Klopt het scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 feb 2004 20:10

FonsV schreef:Dag JacobH,

Wat heeft deze verheelijkte geest het toch weer nodig om laag neer te zien op deze somme gelovige stumperts. Ik zeg niet dat ik alle dingen kan verklaren. Anders was het geen geloof natuurlijk.

Dat je je onmacht als een aap uit je hoog geachte boom probeert weg te brullen moet je zelf weten. Maakt op mij geen indruk.

Ik regageerde op teksten als de onderstaande:

1. Je moet niet de bijbel wetenschappelijk willen verklaren. Het is GELOVEN!! Geloof dat God de aarde gemaakt heeft in een week!! Geloven! Ik snap dat je hiermee zit, maar hoe kan het (door de eeuwen heen) zoveel aanhangers gehad hebben als het niet waar is! God is almachtig!! Verdiep je in de bijbel en vraag aan God of Hij uitleg wil geven!! Aan God kan je alles vragen waar je mee zit!

2. De HEERE maakte hemel en aarde in zes dagen, dus geen zesenhalve dag of tien dagen, om maar niet te spreken van de tijdperken die verder in de afgelopen pagina's opgelepeld worden.

Groeten en een banaan! :)

Fons.

bedankt voor je banaan. Ik weet alleen niet wie er hoger in de boom zit?

met vr gr

jAAPcobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 07 feb 2004 11:24

FonsV schreef:Dag allen,

Ik heb lang niet alles doorgelezen en dus durf ik met de vraag te komen: zijn er hier die ook nog 'geloven' dat de aarde plat is, op zuilen staat etc.?

Groeten.

Fons.

Nee dat geloof ik niet. Wil je daarmee zeggen dat de bijbel wetenschappelijk is verklaard als wetenschappelijk is verklaard dat de aarde rond is??

>>>>4 uithoeken der aarde<<<<
bedoel je zeker :?: :D

geloof jij het wel dan?
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE
1 Johannes 4 :7-21

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 07 feb 2004 12:00

jacobH schreef:
FonsV schreef:Dag allen,
Ik heb lang niet alles doorgelezen en dus durf ik met de vraag te komen: zijn er hier die ook nog 'geloven' dat de aarde plat is, op zuilen staat etc.?
Groeten.
Fons.

Wat heeft deze verheelijkte geest het toch weer nodig om laag neer te zien op deze somme gelovige stumperts. Ik zeg niet dat ik alle dingen kan verklaren. Anders was het geen geloof natuurlijk.
Maar ik als microbioloog kan he me niet voorstellen dat er ooit een levensvorm bij toeval is ontstaan. Daar is alles mij veels te complex voor. Te veel toeval, te veel twijfels. Het hoogst ingewikkelde systeem met zoveel reactie mechanismen wat het leven is. Bij studie blijft het ongelofelijk dat dat allemaal per toeval zou zijn ontstaan. Het is ook ongelofelijk dat het allemaal zou zijn geschapen. Dat Brein moet wel zover boven de mens staan......

Is dat dan een theorie die door iemand beweert wordt?

De theorie van chemische evolutie van rond 1950 door Miller is erg omstreden binnen de biologie, en kent vele varianten, waarvan er geen enkele kan verklaren hoe de noodzakelijke coderende samenwerking tussen RNA en eiwitten werkt.

Darwin ging uit van 1 of enkele levensvormen geschapen door God!
Dit is de biologische evolutie-theorie. Als je van Darwins theorie uitgaat staat dit dus niet ter discussie.

Wat wel ter discussie staat is of je het prachtige lofdicht over de schepping door God moet zien als een liefdesgedicht of als een zuivere opsomming van feiten. Ik geloof dat eerste, omdat ik geloof dat God van ons houdt en daarom een gigantisch lange liefdesbrief voor ons heeft achter gelaten (De Bijbel). Andere geloven de opsomming van droge feiten, regeltjes enz., die kenmerkend zijn voor hun god/God. Voor mij zijn droge feiten, regeltjes geen manier van liefde tonen.

