Jij hebt God verlaten zeg je, maar ik weet zeker dat God jou niet heeft verlaten.
En ik vind het opvallend dat je niet ingaat op het feit dat Jezus zijn vijanden lief heeft.
m.v.g.
wat mij betreft einde discussie ok

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Filosoof schreef:mohamed schreef:God doodt en maakt levend (1 Sam 2,6) maar toch zit hij niet in het gevang. Waarom? Vooralsnog weet ik het niet, maar ik ben wel nieuwsgierig naar een logische verklaring die past bij hetgeen de Bijbel zo duidelijk over is, namelijk je naaste liefhebben als jezelf.
Waarschijnlijk omdat Hij zo sterk is dat niemand 'm kan hebben, haha.
Nee, maar nu even serieus. Dit is nu precies de paradox. God overtreedt zijn eigen geboden. Op allerlei manieren. Daar kan een christen zijn ogen niet voor sluiten. Er zijn theologen die geprobeerd hebben dit via de interpretatie van de grondtekst de andere kant op te sturen, maar ook zij komen er hoe dan ook op uit dat God de fout ingaat.
Ook dit draagt een innerlijke tegenstrijdigheid: als je het bestaan van God niet uit kunt sluiten, dan sluit je ook niet uit dat Zijn mogelijke bestaan je hele wereld doortrekt en op de kop kan zetten. Daarom is de gedachte dat agnosticisme "slechts" betrekking op geloofszaken heeft, onjuist. Alsof God zich niet met heel je leven kan bemoeien.Filosoof schreef:elbert schreef:2 opmerkingen:
1. Ik sluit niets uit over wat er buiten mijn referentiekader kan bestaan. Een echte agnost zou trouwens hetzelfde doen, maar dat ben je niet.
2. Als je agnost bent, kun je niet ergens 100% van overtuigd zijn.
Agnosticisme heeft in de basis betrekking op geloofszaken en is zodoende geen levensbeschouwing an sich. Nogmaals: puur agnosticisme is puur postmodernisme en dat is niet wat ik uitdraag.
De "onbevlekte wezentjes" waar je het over hebt, hebben volgens het agnosticisme hooguit een toekomst van een jaar of 70-80, als het tenminste meezit en hebben daarna waarschijnlijk geen enkele toekomst meer, behalve als stof der aarde. Dus afgezien van de duur is er niet zoveel verschil. Volgens het christelijk geloof hebben ze trouwens een langduriger toekomst, maar dat terzijde. Overigens hoef ik geen "ethisch verantwoorde verklaring" te zoeken voor wat God doet. Als Hij bestaat (overigens geloof ik daar zeker in) dan heeft Hij geen ethisch verantwoorde verklaring van mij nodig. Integendeel: dan heb ik een ethische verantwoording tegenover Hem nodig en jij net zo goed.Filosoof schreef:We hebben het hier over kindertjes, elbert. Onbevlekte wezentjes met een toekomst. God heeft deze wezentjes door heel het OT heen van de aardbodem geveegd. Prima dat jij daar een verklaring voor probeert te zoeken die ethisch verantwoordt is, maar ik begin daar niet aan. Daar is het veel te inhumaan voor.
Voor iemand die niet zeker weet of God bestaat, heb je wel een hele waslijst aan beschuldigingen tegenover deze mogelijke wel/niet-bestaande Persoon. Over het algemeen beschuldig je iemand toch pas wanneer je zeker bent van iemands bestaan? Al deze beschuldigingen zijn dus een gebalde vuist in het luchtledige.Filosoof schreef:Als God zo graag wil dat de mensen op aarde Zijn kinderen zijn, moet Hij geen teksten, daden en beschouwingen handhaven die:
1. onbegrijpelijk zijn
2. in de basis als immoreel kunnen worden beschouwd (vanuit een gezonde menselijke ethiek waarin het doodmaken van onschuldigen als 'fout' wordt bestempeld)
3. zoveel verwarring zaaien
4. zoveel christenen afvallig maken
Al die onlogische tegenstellingen en paradoxen helpen niemand verder. Het is geen beproeving, het is een open deur naar gedwongen cognitieve dissonantie om niet ten onder te gaan in de moerassen van de logica die steevast met een beschuldigende vinger richting Zijn Troon wijst (en terecht, als je het mij vraagt).
God afwijzen is de hel ingaan. Daar zit geen millimeter tussen. En de moraal is natuurlijk wel objectief (in de zin van de 10 geboden, het dubbele liefdesgebod).Filosoof schreef:Ik weet overigens dat moraal niet objectief is, maar als moraal niet objectief is, waarom krijgt de mens dan niet te vrijheid om volgens zijn eigen subjectieve moraal God af te wijzen zónder de hel in te gaan?
