Toets jij wat de dominee preekt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 13:05

Wie toetst na de preek, aan de hand van Gods woord of het wel klopte wat de dominee / voorganger preekte?
O.a naar aanleiding van de onderstaande Bijbeltext.
Mat. 24:11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Persoonlijk heb ik vaak getoetst en toets ik nog steeds zoveel mogelijk, omdat ik niet blindelings zonder na te denken of te onderzoeken achter mensen aan wil lopen wat een gevaar is wat binnen "de kerk" altijd op de loer ligt.
In mijn jonge leven ben ik al verschrikkelijk veel reformatorische en evangelische mensen tegen gekomen die klakkeloos traditie's hebben overgenomen van hun ouders, geslacht op geslacht zonder te toetsen of ze wel overeen kwamen met Gods woord.

Maar hoe doen de "refwowebbers" dat???
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 13:14

Antoinette schreef:Wie toetst na de preek, aan de hand van Gods woord of het wel klopte wat de dominee / voorganger preekte?
O.a naar aanleiding van de onderstaande Bijbeltext.
Mat. 24:11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden.

Persoonlijk heb ik vaak getoetst en toets ik nog steeds zoveel mogelijk, omdat ik niet blindelings zonder na te denken of te onderzoeken achter mensen aan wil lopen wat een gevaar is wat binnen "de kerk" altijd op de loer ligt.
In mijn jonge leven ben ik al verschrikkelijk veel reformatorische en evangelische mensen tegen gekomen die klakkeloos traditie's hebben overgenomen van hun ouders, geslacht op geslacht zonder te toetsen of ze wel overeen kwamen met Gods woord.

Maar hoe doen de "refwowebbers" dat???

Zeker, altijd toetsen, zelf na denken en opletten dat er geen dwaalleer wordt verkondigd.
Bij ons wordt dat zelfs gewaardeerd door de oudsten, die hameren er op om zelf kennis
te vergaren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 15:44

Nou dat is mooi om te horen dat de oudsten het stimuleren :) dat gebeurd ook niet overal :?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jan 2011 16:20

Toetsen in de zin van de Bereërs lijkt mij een goede zaak:
Lukas schreef:Hand 17: 10 En meteen stuurden de broeders Paulus en Silas nachts weg naar Berea. Die gingen, toen zij daar gekomen waren, naar de synagoge van de Joden.
11 En dezen waren edeler van gezindheid dan die in Thessalonica, want zij ontvingen het Woord met grote bereidwilligheid en onderzochten dagelijks de Schriften om te zien of die dingen zo waren.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 29 jan 2011 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 29 jan 2011 18:27

Kun je ook verkeerd toetsen dan???
Met de verkeerde instelling kan ik me iets bij voorstellen, er zijn mensen die zoeken naar iets om iemand aan te vallen.
Dat is een niet juiste houding, maar dat lijkt me logisch.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 18:31

Antoinette schreef:Kun je ook verkeerd toetsen dan???
Met de verkeerde instelling kan ik me iets bij voorstellen, er zijn mensen die zoeken naar iets om iemand aan te vallen.
Dat is een niet juiste houding, maar dat lijkt me logisch.

Dat zal ook wel eens voor komen, ik heb het zelf een keer meegemaakt
bij ons in de gemeente maar is allemaal goed gekomen.

m.v.g.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 29 jan 2011 18:55

Jazeker kun je verkeerd toetsen. Bijvoorbeeld als je het woord niet met blijdschap beluisterd, maar dat je van tevoren al kritisch bent. Of als je een preek in zijn geheel afkeurt om fouten in bijzaken. :oops:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 19:17

TheKeimpe schreef:Jazeker kun je verkeerd toetsen. Bijvoorbeeld als je het woord niet met blijdschap beluisterd, maar dat je van tevoren al kritisch bent. Of als je een preek in zijn geheel afkeurt om fouten in bijzaken. :oops:

Dat vind ik heel moelijk om geduldig te blijven als iemand helemaal verstrikt raakt
in bijzaken, op zich niet verkeerd maar als het erg lang duurt heb je een lange
preek met een korte boodschap.
Ik denk nu aan een voorganger die al een poos weg is uit onze gemeente. :D

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 jan 2011 17:06

Hier komt wel eens een domina die roept dat Harry Potter duivels is en dat we allemaal vierkant achter Israel moeten staan zonder enige vorm van kritiek en ze is helemaal verslingerd aan alles wat evangelisch is. Wat zij in de PKN doet, is mij een raadsel en waarom onze kerkenraad die dame steeds uitnodigt, is mij ook nooit duidelijk geworden.

Wel aardig om na de preek de filmtune van Harry Potter te spelen op het orgel en dan het zacht gegniffel van enkele oplettende (en bevriende) kerkgangers beneden waar te nemen. Briljante reactie van de domina: "Wat een prachtig stuk was dat na de preek, het paste helemaal."

