LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor schaapje » 31 jan 2011 13:58

Wullimpie schreef:
schaapje schreef:
Aurelius schreef:Hallo Schaapje,

Waar ben jij mee bezig, jongen? Een paar uitspraken van mij, zeg je? Hier in Belgie noemen ze dat smaad.

[knip.......]

Ik leer elke dag bij. Ik zal mijn best doen om vanaf nu figuren als schaapje geen mogelijkheden meer te geven tot leugen en laster.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Goh....ik wist niet dat je boos werd.....

Weet je wat je moet doen Aurelius...bidden tot Maria misschien kan ze je gekwetste hart genezen.

Dan bid ik tot mijn protestantse Here God

Nou goeie oplossing toch...allebei blij

:lol:

:?
Misschien is de beste oplossing, de tip die Paulus ons aanreikt.
Filp 2:3 Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
Dat zou ook de toon van deze en andere discussie´s ten goede komen.

Ik acht de ander uitnemender dan mezelf, maar ik weet niet of je de vorige pag. heb gelezen,
en wat er beweerd wordt over het z.g. schriftgeheim over de "ark" dan mag ik mijn mond
open doen vind ik.
Niet oordelen Wullimpie dit heeft niets te maken met de ander uitnemender achten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 jan 2011 17:55

Bastiaan30 schreef:DIt mag je terugnemen (om je onzin te excuseren, mij kwetsen kun je niet)

Ik neem het niet terug.
Maar hier dan toch het bewijs:Helemaal lezen he!?

Ik had het al over context, maar dat is schijnbaar een woord wat in jouw woordenboek niet voorkomt.

Dan zal ik het wel even vertellen. De context waarin deze uitspraken staan zijn die van een concilie. Een concilie waarin het katholieke geloof wordt toegelicht (op een voor die tijd 1545-1563 gebruikelijke manier). Als protestant, jood, moslim, boeddhist enz enz heb je per definitie niets met et katholieke geloof te maken, laat staan het katholieke leergezag.
Elke keer dat het woord verdoemd voorkomt een kruisje zetten!!Denk om een volle pen.

In je citaten 19 keer. Nu weet ik niet wat voor een pennen jij gebruikt.....

Interessant dat je overigens gewoon een artikel vertaald door Marc Verhoeven hebt geknipt en geplakt. Het daadwerkelijke concilie met de teksten in hun context heb jij nooit gelezen. Je vermeld dan ook valselijk rkdocumenten.nl als bron.

Je hebt namelijk enkel het volgende document geknipt en geplakt: http://www.debijbeliswaar.nl/Apostasie/ ... rente.html

Dan zal ik hier een decreet van Vaticanum II plaatsen, een veel en veel recenter concilie (1962-1965).

Het betreft:
DECREET OVER DE KATHOLIEKE DEELNEMING AAN DE OECUMENISCHE BEWEGING
HOOFDSTUK I: De katholieke beginselen over deelneming aan de oecumenische beweging
De verhouding van de gescheiden broeders tot de katholieke Kerk