Tja, God is ook geen voorstander van het doden van onschuldigen. Maar volgens de Bijbel houdt God de schuldige geenszins onschuldig (Ex. 34:7, Num. 14:18, Nah. 1:3). Welk gebod neemt God dan niet serieus? Volgens jou natuurlijk het zesde gebod: "gij zult niet doodslaan". En onschuldigen zijn dan mensen die volgens jou onschuldig zijn. En wat als God ze toch wel schuldig verklaart? Zijn ze dan nog steeds onschuldig? Of zit jij er dan naast? Tja, wie is er nu God: God of wat je vindt dat Hij zou moeten zijn?Filosoof schreef:Ik weet dat mijn uitdragingen een subjectieve grondslag hebben en ik weet evenzeer dat deze dus niet universeel zijn. Dat betekent echter niet dat ze binnen de kaders van onze tijd en onze samenleving in ademnood komen. Niemand in Nederland met een gezond verstand is voorstander van het doden van onschuldigen. Dat staat immers in de Tien Geboden. God neemt het echter niet zo nauw met Zijn tafelen.
elbert schreef:God afwijzen is de hel ingaan. Daar zit geen millimeter tussen.
En de moraal is natuurlijk wel objectief (in de zin van de 10 geboden, het dubbele liefdesgebod)
schaapje schreef:En ik vind het opvallend dat je niet ingaat op het feit dat Jezus zijn vijanden lief heeft.
schaapje schreef:wat mij betreft einde discussie ok
mohamed schreef:God schiep het kwaad en maakte de mens, die een aandeel in het kwaad kreeg door zijn eigen daden. Als het zo is dat God verantwoordelijk is voor alle kwaad, dan moeten wij dus inderdaad de andere wang toekeren omdat het God is die de klap uitdeelt.
elbert schreef:Ook dit draagt een innerlijke tegenstrijdigheid: als je het bestaan van God niet uit kunt sluiten, dan sluit je ook niet uit dat Zijn mogelijke bestaan je hele wereld doortrekt en op de kop kan zetten. Daarom is de gedachte dat agnosticisme "slechts" betrekking op geloofszaken heeft, onjuist. Alsof God zich niet met heel je leven kan bemoeien.
elbert schreef:De "onbevlekte wezentjes" waar je het over hebt, hebben volgens het agnosticisme hooguit een toekomst van een jaar of 70-80
elbert schreef:Overigens hoef ik geen "ethisch verantwoorde verklaring" te zoeken voor wat God doet. Als Hij bestaat (overigens geloof ik daar zeker in) dan heeft Hij geen ethisch verantwoorde verklaring van mij nodig. Integendeel: dan heb ik een ethische verantwoording tegenover Hem nodig en jij net zo goed.
elbert schreef:Voor iemand die niet zeker weet of God bestaat, heb je wel een hele waslijst aan beschuldigingen tegenover deze mogelijke wel/niet-bestaande Persoon. Over het algemeen beschuldig je iemand toch pas wanneer je zeker bent van iemands bestaan?
elbert schreef:1. Het verwijt onbegrijpelijk te zijn, is alleen terecht als God niet soeverein en transcendent zou zijn (zie mijn vorige posts). Maar dat is Hij wel. Dat betekent dat je hieraan geen rechten kunt ontlenen, wel de mogelijkheid om op zoek te gaan naar Zijn wil met je leven.
elbert schreef:2. Immoraliteit kun je God alleen verwijten als er een algemeen geldige moraal is waaraan Hij onderworpen zou moeten zijn, waaraan Hij niet voldoet. De enige moraal waar God aan zou moeten voldoen, is Zijn eigen moraal en anders niet. Daar komt nog eens bij dat bij nadere bestudering Hij Zich daar (Zijn Woord) nog eens aan houdt ook. Want God is waarachtig en alle mens leugenachtig (Rom. 3:4).
elbert schreef:3. Dit punt gaat ervan uit dat voor alles en iedereen helder is wat Gods beweegredenen zijn en dat Hij verplicht is om ons dat kenbaar te maken. Zie mijn vorige posts, waaruit blijkt dat dit niet zo is.
elbert schreef:4. Dit punt zou helder zijn als de Bijbel zou zeggen dat er geen afvalligen zouden zijn. Maar de Bijbel zegt ons weldegelijk dat er mensen afvallig zullen worden, dus zie ik je punt niet.
elbert schreef:God afwijzen is de hel ingaan. Daar zit geen millimeter tussen. En de moraal is natuurlijk wel objectief (in de zin van de 10 geboden, het dubbele liefdesgebod).
elbert schreef:Tja, God is ook geen voorstander van het doden van onschuldigen. Maar volgens de Bijbel houdt God de schuldige geenszins onschuldig (Ex. 34:7, Num. 14:18, Nah. 1:3).
elbert schreef: Welk gebod neemt God dan niet serieus? Volgens jou natuurlijk het zesde gebod: "gij zult niet doodslaan". En onschuldigen zijn dan mensen die volgens jou onschuldig zijn. En wat als God ze toch wel schuldig verklaart? Zijn ze dan nog steeds onschuldig? Of zit jij er dan naast?
