Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moeten we vader en moeder nou eren of haten?

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 20:17

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Je moet je broeder ook niet haten om het haten !
Het gaat om het liefhebben van God. Hij is het allerbelangrijkste. Al die andere mensen om je heen, je ouders, broers en zusters, mogen een waardevol aandeel in je leven hebben, vaak is dat ook zo, soms niet. Dan kan het nog een vloek zijn ook.
Dat komt nu eenmaal omdat het hier op aarde nooit volmaakt wordt.
Dus ook ouders zijn niet volmaakt, ik houd zielsveel van mijn kinderen, doe alles voor ze, maar voor hen de marteldood sterven ?

Nee Schelpje, er staat:

'En gij zult de Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod, groter dan deze.' (Mat 12,30-31)

Kortom, wat is het nu: moet ik mijn ouders en broeders haten of liefhebben?

Heb jij je ouders nu maar lief en je broeders ook :D
Maak jij je maar geen zorgen om het haten. Integendeel zou ik zeggen !

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 20:42

@Mohamed,

Schelpje heeft het juiste antwoord al gegeven in haar eerste reactie.
Ze zei we moeten onze ouders broer/zus niet boven God stellen.

Haten heeft meerdere betekenissen net zoals liefde

Je kan het woord haten vergelijken als b.v. achterstellen, dus God gaat voor alles.
Op een ander topic is hier al over geschreven.

Je moet geen dingen zoeken die er niet zijn. God zegt duidelijk dat we onze ouders
moeten eren en anderen lief hebben, maar die liefde mag nog groter zijn dat onze
liefde voor God, want dan zou je een mens boven Hem stellen, waar Hij de Schepper van is.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 20:52

haring schreef:
Bastiaan30 schreef:"'ik kom niet om vrede te brengen , maar het zwaard'', zei Jezus, dochter tegen moeder en zoon tegen vader. Wie zijn vader of moeder belangrijker vindt dan Mij, is Mij niet waard.

Belangrijker vinden is nog wat anders dan haten.

Amen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 jan 2011 20:58

Gewoon even een praktijkvoorbeeldje. Ik kan maar moeilijk geloven dat je tijdens je Oordeel door God op je vingers wordt getikt als je op zondagochtend bij je ouders in het rusthuis op bezoek bent geweest ipv in de kerk hebt gezeten. Sterker nog, ik vermoed eerder het tegenovergestelde, wat deed je in vredesnaam in mijn kerks als je ouders zich zo op je bezoekje verheugden?

Maar goed, dat is mijn intuïtie die me dat ingeeft. Ik ben wel blij dat mijn geloof niet zo'n externe 'jaloerse' God heeft, om heel eerlijk te zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:03

schelpje3 schreef:Heb jij je ouders nu maar lief en je broeders ook :D

Ik zal mijn best doen Schelpje, maar ik zit nog steeds met de vraag en ik blijf hem stellen tot ik een bevredigend antwoord heb! ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:04

Mortlach schreef:Gewoon even een praktijkvoorbeeldje. Ik kan maar moeilijk geloven dat je tijdens je Oordeel door God op je vingers wordt getikt als je op zondagochtend bij je ouders in het rusthuis op bezoek bent geweest ipv in de kerk hebt gezeten. Sterker nog, ik vermoed eerder het tegenovergestelde, wat deed je in vredesnaam in mijn kerks als je ouders zich zo op je bezoekje verheugden?

Ja dat lijkt mij dus ook, vandaar dat ik het vermaledijde vers totaal niet kan plaatsen!
Maar goed, dat is mijn intuïtie die me dat ingeeft. Ik ben wel blij dat mijn geloof niet zo'n externe 'jaloerse' God heeft, om heel eerlijk te zijn.

Denk je dat er meerdere goden zijn? :-oo

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 jan 2011 21:05

mohamed schreef:
schelpje3 schreef:Heb jij je ouders nu maar lief en je broeders ook :D

Ik zal mijn best doen Schelpje, maar ik zit nog steeds met de vraag en ik blijf hem stellen tot ik een bevredigend antwoord heb! ;)

Zoek het dan op in een bijbels woorden boek!
Anders blijf je in een kringetje praten, je krijgt toch steeds hetzelfde antwoord.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jan 2011 21:09

( hallo, ben nieuw en lees mee, wilde even reageren )

Ik lees de NBV daar staat dit vers als:
: 26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.

Het komt op mij meer over als, breken met je oude leven als je Jezus wil volgen, wat ook in vers 33 staat:33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.

Volgens mij heeft het niets te maken met je familie haten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:10

Bastiaan 30, ik weet niet zeker of jij het was, maar iemand opperde dat haten in de hedendaagse betekenis wat anders zou betekenen, maar dat is pertinent niet waar.

Het woord 'haten' is overgezet van het Griekse miseō wat betekent

1) haten, vervolgen met haat, verafschuwen
2) gehaat worden, verafschuwd worden

-Bron-

De HSV 2010 is de modernste vertaling beschikbaar op dit moment waarin het zo staat:

'Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.'

Kortom, Jezus roept echt op om eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters te haten in de meest letterlijke hedendaagse betekenis van het woord. Dus de vraag die nog steeds staat is: hoe rijmen we dat met de andere verzen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:11

meribel schreef:( hallo, ben nieuw en lees mee, wilde even reageren )

Fijn dat het onderwerp daartoe uitnodigt en welkom!
Ik lees de NBV daar staat dit vers als:
: 26 ‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.

Het komt op mij meer over als, breken met je oude leven als je Jezus wil volgen, wat ook in vers 33 staat:33 Zo geldt ook voor jullie: wie geen afstand doet van al zijn bezittingen, kan mijn leerling niet zijn.

Volgens mij heeft het niets te maken met je familie haten.

Interessant punt! Maar waarom wordt de oude levensstijl dan aangeduid met 'vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters'?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jan 2011 21:24

Mortlach schreef:Gewoon even een praktijkvoorbeeldje. Ik kan maar moeilijk geloven dat je tijdens je Oordeel door God op je vingers wordt getikt als je op zondagochtend bij je ouders in het rusthuis op bezoek bent geweest ipv in de kerk hebt gezeten. Sterker nog, ik vermoed eerder het tegenovergestelde, wat deed je in vredesnaam in mijn kerks als je ouders zich zo op je bezoekje verheugden?

Ik denk, nou ja goed zo ervaar ik het, dat God niet alleen in de kerk op zondag aanwezig is als jij zondag naar een dienst gaat. Dus dat God op dat moment ook in het rusthuis "aanwezig" is. Of je nu bij je ouders bent of in de kerk zit.

Hij zit ook vaak zat achter bij me op de fiets.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 25 jan 2011 21:27

mohamed: Interessant punt! Maar waarom wordt de oude levensstijl dan aangeduid met 'vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters'?

tsja, misschien omdat Jezus het tegen zijn allereerste volgelingen heeft, en dus niet vanzelfsprekend is dat iemands hele familie een volgeling is ( zoals nu in de kerk vaak ) , en je daarom door Jezus te volgen iets totaal/radicaal anders gaat doen dan de rest van je Joodse familie toendertijd? ( de meeste niet bijzonder gesteld op Jezus ) ( het is maar een brainstorm hoor..)

Iemand anders schreef iets over vertalingen, ik kan verder geen grondteksten lezen dus vertrouw op de vertalingen die ik wel kan lezen. Maar ik lees ook wel eens een afrikaanse bijbel ( vind ik gewoon een mooie taal ) en daar staat vers 24 als volgend: as iemand na Mij toe kom, kan hy nie my dissipel wees nie tensy hy afstand doen van sy eie vader en moeder en vrou en kinders en broers en susters, ja, selfs van sy eie lewe ".
Goed te volgen toch? Ik denk dat in afrika de discussie niet is, want daar is het vertaald als "afstand doen", breken met je oude levensstijl ( nogmaals, dat denk ik maar hoor )

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jan 2011 21:27

Wat een drogreden ! Een week heeft 7 dagen. Is er tijdens die dagen geen half uurtje te vinden dan ?
Je lijkt mijn zussen en broers wel, altijd een excuus om moeder niet te kunnen bezoeken.
File, druk, overwerk, kleinkinderen, verjaardag, de afwas, schoonmaak, bla bla bla
Het is EN EN Mortlach !

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:35

meribel schreef:mohamed: Interessant punt! Maar waarom wordt de oude levensstijl dan aangeduid met 'vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters'?

tsja, misschien omdat Jezus het tegen zijn allereerste volgelingen heeft, en dus niet vanzelfsprekend is dat iemands hele familie een volgeling is ( zoals nu in de kerk vaak ) , en je daarom door Jezus te volgen iets totaal/radicaal anders gaat doen dan de rest van je Joodse familie toendertijd? ( de meeste niet bijzonder gesteld op Jezus ) ( het is maar een brainstorm hoor..)

Ik denk dat daar zeker wat in zit, maar zou het ook kunnen dat het oude verbond daarmee bedoeld wordt? Dus dat vader, moeder, broers en zussen duidt op de eerste beginselen, oftewel de wet en inzettingen?
Iemand anders schreef iets over vertalingen, ik kan verder geen grondteksten lezen dus vertrouw op de vertalingen die ik wel kan lezen. Maar ik lees ook wel eens een afrikaanse bijbel ( vind ik gewoon een mooie taal ) en daar staat vers 24 als volgend: as iemand na Mij toe kom, kan hy nie my dissipel wees nie tensy hy afstand doen van sy eie vader en moeder en vrou en kinders en broers en susters, ja, selfs van sy eie lewe ".
Goed te volgen toch? Ik denk dat in afrika de discussie niet is, want daar is het vertaald als "afstand doen", breken met je oude levensstijl ( nogmaals, dat denk ik maar hoor )

Hier ben ik het niet mee eens, (wel dat Afrikaans een mooie taal is hoor) zie mijn eerder reactie hier.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 jan 2011 21:37

schelpje3 schreef:Het is EN EN Mortlach !

Afbeelding
Don't mess with Schelpje!

Terug naar “[Religie] - Open forum”