3

In de ene en enige Kerk van God zijn reeds vanaf het eerste begin enige scheuringen ontstaan,15 die de apostel ernstig afkeurt.16 In latere eeuwen hebben zich echter grotere onenigheden voorgedaan. Omvangrijke gemeenschappen hebben zich afgescheiden van de volle gemeenschap van de katholieke Kerk en dit soms niet zonder schuld aan beide zijden. Maar degenen die nu in zulke gemeenschappen worden geboren en er het geloof in Christus in zich opnemen, kan men de zonde van de afscheiding niet toerekenen. De katholieke Kerk begroet hen daarom met broederlijke eerbied en liefde. Want zij die in Christus geloven en op de juiste wijze zijn gedoopt, treden in een zekere, zij het niet volkomen gemeenschap met de katholieke Kerk. Door verschillen van uiteenlopende aard tussen hen en de katholieke Kerk op het gebied van de leer en soms ook van de discipline, maar eveneens met betrekking tot de structuur van de Kerk staan inderdaad niet weinige en soms vrij ernstige bezwaren een volledige kerkelijke gemeenschap in de weg, bezwaren die de oecumenische beweging tracht op te heffen. Toch worden zij die uit het geloof in het doopsel zijn gerechtvaardigd in Christus ingelijfd.17 Zij voeren daarom met recht de naam christenen en door de zonen en dochters van de katholieke Kerk worden zij terecht als broeders en zusters in de Heer erkend.18
Bovendien kunnen er van de elementen of waarden die alle samen de Kerk opbouwen en met leven vervullen enige of zelfs zeer vele en uiterst belangrijke ook voorkomen buiten de zichtbare omheining van de katholieke Kerk: het geschreven woord van God, het leven van de genade, geloof, hoop en liefde, andere innerlijke gaven van de Heilige Geest en ook zichtbare elementen. Dit alles komt voort uit Christus, voert tot Hem en behoort rechtens tot de enige Kerk van Christus.
Ook worden talrijke liturgische handelingen van de christelijke godsdienst bij onze gescheiden broeders voltrokken. Ongetwijfeld kunnen die op verschillende wijzen, naargelang van de structuur van een Kerk of een gemeenschap, werkelijk het leven van de genade voortbrengen en moeten zij geschikt worden geacht om de toegang tot de heilsgemeenschap te ontsluiten.
De afgescheiden kerken19 en gemeenschappen zijn dus, ook al hebben zij vanuit onze geloofsovertuiging tekorten, van gewichtige betekenis in het heilsmysterie. De Geest van Christus weigert immers niet ze te gebruiken als heilsmiddelen, die hun kracht juist ontlenen aan de volheid van genade en waarheid, die aan de katholieke Kerk is toevertrouwd.
Maar onze gescheiden broeders, ieder afzonderlijk en ook hun gemeenschappen en kerken, verheugen zich toch niet in het bezit van die eenheid die Jezus Christus heeft willen schenken aan allen die Hij door de wedergeboorte tot een nieuw leven in één lichaam heeft gewekt, de eenheid waarvan de Heilige Schrift en de eerbiedwaardige overlevering van de Kerk getuigen. Immers, alleen door de katholieke Kerk van Christus, als het algemene heilsmiddel, kan men toegang hebben tot de gehele volheid van de heilsmiddelen. Wij geloven namelijk, dat de Heer aan het ene apostelencollege, waarvan Petrus het hoofd is, alle goederen van het Nieuwe Verbond heeft toevertrouwd, en wel om op aarde één lichaam van Christus te vormen, waarbij allen die reeds op enigerlei wijze tot het volk van God behoren volledig moeten worden ingelijfd. Op zijn aardse pelgrimstocht blijft dit volk in zijn leden blootgesteld aan de zonde, maar het groeit in Christus en God leidt het volgens zijn geheimnisvolle plannen met zachte hand, totdat het in het hemelse Jeruzalem met vreugde de gehele volheid van de eeuwige heerlijkheid bereikt.

15 Vgl. (1 Kor. 11,18-19); (Gal. 1,6-9); (1 Joh. 2,18-19).
16 Vgl. (1 Kor. 1,11) vv.; (1 Kor. 11,22).
17 Vgl. concilie van Florence, Sess. VIII, decr. Exultate Deo: Mansi 31, 1055A.
18 Vgl. H. Augustinus, In Ps. 32, Enarr. II, 29: PL 36, 299.
19 Vgl. Vierde Lateraans Concilie, constitutie IV: Mansi 22, 990; tweede concilie van Lyon, geloofsbelijdenis van Michael Paleologus: Mansi 24, 71E; concilie van Florence, Sess. VI, bulle Laetentur caeli: Mansi 31, 1026E.

Te vinden op: http://www.stvitus.nl/concilie/
Of: http://www.rkdocumenten.nl

Om Elsi danmaar het antwoord te geven wat hij/zij zoekt.

esli schreef:Begrijp ik goed dat men in de RK gelooft dat iedereen die geen lid is van de RK verloren gaat?

Nee, dat oordeel komt God en God alleen toe.
Derhalve kunnen mensen buiten de RK ook geen broeders en zusters zijn?

Christenen uit alle denominaties worden als broeders en zusters in Christus gezien.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 31 jan 2011 19:08

schaapje schreef:
Wullimpie schreef:
schaapje schreef:
Goh....ik wist niet dat je boos werd.....

Weet je wat je moet doen Aurelius...bidden tot Maria misschien kan ze je gekwetste hart genezen.

