehoord hebben

voor zover ik kan zien voegt het amper wat toe. uiteindelijk is en blijft het een verzekering. kan me voorstellen dat je een christelijke onderneming kiest omdat mensen graag binnen het circuit blijven, maar t voegt verder weinig toe.

in het bericht hadden ze het over verzekeren van orgels en de inzittende verzekering van een mpv. 2 dingen die al heeel erg lang bestaan, en als ik hun moet geloven dus al die tijd al een enorm probleem zijn geweest. half refo nederland heeft al 10, 20,30 aar orgels, en nu is t opeens erg lastig. reformatorich nederland rijd al jaren met volkswagen busjes, en 7 persoons auto's en nu opeens is dat een enorm probleem. orgels zijn minder gangbaar, maar seculier nederland rijd ook 7 persoons auto's. die kunnen ze ook gewoon verzekeren.

mooie van t systeem is dat je in 1 klap de hele refoboel naar je toe trekt. t is een uniek product, want je bent de enige refo verzekering (klinkt idd als een contradictio), dus reclame maken is haast niet nodig. maar als je het refo deel er af haalt hou je gewoon een verzekering over. daarnaast kun je als christen gewoon ook netjes je claims indienen, dan heb je helemaal niet zo een verzekering nodig! t blijft een erg wankel verhaal voor nuchtere mensen. als je gaat fladderen zodra je t woordje refo hoort is dit uiteraard een gesloten deal bijvoorbaat.

wat ook zo opvalt is dat Zetzema eerst oproept om vragen via de mail te stellen of te bellen. blijkbaar zijn ze niet zeker van hun zaak en willen ze t liefst dat in een mooi doofpotje stoppen, maar daar gaan onze chatters natuurlijk niet mee accoord! toen ik aangaf dat een open en eerlijk zakenman dit ook wel publiek kon bespreken was er " geen eer meer aan ons te behalen" waren we welkom om een aanvraag te doen. nou mooi niet dus:D. t blijft een opgeworpen punt die de organisatie niet op wil lossen, dus nu maar hopen dat het RD er mee aan de haal gaat zodat er in ieder geval een eerlijk en open verhaal over ontstaat inplaats van dat vage geklets!

nogmaals een christelijke organisatie starten is prachtig, alleen is dit een reformatorische mentaliteit en zouden ze een christelijke mentaliteit moeten hebben

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2011 12:24

Wij hebben een paar onaangename ervaringen met refobedrijven :(
Ik heb vrienden doorverwezen naar bepaalde leveranciers en ook zij kwamen nogal ontgoocheld uit.
Dat is dubbel jammer !
Je verwachtingspatroon is eigenlijk hoger, toch wel, dus je keldert enorm naar beneden als je merkt dat je gewoon bel**erd wordt !
En dan praat ik niet eens over het feit dat dingen soms gewoon ordinair duurder zijn, maar de service, niet nakomen van afspraken.
Wij zijn inmiddels zo ver dat wij niet meer bewust op zoek gaan naar een refobedrijf, is het zo, dan is het zo, maar ik ga geen RD of Terdege meer afspeuren voor een leverancier.
Sorry voor allen die wel goed zijn, die zijn er gelukkig ook, weet ik, maar voor ons niet meer.

habibti
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor habibti » 08 feb 2011 19:23

Even de discussie aangekeken maar toch moet mij wat van het hart. Allereerst de toon van de collumist mag wat mij betreft best wel gematigder. Kritiek is goed, maar niet richting het elkaar naar beneden halen, vooral als christenen zijnde onderling lijkt me dit niet een christelijke levenswandel. Heb uw naasten lief als uwzelven en wie zonder zonde is werpe de eerste steen! Hoewel de colluminist met wat hij of zij duidelijk wilt maken wel in zijn kritiek gelijk heeft!

Op het punt van verzekeringen, hier mijn kennis, heb zelf jarenlang gewerkt in de verzekeringen tot half 2010 en als ik volledig weer hersteld ben zal ik hopelijk weer in deze branche werkzaam kunnen zijn.

Allereerst ik ben er niet op tegen om je toe te spitsen op een bepaald publiek zoals de reformatorische gezindte. Het is echter veel beter om je niet te uniformeren aan de kerkgang! Er zijn ook in de reformatorische kringen thuislezers, die worden hier dus direct buitengesloten. Of mensen die bewust niet in de kerk komen om bepaalde redenen, terwijl zij wel diep en met oprecht hart geloven. Daarnaast heb je ook de (buitenlandse) orthodoxe kerken die vanuit hun traditie in de leer de oorspronkelijke joodse wettische leer vast houden. Terwijl er veel mensen zullen zijn die hier ook voor te porren zijn. Want juist deze mensen kennen vaak vanuit hun eigen land de christenvervolging en zijn ook meer bereid om bij christenen zelf te consumeren. Deze criteria valt dus eigenlijk onder de noemer discriminatie.

De misleiding van christenen of reformatorische gezindte in de reclame onder het mom van christelijke identiteit:[

Net zoals pro life wat groots naar buiten brengt dat euthenasie en abortus provocatus niet vergoed word, zo misleid credeo de mensen met hun 10% pakketkorting die zij geven vergeleken met de vorige verzekeraar en de voorwaarden waar men als verzekeringnemer moet voldoen..