Ter vergelijking. Wat toont meer aan dat ik van mijn vrouw houdt: dat ik voor haar een liefdesliedje schrijft of dat ik schrijf dat ik het waardeer dat ze kookt, wast en schoonmaakt.
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 07 feb 2004 16:10

Dag jvdk,

Wil je daarmee zeggen dat de bijbel wetenschappelijk is verklaard als wetenschappelijk is verklaard dat de aarde rond is??

Wat bedoel je met 'de bijbel is wetenschappelijk verklaard'? Ik weet niet hoe ik die zin moet verstaan. :)

En… naar mijn idee is niet wetenschappelijk verklaard dat de aarde rond is, hooguit: de wetenschap heeft ontdekt/vastgesteld dat de aarde rond is.

Ik heb nog eens een 'wetenschappelijk' artikel gelezen uit de Amerikaanse 'behoudende' hoek, waarin werd betoogd dat de reizen naar de maan fake waren en de foto's van de aarde, genomen vanuit de ruimte, op een computer waren gemaakt. Op die foto's zie je de aarde duidelijk als een bol, maar volgens de auteur kón dat niet omdat in de bijbel de aarde wordt beschreven als zijnde plat. Het waren allemaal trucages en verzinsels van de duivel, die de mensen van God en de bijbel wilden vervreemden. Jaja!

Ik zou dus zeggen dat het me logisch lijkt dat, nu wetenschappelijk vaststaat dat de aarde niet plat maar rond is, het daarmee wetenschappelijk vaststaat dat de bijbel op dit punt ongelijk heeft of niet de werkelijkheid weergeeft zoals die is en dus niet de waarheid vertelt En… ik zie daarvan het probleem niet in. 'Men' wist toen niet beter. Nou én? :)

Pythagoras ( 6de eeuw v.C.) en Aristoteles (4de eeuw v.C.) dachten/wisten al dat de aarde een bol moest zijn. Maar die wetenschap ging verloren en in de Middeleeuwen dacht men weer dat de aarde plat was totdat Copernicus en Galileo opnieuw aantoonden dat die twee oude Grieken toch gelijk hadden gehad.

Ik zit hier op Refoweb en neem aan dat ik hier (voornamelijk of in meerderheid) gereformeerden tegenkom. Ik weet dat die niet over álles hetzelfde denken, maar ik ben gewoon benieuwd hoe een en ander werkt. (Ik ben zelf niet gereformeerd.)
B.v. ben je als gereformeerde een betere gelovige naarmate je de bijbel op meer punten letterlijk voor waar aanneemt? Als onomstotelijk is komen vast te staan dat b.v. de aarde al 4540 miljoen jaar bestaat, ben je dan een 'betere gelovige' als je dan tóch aanneemt dat zij ± 6000 jaar geleden is geschapen?

Ik vraag me dus af: hoe kun je voor waar aannemen (geloven) waarvan is aangetoond dat het niet waar is? Wat doe je dan met de opdracht: "Onderzoek alles en behoud het goede (ware)". Waarom zul je nog gaan onderzoeken wat al is 'opgelost'?

En dan lees ik elders ook nog eens dat het christendom de grote motor is geweest voor de enorme 'ontwikkelingen' die de Westerse beschaving (en wetenschap) heeft doorgemaakt.

Vind je het gek dat ik er zo nu en dan niets meer van begrijp?

Groeten.

Fons.

jvdk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jvdk » 07 feb 2004 17:26

FonsV schreef:Dag jvdk,

Wil je daarmee zeggen dat de bijbel wetenschappelijk is verklaard als wetenschappelijk is verklaard dat de aarde rond is??

Wat bedoel je met 'de bijbel is wetenschappelijk verklaard'? Ik weet niet hoe ik die zin moet verstaan. :)

En… naar mijn idee is niet wetenschappelijk verklaard dat de aarde rond is, hooguit: de wetenschap heeft ontdekt/vastgesteld dat de aarde rond is.

