Mortlach schreef:MissF schreef:en ook pubers kun je prima dingen verbieden.
Als mijn ouders me mijn muziek hadden verboden omdat ze het herrie vonden/vinden, hadden ze toch mooi op het dak kunnen gaan zitten.
En jij ernaast

Moderator: Moderafo's
Als mijn ouders me mijn muziek hadden verboden omdat ze het herrie vonden/vinden, hadden ze toch mooi op het dak kunnen gaan zitten.
Maar argumenten als: ik verbied iets neit omdat het averechts werkt' daarin ben ik het helemaal met schipje eens. wij zijn nou eenmaal de baas en verbieden wel dingen. Dingen die gevaarlijk zijn, dingen die kapot kunnen als hij ermee gooit, dingen die niet stroken met onze christelijke levenshouding, dingen die niet handig zijn zoals snoepjes net voor het eten, omdat hij dan helemaal niks meer eet. Ik leg vaak wel kort uit waarom iets niet of wel moet of mag, en als hij dan gaat huilen of schreeuwen heeft hij pech, wij zijn nou eenmaal de baas, hoe slecht dat ook klinkt, en hoe naar ik dat woord ook over vind komen.
en ook pubers kun je prima dingen verbieden. Ik ben aardig los opgevoed, en allevier hebben wij een fantastische band met onze ouders, maar ik denk dat dat deels ook komt doordat ze soms gewoon zeiden/zeggen tegen mijn broertje en zusje dat dingen niet mogen, en waarom niet. Kinderen, ook pubers, ervaren vaak juist veiligheid door opgelegde regels. En natuurlijk zit er nuance in hoe je die regels stelt en waarop je allemaal regels stelt. Maar al dat vrije gedoe, ik denk dat dat juist averechts werkt
Schipje schreef:Mortlach: ik mag toch aannemen dat jouw ouders heus wel iets verboden? Of mocht jij volledig je eigen gang gaan? Pubers hebben grenzen nodig, of de puber nu vind dat zijn ouders dan maar op het dak mogen zitten of niet.
Spons schreef:drank gebruik ik dagelijks, drugs ook, en sex ook zeer regelmatig, iedereen doet dat ook refo's![]()
Drank, thee, melk, sinasappelsap.. drugs ik begin er mee in de ochtend (koffie ) en tsja als je van je vrouw houdt ....
maar goed hoe strenger de regels, hoe harder men de andere kant op gaat en los slaat.. met als gevolg, alchol misbruik , zwangerschappen en rook verslaving ! Een balans er in vinden met je kind is best lastig !
Kris schreef:Ondanks mijn zwaar reformatorische opvoeding hebben mijn ouders me zelden dingen verboden. Dat zou ook totaal geen zin hebben gehad. Ik begrijp die hele cultuur van het verbieden sowieso niet.
Ik denk dat ik verstandiger ben omgegaan met heel veel dingen (drank, drugs en seks om maar wat te noemen) dan veel van mijn vroegere refovrienden die strak werden gehouden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten