Wat moet ik me voorstellen bij een Cito-toets voor kleuters?! Hoe doen ze dat in hemelsnaam en wat wordt er dan precies getest?
Hier een mannetje dat in mei 4 jaar wordt. Ben benieuwd of hij dan naar school mag. Ik hoop het wel, lijkt me goed voor hem en voor mij: ik heb het even helemaal gehad met die psz (nou ja, de juffen dan!). Sinds 2 weken problematiseren ze zoonlief, niet normaal. Ineens zijn er allerlei problemen: hij pakt niet uit zichzelf een puzzeltje, hij houdt niet van tekenen, hij wil geen vieze handen krijgen en wil daarom niet plakken, hij zingt niet mee in de kring, hij reageert soms niet, etc. etc.
Ik ben eens een half uur eerder naar de psz gegaan om door het raam heen te koekeloeren. Wat zag ik? Een mannetje dat de keuken en de glijbaan zo mooi vindt, dat hij echt niet aan tafel gaat zitten om te kleuren, hoor! En als ze in de kring zitten en zingen, dan zingt hij inderdaad niet mee, maar zit op zijn gemakje de andere kinderen te bekijken, de juf te bestuderen, etc. En als de juf dan wat vraagt, is hij nog even in dromenland en moet even wakker geschud worden...
En ook vinden ze het opvallend, dat hij altijd alles precies weet duidelijk te maken, wanneer iets anders gaat dan de vorige keer. En hij praat niet. Nee, dat doet hij bij niemand op commando, dan kijkt hij je aan met een blik van 'ik ga echt niet zomaar wat zeggen, hoor'. Manlief bracht hem donderdag weg en maakte een praatje met de ene leidster over het feit dat ze steeds met problemen aan komen ineens. De andere leidster stond met kindlief naar een grote bruine vlek te staren (manlief had ook geen idee, wat het voor moest stellen). Vraagt de juf aan zoonlief: "wat is dat?" Zegt zoonlief vragend terug: "Wat is dat?" Zegt juf: "dat is een...", zegt zoonlief vragend: "dat is een...?" Juf helemaal bezorgd, want hij zag niet, dat het een beer moest worden...
Tja, 'bruine vlek', dat is nog een beetje een moeilijk antwoord...
Maar dan zet ik hem in de auto, dan gaat hij zingen, hoor! En tekenen dat hij doet thuis, vooral de letter A is nu helemaal in en treinen. En puzzelen, maar dan wel treinen of Bob de Bouwer, niet die suffe plaatjes op de psz. Maar dat is thuis. En thuis hebben we geen glijbaan en geen enorme speelkeuken. Dus ja, als je dan op de psz bent, dan moet je het er wel even van nemen. En zoonlief is een dromer en een denker. Hij kan heel serieus zo een kwartier de wereld overdenken. Mijn moeder noemt hem 'de kleine filosoof.' Hij onthoudt alles, in dat hoofd gebeurt er echt veel, maar hij heeft wel sturing nodig. Gewoon even zeggen wat hij moet doen, anders gaat hij lekker zijn eigen gang.
Ik heb dus gezegd tegen die juffen, dat ze hem gewoon uit die keuken moeten plukken en moeten vertellen, dat hij nu even gaat kleuren. Maar ja, dat past weer niet bij het beleid 'het kind mag zelf kiezen en heeft vrijheid, blablabla." Ja, dan weet ik het ook niet, hoor.
Ik zal dus blij zijn, als hij naar school mag
Zo, en mijn frustratie is weer geuit