Ik heb nog eens een 'wetenschappelijk' artikel gelezen uit de Amerikaanse 'behoudende' hoek, waarin werd betoogd dat de reizen naar de maan fake waren en de foto's van de aarde, genomen vanuit de ruimte, op een computer waren gemaakt. Op die foto's zie je de aarde duidelijk als een bol, maar volgens de auteur kón dat niet omdat in de bijbel de aarde wordt beschreven als zijnde plat. Het waren allemaal trucages en verzinsels van de duivel, die de mensen van God en de bijbel wilden vervreemden. Jaja!

Ik zou dus zeggen dat het me logisch lijkt dat, nu wetenschappelijk vaststaat dat de aarde niet plat maar rond is, het daarmee wetenschappelijk vaststaat dat de bijbel op dit punt ongelijk heeft of niet de werkelijkheid weergeeft zoals die is en dus niet de waarheid vertelt En… ik zie daarvan het probleem niet in. 'Men' wist toen niet beter. Nou én? :)

Pythagoras ( 6de eeuw v.C.) en Aristoteles (4de eeuw v.C.) dachten/wisten al dat de aarde een bol moest zijn. Maar die wetenschap ging verloren en in de Middeleeuwen dacht men weer dat de aarde plat was totdat Copernicus en Galileo opnieuw aantoonden dat die twee oude Grieken toch gelijk hadden gehad.

Ik zit hier op Refoweb en neem aan dat ik hier (voornamelijk of in meerderheid) gereformeerden tegenkom. Ik weet dat die niet over álles hetzelfde denken, maar ik ben gewoon benieuwd hoe een en ander werkt. (Ik ben zelf niet gereformeerd.)
B.v. ben je als gereformeerde een betere gelovige naarmate je de bijbel op meer punten letterlijk voor waar aanneemt? Als onomstotelijk is komen vast te staan dat b.v. de aarde al 4540 miljoen jaar bestaat, ben je dan een 'betere gelovige' als je dan tóch aanneemt dat zij ± 6000 jaar geleden is geschapen?

Ik vraag me dus af: hoe kun je voor waar aannemen (geloven) waarvan is aangetoond dat het niet waar is? Wat doe je dan met de opdracht: "Onderzoek alles en behoud het goede (ware)". Waarom zul je nog gaan onderzoeken wat al is 'opgelost'?

En dan lees ik elders ook nog eens dat het christendom de grote motor is geweest voor de enorme 'ontwikkelingen' die de Westerse beschaving (en wetenschap) heeft doorgemaakt.

Vind je het gek dat ik er zo nu en dan niets meer van begrijp?

Groeten.

Fons.

Wetenschappelijk verklaren is dat je de bijbel afkeurt/goedkeurt door middel van onderzoeken.

Ik denk zelf dat de aarde niet zoveel milioen jaar bestaan, maar ik geloof in de bijbel. Natuurlijk staan er ook foutjes in de bijbel(tijdsverschillen tussen Mattheus, Markus en Lucas bijv.; de een zegt om drie uur, de ander om 4 uur ofzow).

De wetenschappers die eruit gekomen zijn dat de aarde milioenen jaren oud is, zijn meestal niet 'christelijk'. Ze berekenen het o.a. op basis van de evolutie.

Evolutie is sowieso verkeerd! Kijk maar naar de wet van de tweede thermodynamica!!(alles gaat van orde naar wanorde). Een voorwerp wat buiten ligt vergaat naar verloop van tijd. Bij de evolutie is alles ontstaan uit een aantal gassen waaruit via de big-boem leven ontstaan is.

Wat jij zegt over de werkelijkheid weergeven, je hebt gelijk!!!!!
Je moet daar het probleem niet van inzien! Er staan zoveel belangrijkere dingen in de bijbel!! Onderzoek dat en niet de onnuttige dingen die waarschijnlijk fout kunnen zijn.

