Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2011 09:35

Jantjes schreef:
Marnix schreef::)

Wat zegt de Bijbel daar over? Ik lees daar niks over een mini-blokje (of schijfje) brood :)

Ik lees wel dat zij (de discipelen met Jezus) aten namelijk het Paaslam en daarvan nam Hij een stukje en zei…......
Dus het was een klein stukje van een behoorlijke maaltijd :D
Niet te vergelijken zoals wij het nu doen toch…. :(

.

Nou, even voor de goede orde, de paasbroden, dat waren flinke broden. Daarnaast beperkte de maaltijd zich niet tot 1 stukje. Jezus breekt een stuk van het brood en zegt: Dit is mijn lichaam voor u. Neemt en eet. En vervolgens breekt men stukken van de broden af. Men eet niet 1 stukje en laat de rest liggen, de broden werden opgegeten.

Evenzo, nadat de maaltijd afgelopen was nam Hij de beker. Het pascha en ook het avondmaal in het begin, was veel meer een echte maaltijd dan nu.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 01 feb 2011 10:15

Jantje schreef:Volgens mij wankelt je traditie een klein beetje. :)

Hangt ervan af welke traditie... :wink:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 feb 2011 11:24

Riska schreef:

Waar het hier in deze topic over gaat namelijk kinderdoop c.q. volwassen doop.
Kinderdoop onjuist en niet Bijbels door traditie wordt dit in stand gehouden, volwassendoop juist en Bijbels.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 01 feb 2011 14:43

Jantjes schreef:Kinderdoop onjuist en niet Bijbels door traditie wordt dit in stand gehouden, volwassendoop juist en Bijbels.

Ach ja....het zal wel...... :|

Kunnen we niet eens loskomen van die bekrompen kokervisies?
Ik ben het eens met van Veluw.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 feb 2011 19:33

Cathy schreef:Kunnen we niet eens loskomen van die bekrompen kokervisies?
Ik ben het eens met van Veluw.

Ik ook.
Ik raad de mensen aan die zo nodig tegen kinderdoop moeten schoppen een eigen kerk te stichten.
O nee, dan staan ze ook weer in een traditie, van kerkscheuringen...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 22:09

Tja...

Terug naar het doopgesprek maar weer.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 01 feb 2011 23:33

Optimatus schreef:
Antoinette schreef:Alleen mijn vuist pas nog niet in dit doopvond... nee dat wordt geen onderdompeling dan... :mrgreen:

Wil jij bij het Avondmaal dan ook een heel brood in plaats van een klein stukje?

:lol: :lol: :lol: grapjas!
Jij bent zeker de leukste thuis???

Nou nee in dat geval is een klein stukje voldoende!
Maar in mijn Bijbel staat duidelijk "dopen" en we dopen zoals in Romeinen 6!
3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding.

Heb jij weleens gezien dat iemand begraven kon worden onder 3 schepjes grond??
Volgens mij moeten er wat meer aan te pas komen dan 3 schepjes grond (3 schepjes water uit het doopvond) om begraven te worden in Zijn dood??
Ik denk gewoon logisch en Jezus ging ons voor net als de kamerling, etc. en ze kwamen allemaal op uit het water!
Leg dat maar eens uit.....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Faramir

Berichtdoor Faramir » 02 feb 2011 07:24

Jantjes schreef:
Riska schreef:

Waar het hier in deze topic over gaat namelijk kinderdoop c.q. volwassen doop.
Kinderdoop onjuist en niet Bijbels door traditie wordt dit in stand gehouden, volwassendoop juist en Bijbels.

De term kinderdoop is al onjuist. In traditioneel protestante gemeenten is er sprake van een verbondsdoop. Dat is voor zowel kinderen als volwassenen die tot geloof komen. Het is wel degelijk bijbels daar er in de Bijbel hele huishoudens gedoopt werden.

Weet je wat pas echt onbijbels is?
Het ageren tegen de doop van jonge kinderen en deze doop afdoen als vals. Niet enkel is dat heel onbijbels, maar ook heel onchristelijk, daarnaast kan het ook gezien worden als blasfemistisch.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 09:19

Faramir schreef: De term kinderdoop is al onjuist. In traditioneel protestante gemeenten is er sprake van een verbondsdoop. Dat is voor zowel kinderen als volwassenen die tot geloof komen. Het is wel degelijk bijbels daar er in de Bijbel hele huishoudens gedoopt werden.

