LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Kerstfeest?!

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 23:36

Aurelius schreef:Beste Hazelaar,

Hartelijk dank voor je reactie. Hoewel onze discussie feitelijk off-topic is, reageer ik toch maar op deze wijze: ik zie zo gauw geen andere manier.

Je zegt dat mijn visie op de Katholieke Kerk als de enige ware Kerk vrij extremistisch aandoet. Dat lijkt wellicht zo, maar ik denk niet dat dit het geval is. Ik vind het heel logisch dat Jezus inderdaad slechts een enkele Kerk sticht, een enkele verbondsfamilie, geen 2 of 10 of 30.000. Was de OT verbondsfamilie ook geen eenheid? Afscheiding was meer dan uit den boze. Bovendien dienen we te bedenken dat wij ons in een wereld bevinden waarin er inderdaad 30.000 verschillende kerken bestaan: in een dergelijke context lijkt het verkondigen van een enkele Kerk als de ware dan misschien extreem. De ganse Christelijke heilsgeschiedenis beleed echter niet anders.

Inderdaad: Luther had een grote hervormer kunnen zijn. Echter, alles staat of valt met iemands lidmaatschap van het lichaam van Christus. Indien men bereid is deze op te geven, ja, dan is alles mogelijk: dan verklaren we onszelf tot paus en maken we zelf de dienst uit in onze eigen gestichte kerk. Het is een ander verhaal om te blijven in die ene Kerk die Hij gesticht heeft - of daartoe terug te keren: voor deze mensen heb ik het grootste respect en ik geloof dat zij de 'eersten' zijn. Alle grootste heiligen zijn het erover eens: alles staat of valt met het aanhouden of verlaten van de Kerk. Zoals Paulus schrijft: Jezus is het hoofd en de redder van Zijn lichaam.

Je stelt dat je morgen lid zou worden van de Kerk indien... dan noem je drie punten. Buiten het feit dat ik met Faramir denk dat er reeds meer overeenstemming bestaat dan je wellicht vermoedt, dien je denk ik goed te beseffen dat hetgeen je voorstelt niet mogelijk is. Iedereen kan wel van alles van de Kerk eisen, maar de Kerk kan maar een enkel standpunt hebben: zij zal noodgedwongen mensen moeten 'teleurstellen'. Jij stelt als voorwaarde misschien de kinderdoop; een andere protestant de volwassenendoop. Jij beklemtoont misschien de predestinatie; een andere protestant de eigen verantwoordelijkheid en keuze van de mens. Jij leert misschien dat praten in tongen iets van 'toen' was; een andere protestant zegt dat het tevens iets van nu is. Lees het forum op Refoweb er maar eens op na: er bestaan haast evenveel protestanten als meningen en de discussies lijken vaak eindeloos. De Kerk kan per leerstelling slechts een enkel standpunt innemen. Jij kan zeggen dat jij gelijk hebt: dan staan er naast jou nog 99 andere protestanten die zeggen dat zij gelijk hebben: wiens standpunt moet de Kerk nu honoreren? Moet de Kerk naar jou luisteren en die andere 99 afserveren? Op basis waarvan zou zij naar jou luisteren? Iedere protestant heeft zijn eigen bijbelinterpretaties en andere visies en iedereen weet zeker dat hij of zij gelijk heeft. De waanzin ten top.

Ik heb veel gestudeerd, veel gebeden en veel ontvangen, naar ik geloof. De Kerk is inderdaad pilaar en grondslag van de waarheid. Augustinus schrijft over een heilige Geest die de ziel uitmaakt van het lichaam, de heilige Kerk, en een andere geest, eentje die heerlijk is en/of trots maakt, die de buitenkerkelijken inspireert en verdeeldheid zaait... hij geeft er ook een naam aan...

Om nog even iets te zeggen mbt. het eerste punt wat je aanhaalt: indien ik jou vraag om voor mij bij God te smeken om genezing van vreselijke buikgriep: ben jij dan een middelaar tussen God en ik? Zo niet, dan is Maria dat ook niet. Zo wel, dan zij eveneens. Ook Maria vragen we 'slechts' om voor ons te bidden: wonderen verrichten kan ze niet als mens zijnde. Het is maar toevallig hetzelfde woord: Jezus is de enige middelaar tussen God en de mensen. Toch kan ik ik jou ook middelaar noemen tussen God en mensen, indien jij voor een ander bidt: dan be-middel jij voor hen bij God. Verder droeg Maria Jezus de wereld binnen: middel-s Maria kwam de Messias op aarde. Veel spannender is het niet.

