Opvoeden, ouders en omstanders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2011 18:00

Mortlach schreef:
MissF schreef:en ook pubers kun je prima dingen verbieden.

Als mijn ouders me mijn muziek hadden verboden omdat ze het herrie vonden/vinden, hadden ze toch mooi op het dak kunnen gaan zitten. :-oo

En jij ernaast :mrgreen: op het randje van de dakgoot :-oo

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 jan 2011 18:13

Maar argumenten als: ik verbied iets neit omdat het averechts werkt' daarin ben ik het helemaal met schipje eens. wij zijn nou eenmaal de baas en verbieden wel dingen. Dingen die gevaarlijk zijn, dingen die kapot kunnen als hij ermee gooit, dingen die niet stroken met onze christelijke levenshouding, dingen die niet handig zijn zoals snoepjes net voor het eten, omdat hij dan helemaal niks meer eet. Ik leg vaak wel kort uit waarom iets niet of wel moet of mag, en als hij dan gaat huilen of schreeuwen heeft hij pech, wij zijn nou eenmaal de baas, hoe slecht dat ook klinkt, en hoe naar ik dat woord ook over vind komen.

en ook pubers kun je prima dingen verbieden. Ik ben aardig los opgevoed, en allevier hebben wij een fantastische band met onze ouders, maar ik denk dat dat deels ook komt doordat ze soms gewoon zeiden/zeggen tegen mijn broertje en zusje dat dingen niet mogen, en waarom niet. Kinderen, ook pubers, ervaren vaak juist veiligheid door opgelegde regels. En natuurlijk zit er nuance in hoe je die regels stelt en waarop je allemaal regels stelt. Maar al dat vrije gedoe, ik denk dat dat juist averechts werkt

Volledig mee eens!

Mortlach: ik mag toch aannemen dat jouw ouders heus wel iets verboden? Of mocht jij volledig je eigen gang gaan? Pubers hebben grenzen nodig, of de puber nu vind dat zijn ouders dan maar op het dak mogen zitten of niet. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 18:31

Schipje schreef:Mortlach: ik mag toch aannemen dat jouw ouders heus wel iets verboden? Of mocht jij volledig je eigen gang gaan? Pubers hebben grenzen nodig, of de puber nu vind dat zijn ouders dan maar op het dak mogen zitten of niet. :wink:

Kan me het niet herinneren om eerlijk te zijn. Ik reed drie krantenwijken, dus geld had ik niet nodig (en het 'bindend advies' om de helft te sparen legde ik klakkeloos naast me neer onder het mom: ik ben degene die door de vrieskou moet, dus ik bepaal wat ik met dat geld doe, wil je inspraak, dan fiets je maar mee). Ik rookte niet, dronk niet, geen drugs en deed het aardig op school. Het enige wat ik me echt herinner (naast het eeuwige gedoe over mijn zelfverdiende geld en gezeik over mijn lange haar) was een keer dat ik laat weg was, mijn moeder belde naar de vriend waar ik zat met de boodschap dat ze wilde dat ik naar huis kwam en ik simpelweg zei: Nee, ik kom naar huis als ik hier klaar ben. Maar toen was ik denk ik al 16-17.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2011 20:31

Ben het wel met missf eens. Ik onderhandel ook weleens met Hugo. Dan geef je ze toch het gevoel dat ze inspraak hebben in bepaalde dingen. bv. 3 spruitjes eten dan krijg je stoofperen ipv een heel bord of langer in bad blijven zitten en dan niet meer voorlezen.

@ Morlach, zoals je zegt heb jij weinig regels gehad. Mijn man is net zo opgevoed, maar wil het nu eigenlijk totaal anders doen, met meer regels en meer controle, omdat hij ook de 'verkeerde' kant van deze opvoeding heeft meegemaakt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 20:54

@Mortlach: mijn ouders zeiden altijd: jullie hadden ook weinig tot geen regels nodig.
Want mijn zus, broertje en ik liepen eigenlijk over het algemeen wel in het goeie spoor. Af en toe muziek die mijn vader niet helemaal oke vond, maar nooit verbood, en een te kort rokje en gekleurde plukken haar opeens toen ik naar de kapper was geweest, maar verder viel het alles mee.
Nu is mijn zusje puber, en die heeft gewoon veel meer regels nodig, die doet niet alles even handig van zichzelf, dus moet ze soms beschermd worden. En zij is daar soms boos om, maar ziet het toch echt wel als veiligheid en juist dat mijn ouders ontzettend veel om haar geven, en haar willen beschermen tegen van alles waar zij soms weinig idee van heeft.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 16 jan 2011 21:34

Mortlach schreef:
MissF schreef:en ook pubers kun je prima dingen verbieden.

Als mijn ouders me mijn muziek hadden verboden omdat ze het herrie vonden/vinden, hadden ze toch mooi op het dak kunnen gaan zitten. :-oo

Hoe erger ze het haten en het verbieden, hoe prachtiger de muziek natuurlijk word :mrgreen:
*onderschrift verwijderd door moderator*

Kris
Mineur
Mineur

Re: Opvoeden, ouders en omstanders

Berichtdoor Kris » 16 jan 2011 22:04

Ondanks mijn zwaar reformatorische opvoeding hebben mijn ouders me zelden dingen verboden. Dat zou ook totaal geen zin hebben gehad. Ik begrijp die hele cultuur van het verbieden sowieso niet.

