Nieuwe manier van Bijbelstudie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StudyBibleNL
Verkenner
Verkenner

Nieuwe manier van Bijbelstudie

Berichtdoor StudyBibleNL » 31 jan 2011 16:44

De website www.studybible.nl is helemaal voor jou ontworpen. Je kunt hiermee op een volstrekt nieuwe manier aan Bijbelstudie doen. We zijn begonnen met de brief aan de Romeinen. Leren door zelf te ontdekken. Op jouw tijd en waar jij wilt. StudyBible is er om je te helpen Gods liefde sneller te begrijpen en die toe te passen in je leven.
Graag je reactie!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Nieuwe manier van Bijbelstudie

Berichtdoor Boekenlezer » 31 jan 2011 22:03

Romeinen behandel ik al met de bijbelkring waar ik lid van ben.

Overigens ben ik nogal een autodidact. Dus voor mijzelf de bijbel bestuderen doe ik al volop. Bevalt mij goed. Jammer dat de tijd altijd zo beperkt is!

Romeinen, is dat eigenlijk niet een bijbelboek voor gevorderden? Ik heb in Romeinen de indruk, dat we een brief lezen van een man die enorm doorwrocht is in de Schriften (de Tenach), en bij wie die enorme zee aan kennis èn inzicht daarin (!) samenkomt in die brief.
Wil je werkelijk begrijpen waar Paulus het over heeft, zul je meer moeten kennen dan wat hij op dat moment in Romeinen schrijft. Er zit een enorme oud-testamentische achtergrond in. Wil je daar inzicht in hebben, dan heb je nog wel wat te bestuderen.
Zo is Deuteronomium bijvoorbeeld een heel belangrijk boek in het OT. Om die reden heb ik dat boek in een vrij vroeg stadium van mijn studie van het OT bestudeerd. Deuteronomium is een van de meest geciteerde boeken in het NT. (Ook in Romeinen. Zo wordt in Romeinen 10 o.a. geput uit de rede van Mozes zoals die in Deuteronomium 29-30 staat.) En in de boeken die volgen op Deuteronomium vind je ook veel verwijzingen naar dat boek. Voorbeeldje: leg 1 Koningen 11 (m.n. het begin daarvan) maar eens naast Deuteronomium 17.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2011 09:30

Klopt. Toch denk ik dat je als je niet gevorderd bent, je ook veel uit deze brief kan leren. Leer je meer van de Bijbel, dan zal je er weer diepere lagen in aantreffen... En bij je Bijbelstudie kan je je natuurlijk wel door een expert laten raadplegen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 12:46

Wat jammer dat er niet met een evangelie begonnen wordt. Uiteindelijk zijn de brieven meer commentaren en mogelijke toepassingen op de evangeliën.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 feb 2011 13:49

Hm, ik vind Romeinen dan juist een heel geschikte brief, vanwege de opbouw die voor iedereen actueel is.

Romeinen 1-3: Over de ellende, dat de hele wereld onder de zonde en schuldig staat voor God
Romeinen 3 (slot) tot Romeinen 5: Over de verlossing door Jezus Christus
Romeinen 6-8: Over het nieuwe leven, onze positie in Christus en de strijd tegen de zonde
Romeinen 9-11: Over Gods voorzienigheid
Romeinen 12 en verder: Over de heiliging, leven door de Geest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StudyBibleNL
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor StudyBibleNL » 01 feb 2011 17:51

Marnix schreef:Hm, ik vind Romeinen dan juist een heel geschikte brief, vanwege de opbouw die voor iedereen actueel is.

Romeinen 1-3: Over de ellende, dat de hele wereld onder de zonde en schuldig staat voor God
Romeinen 3 (slot) tot Romeinen 5: Over de verlossing door Jezus Christus
Romeinen 6-8: Over het nieuwe leven, onze positie in Christus en de strijd tegen de zonde
Romeinen 9-11: Over Gods voorzienigheid
Romeinen 12 en verder: Over de heiliging, leven door de Geest.

Inderdaad. Ook wordt er ruim aandacht besteedt aan Israël en de Heidenen. Eigenlijk komt alles aan bod wat we nu nodig hebben als gelovigen. De eerste vier Evangeliën zijn eigenlijk meer geschikt voor Evangelisatie.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 01 feb 2011 17:53

Hmm... ik vind de uitspraken en het handelen van Jezus belangrijker dan wat Paulus er over schrijft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 19:24

Optimatus schreef:Hmm... ik vind de uitspraken en het handelen van Jezus belangrijker dan wat Paulus er over schrijft.