Weet je wat pas echt onbijbels is?
Het ageren tegen de doop van jonge kinderen en deze doop afdoen als vals. Niet enkel is dat heel onbijbels, maar ook heel onchristelijk, daarnaast kan het ook gezien worden als blasfemistisch.

Uit uw opmerkingen blijkt wel dat u geïndoctrineerd bent door uw traditioneel protestante gemeenten. Dat is prima natuurlijk en houd het dan ook bij een onjuiste kinderdoop. Het is alleen jammer dat u geen gegronde rede uit de Bijbel kan aantonen dat de kinderdoop juist is. Het is ook op grond van de Bijbel niet aan te tonen dat er kinderen zijn gedoopt nog dat er hele huishoudens zouden gedoopt zijn waar kinderen bij zouden zijn. Dit laatste is op onjuiste ‘vermoedens’ gebaseerd en niet op feiten. En….. heeft u wel eens baby’s tot geloof horen komen in een verbondsdoop? Ziet u zelf de onzin hier van niet in ?

Misschien aardig om te weten dat Spurgeon niet altijd baptist is geweest, hij is als baby 'gedoopt'. Toen iemand die voor de Bijbelse geloofsdoop was hem daarop aansprak beloofde Spurgeon alle 'bewijzen' uit de Bijbel te halen waaruit bleek dat de kinderdoop juist was, teneinde hem daarvan te overtuigen.Maar bij zijn eerlijk onderzoek kon hij niet één echt overtuigend bewijs vóór de kinderdoop vinden maar werd hij juist overtuigd van de waarheid van de geloofsdoop.Toen heeft hij zich op 16 jarige leeftijd laten ('over') dopen, tot verdriet van zijn moeder.

Zijn moeder schreef hem: O Charles, ik heb de Heere vaak gebeden een christen van je te maken, maar ik heb er nooit om gevraagd dat je een baptist zou worden, waarop Spurgeon antwoordde: Moeder, de Heere heeft uw gebed met Zijn gebruikelijke gulheid beantwoord en u veel en veel meer gegeven dan u vroeg of dacht.

.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 feb 2011 09:33

Faramir schreef:De term kinderdoop is al onjuist. In traditioneel protestante gemeenten is er sprake van een verbondsdoop. Dat is voor zowel kinderen als volwassenen die tot geloof komen. Het is wel degelijk bijbels daar er in de Bijbel hele huishoudens gedoopt werden.

Dank je - ik ben heel blij met deze opmerking.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2011 10:49

Jantjes schreef:En….. heeft u wel eens baby’s tot geloof horen komen in een verbondsdoop? Ziet u zelf de onzin hier van niet in ?
Ik die daar de onzin niet van in en wel omdat verreweg de meeste christenen als kind gedoopt zijn.
En verder heeft "huis" in de Bijbel altijd betrekking op allen die in zo'n huis wonen: mannen, vrouwen, kinderen en slaven. Het is all-inclusive. Dus dan hoeft er ook niet expliciet bij te staan dat er ook kinderen gedoopt worden: als iemand met zijn hele huis gedoopt is, worden er dan in principe ook eventuele kinderen mee bedoeld.

Jantjes schreef:De Besnijdenis is vervult in Christus en het bloed heeft gevloeid dat hoeft niet ‘in plaats van’ te komen. Ook niet als je de kinderdoop als een verbondsvisie beschouwd, want het Oude Verbond heeft plaatsgemaakt voor het Nieuwe Verbond.
Juist omdat het oude verbond plaatsgemaakt heeft voor het nieuwe verbond, heeft ook het teken van het oude verbond (de besnijdenis) plaatsgemaakt voor het teken van het nieuwe verbond (de doop, voor de heidenen in elk geval). Dat wordt er bedoeld als er gezegd wordt dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 02 feb 2011 11:11

@elbert,

Ik wil absoluut niet twisten over kinder/volwassen doop, maar besnijdenis naar het vlees
in oude verbond staat in het nw.verbond toch voor besnijdenis van het hart door de
Heilige Geest ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 feb 2011 11:35

schaapje schreef:Ik wil absoluut niet twisten over kinder/volwassen doop, maar besnijdenis naar het vlees
in oude verbond staat in het nw.verbond toch voor besnijdenis van het hart door de
Heilige Geest ?
Onder het oude verbond ging het ook al om de besnijdenis van het hart:

Deut. 10:16 Besnijd dan de voorhuid van uw hart en wees niet langer halsstarrig.
Deut. 30:6 De HEERE, uw God, zal uw hart en het hart van uw nageslacht besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw hart en met heel uw ziel, zodat u leven zult.
Jer. 4:4 Besnijd u voor de HEERE en doe de voorhuid van uw hart weg, mannen van Juda en inwoners van Jeruzalem; anders zal Mijn grimmigheid uitslaan als een vuur en branden zonder dat iemand kan blussen, vanwege uw slechte daden.
Jer. 9:26 Egypte en Juda, Edom en de Ammonieten, Moab en allen die kaalgeschoren zijn aan hun slapen, die in de woestijn wonen. Want alle heidenvolken zijn onbesneden, maar heel het huis van Israël is onbesneden van hart.