Ik vind zulke dingen ook altijd moeilijk en vraag mezelf ook wel zulke dingen af. Probeer dit te onderzoeken(is een taak "onderzoek de schriften") en anders naar een dominee die ervoor geleerd heeft!

Waarom zet je dan de vraagtekens bij de bijbel en niet bij het onderzoek?? Omdat de mensen het denken te weten? Is God niet belangrijker?

Ik ben(als gereformeerde) zeker geen beter gelovige dan anderen christenen!!!
Al vind ik het jammer dat sommige christenen zeggen dat ze het zijn, maar het toch niet zijn. Ze leven er niet naar of zijn zijn te veel in gebreken. Natuurlijk blijf ik ook in gebreken, maar dit probeer ik te minimaliseren. Helaas blijft iedereen zondig.....................

Sommige dingen kan je alleen maar figuurlijk zien in de bijbel, maar daar moet je mee op passen!! Daarom: "onderzoek de schriften"!! In de concordantie(een dik levenswerk vaneen dominee) staan heel veel dingen die echt ondersteuning geven! Ook de Matthew Henri is heel duidelijk. Vooral de laatste is een makkelijke verklaring die mijn ook veel duidelijk heeft gemaakt, maakt en gaat maken.
Geliefden! Laat ons elkander liefhebben, want de liefde is uit God; en een iegelijk, die liefheeft, is uit God geboren, en kent God; Die niet liefheeft, die heeft God niet gekend; want GOD IS LIEFDE

1 Johannes 4 :7-21

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 07 feb 2004 20:57

Dag jvdk,

Ik denk zelf dat de aarde niet zoveel milioen jaar bestaan, maar ik geloof in de bijbel. De wetenschappers die eruit gekomen zijn dat de aarde milioenen jaren oud is, zijn meestal niet 'christelijk'. Ze berekenen het o.a. op basis van de evolutie.

Hier bak je hem wel bijzonder bruin, zeg! Maar... ik denk dat ik er verstandiger aan doe met niet hier, op dit forum, en publique te reageren. Ik neem je ideeën dus maar als kennisgeving aan.

Groeten.

Fons.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 08 feb 2004 22:00

Lees ik hier nu werkelijk dat genesis het herscheppingsverhaal behelst? Ik krijg toch de indruk dat omdat duidelijk is dat het scheppingsverhaal onzin is, er een draai aan wordt gegeven richting herschepping om het toch nog enige kans van slagen te geven. Er staat toch dat God de aarde schiep, niet herschiep? Of is alles toegestaan, inclusief het verdraaien van de werkelijkheid, om het gelijk van de bijbel aan te tonen?

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 08:15

FrankB schreef:Lees ik hier nu werkelijk dat genesis het herscheppingsverhaal behelst? Ik krijg toch de indruk dat omdat duidelijk is dat het scheppingsverhaal onzin is, er een draai aan wordt gegeven richting herschepping om het toch nog enige kans van slagen te geven. Er staat toch dat God de aarde schiep, niet herschiep? Of is alles toegestaan, inclusief het verdraaien van de werkelijkheid, om het gelijk van de bijbel aan te tonen?

Geeuw, zucht, enz.

Het is het punt niet of iemand overal maar draaien aan geeft. De bijbel doet nergens letterlijke, feitelijke uitspraken op wetenschappelijk gebied. Het is zwaar kinderachtig om te doen alsof het wel zo is en 'wij' van alles moeten verdedigen. Net als het onverstandig is om het omgekeerd te willen 'bewijzen'. Het is bovendien overschatting van de menselijke kennis om te pretenderen dat je met iets wat je nu 'weet' iets zou kunnen uitlachen wat je, of anderen, gisteren nog dacht. Misschien veranderd je inzicht morgen wel weer. (lees: de voortschrijdende wetenschap waar je de discovery channel kruimels van oppikt)

Anyway. De bijbel zegt ook niet dat de bijbel plat is. Als je op die manier gaat beoordelen wat mensen zeggen/schrijven dan is al het geschreven werk bij deze foutief.

