Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Horeb » 24 jan 2011 12:10

Race406 schreef:Of dat er in de kerk zulke hoge eisen worden gesteld aan wanneer een mans nu eindelijk eens oprecht bekeerd is, dat er geen ouderlingen te vinden zijn, en slechts 1 of 2 diakenen. Nee, DAN ben je lekker bezig...!

wederom geboren zijn is noodzakelijk voor het ouderling ambt. dat is de eis........niet meer en niet minder. helaas zijn die mensen in veel kerken al erg spaarzaam te vinden.
daar komt nog bij dat lang niet iedereen geschikt is voor het ambt. vooral degene die zelf vinden dat ze erg geschikt zijn....en die zichzelf prima bekeerd voelen........moet je niet hebben is mijn ervaring :(

je bent dus of bekeerd of niet. daar is geen tussenweg.............

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 24 jan 2011 12:36

Gelukkig vond Paulus zichzelf ook niet goed genoeg om apostel/ambtsdrager te zijn :wink:

Voor mij is iemand (man/vrouw) die zichzelf geroepen voelt/weet door God om een bepaalde taak uit te voeren
goed genoeg om te werken in de wijngaard.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 24 jan 2011 13:10

Daarbij gaat het altijd om een roep uit de gemeente, waar ik zeker ook de hand van God in zie. Dus als je gevraagd wordt zou ik dat heel serieus nemen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 15:20

Horeb schreef:
Race406 schreef:Of dat er in de kerk zulke hoge eisen worden gesteld aan wanneer een mans nu eindelijk eens oprecht bekeerd is, dat er geen ouderlingen te vinden zijn, en slechts 1 of 2 diakenen. Nee, DAN ben je lekker bezig...!

wederom geboren zijn is noodzakelijk voor het ouderling ambt. dat is de eis........niet meer en niet minder. helaas zijn die mensen in veel kerken al erg spaarzaam te vinden.
daar komt nog bij dat lang niet iedereen geschikt is voor het ambt. vooral degene die zelf vinden dat ze erg geschikt zijn....en die zichzelf prima bekeerd voelen........moet je niet hebben is mijn ervaring :(

je bent dus of bekeerd of niet. daar is geen tussenweg.............

Niet iedere ouderling is "jongeling" geweest. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 jan 2011 17:37

Pasker schreef:
Filosoof schreef:
Optimatus schreef:De kern van het H. Evangelie, de opstanding van onze Heer Jezus Christus, werd door vrouwen aan mannen bericht.
En terwijl de mannen in slaap vielen of Jezus verrieden, bleven de vrouwen Jezus wel trouw.

Dàt zou wellicht eens wat meer benadrukt mogen worden. De vrouw is eeuwenlang onrecht aangedaan, door haar zo te kleineren en tot zwijgen te brengen. De mening dat vrouwen emotioneel niet in staat zouden zijn om onderwijs te geven, grenst aan het krankzinnige.

Dit is een prachtig, helder betoog. 100% waar!

Alleen jammer dat het niets zegt over de plaats van de vrouw in de Bijbel, dus door de ogen van God
gezien. En dat is dan weer jammer want dan blijben die krankzinnige meningen waar Optimatus het over heeft bestaan.
Het gaat toch nog steeds over de vrouw in het ambt en zo als ik al schreef: wat wil een vrouw, als priester of dominee ons leren over de Wet der Tien geboden die toch duidelijk aan de man gericht zijn?

Stel je diezelfde vraag ook als het gaat om het bericht van Christus' opstanding: "Wat wil een man, als priester of dominee, ons leren over hetgeen er gebeurde aangaande Christus' opstanding, daar Jezus Zich, verrezen zijnde, eerst aan de vrouwen toonde"?

Wellicht blijf jij liever onder de Wet dan bij Jezus. Dat mag, je mag jood blijven. Zelf geef ik er de voorkeur aan om christen te zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 26 jan 2011 17:07

Optimatus:
Stel je diezelfde vraag ook als het gaat om het bericht van Christus' opstanding: "Wat wil een man, als priester of dominee, ons leren over hetgeen er gebeurde aangaande Christus' opstanding, daar Jezus Zich, verrezen zijnde, eerst aan de vrouwen toonde"?

Wellicht blijf jij liever onder de Wet dan bij Jezus. Dat mag, je mag jood blijven. Zelf geef ik er de voorkeur aan om christen te zijn.

