Oordelen fout of juist nodig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Re: Oordelen fout of juist nodig?

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 16:44

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef:Verdwaalde schapen, die de kooi verlaten hebben en Christus niet horen roepen, komen om in de woestijn, waar wolven en wilde dieren ze te pakken krijgen...

Ik ben jarenlang sluipschutter geweest, dus wat wilde dieren betreft moet ik mezelf wel kunnen redden. ;)

De dood is de Sluipschutter, die altijd raak schiet( Oud gezegde uit de prehistorie)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:52

discipel2011 schreef:Verdwaalde schapen, die de kooi verlaten hebben en Christus niet horen roepen, komen om in de woestijn, waar wolven en wilde dieren ze te pakken krijgen...

Nu zijn schapen bekend om hun eigenwijsheid. Het lijkt zo romantisch, een herder met schaapjes en een hondje op de heide. Maar ik heb het wel eens gehoord, dat de herder er veel werk aan heeft. De hond moet ze bij elkaar drijven, schapen hebben de neiging weg te lopen, bokkig te zijn.
Nu lezen wij dat de Goede Herder soms zijn kudde verlaat, om dat ENE schaapje te zoeken ! Is dat nou geen Wonder ? Misschien is filosoof wel dat schaapje !
Discipel, kun jij je dat voorstellen ? En gun jij het hem ook zo ?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:57

schelpje3 schreef:Misschien is filosoof wel dat schaapje !

Ik stel je goede intenties zeer op prijs, maar ik ben niet verdwaald. Ik heb gewoon tegen de Herder gezegd dat ik liever niet bij Zijn kudde hoor. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:00

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Misschien is filosoof wel dat schaapje !

Ik stel je goede intenties zeer op prijs, maar ik ben niet verdwaald. Ik heb gewoon tegen de Herder gezegd dat ik liever niet bij Zijn kudde hoor. ;)

Dan ben je eigenlijk toch verdwaald hoor :!: Net wat ik zei, sommige schaapjes willen van de kudde afdwalen, bewust en laten de herder roepen en zoeken. Ben je dan niet bang dat voor jou geldt: wie de weg geweten hebben en niet bewandeld zal hebben, zal met dubbele slagen geslagen worden ?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 18:37

schelpje3 schreef:Dan ben je eigenlijk toch verdwaald hoor :!:

Vanuit jouw referentiekader ben ik verdwaald, ja. Vanuit mijn referentiekader ben ik gewoon mijn eigen weg gegaan.
Wie van ons er uiteindelijk gelijk heeft, daar komen we misschien vanzelf nog wel 's achter. ;)
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 20:19

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Dan ben je eigenlijk toch verdwaald hoor :!:

Vanuit jouw referentiekader ben ik verdwaald, ja. Vanuit mijn referentiekader ben ik gewoon mijn eigen weg gegaan.
Wie van ons er uiteindelijk gelijk heeft, daar komen we misschien vanzelf nog wel 's achter. ;)

Ik hoop dat het dan niet TE laat is :(

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:25

schelpje3 schreef:Ik hoop dat het dan niet TE laat is :(

Je bent een beste meid, schelpje. Maar don't worry. ;)
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 20:27

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Ik hoop dat het dan niet TE laat is :(

Je bent een beste meid, schelpje. Maar don't worry. ;)

Ja maar dat doe ik juist wel !
Ik heb gisteravond nog voor jou gebeden !

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 20:40

schelpje3 schreef:Ja maar dat doe ik juist wel !

Dat stel ik zeer op prijs. Jij bent nu een voorbeeld dat bewijst dat de mensen op dit forum hartstikke open staan voor andere dingen.
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 21:56

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Ja maar dat doe ik juist wel !

Dat stel ik zeer op prijs. Jij bent nu een voorbeeld dat bewijst dat de mensen op dit forum hartstikke open staan voor andere dingen.

Ja juist. Heb ondervonden dat ik het niet moet hebben van mensen uit de "juiste" kerken. God zal ze overal vandaan halen, zelfs uit de R.K. kerk ! Maar dan gaan ze wel op zoek, naar het "vaste voedsel".
En omdat jij hier op refoweb zit, is voor mij een bewijs dat je er niet los van bent, onverschillig bent, want anders boeit het je niet, toch ?
Je wilt iedereen prikkelen, uitdagen, en dat lukt je ! Je maakt het ons heel erg moeilijk, om onderbouwd te posten !

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 02:04

schelpje3 schreef:En omdat jij hier op refoweb zit, is voor mij een bewijs dat je er niet los van bent, onverschillig bent, want anders boeit het je niet, toch ?

