Egypte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Egypte

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 16:35

Tja, daar is het nu erg onrustig. Voor mij is dit denk ik iets aansprekender dan gemiddeld, omdat mijn broer in Caïro werkt.

Wat ik alleen niet weet: waar moet ik ElBaradei plaatsen? Is dit een gematigde moslim, of juist een fanatieke? En waar hoort de Moslimbroederschap, in welke hoek?

Waar zal het naar toe gaan? Wat gebeurt er met de positie van de Christenen in Egypte, als Mubarak van het toneel verdwijnt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Egypte

Berichtdoor Mortlach » 01 feb 2011 16:43

Volgens mij is hij juist gematigd en trad hij stevig op tegen extremisme, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb ook geen idee wat de aanleiding was voor deze opstand. Ik weet wel dat ik het altijd bijzonder treurig vind als een regering het leger inzet tegen de eigen bevolking.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 16:46

Maar inmiddels treedt het leger niet meer op, wat volgens mij er op wijst dat Mubarak zijn koffer kan gaan pakken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2011 10:26

Volgens mij heeft deze opstand vooral een economische en politiek-sociale achtergrond. De hoge werkloosheid, de stijgende voedselprijzen, de corruptie en het gebrek aan politieke vrijheid zijn de voornaamste oorzaken.
Bij de demonstraties vallen dan ook geen moslimfundamentalisten op, maar jongeren en mensen uit de middenklasse die dat allemaal zat zijn.

De dagen van Moebarak als president zijn inderdaad geteld. Vraag is wel wat er dan gaat gebeuren. In het meest optimistische scenario komt er een vorm van democratie op gang als bijv. in Turkije (hoewel dat land momenteel een islamitische ruk naar rechts maakt), in de meer pessimistische scenario's heb je ofwel chaos met elkaar bestrijdende politieke groeperingen, ofwel een groepering (bijv. fundamentalisten) die de macht grijpt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 13:30

Ik heb tanks op TV gezien waar een halve maan en een kruis op stonden. Christenen en moslims strijden samen tegen het regime van Moebarak.

Overigens vind ik het wel tergend tekenend dat het regime in het "democratische" Israel de despoot Moebarak blijft steunen en EU en VS ook zo lopen te twijfelen. Er voltrekt zich wereldgeschiedenis à la 1989 in de Arabische wereld. Nu zijn het niet de fundamentalisten, maar de gewone mensen die hun rechten komen opeisen.

Deze mensen verdienen onze volmondige steun.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2011 13:34

Optimatus schreef:Ik heb tanks op TV gezien waar een halve maan en een kruis op stonden. Christenen en moslims strijden samen tegen het regime van Moebarak.

Overigens vind ik het wel tergend tekenend dat het regime in het "democratische" Israel de despoot Moebarak blijft steunen en EU en VS ook zo lopen te twijfelen. Er voltrekt zich wereldgeschiedenis à la 1989 in de Arabische wereld. Nu zijn het niet de fundamentalisten, maar de gewone mensen die hun rechten komen opeisen.

Het is toch logisch dat Israel niet direct afstand neemt van Mubarak. Israel moet maar afwachten hoe de nieuwe leiders zich zullen opstellen, terwijl met Mubarak zaken te doen waren i.k.v. de veiligheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 13:57

Dat bedacht ik me ook toen ik zag dat je gereageerd had.

Dit laat echter niet onverlet dat het de Egyptenaren zijn die hun leiders kiezen en niet de buur- of andere landen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2011 14:28

Optimatus schreef:Ik heb tanks op TV gezien waar een halve maan en een kruis op stonden. Christenen en moslims strijden samen tegen het regime van Moebarak.

Deze mensen verdienen onze volmondige steun.

Ik meende op het nieuws te horen dat Barack Moebarak heeft gebeld en gezegd dat hij beter op kon stappen.
Dat gaat hij dan wel doen, maar niet nu.
Volgens mij heeft hij nog niet uit het raam gekeken :mrgreen:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 14:43

Misschien dat ze vrijdag bij Moe op de thee komen en hem dan vriendelijk vragen een eindje mee te gaan wandelen buiten het paleis voor de nodige frisse lucht.

Kortom: ze zetten 'm af.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 feb 2011 15:07

Optimatus schreef:Misschien dat ze vrijdag bij Moe op de thee komen en hem dan vriendelijk vragen een eindje mee te gaan wandelen buiten het paleis voor de nodige frisse lucht.

Kortom: ze zetten 'm af.

Zo zie je maar, macht is zooooo betrekkelijk :-oo

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 feb 2011 16:36

De situatie is inmiddels aardig veranderd... Check o.a. de Engelse Al Jazeera: http://english.aljazeera.net. Gevechten pro en contra Mubarak. Volgens ooggetuigen zijn de pro's ingehuurd/politieagenten en is het georganiseerd geweld... dat wordt door de regering ontkend, tsja..
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 02 feb 2011 19:41

Het gaat vandaag niet goed daar... :(

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2011 19:54

Optimatus schreef:Dit laat echter niet onverlet dat het de Egyptenaren zijn die hun leiders kiezen en niet de buur- of andere landen.

Israël bemoeit zich er niet mee, dus waarom gelijk weer zo aggressief jegens Israël?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 19:58

Heb je Netanjahoe dan niet zien pleiten voor Moebarak?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 feb 2011 20:03

Optimatus schreef:Heb je Netanjahoe dan niet zien pleiten voor Moebarak?

Hij heeft helemaal niets bepleit, hij is enkel bezorgd over de veiligheidsituatie van zijn eigen land. Bovendien heeft hij zijn ministers opgeroepen om zich niet publiekelijk uit te laten over deze kwestie.

Terug naar “Archief”