Pro Life;

Zij geven aan dat abortus provocatus niet vergoed word. Dit wordt echter wel in de AWBZ vvergoed wat elke nl. die niet gemoedsbezwaard is aan meebetalen. Euthanasie is iets anders, dit zit in de aanvullende dekkingen ten grondslag. De misleiding zit hier in en is vanuit hoofd van verzekeraar puur marketingstrategie net als dat zij zich in andere groepen richten op vegetariers of homo's. Het is anders als men zegt, wij hebben in de dekkingen ook euthanasie en abortus uitgesloten, wij richten ons op de christelijke identiteit en doelgroep. Jullie betalen dezelfde premie voor het basispakket, het extra geld wat wij hier aan overhouden steken wij in meer pallitatieve zorg en omdat er in het algemeen meer kinderen worden geboren in de gereformeerde gezindte geven wij extra kraamzorg in de aanvullende dekking.

Credeo:
Speerpunten van hen zijn dat ze 10% korting geven obv 4 verzekeringen vergeleken met de vorige verzekeraar, 7 pers. inzittenden voor een mpv wat doorgaans moeilijker zou zijn. Orgels of dure boeken moeilijk te verzekeren zou zijn. Voorwaarden van acceptatie regelmatige kerkgang.
Dit kunnen we ontkrachten.
Het is een mooi lokkertje maar als je bij de interpolis, delta lloyd, aegon, reaal 4 verzekeringen afsluit in 1 x dan krijg je ook een pakketkorting wat meestal 10% is, hoe meer verzekeringen ze afsluiten in het pakket is de regel hoe meer korting je krijgt. Voorheen was het zo dat dit 5 jr. contract standaard was en je niet eerder kon oversluiten, tegenwoordig is dit in de wet geregeld dat men er wel onderuit kan door ten allen tijde om te kunnen zetten naar 1 jr. contract bij prolongatiedatum (datum dat de verzekering is ingegaan). Orgels en dure boeken worden tot meestal 2500-5000- euro in de inboedelverzekering gedekt onder de noemer audiovisuele en computerapparatuur. Kom je met de nieuwwaarde van je muziekinstrumenten of verzameling/fotocamera etc.etc. hier overheen, dan kun je dit dmv een aparte kostbaarhedenverzekering dit verzekeren.
In de regel bij een motorrijtuigenverzekerig is het normaal dat je het aantal zitplaatsen wat het voertuig herbergt bij de ongevalleninzittendenverzekering verzekerd. Bij Schadeverzekering inzittenden word hier ook vanuit gegaan.
De voorwaarden die zij stellen volgens verzekeraar national academic vereist dat ze een regelmatige kerkgang is vernietigbaar. Dit zou betekenen dat de verzekeraar dit bij iedereen zou doen. De praktijk zal er echter iets anders uit zien. Credeo zal naar alle waarschijnlijkheid gevolmachtigde tussenpersoon zijn. Normaliter bij de reguliere verzekeringen en tussenpersonen doet de verzekeraar de acceptatie en schadeclaims zelf hanteren.. Bij gevolmachtigde kantoren/tussenpersonen mogen zij zelf accepteren en schadeclaims afhandelen tot een bepaald bedrag wat overeengekomen is tussen betrokken partijen. Zo kan de tussenpersoon spelen met de acceptatienormen spelen kunnen met de premie om zo de verzekeringnemer te laten kiezen naar hun volmachtpolissen omdat zij hier meer aan verdienen dan wanneer ze dit bij een verzekeraar en ze een agentschapen hebben onderbrengen of uit coulance toch bep. schadeclaims uitkeren. De verzekeraar in dit geval dus national academic zal 1x in de 2 jr. de balans opmaken hoeveel verzekeringen zijn er afgesloten, wat is de totale uitkeringen van de schadeclaims, zullen steekproeven houden om te kijken of de gevolmachtigde tussenpersoon geen fraude pleegt volgens de verzekeringsvoorwaarden die aan de polis hangen.

Als ze open kaart spelen bij Credeo dat deze constructie er is, de acceptatienormen door hen zijn aangesteld als eis regelmatige kerkgang, ze doordat er door de gereformeerde gezindte minder schadeclaims ingediend worden en ze aangeven dat het pakketkorting is of aangeven EXTRA 10% KORTING geven vergeleken met de vorige verzekeraar dan zijn ze eerlijk en misleiden ze de gereformeerde gezindte niet.

Ik zeg niet dat het geen goede of verantwoorde keuzes zijn als je bij prolife of credeo je verzekeringen afsluit en zo je broeders en zusters in je christelijke identiteit je gunst verleent om hun kost te winnen voor hun gezinnen. Maar openheid,eerlijkheid & transparantie zouden op zijn plaats zijn in een christelijke levenswandel. Daarnaast Jezus neemt ook hoereerders en tollenaars aan, wie zijn wij als mensen dan om deze personen uit te sluiten? En ligt er dan als christelijke (gevolmachtigde) tussenpersoon dan niet een mooie taak om te evangeliseren en het Woord van God uit te brengen door de Heilige Geest bevangen zodat dezen gewaarschuwd worden om van het slechte pad af te treden?
Geduld is een schone zaak en de wijsheid van een vrouw...

habibti
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor habibti » 08 feb 2011 19:26

Geduld is een schone zaak en de wijsheid van een vrouw...

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 08 feb 2011 19:52

ik denk dat het niet alleen deze verzekeraar is, maar ook alle andere bedrijven die een reformatorisch tintje hebben. Kledingwinkels, autoverkopers, huizenboeren, etc. die in een onder ons bekende krant adverteren zijn altijd 10% duurder dan de gemiddelde seculiere verkoper....
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

Terug naar “Archief”