Ik onderschrijf hetgeen wat je zegt over Christelijke feestdagen.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Aurelius,

Als jij aan mij vraagt om voor je te bidden zal dat van oog tot oog zijn neem ik aan.
dan hebben wij gewoon kontakt met elkaar, dan vraag aan God om genezing in de Naam
van Jezus.

Maar het probleem is dat er geen kontakt mogelijk is met Maria waaaant zij is niet
opgestaan uit de dood, alleen onze Here Jezus is op gestaan uit de dood en zit
nu aan de rechterkant van de troon van God.

En aangezien Maria gewoon gestorven is en het verboden is om met de doden
kontakt te zoeken, begrijp ik niet dat zo'n "geleerd" man als jij bent
anderen wil aansporen om hier in te geloven.

Je post was voor Hazelaar, maar ik zat eigenlijk te wachten tot er iemand reageerde
dat gebeurde niet, dus deed ik het maar

met groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 jan 2011 23:43

Schaapje, is jouw reactie representatief voor de gemiddelde protestantse christen? Want dat zou ik toch wel heel spijtig vinden, als protestanten menen dat de hemel een grote begraafplaats is. Want dat is de consequentie van je verhaal.

Katholieken (en eigenlijk ook de protestanten die ik ken voor zover ik weet) geloven dat mensen na hun dood ergens heengaan veelal hemel danwel hel. Zij geloven dat indien je nar de hemel gaat je dan leeft in volmaaktheid bij God. Christus heeft immers voor ons de dood overwonnen. Daarnaast geloven katholieken dat er door gebed communicatie mogelijk is tussen de strijdende, lijdende en zegevierende Kerk. Maria is dus niet dood, maar leeft (in de hemel) en er is wel degelijk communicatie mogelijk. Kort samengevat in Jip en Janneke taal.

Wellicht dat jij dat niet geloofd, en dat vind ik best hoor, maar ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is hoe katholieken het geloven zodat je de reactie van Aurelius wat beter plaats kan geven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 jan 2011 23:49

Faramir schreef:Schaapje, is jouw reactie representatief voor de gemiddelde protestantse christen? Want dat zou ik toch wel heel spijtig vinden, als protestanten menen dat de hemel een grote begraafplaats is. Want dat is de consequentie van je verhaal.

Katholieken (en eigenlijk ook de protestanten die ik ken voor zover ik weet) geloven dat mensen na hun dood ergens heengaan veelal hemel danwel hel. Zij geloven dat indien je nar de hemel gaat je dan leeft in volmaaktheid bij God. Christus heeft immers voor ons de dood overwonnen. Daarnaast geloven katholieken dat er door gebed communicatie mogelijk is tussen de strijdende, lijdende en zegevierende Kerk. Maria is dus niet dood, maar leeft (in de hemel) en er is wel degelijk communicatie mogelijk. Kort samengevat in Jip en Janneke taal.

Wellicht dat jij dat niet geloofd, en dat vind ik best hoor, maar ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is hoe katholieken het geloven zodat je de reactie van Aurelius wat beter plaats kan geven.

Faramir, ik blijf bij mijn stelling, waar Maria is kunnen we niet echt weten, denk ook in de hemel

maar mijn oma is ook in de hemel en mijn tante en mijn broer enz.enz.

En het niet mogelijk voor de levenden kontakt te hebben met met de doden, van uit de bijbel
dat weet jij ook.

Ik wil wel even melden dat ik voor Maria diep respect heb.

groetjes

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2011 00:00

schaapje schreef:Faramir, ik blijf bij mijn stelling, waar Maria is kunnen we niet echt weten, denk ook in de hemel

Geweldig toch.
En het niet mogelijk voor de levenden kontakt te hebben met met de doden, van uit de bijbel
dat weet jij ook.

Interessant dat ik veelal stellig dit soort dingen tegenkom, veelal met een krachtterm als nooit of nergens. Spijtig daar de Bijbel een tamelijk complex boek is en er veel, maar dan ook veel meer instaat dan men op het eerste gezicht zou vermoeden.