De besnijdenis van de voorhuid was daar het teken van. Die besnijdenis, waarom het al in het oude verbond ging, is in het nieuwe veel heerlijker naar voren getreden.

De besnijdenis van de voorhuid alleen (net als trouwens het doopwater alleen) is onvoldoende zolang er geen geloof en bekering bij komt. Dat was onder het oude verbond al zo, dat is onder het nieuwe verbond niet anders.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 02 feb 2011 12:02

elbert schreef: En verder heeft "huis" in de Bijbel altijd betrekking op allen die in zo'n huis wonen: mannen, vrouwen, kinderen en slaven. Het is all-inclusive. Dus dan hoeft er ook niet expliciet bij te staan dat er ook kinderen gedoopt worden: als iemand met zijn hele huis gedoopt is, worden er dan in principe ook eventuele kinderen mee bedoeld.

Dit is erg kort door de bocht. Als er van de stokbewaarder staat ‘met zijn gehele huis' hoeft dat zeker niet te betekenis te hebben die u en velen christenen er aan verbind. Door deze vergissing zijn er inderdaad de meeste christen kinderen gedoopt.
Het ‘met zijn gehele huis’ gaat niet om zijn gezin vrouw en kinderen. Een Romeinse soldaat mocht tot 140 n. Chr.. NIET gehuwd zijn !
Het militaire recht uit die tijd verplichte de soldaat ongehuwd te blijven...
Natuurlijk waren er wel bordelen BUITEN de legerplaats en hadden sommige soldaten wel relaties BUITEN de muren van de kazerne, maar een vrouw binnen de kazerne muren bracht ongeluk. Ook de verering van 'Mithras' (Sol Invictus feest) bevestigd dit. Vrouwen waren absoluut niet toegestaan binnen de muren van de kazerne. Een eventueel bordeel moest zelfs een minimale afstand (meestal 4 kilometer) buiten de kazerne zijn..
Een gevangen bewaarder was hoogstens een onderofficier en KON dus NOOIT zijn vrouw en kinderen in de buurt van de gevangenis hebben wonen.
elbert schreef: Juist omdat het oude verbond plaatsgemaakt heeft voor het nieuwe verbond, heeft ook het teken van het oude verbond (de besnijdenis) plaatsgemaakt voor het teken van het nieuwe verbond (de doop, voor de heidenen in elk geval). Dat wordt er bedoeld als er gezegd wordt dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen.

Waarom hebben we voor de andere ceremoniën o.a. offers enz. niet wat anders bedacht en voor de besnijdenis wel ? Waarom zijn de ceremoniële wetten wel in Christus vervult en afgeschaft en de besnijdenis niet ? Waarom is er met de besnijdenis een uitzondering gemaakt ? Christus heeft totaal volbracht ! De bedelingen van de verbondsvisie zijn ook totaal afgesloten en niet een stukje !

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 02 feb 2011 12:21

Jantjes het is voor mij ook één groot raadsel :shock: waar mensen het vandaan halen dat het besprenkelen van kinderen Bijbels zou zijn.
Hoe zien jullie Romeinen 6 ingevuld voor een baby?
Romeinen 6

Met Christus gestorven en opgewekt

1 Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? 2 Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? 3 Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. 5 Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding; 6 dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; 7 want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde. 8 Indien wij dan met Christus gestorven zijn, geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven, 9 daar wij weten, dat Christus, nu Hij uit de doden is opgewekt, niet meer sterft: de dood voert geen heerschappij meer over Hem. 10 Want wat zijn dood betreft, is Hij voor de zonde eens voor altijd gestorven; wat zijn leven betreft, leeft Hij voor God. 11 Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. 12 Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen, 13 en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid ten dienste van God. 14 Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.

Hoe kun je in hemelsnaam van een baby verwachten deze verantwoording te nemen???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Terug naar “Archief”