Hmmm... ik zie daar niet zo direct een rangorde in. Natuurlijk is er wel een verschil. Zonder kennis van de evangeliën zijn de brieven van Paulus niet leesbaar. Maar door zijn brieven te lezen valt er juist weer een scherper licht op het evangelie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 feb 2011 11:38

Optimatus schreef:Hmm... ik vind de uitspraken en het handelen van Jezus belangrijker dan wat Paulus er over schrijft.

Ik vind het allebei belangrijk, ik zie er ook geen tegenstrijdigheden in. Daarnaast is de doelgroep volgens mij vooral gelovigen en dan lijkt me de Romeinenbrief ook heel geschikt. De evangelieen zijn overigens inderdaad ook uitermate geschikt :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 feb 2011 13:25

Laat ik wel heel duidelijk maken dat ik dergelijke initiatieven zeer waardeer. Het is goed dat ook via "nieuwe media" de Bijbel onder de aandacht van mensen wordt gebracht.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 11 feb 2011 12:02

Ja, voor mij en anderen is juist de Romeinen-brief een van de moeilijkste bijbelboeken. En ook hier bespeur ik bij sommigen dat het Schriftgezag van Paulus zowat even groot is als dat van de evengeliën (en dus van Jezus). Maar wij zijn Christenen en geen Paulianen (toch?). Ook ik wil er graag aan toevoegen, dat ik niets heb tegen bijbelstudie, integendeel. Maar beginners.....liever eerst Jezus en dan Paulus.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 17 mei 2011 09:33

Als ik geloof (en dat doe ik) dat de hele bijbel het Woord van God is, dan is er geen verschil in het geicht van de evangeliën en de brieven. Alles in de Bijbel is Gods Woord de woorden van jezus evenzeer als die van Daniël en Paulus.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 25 mei 2011 08:37

't honkie schreef:Als ik geloof (en dat doe ik) dat de hele bijbel het Woord van God is, dan is er geen verschil in het geicht van de evangeliën en de brieven. Alles in de Bijbel is Gods Woord de woorden van jezus evenzeer als die van Daniël en Paulus.

Inderdaad, mooi omschreven 't Honkie!! Jammer dat je op dit forum geen plusjes kunt geven :D

Zelf vond ik tot een aantal jaren terug de brieven van Paulus moeilijk te begrijpen en erg ingewikkeld. Tot ineens mijn ogen ervoor opengingen (mede door het reviseren van een prekenserie van ds. Simons over de Romeinenbrief) en ik ineens ontdekte wat een enorme diepten in de brieven lagen. Sindsdien lees ik bijna dagelijks wel iets uit Romeinen, Korinthe of een van de andere brieven.
Ik denk dat het wellicht te maken heeft met het 'opwassen in de kennis'; hoe langer je met Hem wandelt, hoe meer je leert van en over Hem en ik denk dat het openen van je ogen en hart voor lastige schriftgedeelten daar ook bij hoort... :-)
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 26 mei 2011 09:07

Om weer even bij het topic terug te komen; ik heb die pagina van Studybible eens bekeken, maar vind hem niet echt geschikt voor een goede Bijbelstudie. Het enige wat je vindt is een schriftgedeelte (wat je dus ook gewoon in je Bijbel op kunt zoeken) en dan een aantal multiple-choicevragen op basisschoolniveau.
Voor kinderen wellicht leuk, maar voor een Bijbelstudie zoek ik zelf toch meer persoonlijker vragen in plaats van 'Wat betekent Evangelie volgens de Van Dale' en meer van dat soort vragen.

Jammer, want de layout van de site ziet er prima uit.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 15:52

Als ik naar de vragen kijk kan ik het alleen maar Bijbelstudie noemen voor beginners en dan is Romeinen ongeschikt. De Evangeliën zijn de basis en als je niet weet hoe Jezus leven eruit heeft gezien begrijp je de brieven van Paulus niet met alle diepere lagen.

Wat Jezus en Paulus betreft: In de kerken is m.i. teveel nadruk op de brieven van Paulus. Wat hij zegt wordt gevolgd.
Maar Paulus schreef niet aan ons - hij schreef aan specifieke gemeenten.
En soms dacht Jezus er toch anders over. Dat wil niet zeggen dat Paulus afdwaalde.
Als je goed leest botste hij ook wel met Petrus en Johannes over bepaalde zaken.

Terug naar “Archief”