Dan bid ik tot mijn protestantse Here God

Nou goeie oplossing toch...allebei blij

:lol:

:?
Misschien is de beste oplossing, de tip die Paulus ons aanreikt.
Filp 2:3 Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.
Dat zou ook de toon van deze en andere discussie´s ten goede komen.

Ik acht de ander uitnemender dan mezelf, maar ik weet niet of je de vorige pag. heb gelezen,
en wat er beweerd wordt over het z.g. schriftgeheim over de "ark" dan mag ik mijn mond
open doen vind ik.
Niet oordelen Wullimpie dit heeft niets te maken met de ander uitnemender achten.

Ik oordeel niet over de inhoud maar wel over de toon, en die klinkt mij iets te vals in de oren.
Dat bericht geld dan ook niet voor jou alleen, maar ook voor de anderen.
Er mag hier op refoweb best scherp gediscussieerd worden, maar wel op een normale manier, waarbij je respect blijft hebben voor de ander, ondanks zijn standpunten.

(Eventueel verder commentaar op modbraeks graag via PB)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 jan 2011 20:37

En iemand die beweerd christen te zijn en zegt dat protestanten verloren zullen gaan,
en dat zij zich moeten bekeren tot de juiste "kerk"dat is niet vals?

Iemand die op dit forum promoot dat je toch wel rustig tot Maria kan bidden, dat is niet vals?
Het maakt mij in ieder geval woedend als ik denk aan die ontelbare mensen die geen
bijbel hadden en werden wijs gemaakt dat je niet zomaar tot God kan gaan, maar via
de bemiddelaarster Maria, ach wat zal ik nog meer zeggen...ik heb er eigenlijk geen woorden
voor.

Ik ben hier op het forum niet bezig met twist zoeken, je zal mij niet in discussie zien
gaan over volwassendoop, zondag/zaterdag als eredienst, ik laat iedereen in zijn waarde.
Ook een katholiek kan ik niet in het hart kijken, alleen de Here God ziet het ware geloof.

Maar begin niet over een Maria-verering.
Voor Gods aangezicht heb ik geen enkel schuldgevoel en zal ik nooit mijn woorden
terug nemen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 jan 2011 20:41

Misschien moet het loket een poosje gesloten worden, zodat de gemoederen weer kunnen bedaren.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 31 jan 2011 20:59

[quote="TheKeimpe"]Misschien moet het loket een poosje gesloten worden, zodat de gemoederen weer kunnen bedaren.[/quote

Tja laten we dat maar doen, over de Waarheid moeten we niet spreken

Jezus is de Weg en de Waarheid en het Leven

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 jan 2011 21:02

schaapje schreef:Het maakt mij in ieder geval woedend als ik denk aan die ontelbare mensen die geen
bijbel hadden en werden wijs gemaakt dat je niet zomaar tot God kan gaan, maar via
de bemiddelaarster Maria, ach wat zal ik nog meer zeggen...ik heb er eigenlijk geen woorden
voor.

Het maakt je woedend dat er geen drukpersen beschikbaar waren?
Overigens wil ik je uitnodigen eens een Mis te bezoeken, dan weet je dat je tweede punt echt niet waar is.

Het probleem in dit topic is dat er schijnbaar heel veel deelnemers zijn die wel graag mee willen praten, maar geen idee hebben waar ze het over hebben. Dat is niet erg, maar dan zou gewoon vragen stellen aangenamer zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2011 23:21

Ik heb een serieuze vraag:

Voor de (Rooms-)Katholiek gelden als bronnen van geloof de Bijbel, de traditie en het kerkelijk leergezag. Heb ik dat goed begrepen? Zo nee, wat heb ik dan niet begrepen? Zo ja, is mijn vervolgvraag: op welke gronden worden traditie en kerkelijk leergezag, samen met de Bijbel, als bronnen van het geloof gezien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 08:57

schaapje schreef:
TheKeimpe schreef:Misschien moet het loket een poosje gesloten worden, zodat de gemoederen weer kunnen bedaren.

Schaapje, ben je nu eerlijk? Ben ik een forummer die niet wil dat er over de Waarheid wordt gesproken?