Spijtig dat je de apostolische geloofsbelijdenis dus ook niet serieus kan belijden. Daarin belijd je namelijk “de gemeenschap der heiligen”.

Lees het volgende artikeltje maar eens als je je erin wil verdiepen, daar is het helder en duidelijk weergegeven: http://www.catholica.nl/archief/350/de- ... r-heiligen

Goed zo, maar dat had ik ook niet anders verwacht van een christen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 00:06

Faramir schreef:
schaapje schreef:Faramir, ik blijf bij mijn stelling, waar Maria is kunnen we niet echt weten, denk ook in de hemel

Geweldig toch.
dat weet jij ook.

Interessant dat ik veelal stellig dit soort dingen tegenkom, veelal met een krachtterm als nooit of nergens. Spijtig daar de Bijbel een tamelijk complex boek is en er veel, maar dan ook veel meer instaat dan men op het eerste gezicht zou vermoeden.

Spijtig dat je de apostolische geloofsbelijdenis dus ook niet serieus kan belijden. Daarin beleid je namelijk “de gemeenschap der heiligen”.

Lees het volgende artikeltje maar eens als je je erin wil verdiepen, daar is het helder en duidelijk weergegeven: http://www.catholica.nl/archief/350/de- ... r-heiligen

Goed zo, maar dat had ik ook niet anders verwacht van een christen.

Ik ga niet kijken naar het art. Faramir
Ik heb totaal geen interesse daarin, voor mij is het zonneklaar dat Jezus de bemiddelaar
en niemand anders.
Ik wil al helemaal niet verder gaan in deze discussie Faramir.
Maar even goede vrienden verder.

met vriendelijke groet

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 29 jan 2011 00:15

graag zou ik nog een opmerking willen maken over:

dat weet jij ook.

in de bijbel staat toch dat het wél mogelijk is, maar dat je je er verre van moet houden? ( bijv. bij Saul en Elia )

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 00:23

meribel schreef:graag zou ik nog een opmerking willen maken over:

dat weet jij ook.

in de bijbel staat toch dat het wél mogelijk is, maar dat je je er verre van moet houden? ( bijv. bij Saul en Elia )

Ja ik weet wat je bedoelt Meribel, maar ik heb geen zin op het op te zoeken, staat er
in het NT niet een stuk over de arme lazerus en die rijke man die vroeg om zijn broers
te waarschuwen, toen zei de Here Jezus dat het niet mogelijk om kontakt te hebben.
Ik hoop dat ik het goed heb en dat je weet wat ik bedoel.

@Faramir

Ik zou nog even willen zeggen dat de gemeenschap der Heiligen betekent dat wij
gemeenschap met elkaar hebben in de Here Jezus.
Wij gelovigen zijn dus de Heiligen en niet een select groepje benoemt door mensen.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2011 10:02

De gemeenschap der heiligen betekent dat wij in de traditie staan.
In diverse liederen bv. in het Liedboek van de Kerken wordt gesproken over ons voorgeslacht: o. God die droeg ons voorgeslacht..." Of: "Er is gedoopt, wij allen zijn verbonden, het voorgeslacht, de ouders die hier stond, de ganse kerk in één geloof".

Protestanten geloven uiteraard in leven na de dood, dat de dood slechts de dood van het lichaam is.
Maar een protestant heeft respect voor Maria, voor wat zij heeft doorstaan. Maar wij hebben haar niet nodig om ons tot God te wenden. De 'voorspraak van Maria' is niet Bijbels. Onze voorspraak is bij Jezus Christus.

En wat mij opnieuw stoort is dat Aurelius opnieuw op een reformatorisch forum beweert dat protestanten dwalen, dat wij terug moeten naar de ene 'moederkerk'. Het lijkt de paus wel - het is respectloos en gaat volledig voorbij aan de historie van de Reformatie.
Aurelius kan zo paus worden - hij staat volledig in het gedachtegoed van Benedictus.
Maar hier graag bij Kerstfeest houden én respecteren dat het protestantisme bestaat. Dus zonder RK-evangelisatie svp.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2011 10:32

schaapje schreef:Ik ga niet kijken naar het art. Faramir

Dat is spijtig daar het veel voor je zal verduidelijken hoe andersgelovigen denken en dat hun denkwijze ook heel legitiem is, ook vanuit de Bijbel.
Ik heb totaal geen interesse daarin, voor mij is het zonneklaar dat Jezus de bemiddelaar
en niemand anders.