Het gaat om de scheppingsorde van God en als iemand dat aan een ander wil onderwijzen dan zal dat volgens mij toch volgens die zelfde scheppingsorde moeten gaan.
De man is het hoofd van de vrouw en Christus is het hoofd van Zijn Bruid, maar ik begrijp uit jouw woorden dat jij die scheppingsorde zou willen veranderen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 18:06

Dat betekent dat de vogelen des hemels de mensen moeten onderwijzen? Immers, de vogels waren er eerder dan de mens.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 26 jan 2011 19:37

Spotten en dwaasheid is een teken van duisternis en dat je nog leeft in de duisternis...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jan 2011 20:23

Als je de tendens van de vraag niet begrijpt, hou dan je mond. Ik stel een vraag aan Pasker aangaande diens opmerking inzake de scheppingsvolgorde en houd hem voor wat hij eigenlijk zegt (althans, zoals ik het interpreteer). Als jij dat niet snapt, zwijg dan en let op, wellicht kun je er nog iets van opsteken.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 27 jan 2011 00:26

Optimatus schreef:Dat betekent dat de vogelen des hemels de mensen moeten onderwijzen? Immers, de vogels waren er eerder dan de mens.

We kunnen veel van de natuur leren en ook daarin is mannelijk en vrouwelijk te onderscheiden.
Maar misschien is het tegenwoordig voor veel mannen wel moeilijk om verantwoording en dus ook het hoofd van het gezin te wezen. Het lijkt mij dan ook eerder een strijd van de mannen voor gelijkwaardiheid en gelijke rechten voor de vrouw.
De Bijbel spreekt ook vaak over de kinderen van God, en een enkele kunnen we lezen dat het dan over zonen gaat. Maar goed, alles is aan te passen dus ook het Woord van God, succes.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 27 jan 2011 08:42

Het Woord is duidelijk over wie er onderwijst en wat onderwezen wordt.
De Geest der Waarheid, Die geeft onderwijs, persoonlijk, in Zijn Gemeente door herders en leraars,
door het Woord spreekt God Zelf tot ons, kortom onderwijzers genoeg, maar willen wij ook op deze manier onderwezen worden of zoeken wij er liever onder uit te komen, want Het kan en zal ook confronterend zijn, het Zwaard van de Geest...maar altijd tot opbouw en nooit tot afbraak van ons geloof..

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 27 jan 2011 10:08

Optimatus schreef:Dat betekent dat de vogelen des hemels de mensen moeten onderwijzen? Immers, de vogels waren er eerder dan de mens.

Mannetjesvogels zijn altijd mooier en zingen mooier dan vrouwtjes
Van kanarie via kip tot pauw :)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 jan 2011 10:33

Bastiaan30 schreef:

Mannetjesvogels zijn altijd mooier en zingen mooier dan vrouwtjes
Van kanarie via kip tot pauw :)

Aan de andere kant zijn mannelijke eendemossels vaak gereduceerd tot letterlijk(!) op de vrouwen parasiterende zaadmachinetjes.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 jan 2011 12:46

Bastiaan30 schreef:Mannetjesvogels zijn altijd mooier en zingen mooier dan vrouwtjes

off-topic
Mijn zoon, die toen ong. 4 jaar was, vroeg aan mij: "mam, hoe komt het toch dat bij de dieren de mannetjes mooier zijn dan de vrouwtjes en bij de mensen de vrouwen mooier zijn dan de mannen?"
Tsja, het antwoord moest ik hem schuldig blijven...'k heb 'm maar eens flink geknuffeld. :D
/off-topic

blijblij schreef:Voor mij is iemand (man/vrouw) die zichzelf geroepen voelt/weet door God om een bepaalde taak uit te voeren

Gelukkig worden in orthodoxe kringen nooit vrouwen geroepen tot het ambt. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 27 jan 2011 13:25

Cathy schreef:
blijblij schreef:Voor mij is iemand (man/vrouw) die zichzelf geroepen voelt/weet door God om een bepaalde taak uit te voeren

Gelukkig worden in orthodoxe kringen nooit vrouwen geroepen tot het ambt. :wink:

Alleen tot het moederschap :lol: :lol: , maar ook erg......

Terug naar “[Religie] - Open forum”