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 01 feb 2011 09:06

Ik heb ook een vraag. Twee jaar geleden ben ik in Ierland geweest en heb daar ook een dagtocht
met gids gemaakt. Daarbij hebben we ook een groep kerken bezocht, met daar om heen een begraafplaats.
Deze begraafplaatsen zijn zo populair, dat je er nu alleen nog maar begraven mag worden als je er al wat
familieleden hebt liggen. De reden van die populariteit is dat het om gewijde grond gaat.

Nu vraag ik me af wat dan precies gewijde grond is en waarom ze niet nog een begraafplaats maken en
die grond ook wijden...
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 feb 2011 10:11

TheKeimpe schreef:
schaapje schreef:
TheKeimpe schreef:Misschien moet het loket een poosje gesloten worden, zodat de gemoederen weer kunnen bedaren.

Schaapje, ben je nu eerlijk? Ben ik een forummer die niet wil dat er over de Waarheid wordt gesproken?

Nee hoor, ik weet dat er vele over de waarheid willen spreken,
Mijn uitlating sloeg nergens op, maar ik was en ben heel boos als gelovigen
een andere weg wordt gewezen om te bidden dan in de naam van Jezus alleen.
TheKeimpe ik kan niet anders zeggen mijn hele binnenste staat dat zo tegen.
In mijn ogen is het afgoderij...mensen van God afhouden....mensen niet tot
de ware God laten bidden.
Ik zal een katholiek hier nooit zomaar over aanvallen, tenzij ze het vragen
deze gelovigen weten vaak niet beter. En dat maakt mij zo ontzettend kwaad
dat er mensen zijn die deze vorm van religie de gelovigen aanpraten, en in een
vorm gieten waar ik van gruwel.
Zo vaak vraag ik me af hoe de Here Jezus dit zou vinden hoe Hij verlangend
is naar een gebed van deze gelovigen, naar een relatie met hen, maar het
wordt ze weerhouden.
Daarom ben ik altijd zo blij als katholieken zelf de bijbel gaan lezen en hun
ogen opengaan en ze gaan zien dat er veel meer is.

Nou de stoom uit mijn oren is al een beetje opgetrokken. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 17:12

Schaapje, waarom wilde je de link van Faramir niet lezen? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het kan toch geen kwaad om op z'n minst zijn antwoorden serieus te nemen?

Als je een geloofsgesprek wilt, is het dan niet verstandig om andermans argumenten te bestuderen?

Dat is althans mijn bescheiden mening.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 01 feb 2011 18:50

Optimatus schreef:Schaapje, waarom wilde je de link van Faramir niet lezen? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het kan toch geen kwaad om op z'n minst zijn antwoorden serieus te nemen?

Als je een geloofsgesprek wilt, is het dan niet verstandig om andermans argumenten te bestuderen?

Ik heb het één en ander gelezen op de topic Sola Scriptura,
Het is een beetje door worstelen (voormij althans) maar het bevestigde wat ik al wist van
de RK
Beste Optimatus ik lees mijn bijbel net als jij en daar geniet ik van, Ik heb echt
geen interesse in kerkgeschiedenis of wat dan ook, dat laat ik aan de knappe koppen
over, en eigenlijk heb ook wel zitten genieten hoe de Refo,s zich kunnen verdedigen.
Maar ik kan zonder veel onderzoek ook wel beoordelen hoe de RK in elkaar zit.

Mijn allereerste kontakt toen ik een poosje aan het lezen was in de bijbel,
(was nog niet echt bekeerd) was een pastoor, ik had zoveel vragen.
Het enige wat hij me kon zeggen was; ...ik kon toch niet al mijn problemen en
zonden op de kapstuk van de Here Jezus hangen...Waarop ik zei; dan kan ik
de bijbel beter in de prullenbak gooien en leg dan eens uit hoe ik alles moest zien.
Het was allemaal symbolisch zei deze pastoor. Ik bedoel maar is er nog wel oprecht geloof.

