Aurelius schreef:Beste Hazelaar,
Hartelijk dank voor je reactie. Hoewel onze discussie feitelijk off-topic is, reageer ik toch maar op deze wijze: ik zie zo gauw geen andere manier.
Je zegt dat mijn visie op de Katholieke Kerk als de enige ware Kerk vrij extremistisch aandoet. Dat lijkt wellicht zo, maar ik denk niet dat dit het geval is. Ik vind het heel logisch dat Jezus inderdaad slechts een enkele Kerk sticht, een enkele verbondsfamilie, geen 2 of 10 of 30.000. Was de OT verbondsfamilie ook geen eenheid? Afscheiding was meer dan uit den boze. Bovendien dienen we te bedenken dat wij ons in een wereld bevinden waarin er inderdaad 30.000 verschillende kerken bestaan: in een dergelijke context lijkt het verkondigen van een enkele Kerk als de ware dan misschien extreem. De ganse Christelijke heilsgeschiedenis beleed echter niet anders.
Inderdaad: Luther had een grote hervormer kunnen zijn. Echter, alles staat of valt met iemands lidmaatschap van het lichaam van Christus. Indien men bereid is deze op te geven, ja, dan is alles mogelijk: dan verklaren we onszelf tot paus en maken we zelf de dienst uit in onze eigen gestichte kerk. Het is een ander verhaal om te blijven in die ene Kerk die Hij gesticht heeft - of daartoe terug te keren: voor deze mensen heb ik het grootste respect en ik geloof dat zij de 'eersten' zijn. Alle grootste heiligen zijn het erover eens: alles staat of valt met het aanhouden of verlaten van de Kerk. Zoals Paulus schrijft: Jezus is het hoofd en de redder van Zijn lichaam.
Je stelt dat je morgen lid zou worden van de Kerk indien... dan noem je drie punten. Buiten het feit dat ik met Faramir denk dat er reeds meer overeenstemming bestaat dan je wellicht vermoedt, dien je denk ik goed te beseffen dat hetgeen je voorstelt niet mogelijk is. Iedereen kan wel van alles van de Kerk eisen, maar de Kerk kan maar een enkel standpunt hebben: zij zal noodgedwongen mensen moeten 'teleurstellen'. Jij stelt als voorwaarde misschien de kinderdoop; een andere protestant de volwassenendoop. Jij beklemtoont misschien de predestinatie; een andere protestant de eigen verantwoordelijkheid en keuze van de mens. Jij leert misschien dat praten in tongen iets van 'toen' was; een andere protestant zegt dat het tevens iets van nu is. Lees het forum op Refoweb er maar eens op na: er bestaan haast evenveel protestanten als meningen en de discussies lijken vaak eindeloos. De Kerk kan per leerstelling slechts een enkel standpunt innemen. Jij kan zeggen dat jij gelijk hebt: dan staan er naast jou nog 99 andere protestanten die zeggen dat zij gelijk hebben: wiens standpunt moet de Kerk nu honoreren? Moet de Kerk naar jou luisteren en die andere 99 afserveren? Op basis waarvan zou zij naar jou luisteren? Iedere protestant heeft zijn eigen bijbelinterpretaties en andere visies en iedereen weet zeker dat hij of zij gelijk heeft. De waanzin ten top.
Ik heb veel gestudeerd, veel gebeden en veel ontvangen, naar ik geloof. De Kerk is inderdaad pilaar en grondslag van de waarheid. Augustinus schrijft over een heilige Geest die de ziel uitmaakt van het lichaam, de heilige Kerk, en een andere geest, eentje die heerlijk is en/of trots maakt, die de buitenkerkelijken inspireert en verdeeldheid zaait... hij geeft er ook een naam aan...
Om nog even iets te zeggen mbt. het eerste punt wat je aanhaalt: indien ik jou vraag om voor mij bij God te smeken om genezing van vreselijke buikgriep: ben jij dan een middelaar tussen God en ik? Zo niet, dan is Maria dat ook niet. Zo wel, dan zij eveneens. Ook Maria vragen we 'slechts' om voor ons te bidden: wonderen verrichten kan ze niet als mens zijnde. Het is maar toevallig hetzelfde woord: Jezus is de enige middelaar tussen God en de mensen. Toch kan ik ik jou ook middelaar noemen tussen God en mensen, indien jij voor een ander bidt: dan be-middel jij voor hen bij God. Verder droeg Maria Jezus de wereld binnen: middel-s Maria kwam de Messias op aarde. Veel spannender is het niet.
Ik onderschrijf hetgeen wat je zegt over Christelijke feestdagen.
Hartelijke groeten,
Aurelius
Aurelius,
Als jij aan mij vraagt om voor je te bidden zal dat van oog tot oog zijn neem ik aan.
dan hebben wij gewoon kontakt met elkaar, dan vraag aan God om genezing in de Naam
van Jezus.
Maar het probleem is dat er geen kontakt mogelijk is met Maria waaaant zij is niet
opgestaan uit de dood, alleen onze Here Jezus is op gestaan uit de dood en zit
nu aan de rechterkant van de troon van God.
En aangezien Maria gewoon gestorven is en het verboden is om met de doden
kontakt te zoeken, begrijp ik niet dat zo'n "geleerd" man als jij bent
anderen wil aansporen om hier in te geloven.
Je post was voor Hazelaar, maar ik zat eigenlijk te wachten tot er iemand reageerde
dat gebeurde niet, dus deed ik het maar
met groet