theoloog schreef:Misschien is het al eerder genoemd, maar er lijken mij twee redenen om een kerkverband te verlaten:
- als je er om niet Bijbelse redenen uit gezet wordt.
- als God je roept om op een andere plaats te dienen.
Ik zou overigens een uitzondering willen maken voor een derde reden. Dat is wanneer je als toekomstig echtpaar uit verschillende kerkverbanden komt. Het lijkt me dan nuttig om samen te zoeken waar je God mag dienen.
Tegenwoordig lijkt daar nog een derde of beter vierde reden bij te komen, waar ik moeite mee heb. Nl. dat je ergens anders in je geloofsproces beter zou kunnen groeien. Zo iets van: ik kwam in die gemeente tot geloof, daar in die andere gemeente ben ik gegroeid naar de volwassenheid en nu heb ik een gemeente gevonden waar we uiteindelijk alleen over Israël en Openbaringen kunnen spreken. Dat had ik toen nog niet aangekund. Dit consumentisme lijkt steeds meer in de kerk hoogtij te gaan vieren. Ik zou iedere christen die zich bij onze gemeente aanmeld direct willen vragen of ze van plan zijn te komen dienen. Zo niet dan zijn er nog veel gemeenten waar ze de kerkbank kunnen verwarmen.
Daar ben ik het wel mee eens. De Heere plaatst je ergens in een gemeente, want ik hoop dat dit soort besluiten biddend genomen worden en niet omdat de kerk toevallig lekker dichtbij is, er veel familie en vrienden kerken en weet ik wat voor redenen er kunnen zijn. Ik hoorde eens iemand die zei: ik ga daar en daar, want het is zo'n mooie oude kerk, met veel sfeer