Ik heb ook eens een vrouw meegemaakt met zo,n honger naar de Here God
het enige wat ze wist als RK zijnde geknield voor een mariabeeldje bidden.
Gelukkig is deze vrouw ook tot bekering gekomen.
Zoals ik al eerder heb gemeld zitten er bij ons inde gemeente verschillende
personen die uit de RK komen. Want als je ogen eenmaal open gaan is het in die
kerk niet uit te houden. Maar God kent zijn mensen en die naar Hem verlangen
en eerlijk op zoek zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 19:13

Mensen die ergens weggaan (kerk, streek, medemens) zijn doorgaans erg negatief over datgene of diegene die ze verlaten hebben. Daarom ben ik niet snel geneigd de mening van deze mensen over datgene dat of degene die ze verlaten hebben als objectief te beschouwen.

Een moslim die de islam vaarwel zegt, is meestal niet erg positief over de islam. Hetzelfde geldt voor refo's die de reformatorische gezindte verlaten of mensen die hun partner verlaten.

Schaapje schreef:Maar ik kan zonder veel onderzoek ook wel beoordelen hoe de RK in elkaar zit.

En juist dat baart me zorgen. Hoe kun je nu iets beoordelen zonder veel onderzoek te doen? Ik kan dat in elk geval niet. Als ik iets wil weten, lees ik er veel over en/of praat ik er met veel verschillende mensen over. Al moet ik toegeven dat mijn kennis van de RKK wel kleiner is dan die van de OKK - maar dat is dan ook een ander kerkgenootschap(je).

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 feb 2011 19:14

schaapje schreef:
Optimatus schreef:Schaapje, waarom wilde je de link van Faramir niet lezen? Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het kan toch geen kwaad om op z'n minst zijn antwoorden serieus te nemen?

Ik heb het één en ander gelezen op de topic Sola Scriptura,
Het is een beetje door worstelen (voormij althans) maar het bevestigde wat ik al wist van
de RK
Beste Optimatus ik lees mijn bijbel net als jij en daar geniet ik van, Ik heb echt
geen interesse in kerkgeschiedenis of wat dan ook, dat laat ik aan de knappe koppen
over, en eigenlijk heb ook wel zitten genieten hoe de Refo,s zich kunnen verdedigen.
Maar ik kan zonder veel onderzoek ook wel beoordelen hoe de RK in elkaar zit.

Schijnbaar niet want je slaat herhaaldelijk de plank behoorlijk mis.
Mijn allereerste kontakt toen ik een poosje aan het lezen was in de bijbel,
(was nog niet echt bekeerd) was een pastoor, ik had zoveel vragen.
Het enige wat hij me kon zeggen was; ...ik kon toch niet al mijn problemen en
zonden op de kapstuk van de Here Jezus hangen...Waarop ik zei; dan kan ik
de bijbel beter in de prullenbak gooien en leg dan eens uit hoe ik alles moest zien.
Het was allemaal symbolisch zei deze pastoor. Ik bedoel maar is er nog wel oprecht geloof.

Ik heb ook eens een vrouw meegemaakt met zo,n honger naar de Here God
het enige wat ze wist als RK zijnde geknield voor een mariabeeldje bidden.
Gelukkig is deze vrouw ook tot bekering gekomen.
Zoals ik al eerder heb gemeld zitten er bij ons inde gemeente verschillende
personen die uit de RK komen. Want als je ogen eenmaal open gaan is het in die
kerk niet uit te houden. Maar God kent zijn mensen en die naar Hem verlangen
en eerlijk op zoek zijn.

Goed op basis van ervaringen met 2 mensen (van de 1+ miljard) waarvan er later protestants geworden is denk je genoeg te weten.

Dat klinkt mij een beetje in de oren als: ik fiets dagelijks naar mijn werk en ik heb eens een wielrenner gesproken dus ik weet wel genoeg van de Tour de France. Of deze: mijn buurman is Turks en ik mag hem niet, alle Turken mag ik niet want ze zullen vast zoals mijn buurman zijn.

Afijn als we op basis van ontmoetingen van mensen zulke uitspraken kunnen doen dan kan ik het hele protestantisme wel door het afvoerputje gieten. Feit is dat jij behoorlijk wat stellige uitspraken doet zonder dat je van de hoed en de rand weet. Vervolgens wordt je daarop gewezen en wordt je een handreiking gedaan om je kennis te vergroten, geheel veilig vanachter je eigen pc, dus kwaad kan het niet. Je weigert echter en blijft hangen in je onterechte vooroordelen. Elk gesprek is verder zinloos.

Terug naar “Archief”