Je habt niet alleen het artikel niet gelezen, maar schijnbaar ook niet de reactie van Aurelius waar je in eerste instantie op reageerde. Indien we elkaars reacties al niet lezen lijkt me verder gesprek vrij zinloos.
Ik wil al helemaal niet verder gaan in deze discussie Faramir.
Maar even goede vrienden verder.

met vriendelijke groet

Groeten.

meribel schreef:graag zou ik nog een opmerking willen maken over:

dat weet jij ook.

Lees het gelinkte artikel eens daar komt dit onderdeel ook in voor.

Ik zal het bewuste stukje wel quoten daar daadwerkelijk het hele artikel lezen voor een enkeling schijnbaar te veel moeite is.

Necromantie

Sommigen noemen het “necromantie” bezwaar: “De heiligen zijn dood, en de Bijbel verbied contact met doden.” Hierbij is sprake van begripsverwarring. Bij necromantie gaat het om waarzegging door het oproepen van doden, hierbij wordt getracht om duivelse krachten te gebruiken, om zo met bekende geesten te communiceren. De Bijbel veroordeelt deze occulte praktijk, evenals het pogen om met geesten te communiceren door trance, seance en bezwering (Lev. 19: 26, 31; 20: 6, 27; Deut. 18: 10-12; 1 Sam. 28: 4-18; Jes. 8: 19; 47: 12-14).

Heiligen vragen om voor ons te bidden is geen necromantie. Behalve de manier van communiceren, is het vragen aan onze medechristenen in de hemel om voorbede voor ons, niets anders dan vragen aan onze medechristenen hier op aarde om voor ons te bidden. Bovendien zijn de heiligen helemaal niet echt dood. Ze zijn meer levend dan wij hier op aarde. Jezus zegt: “hebt gij niet gelezen in het boek van Mozes, hoe God in het doornenbos tot hem gesproken heeft, zeggende: Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs? God is niet een God der doden, maar een God der levenden. Gij dwaalt dan zeer.” (Mar. 12: 26-27 zie ook: Wijsheid 3: 1-3 en Joh. 17: 3). (Toen de Heere deze woorden op de berg Horeb sprak tot Mozes waren deze drie patriarchen als meer dan 500 jaar ‘dood’).

De finale vraag. Wanneer Jezus geen enkel contact zou hebben willen hebben tussen heiligen op aarde (zoals Paulus de Christenen vooruitlopend op de toekomst noemt) en de heiligen in de hemel, waarom heeft de Heere dan zoveel waarde gehecht aan de verschijning op de berg aan Petrus, Johannes en Jacobus van Mozes en Elia, twee ‘dode’ heiligen? (Matt. 17: 1-8).

schaapje schreef:@Faramir

Ik zou nog even willen zeggen dat de gemeenschap der Heiligen betekent dat wij
gemeenschap met elkaar hebben in de Here Jezus.

Je zegt het fout, jij denkt dankt dat de "gemeenschap van heiligen" dat betekend. Degene die het document hebben opgesteld denken daar echter wat breder over.
Wij gelovigen zijn dus de Heiligen en niet een select groepje benoemt door mensen.

Dat geloven katholieken ook niet.

Je zegt overigens niet verder te willen gaan, om vervolgens vrij kort daarna nog even terug te komen met een sneer. Erg interessant.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2011 10:38

Riska schreef:En wat mij opnieuw stoort is dat Aurelius opnieuw op een reformatorisch forum beweert dat protestanten dwalen, dat wij terug moeten naar de ene 'moederkerk'.

Ik weet niet of je de laatste tijd erg actief bent geweest op het forum, maar er zijn enkele zeer actieve users bijgekomen die allerlei niet christelijke (en al helemaal geen reformatorische) als waarheid deponeren. Ik heb jou daartegen nog niet in verweer zien komen. Ik vind je verontwaardiging bijzonder selectief.
Het lijkt de paus wel - het is respectloos en gaat volledig voorbij aan de historie van de Reformatie.