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 09 feb 2004 15:17

FrankB schreef:Lees ik hier nu werkelijk dat genesis het herscheppingsverhaal behelst?

Ik heb niet alles gelezen, maar het zou op uitgerekend dít forum best kunnen zijn dat iemand dat heeft beweerd.

FrankB schreef:Of is alles toegestaan, inclusief het verdraaien van de werkelijkheid, om het gelijk van de bijbel aan te tonen?

Die indruk krijg je zo nu en dan wel. Maar, zoals de zich stierlijk lijkende te vervelen dr Vin al heeft geantwoord: 'Het is het punt niet of iemand overal maar draaien aan geeft'. Dat eventueel overal een draai aan geven hoort blijkbaar gewoon bij het 'spel' en daarvan moet je dus geen punt maken. Zo simpel ligt het nu ook weer! :)

vin schreef:'De bijbel doet nergens letterlijke, feitelijke uitspraken op wetenschappelijk gebied'

De bijbel vertelt verhalen en je hoeft dan helemaal niet te denken 'Oh, zit of zat dat zó'! Nee hoor, dat hoeft helemaal niet zo te zitten. Het is alleen maar een 'verhaal'. Als je dat nu eerst eens tot je door laat dringen.
De bijbel doet allerhande uitspraken, vertelt en beweert van alles, maar dat is niet wetenschappelijk, dat is… iets anders. :)

vin schreef:En dus is het 'zwaar kinderachtig om te doen alsof de bijbel wel wetenschappelijke uitspraken doet' want dan voelt 'men' zich verplicht om het verhaal als wetenschappelijk juist te gaan verdedigen.

Het is hun al lang duidelijk dat ze dat niet kunnen en daarom vinden ze het onverstandig om het toch te proberen en dus doen ze het niet. Zou ik zelf ook niet doen. :)

En… als zij onverstandig zouden zijn als ze probeerden wetenschappelijk te bewijzen dat het bijbelverhaal juist is, dan ben jij zeker onverstandig als je wetenschappelijk bewijst dat het bijbelverhaal onjuist is. Dus… als jij nu ook 'verstandig' bent doe je geen moeite, hoeven zij dat ook niet te doen en blijft het gewoon 'waar' wat in de bijbel staat. Niet wetenschappelijk waar, maar gewoon waar. :)

vin schreef:Het is bovendien overschatting van de menselijke kennis om te pretenderen dat je met iets wat je nu 'weet' iets zou kunnen uitlachen wat je, of anderen, gisteren nog dacht.

Hier komt – zo is mijn indruk (maar ik ben geen doorgestudeerde psycholoog) – een zielig aapje uit de mouw. Onze doctor lijkt de gewoonte te hebben om, als hij iets nieuws is te weten gekomen, anderen die dat nog niet zijn uit te lachen. Mogelijk is hij als de dood zo bang dat anderen dat met hem zullen doen, als zij iets eerder aan de weet zijn gekomen dan hij. En daar kan hij niet tegen. :roll:

Echte wetenschappers verheugen zich over elk nieuw inzicht, van wie het ook afkomstig is. Echte wetenschappers weten dat de ontdekking van het heelal een gezamenlijke klus is, die niet door onderlinge spot en kleinering wordt gediend maar door samenwerking, en dat iedere stap voorwaarts weer een nog wijder perspectief opent.
Op die manier gaan zij niet van de ene 'onwaarheid' naar de andere 'onwaarheid', maar van het kleinere naar het grotere 'inzicht'. 'Levende' wetenschap groeit en net zo min als de peuter de baby, de kleuter de peuter, de puber de kleuter, de adolescent de puber etc lachwekkend maakt, net zo min doet de groeiende wetenschap dat met voorafgaande fases.
Maar… dan heb ik het over échte wetenschap. :)

vin schreef:Anyway. De bijbel zegt ook niet dat de bijbel plat is.

Plat wil ik niet zeggen . Ik vind hem wel dik.

Verder denk ik me uit deze 'gedachtewisseling' terug te trekken. Mijn indruk is dat hij volstrekt uitzichtloos is.

