Zwanger deel 10

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Zwanger deel 10

Berichtdoor ajl » 28 jan 2011 08:14

Het schijnt ( maar is nog nooit wetenschappelijk aangetoond) dat ook ( te veel) kaneel niet goed is voor het kind.

Ik heb eigenlijk geen goed woord over voor moeders die roken of drinken tijdens de zwangerschap...ik vind dat echt heel slecht. Het is bekend dat alcoholgebruik op elk moment van de zwangeschap negatieve effecten kan hebben op de ongeboren vrucht. De norm is niet voor niets, geen alcoholgebruik tijdens een zwangerschap.

De kindersterfte rondom Rotterdam heeft er met name mee te maken dat er veel zwangeren zijn die niet of pas in een heel laat stadium naar een verloskundige gaan. Deze vrouwen leven ongezond en roken en drinken gewoon door, eigenlijk vallen ze buiten het reguliere circuit van de gezondheidszorg. Daarnaast komen er in Rotterdam ook veel kinderen voor die geboren worden uit ouders die al familie van elkaar zijn, dus ook weer extra risico's.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 jan 2011 08:37

dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen..

Op de webiste van het voedingscentrum staat dat normaal gebruik van kaneel in elk geval geen kwaad kan.
Volgens mij moet je wel erg veel gebruiken (brrr... dan is het niet lekker ;-)) voordat het slecht is...

@AJL qua alcohol en roken; helemaal met je eens! Ik hoorde pas van iemand die dronk elke week een wijntje. Ik vind dat gewoon onverantwoord. Ze zeggen niet voor niks dat er geen ondergrens bekend is vanaf wanneer het schadelijk is... Als je dan tóch mee wil doen, drink dan alcoholvrije wijn/bubbels, dat vond ik met kerst wel heel leuk en lekker! Terwijl ik normaal ook (bijna) nooit drink :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jan 2011 08:57

Haha, ja, met oud& nieuw heb ik ook lekker een flink glas Jip en Janneke champagne op, en de dagen erna heb ik lekker in mijn uppie die fles leeggedronken, heerlijk :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 28 jan 2011 09:06

Te veel kaneel is idd niet goed, maar dan moet je wel zowat een potje leegeten volgens mij :-& . Een appeltaartje op een verjaardag kan echt wel.

leverpastei/worst ed. mag wel, maar idd met mate ivm vitamine A. Ik heb het sporadisch wel gegeten, maar als ik een boterham op had at ik het vervolgens weer maanden niet.

Hier verder nog geen teken van een baby die zin heeft om ter wereld te komen :), we wachten rustig af....

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jan 2011 09:08

haha Em, die kleine denkt het is me veel te koud daar buiten. :wink:

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 jan 2011 09:42

Jip en Janneke champagne heb ik bij gebrek aan beter met oud en nieuw op. 'echte' alcoholvrije bubbels waren niet meer te krijgen.
Die van de link die ik postte zijn namelijk gedealcoholiseerd, waardoor je écht het idee hebt dat je goede bubbels aan het drinken bent (en dat is ook gewoon zo :mrgreen: ) We hadden die ook voor onze toast op de bruiloft, omdat we na de toast (tijdens de lunch) de kerkdienst hadden, en wilden voorkomen dat iedereen zou slapen in de dienst. 8)

@em. Succes met wachten nog dan :) Spannend hoor, lijkt me...
En wat Evelien zegt is denk ik ook gewoon zo, of jullie kindje wacht tot het ziekenhuis weer beschikbaar is. :mrgreen:

Af en toe eet ik ook één broodje paté. Max. 1x per maand op dinsdag, want dan is er in de kantine broodjes paté, haha!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 28 jan 2011 10:06

Ik ben het volledig met ajl eens: alcohol en roken zijn gewoon uit den boze tijdens een zwangerschap! Ik vind het echt asociaal als mensen in de omgeving van een zwangere vrouw roken... [-( Oppassen voor een rode wijnsaus is natuurlijk onzin: als het goed is, staat de saus een tijdje te koken en dan is de alcohol daar allang uit verdampt.
Probleem bij het nuttigen van alcohol is, dat de baby het zelf nog niet af kan breken, dus ook een glaasje alcohol kan langere tijd in zijn bloed blijven zitten. Op basis hiervan zei een bevriende prof (die naar FAS enzo onderzoek doet): ieder glas kan in principe schadelijk zijn, omdat je niet weet in welke fase van de ontwikkeling de baby zit. In de meeste gevallen zal het echt wel goed gaan, maar je kunt het gewoon niet weten. Daarom: blijf voor de zekerheid maar in zijn geheel van alcoholische dranken, etc. af!
Voor al die andere dingen geldt: gewoon met mate. Dus: nee, geen meerdere potjes kaneel of een halve leverworst consumeren per dag... maar dat doet ook, denk ik, niemand! :mrgreen:

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 28 jan 2011 10:10

Oja, update:
Baby kan niet meer gedraaid worden: placenta ligt voor, hoofdje is erg groot en de hoeveelheid vruchtwater is tamelijk gering... :( we hebben nog even de opties voor een natuurlijke (stuit)bevalling doorgesproken, maar daar zijn de risico's dat er iets misgaat, toch te groot.
Het kindje wordt daarom waarschijnlijk al wat vroeger met een keizersnede gehaald.
Best een teleurstelling, maar als ik naar de risico's kijk, dan weet ik dat het de juiste keuze is...

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 28 jan 2011 10:11

Sterkte met de keizersnee Elvira! Ga je het onder algehele narcose doen of met ruggeprik?

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jan 2011 10:22

Kan me voorstellen dat je daarvan baalt Elvira! Dat is niet waarop je rekent en hoopt als je zwanger bent van je eerste kindje. Ook het herstellen duurt dan volgens mij wel wat langer (of je moet natuurlijk een gruwel bevalling hebben, dan duurt herstellen ook lang ;) ).
Sterkte ermee joh! En we horen het graag als je kleintje er is :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 28 jan 2011 10:23

Alleen met ruggenprik... is duidelijk beter voor de baby en ik kan dan ook alles van het kindje vanaf het eerste begin mee krijgen. (ook al zie ik wat op tegen het moment dat ze gaan snijden, zeg maar, ik neem maar een koptelefoon mee ofzo, ik hoef niet te horen wat de chirurgen tegen elkaar zeggen :oops: )

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jan 2011 10:41

Dat is een tegenvaller Elvira. Ik hoop dat het allemaal goed mag gaan.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 28 jan 2011 10:50

elvira (gast) schreef:Alleen met ruggenprik... is duidelijk beter voor de baby en ik kan dan ook alles van het kindje vanaf het eerste begin mee krijgen. (ook al zie ik wat op tegen het moment dat ze gaan snijden, zeg maar, ik neem maar een koptelefoon mee ofzo, ik hoef niet te horen wat de chirurgen tegen elkaar zeggen :oops: )

Oef... daar zou ik ook heel erg tegen op zien...
Heb één x ruggenprik gehad toen ze poliepen uit m'n baarmoeder gingen halen, maar toen vond ik al het gepraat en het 'bij' zijn al niet prettig...

Sterkte met het voorbereiden op de keizersnede!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 28 jan 2011 11:17

En een voordeel van een geplande keizersnee is dat je eigenlijk altijd bevalt voor de uitgerekende datum :wink: . Vaak wordt het in week 38 ingepland.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 28 jan 2011 11:42

jammer dat het niet kan gaan zoals je eigenlijk wilde! maar net wat je zegt, risico's bij stuitbevallingen zijn gewoon groter. Ik denk dat ik ook voor een keizersnede zal gaan. Je man mag er gewoon bij zijn volgens mij dus als het goed is kun je ook gewoon praten met hem voor afleiding.
Ben zelf een keer bij een ks geweest tijdens een stage, echt geweldig om te zien hoor! hele andere ervaring dan een 'normale' bevalling maar ook echt heel bijzonder!

En heel veel praten ze onderling niet hoor, je hoort kreten als 'handschoen lek, maat 5' ofzo en ze hebben veel jargon dus waarschijnlijk zul je het niet allemaal begrijpen :wink:

maar alvast sterkte!
Jij ook Em, tis zeker koud om geboren te worden nu :lol:

Hier probeer ik me zoveel mogelijk aan al die regeltjes te houden. Maar nu stond ik in de winkel met de vraag: mag ik nu wel of geen fricandeau? Is gegrild maar volgens mij niet meer rauw. Rosbief wel dus dat ga ik in de kraamweek eten, iedere dag, samen met lekkere rode biefstuk en filet american :lol:

Leverpastei en leverworst kun je gewoon eten, 1 boterham per dag volgens mij, of 2 a 3 keer in de week. Vind het nu niet lekker, bij Eva Lynn at ik regelmatig likkepot. Maar geen hele bakjes per dag ofzo :wink:
Roken en alcohol ben ik vrij streng in. Kan me ook niet voorstellen dat mensen iedere week drinken. Dat je met kerst een wijntje neemt verspreid over de hele dag kan ik me nog indenken al zou ik het zelf niet doen.

Terug naar “Archief”