De paus zet zich heel erg in voor oecumene en is verre van respectloos. Jouw opmerking en de paus daarin betrekken, dat is pas respectloos. Daarnaast is Aurelius nooit respectloos geweest in zijn reacties, dat wat hij vervolgens als weerwoord krijgt is dat soms wel.

Maar goed, volgens mij zijn we het er allemaal over eens dat dit allemaal niet het onderwerp is van deze draad en dat het hier over kerst moet gaan.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 11:05

Hallo Faramir,

Aurelius niet respectloos ? een paar uitspraken van hem:

Zoeken jullie God, zijn jullie bereid tot bekering, het lijkt er niet op.
Jouw protestante Jezus bestaat niet.
Jullie gaan liever verloren dan toe te geven dat je er naast zit.

Dit schrijft aurelis verpakt in hele mooie ogenschijnlijke vriendelijke woorden.
Maar wat een arrogantie en respecloosheid wordt er in deze woorden gelegd.

m.v.g.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 11:17

@Faramir

Ik vind het jammer dat je jezelf zo aan het verdedigen bent, als jij denkt dat het waar is
wat "de kerk" zegt dan is het jouw goed recht.

Maar laat anderen dan ook in hun waarde.
Ik zie in het hele Mariavering gedoe een macht die er op uit is om mensen
vooral niet te laten bidden tot Jezus de Zoon van God, want dat is te gevaarlijk
voor hem. Mensen mogen van die" macht " alles geloven en elke vorm van religie
bedrijven, als we maar niet tot die Ware God gaan.

Maar jij gelooft toch ook in Jezus je hebt je toch ook bekeerd tot Hem..
Laat dat dan ons samen binden.

m.v.g.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 jan 2011 11:53

schaapje schreef:Hallo Faramir,

Aurelius niet respectloos ? een paar uitspraken van hem:

Zoeken jullie God, zijn jullie bereid tot bekering, het lijkt er niet op.
Jouw protestante Jezus bestaat niet.
Jullie gaan liever verloren dan toe te geven dat je er naast zit.

Dit schrijft aurelis verpakt in hele mooie ogenschijnlijke vriendelijke woorden.
Maar wat een arrogantie en respecloosheid wordt er in deze woorden gelegd.

m.v.g.

Dan kan ik mij de term respectloos wel voorstellen. Toch gaat het helaas dan van twee kanten zo.
schaapje schreef:@Faramir

Ik vind het jammer dat je jezelf zo aan het verdedigen bent, als jij denkt dat het waar is
wat "de kerk" zegt dan is het jouw goed recht.

Andersom is het net zo. Het wordt echter spijtig als iemand in gesprek van alles en nog wat zegt maar zich weigert te verdiepen in de ander.
Maar laat anderen dan ook in hun waarde.
Ik zie in het hele Mariavering gedoe een macht die er op uit is om mensen
vooral niet te laten bidden tot Jezus de Zoon van God, want dat is te gevaarlijk
voor hem.

Dat zie je dan fout. Dat is ook al meerdere malen aangegeven, maar je weigert je erin te verdiepen en houd liever oude vooroordelen overeind.
Mensen mogen van die" macht " alles geloven en elke vorm van religie
bedrijven, als we maar niet tot die Ware God gaan.

Interessante beschuldigingen waar elke onderbouwing voor mist. Wat zei je net zelf over ogenschijnlijke vriendelijke woorden?
Maar jij gelooft toch ook in Jezus je hebt je toch ook bekeerd tot Hem..
Laat dat dan ons samen binden.

m.v.g.

Ik bid regelmatig met protestanten samen, maar het lost de verschillen van inzicht echt niet op.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 jan 2011 12:51

Hallo Faramir,

Samen bidden lost de verschillen niet op zeg je, ik denk dat het zo is, maar we kunnen
letten op wat we gemeen hebben, daar gaat het toch om.

Niemand kan met de Bijbel mij ooit overtuigen dat we tot de Heilige Maagd Maria
zouden moeten of kunnen bidden, alleen de aanduiding maagd al komt mij vreemd
over als je bedenkt dat Maria na Jezus nog kinderen heeft gekregen.