Groeten.

Fons.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 09 feb 2004 18:43

Jvdk schreef:Wetenschappelijk verklaren is dat je de bijbel afkeurt/goedkeurt door middel van onderzoeken.

In mijn visie betekend wetenschappelijk verklaren dat je Gods werken gebruikt als steun voor de juiste uitleg van Gods Woord.

Jvdk schreef:Ik denk zelf dat de aarde niet zoveel milioen jaar bestaan, maar ik geloof in de bijbel. Natuurlijk staan er ook foutjes in de bijbel(tijdsverschillen tussen Mattheus, Markus en Lucas bijv.; de een zegt om drie uur, de ander om 4 uur ofzow).

Het gaat hierbij om de beste bijbeluitleg, niet om kleine interne tegenstrijdigheden.

Verschillen in Bijbel-uitleg waren er in Jezus tijd, bv. Farizeeers en Saduceers. En Jezus had bij beide vormen van uitleg zijn kanttekeningen. Dat is vandaag de dag met de talloze kerken en nog hoger aantallen meningen zeker niet anders!

Jvdk schreef:De wetenschappers die eruit gekomen zijn dat de aarde milioenen jaren oud is, zijn meestal niet 'christelijk'. Ze berekenen het o.a. op basis van de evolutie.

Ouderdom kun je niet berekenen op basis van evolutie. Ouderdom wordt berekend aan de hand van het natuurkundige proces van radio-actief verval.

Jvdk schreef:Evolutie is sowieso verkeerd! Kijk maar naar de wet van de tweede thermodynamica!!(alles gaat van orde naar wanorde). Een voorwerp wat buiten ligt vergaat naar verloop van tijd. Bij de evolutie is alles ontstaan uit een aantal gassen waaruit via de big-boem leven ontstaan is.

De tweede hoofdwet van de thermodynamica is strijdig met leven. Daarom nemen biologen deze wet niet serieus; ze willen namelijk het leven bestuderen :!

De grote knal en het onstaan van leven hebben beide niets te maken met biologische evolutie, zie ook de proefsite van Bijbel en onderwijs, http://home.planet.nl/~hoek0153/wetenschbezwaar.html

Jvdk schreef:Wat jij zegt over de werkelijkheid weergeven, je hebt gelijk!!!!!
Je moet daar het probleem niet van inzien! Er staan zoveel belangrijkere dingen in de bijbel!! Onderzoek dat en niet de onnuttige dingen die waarschijnlijk fout kunnen zijn.

Ik vind zulke dingen ook altijd moeilijk en vraag mezelf ook wel zulke dingen af. Probeer dit te onderzoeken(is een taak "onderzoek de schriften") en anders naar een dominee die ervoor geleerd heeft!

Waarom zet je dan de vraagtekens bij de bijbel en niet bij het onderzoek?? Omdat de mensen het denken te weten? Is God niet belangrijker?

Ik zou vraagtekens bij een bepaalde bijbeluitleg (door mensen) zetten ...

Jvdk schreef:Sommige dingen kan je alleen maar figuurlijk zien in de bijbel, maar daar moet je mee op passen!! Daarom: "onderzoek de schriften"!! In de concordantie(een dik levenswerk vaneen dominee) staan heel veel dingen die echt ondersteuning geven! Ook de Matthew Henri is heel duidelijk. Vooral de laatste is een makkelijke verklaring die mijn ook veel duidelijk heeft gemaakt, maakt en gaat maken.

Exact, de uitleg van de bijbel staat ter discussie, niet de Bijbel zelf. Dat zijn twee verschillende zaken.
John

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 09 feb 2004 21:17

groenrondballetje schreef:[De tweede hoofdwet van de thermodynamica is strijdig met leven. Daarom nemen biologen deze wet niet serieus; ze willen namelijk het leven bestuderen :!

Deze wet betekent dat zelforganisatie in een chaotisch systeem alleen mogelijk is als er energie wordt toegevoegd.