Emotioneel ben ik helemaal los van het geloof, maar het is mateloos intrigerend om te zien hoe het christelijke leven in elkaar zit, wat de motieven zijn van mensen om te geloven en hoe zij omgaan met Schriftkritiek, maar ook wat hun interpretatie is van de Bijbel, hun visie op rechtvaardigheid, liefde, het Oordeel, etc.

schelpje3 schreef:Je wilt iedereen prikkelen, uitdagen, en dat lukt je ! Je maakt het ons heel erg moeilijk, om onderbouwd te posten !

Dat prikkelen is belangrijk. Ik vind dat nodig, omdat ik dat zelf te weinig gehad heb tijdens mijn tijd als christen. Door je eigen geloof te beproeven, zul je zien wat er van overblijft. Ik denk dat dit erg goed is voor een gelovige.
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 11:11

Niemand begeert terstond nieuwe wijn, omdat hij of zij de oude wijn nog "goed"vindt...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 14:18

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:En omdat jij hier op refoweb zit, is voor mij een bewijs dat je er niet los van bent, onverschillig bent, want anders boeit het je niet, toch ?

Emotioneel ben ik helemaal los van het geloof, maar het is mateloos intrigerend om te zien hoe het christelijke leven in elkaar zit, wat de motieven zijn van mensen om te geloven en hoe zij omgaan met Schriftkritiek, maar ook wat hun interpretatie is van de Bijbel, hun visie op rechtvaardigheid, liefde, het Oordeel, etc.

schelpje3 schreef:Je wilt iedereen prikkelen, uitdagen, en dat lukt je ! Je maakt het ons heel erg moeilijk, om onderbouwd te posten !

Dat prikkelen is belangrijk. Ik vind dat nodig, omdat ik dat zelf te weinig gehad heb tijdens mijn tijd als christen. Door je eigen geloof te beproeven, zul je zien wat er van overblijft. Ik denk dat dit erg goed is voor een gelovige.

Ik vind het gevaarlijk om ZELF je eigen geloof te beproeven ! We vallen zo makkelijk om. De Heere komt ons wel eens te beproeven en dat gaat regelmatig mis. Jij stelt scherpe vragen en dwingt ons om zeker na te denken EN om de Bijbel erbij te pakken. Die ligt nu standaard naast de computer ! In die zin ben jij tot nut geworden, of je dat nu wilt of niet. Opmerkelijk toch :)
Emotioneel zei je, maar jij komt op mij sowieso niet zo emotioneel over :wink: meer dat je vanuit je verstand beredeneert en beslist. Ik ben precies tegenovergestelde. (zacht eitje :lol: ) maar.... schijn bedriegt soms.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 14:27

schelpje3 schreef:De Heere komt ons wel eens te beproeven en dat gaat regelmatig mis.

Wel vreemd dat Hij ons beproeft, terwijl Hij al weet of we erin trappen. ;)

schelpje3 schreef: Jij stelt scherpe vragen en dwingt ons om zeker na te denken EN om de Bijbel erbij te pakken. Die ligt nu standaard naast de computer ! In die zin ben jij tot nut geworden, of je dat nu wilt of niet. Opmerkelijk toch :)

Dat vind ik een compliment. Ik hoop dan ook van harte dat je me niet vervelend vindt.

schelpje3 schreef:Emotioneel zei je, maar jij komt op mij sowieso niet zo emotioneel over :wink: meer dat je vanuit je verstand beredeneert en beslist.

Ik ben ook niet zo emotioneel. Zou ook niet passen bij mijn werk, dan zat ik binnen een maand overspannen thuis. ;)

schelpje3 schreef: Ik ben precies tegenovergestelde. (zacht eitje :lol: )

Daarom ben ik ook zo bang dat je me vervelend vindt, soms. Al weet ik eigenlijk dat het niet zo is.
:)
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 22 jan 2011 14:44

@ filosoof, die schrijft:
Wel vreemd dat Hij ons beproeft, terwijl Hij al weet of we erin trappen.

kennelijk is de verantwoording en de wil om iets te doen of te laten in de mens overgelaten, anders zou het zinloos en inderdaad sadistisch zijn.
Maar Er is kennelijk een strijd gaande op deze wereld in en om mensen en hun geest.
Voor de gelovige, die wordt beproefd en verzocht betekent dat strijd, voor de ongelovige is er alleen het geweten wat iemand nog kan weerhouden van zondige zaken, maar de gelovige wordt omgeven door de Heilige Geest in hem of haar, Die ons te hulp komt in onze zwakheden en ons wil behoeden voor zondigen.
Zó ook heeft Jezus Christus overwonnen op zonde en satan en in Hem mag de christen ook triomferen....

Terug naar “[Religie] - Open forum”