Ik heb niet de intentie om je te kwetsen en het siert je dat je op dit forum nog nooit
over deze "verschillen" ben begonnen, Ik heb geen enkele motivatie om me te verdiepen
in kerkleer, en wat de oudvaders zeggen. Ik vind het heerlijk om mijn Bijbel te lezen
en over wat de Here Jezus zegt. Ik zal zeker niet beweren dat ik "alles" begrijp, maar ik
hou me vast wat in de Bijbel staat en als ik het fout zou zien kan iemand met wat in de
Bijbel staat me corrigeren.

Het gaat helemaal niet meer over kerstfeest wat de titel van dit topic is. :D

Nou beste Faramir ik reik je de hand, en laten we deze verschillen los laten.

vriendelijke groet

Aurelius
Verkenner
Verkenner

Re: LOKET: alles wat je altijd al had willen vragen over de RKK

Berichtdoor Aurelius » 30 jan 2011 17:09

Hallo Schaapje,

Waar ben jij mee bezig, jongen? Een paar uitspraken van mij, zeg je? Hier in Belgie noemen ze dat smaad.

Om de meest gevatte te nemen: "Jouw protestante Jezus bestaat niet". Je moet je diep schamen om woorden te isoleren, deze uit hun context te halen en er een eigen zin van te vormen. Een dergelijk bot zinnetje heb ik niet opgeschreven. Waar ben jij mee bezig, jongen?

Mohamed trachtte in het Maria-ark topic de God van Berjan met de grond gelijk te maken ("Ook al had ik mij voorgenomen niet weer met je in discussie te gaan, kan ik het niet nalaten hier toch even op te reageren aangezien het de meest baarlijke nonsense is die ik in tijden heb gelezen."): hij maakte erg duidelijk dat hij niet gelooft in het bestaan van deze God. Hierop schreef ik hem iets vriendelijker te zijn en gaf aan dat ik niet alleen niet geloof in het bestaan van de filosofische God van Berjan, maar ook niet in de protestantse God van Mohamed: "Verder onderschrijf ik zijn filosofische God niet, maar ook jouw protestantse Jezus bestaat niet, ben ik bang." Met de werkelijke tekst, welke door jou gemutileerd is, en de context en de rest van de zin, welke beide door jouw verzwegen zijn, valt het allemaal nog wel mee, is het niet? Is dit tevens de manier waarop jij selectief de woorden van de Bijbel cut & paste? Dan begrijp ik nu het bestaan van 30.000 verschillende denominaties, die zich allen op de Bijbel beroepen. Gered door het geloof alleen: ook zon gevat zinnetje van Paulus, is het niet?

Ik moet op eieren lopen hier op het forum: iedereen kan en mag mij voor alles uitmaken wat smerig is en doet dat ook, maar indien ik eens iets schrijf wat niet geheel en al pacifistisch uitgelegd kan worden wordt dit door jou aangedikt middels mutilatie en misbruikt in een lasterposting. Ik geloof in de God van Abraham, Isaak en Jacob: ik geloof niet in het bestaan van andere Goden, dus ook niet in die van Mohamed of Berjan. Daar heb ik goede redenen voor en daar kom ik graag voor uit: dat heb je maar te accepteren.

De betekenis van respect hebben wordt ook niet begrepen: heb ik geen respect voor een protestant omdat ik hem/haar zeg wat ik geloof of omdat ik geloof dat een protestant verloren gaat? Ik heb respect voor iedere medemens: dat is de rede dat ik allen de waarheid verkondig, of althans hetgeen waar ik in geloof. Een oecumenische of een exclusieve visie houden heeft niets te maken met respect hebben: het is hetgeen iemand gelooft: precies dat dienen wij te respecteren. Respect hebben is iets anders dan canoniseren of als broeder accepteren. Indien ik mij van de leugen zou bedienen om de vrede te bewaren, dan had men reden tot klagen: dat getuigt van disrespect.

Ik had mij voorgenomen om mij alles te laten doen, zoals Jezus dat deed. Ik ben echter maar een mens en ranzigheid dient aangewezen te worden.

Ik leer elke dag bij. Ik zal mijn best doen om vanaf nu figuren als schaapje geen mogelijkheden meer te geven tot leugen en laster.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Terug naar “Archief”