Hier ook nog even een reactie over de scholen: Bij ons op het dorp is het de keuze openbare school of de School met de Bijbel (is geen refo school, maar lijkt er wel veel op. Meisjes mogen wel met lange broek aan naar school als ze willen, maar bijv. hele korte shirtjes en in groep 7/8 van die shirtjes met spaghettibandjes of zo, daar wordt wel wat van gezegd).
Uiteraard was voor ons de keuze niet moeilijk: het werd de School met de Bijbel. Wij hebben Sophie afgelopen jaar maart aangemeld (ze was toen 3 jaar en 6 maanden). Ze werd 15 september 4, en ik dacht dat ze voor de grote vakantie vast wel een keer mocht gaan wennen, en dan meteen op 7 september zou starten. Niet dus... Pas na de grote vakantie mocht ze gaan wennen, uiteindelijk zelf er maar achteraan gebeld want ze waren het vergeten. Op 10 september mocht ze gaan wennen (vrijdags, de eerste schoolweek) en de dagen erna mocht ze ook gewoon s morgens komen. Woensdags werd ze 4 en mocht ze dus hele dagen gaan. Die 4 dagen eerder leken mij nou ook niet zoveel uit te maken, maar goed...
Bij ons gaan alle kindjes die vanaf 1 oktober 4 worden trouwens maar 4 dagen naar school, en alles wat na 1 december 4 wordt maar 4 ochtenden (en dat kan best lang zijn, als je dat nog een heel jaar zo moet doen). Maar goed, zo te lezen hebben ze overal wel zo hun regeltjes.
Ik vind het in ieder geval wel een hele fijne school waar ze nu naar toe gaat. Maar 4 meiden in de klas en ruim 20 jongens, maar goed

En binnenkort gelukkig een splitsing van beide groepen 1, zodat de klas niet meer zo groot is (nu iets van 35 kindjes groep 1a en groep 1b).
Ze leren ook elke week een Psalm of gezang en dan ook op de zondagsschool nog een. Wordt beiden geacht dat je thuis wel oefent, en dat is soms nog wel een beetje veel voor een kindje van net 4. Maar we vinden het wel goed om er mee bezig te zijn en zeggen ook dat ze niet meteen álles helemaal perfect hoeft te kunnen (wat ze wel denkt soms).
Ze zijn hier nu ook volop bezig met de cito toetsen bij de kleuters. Maar ik weet alleen niet of je daar nou als ouders ook nog een uitslag van krijgt of alleen als er iets aan schort???
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------