Zelforganisatie is het proces waarbij in een chaotisch systeem schijnbaar spontaan structuren ontstaan. Deze structuren kunnen een steeds complexere vorm aannemen. Het ontstaan van structuren op kwantum-, atomair en moleculair niveau wordt mogelijk gemaakt door de werking van de natuurwetten.

Pure zelforganisatie kan alleen plaatsvinden als er op een specifieke manier energie aan een systeem wordt toegevoegd.

Wat is nu het probleem?

Groeten.

Fons.

Vin

Berichtdoor Vin » 10 feb 2004 01:40

FonsV schreef:
vin schreef:Het is bovendien overschatting van de menselijke kennis om te pretenderen dat je met iets wat je nu 'weet' iets zou kunnen uitlachen wat je, of anderen, gisteren nog dacht.

Hier komt – zo is mijn indruk (maar ik ben geen doorgestudeerde psycholoog) – een zielig aapje uit de mouw. Onze doctor lijkt de gewoonte te hebben om, als hij iets nieuws is te weten gekomen, anderen die dat nog niet zijn uit te lachen. Mogelijk is hij als de dood zo bang dat anderen dat met hem zullen doen, als zij iets eerder aan de weet zijn gekomen dan hij. En daar kan hij niet tegen. :roll:

Echte wetenschappers verheugen zich over elk nieuw inzicht, van wie het ook afkomstig is. Echte wetenschappers weten dat de ontdekking van het heelal een gezamenlijke klus is, die niet door onderlinge spot en kleinering wordt gediend maar door samenwerking, en dat iedere stap voorwaarts weer een nog wijder perspectief opent.
Op die manier gaan zij niet van de ene 'onwaarheid' naar de andere 'onwaarheid', maar van het kleinere naar het grotere 'inzicht'. 'Levende' wetenschap groeit en net zo min als de peuter de baby, de kleuter de peuter, de puber de kleuter, de adolescent de puber etc lachwekkend maakt, net zo min doet de groeiende wetenschap dat met voorafgaande fases.
Maar… dan heb ik het over échte wetenschap. :)

Dat zei ik.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 17 feb 2004 19:37

FonsV schreef:
groenrondballetje schreef:[De tweede hoofdwet van de thermodynamica is strijdig met leven. Daarom nemen biologen deze wet niet serieus; ze willen namelijk het leven bestuderen :!

Deze wet betekent dat zelforganisatie in een chaotisch systeem alleen mogelijk is als er energie wordt toegevoegd.

Zelforganisatie is het proces waarbij in een chaotisch systeem schijnbaar spontaan structuren ontstaan. Deze structuren kunnen een steeds complexere vorm aannemen. Het ontstaan van structuren op kwantum-, atomair en moleculair niveau wordt mogelijk gemaakt door de werking van de natuurwetten.

Pure zelforganisatie kan alleen plaatsvinden als er op een specifieke manier energie aan een systeem wordt toegevoegd.
Wat is nu het probleem?

In al het leven wordt wordt op een specifieke manier energie toegevoegd. Dus als je aanneemt dat leven bestaat, heb je een uitzondering op de tweede hoofdwet van thermodynamica, waardoor je die wet niet meer kunt gebruiken als argument tegen evolutie, omdat het net zo goed een argument tegen het bestaan van leven is als een argument tegen het bestaan van evolutie.
John

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 22 feb 2004 20:16

groenrondballetje schreef:Dus als je aanneemt dat leven bestaat, heb je een uitzondering op de tweede hoofdwet van thermodynamica

Nee, het punt is dat het helemaal geen uitzondering is, netzomin als het feit dat een appel naar beneden valt een uitzondering is op de regel dat alle dingen naar beneden vallen...
Het Tweede Hoofdwet argument is volslagen flauwekul.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

FonsV
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor FonsV » 24 feb 2004 21:40

Klopt, na ruim vier maanden, het scheppingsverhaal nou wel of niet?

Groeten.

Fons.

Terug naar “Archief”