Ik denk dat ik verstandiger ben omgegaan met heel veel dingen (drank, drugs en seks om maar wat te noemen) dan veel van mijn vroegere refovrienden die strak werden gehouden.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 16 jan 2011 22:38

drank gebruik ik dagelijks, drugs ook, en sex ook zeer regelmatig, iedereen doet dat ook refo's :!:

Drank, thee, melk, sinasappelsap.. drugs ik begin er mee in de ochtend (koffie ) en tsja als je van je vrouw houdt ....

maar goed hoe strenger de regels, hoe harder men de andere kant op gaat en los slaat.. met als gevolg, alchol misbruik , zwangerschappen en rook verslaving ! Een balans er in vinden met je kind is best lastig !

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 16 jan 2011 22:40

Zeker, maar ik denk toch echt, en zie dat toch ook wel om me heen (maar dit is natuurlijk een totaal onchristelijke omgeving, dus misschien niet helemaal te vergelijken met een refo cultuur), dat er meer jongeren afdwalen als ze weinig sturing en regels krijgen, dan wanneer ze er iets teveel krijgen. En ik heb ondertussen toch wel heel wat pubers langs zien komen in mijn werk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 17 jan 2011 10:40

Spons schreef:drank gebruik ik dagelijks, drugs ook, en sex ook zeer regelmatig, iedereen doet dat ook refo's :!:

Drank, thee, melk, sinasappelsap.. drugs ik begin er mee in de ochtend (koffie ) en tsja als je van je vrouw houdt ....

Wat een flauwe vergelijking. Je weet *** dat ik het daar niet over heb.

maar goed hoe strenger de regels, hoe harder men de andere kant op gaat en los slaat.. met als gevolg, alchol misbruik , zwangerschappen en rook verslaving ! Een balans er in vinden met je kind is best lastig !

Dat is ook mijn ervaring in mijn omgeving. Maar goed, ik heb sowieso geen ervaring met het zelf opvoeden van kinderen.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 23 jan 2011 23:10

je kon toch wel uit mijn context opmaken dat ik het serieus bedoelde :mrgreen:

Niet ieder kind is het zelfde en de 3 R , s zijn ook belangrijk !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 jan 2011 10:04

Kris schreef:Ondanks mijn zwaar reformatorische opvoeding hebben mijn ouders me zelden dingen verboden. Dat zou ook totaal geen zin hebben gehad. Ik begrijp die hele cultuur van het verbieden sowieso niet.

Ik denk dat ik verstandiger ben omgegaan met heel veel dingen (drank, drugs en seks om maar wat te noemen) dan veel van mijn vroegere refovrienden die strak werden gehouden.

Mijn ouders dus wel en ik deed veel dingen toch, stiekem. Want het wordt zo aantrekkelijk. En je wilt toch ook niet achterlijk gevonden worden. Ik mocht geen lange broek aan, dus die frommelde ik in een tasje en trok hem aan in het schuurtje. Opmaken idem dito.
Ik zie meer heil in het open houden van de communicatie, uitleggen waarom wij als ouders zorgen hebben dat zij iets willen en/of doen. Omdat ik het zeg, is natuurlijk een zeer zwak argument. Ik denk ook dat hoe slimmer je kind is, je meer moet beargumenteren.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 01 feb 2011 14:50

Met muziek vind ik bijv. ook heel lastig. Oudste 'moest' zijn kamer opruimen en had nogal flink hard de radio aan met in mijn oren 'bagger' muziek. Kwestie van smaak misschien. Ik had er geen zin in dat gedender door mijn huis te horen. Snap wel dat hij een onaangename klus voor zichzelf wat aangenamer wil maken. Zelf heb ik vooral in de auto ook vaak de radio aan. Kan hem dan moeilijk verbieden om de radio aan te hebben. Nu maar het verzoek gedaan of het in elk geval zachter kan. Wil niet autoritair opvoeden, wel in gesprek blijven. Soms best moeilijk maar volgens mij gaat het tot nog toe wel redelijk. Weet wel van mezelf dat ik er geen moeite mee heb om sorrie tegen hem te zeggen als ik onredelijk ben geweest.

Waar ik wel wat moeite mee heb is af en toe de (goedbedoelde?) opmerkingen van mijn moeder(omstanders dus). Ze was hier een x oppassen en mijn zoon zegt: ik ga ff broodje hamburger halen. Mocht niet van mijn moeder want hij had zijn bord niet leeggegeten. Wij hebben er niet zo veel moeite mee, hij werkt zelf voor zijn geld en die ene x per week moet toch kunnen.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 01 feb 2011 17:17

Annet, ik vind dat niet alleen met muziek te maken hebben. Ook keiharde orgelmuziek zou ik niet goed vinden. Dat is gewoon asociaal.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 feb 2011 13:36

Maar hoort dat ook niet bij een bepaalde leeftijd. Ik kan mij van mijzelf herinneren dat het huis van mijn ouders ook wel eens op zn grondvesten dreunde van de keiharde muziek. En dat is allemaal overgegaan hoor :wink:

Hoe denken jullie trouwens over internetverbinding en tv's op de slaapkamers?

Terug naar “Archief”