Sjaakje schreef:Deze reactie zou alleen gepast zijn als er voldoende geld was om over te gaan tot het bedenken van een andere, goede theorie.
Wat een kul. Voor het krijgen van een idee is geen geld nodig. Het is wel een beetje een Calimero-reactie hoor: zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk.
Het feit dat er geen goede alternatieve theorie is, ligt niet aan het gebrek aan geld, maar aan het feit dat evolutietheorie gewoon klopt, daar wel eens aan gedacht?
Maar als vooral de volgende zaak niet mee wil werken:
Er wordt geen geld voor apart gezet.
Dan zal het misschien wel nooit gebeuren.
En ik vraag me dus af of de wetenschappelijke wereld wel altijd zo objectief is als wordt beweerd.
Misschien niet, maar ze begrijpen wel dat je in de echte wereld moet kunnen verantwoorden waar je je echte geld aan uitgeeft.
Natuurlijk, dat is logisch. Maar gebeurt dit altijd? Gebeurt dit altijd even zuiver? Op het moment dat iemand graag een bepaalde uitslag wil, hoe kritisch is hij of zij dan nog?
Je hele wetenschappelijke carrière gaat door de plee als uitkomt dat je niet kritisch genoeg was. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het debacle met die Koreaanse wetenschapper die claimde mensen te hebben gekloond. Je kunt het je gewoon niet veroorloven anders dan kritisch te zijn. Zoals ik zei, je concullega's zijn genadeloos hoor, want als ze jouw idee afslachten hebben zij meer kans op dat onderzoeksgeld.
Maar wetenschap moet ook niet als volledig foutloos worden omschreven. Daarvoor werken er mensen, en komt er, jazeker, groepsdruk en groepsvorming voor.
Ongetwijfeld, en als iemand met een serieus alternatief komt voor soortvorming door mutatie en overerving van eigenschappen zal die best een berg hebben om te beklimmen, omdat evolutie tot nu toe gewoon werkt. Maar als die nieuwe theorie echt beter zou zijn (wat haast onmogelijk is, aangezien we soortvorming gewoon waarnemen), zal die uiteindelijk de dominante theorie worden.
En schets nou geen volmaakt beeld van de wetenschap, dat is netzo goed niet reëel. Wetenschap is een goed werkende zaak, maar ook daarbinnen worden meer dan genoeg fouten gemaakt.
Uiteraard, maar ik heb vertrouwen in het zelfreinigende vermogen van de wetenschap, jij blijkbaar niet.
Dat snap ik. Maar dat laat alleen maar zien hoe beperkt de mogelijkheden zijn.
Leefden we maar in een ideale wereld met oneindige onderzoeksbudgetten...
Laat ik het zo zeggen: als ik een nieuwe auto wil kopen, en ik kan kiezen tussen een auto met een bezinemotor en een auto in ontwikkeling waarvan de bouwer beweert dat ie op lucht rijdt als ik hem maar 20.000 euro geef om het uit te ontwikkelen, dan weet ik wel met welke auto ik naar huis rijd.
Jij kunt het denken, dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
Je noemt me een leugenaar?
In de absolute scheiding tussen wetenschap en bijvoorbeeld cultuur.
O, ik geloof helemaal niet in een absolute scheiding tussen wetenschap en cultuur, simpelweg omdat ze deel van elkaar uitmaken.