Tja. Graag gedaan. :mrgreen:
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 jan 2011 19:46

Optimatus schreef:Hier komt wel eens een domina die roept dat Harry Potter duivels is en dat we allemaal vierkant achter Israel moeten staan zonder enige vorm van kritiek en ze is helemaal verslingerd aan alles wat evangelisch is. Wat zij in de PKN doet, is mij een raadsel en waarom onze kerkenraad die dame steeds uitnodigt, is mij ook nooit duidelijk geworden.

Wel aardig om na de preek de filmtune van Harry Potter te spelen op het orgel en dan het zacht gegniffel van enkele oplettende (en bevriende) kerkgangers beneden waar te nemen. Briljante reactie van de domina: "Wat een prachtig stuk was dat na de preek, het paste helemaal."

Volgens mij Optmatus speel jij vals.... :lol:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 30 jan 2011 21:12

Is dat de ware intentie van de kerkgang: tevoren al met een kritisch oor gaan luisteren, of het (volgens jou!!) zuivere Woord wel verkondigd wordt? Ik heb heel andere gevoelens bij de kerkgang: samen met anderen je geloof beleven en belijden. En als je eens een keer minder geraakt wordt door de preek of het er misschien niet helemaal mee eens bent, dan is er (hopelijk) wel een bijbelgedeelte of een lied, of een gebed, waardoor je getroffen wordt. Als je er zit als een soort recensent van de preek (zoals een recensent van een film of een boek, of een theatervoorstelling), dan zit er iets scheef. De kerkenraad heeft ietsje meer een toetsende neventaak: met de handdruk vooraf neem je de verantwoordelijkheid voor de dienst in zijn geheel, inclusief de preek en de handdruk na de dienst van de ouderling zegt ons, dat de dienst ter lering en verdieping is geweest. Soms wordt die handdruk niet gegeven (gelukkig maar zelden) en dan weet je, dat er iets mis is in de ernstige zin van het woord. Maar als kerkganger toetsen....... dan ga je er vanuit dat jouw waarheid de echte is en dat is een vorm van hoogmoed die ik ongepast en niet christelijk is.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 09:55

Optimatus schreef:Hier komt wel eens een domina die roept dat Harry Potter duivels is en dat we allemaal vierkant achter Israel moeten staan zonder enige vorm van kritiek en ze is helemaal verslingerd aan alles wat evangelisch is. Wat zij in de PKN doet, is mij een raadsel en waarom onze kerkenraad die dame steeds uitnodigt, is mij ook nooit duidelijk geworden.

Ik denk dat het ook niet de juiste houding is om zo te reageren Optimatus, die donina zou nog weleens gelijk kunnen hebben....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2011 11:34

Iemand die fictie en werkelijkheid niet uit elkaar weet te houden, hoort mijns inziens niet op een kansel thuis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 feb 2011 14:45

jaapo schreef:Is dat de ware intentie van de kerkgang: tevoren al met een kritisch oor gaan luisteren, of het (volgens jou!!) zuivere Woord wel verkondigd wordt? Ik heb heel andere gevoelens bij de kerkgang: samen met anderen je geloof beleven en belijden. En als je eens een keer minder geraakt wordt door de preek of het er misschien niet helemaal mee eens bent, dan is er (hopelijk) wel een bijbelgedeelte of een lied, of een gebed, waardoor je getroffen wordt. Als je er zit als een soort recensent van de preek (zoals een recensent van een film of een boek, of een theatervoorstelling), dan zit er iets scheef. De kerkenraad heeft ietsje meer een toetsende neventaak: met de handdruk vooraf neem je de verantwoordelijkheid voor de dienst in zijn geheel, inclusief de preek en de handdruk na de dienst van de ouderling zegt ons, dat de dienst ter lering en verdieping is geweest. Soms wordt die handdruk niet gegeven (gelukkig maar zelden) en dan weet je, dat er iets mis is in de ernstige zin van het woord. Maar als kerkganger toetsen....... dan ga je er vanuit dat jouw waarheid de echte is en dat is een vorm van hoogmoed die ik ongepast en niet christelijk is.

Dit is mij uit het hart gegrepen.

knor183
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor knor183 » 04 feb 2011 14:53

Optimatus schreef:Iemand die fictie en werkelijkheid niet uit elkaar weet te houden, hoort mijns inziens niet op een kansel thuis.

True, ware het niet dat HP ooit begon als kinderfilm en dat het nu toch wel in het genre volwassenfilms komt. Kinderen willen dan toch alle delen zien en raken snel geobsedeerd of beinvloed door de films.
Dus het is niet zozeer de film zelf maar wel de uitwerking die het op mensen en vooral kinderen heeft.

Trouwens... dit geld niet alleen voor Harry Potter.
Het is even onvoorstelbaar dat God wel bestaat, als dat hij niet zou bestaan

Terug naar “Archief”