elbert schreef:Maar de Bijbel zegt dat alle mensen tot schuldenaars gesteld zijn (Rom. 3:23), dus ook de lieve kleine kindertjes.
elbert schreef:En de hele wereld werd onder water gezet vanwege de boosheid van alle mensen. Slechts na de zondvloed nam God zich voor om niet meer de aarde onder water te zetten. Ook dat is Gods Woord.
elbert schreef:Kortom: als je het nagaat, dan klopt er niets van het verwijt dat God het niet nauw neemt met Zijn Woord en Wet.
schaapje schreef:Als Jezus zoals de Bijbel zegt Zijn vijanden lief heeft en daarom voor Zijn vijanden gestorven is,
betekent dat Hij niet wil dat mensen verloren gaan. Dat betekent niet dat Hij ze naar de hel stuurt.
Denk toch echt als je een vijand van God ben, je niet bij Hem in de Buurt Kan komen en dat men
het waarschijnlijk ook niet wil.
Zie adam en eva vluchtten en verborgen zich voor God nadat ze een slecht geweten hadden.
En God had spijt het rouwde Hem in Zijn hart toen Hij de mensen zag moorden en vreselijke
daden zag doen. Dat is nog al wat, als je hoort via de media waar mensen toe in staat zijn
kan ik misschien een kleine voorstelling maken hoe erg het was.
En hoe kan men weten dat kleine kinderen niet bij God kunnen komen, ze hebben in ieder
geval geen weet van zonde. God zegt dat alle zielen Hem toebehoort, Hij is souverein en kan doen
wat Hij wil.
Ik zie dat er een oorlog is tussen God en satan en het gaat om onze ZIEL, satan is een moordedaar
en hij heeft een onschuldige vermoord 2011 jaar geleden, en daarmee is de overwinning aan
God. Iemand schreef al, het is een ongelijke strijd, maar satan is zo hoogmoedig dat hij dat niet
zien kan hij dacht slim te zijn door de Zoon van God te vermoorden, maar het werd hem zijn
ondergang.
Wij kunnen nooit met ons beperkte verstand God begrijpen het enige wat Hij vraagt is
geloof je Mij.
Wie vervult onze ziel, hart en verstand.
satan zal altijd een mens dwingen, maar bij God gaat het bij ons om onze liefde en vrije wil.
Filosoof schreef:mohamed schreef:God schiep het kwaad en maakte de mens, die een aandeel in het kwaad kreeg door zijn eigen daden. Als het zo is dat God verantwoordelijk is voor alle kwaad, dan moeten wij dus inderdaad de andere wang toekeren omdat het God is die de klap uitdeelt.
Jammer dat die kinderen dat niet konden toen ze verdronken tijdens de zondvloed, verpletterd werden onder de muren van Kanaän en geslacht werden door het volk van Israël in de woestijn.
Misschien moeten we het antwoord zoeken in Ezechiël 28; 13 - 19
Daar vinden we een beschrijving van het absolute kwaad, wat eerst volmaakt
geschapen was door God maar kennelijk ook met een vrije wil.
m.v.g.
Nee dat is zo, maar houd jij God dan verantwoordelijk als iemand je een oorvijg geeft?
schaapje schreef:Ik word er moe van als mensen zo over God denken, en eigenlijk wil ik de discussie
niet aangaan. Want het is; of je kent God en je hebt een bepaald beeld (zover dat kan)
of je kent Hem niet, en dan probeer je Hem belachelijk te maken en Hem zeker de
schuld van alles te geven.
Altijd hoor je weer; als er een God bestaat waarom is er dan zoveel ellende in de wereld,
Als je het probeert uit te leggen zijn er maar weinigen die het aannemen, de mensen zijn
gewoon geestelijk blind.
m.v.g.
Mortlach schreef:Horeb schreef:... velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.
Goed, om dan toch maar even de discussie op gang te brengen....
Een groot deel van alle zwangerschappen wordt op geheel natuurlijke wijze geaborteerd door het moederlichaam. Dat weet niet iedereen maar dat is een feit. Als je vervolgens gelooft dat de ziel wordt ingelegd op het moment van bevruchting en dat dan ook de erfzonde in werking treedt, is het dus zo dat de ziel van het ongedifferentieerd klompje cellen dat na twee weken sterft door God geoordeeld wordt. En aangezien het klompje cellen Jezus niet heeft kunnen aannemen als redder, staat het een eeuwigdurend vuur te wachten en dat heet dan rechtvaardigheid.
Nu kun je natuurlijk allerlei dingen fantaseren dat God speciaal voor die gevallen dispensatie verleent, maar probeer dat maar eens Bijbels te onderbouwen. Ik wil helemaal geloven dat wij schamele mensen Gods rechtvaardigheid niet kunnen bevatten, maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten