Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 16:52

schaapje schreef:Ik zou ook nog willen zeggen dat God het goed en kwaad kent, maar dat betekent niet dat Hij
het heeft geschapen, of dat het kwaad of duisternis in Hem is.

Wat betekend dit dan??

Jesaja 45

5 Ik ben de HEER, er is geen ander,
buiten mij is er geen god.
Ik heb je omgord met wapens,
ofschoon je me niet kende.
6 Zo zal iedereen, van oost tot west,
weten dat er niets is buiten mij.
Ik ben de HEER, er is geen ander
7 die het licht vormt en het donker schept,
die vrede maakt en onheil schept.
Ik ben het, de HEER, die al deze dingen doet.

Alleen Hij is er niet mee "besmet" wij mensen wel, wij zijn besmet met de leugen
van de tegensander en daarom is er in de mens natuurlijk opstand gekomen.

Over welke leugen heb je het en wie heeft deze leugen verteld?
*onderschrift verwijderd door moderator*

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 16:54

Filosoof schreef:
schaapje schreef:Je vergeet wat, satan zei je zult NIET sterven
En hoe kan jij weten of eva niet wist wat sterven was?
In ieder geval geloofde ze satan .

Eva wist niet wat sterven was omdat ze dit nooit aan den lijve had ondervonden en omdat ze ook die zekerheid niet had dat ze ooit dood zou moeten gaan. Zij had juist een eeuwigheid in het verschiet.

Dat ze Satan geloofde kun je haar nauwelijks verwijten. Lees mijn bovenstaande betoog nog maar eens.

Nou ik kan niet zomaar de conclusie trekken dat eva niet wist wat sterven was.
Jij zegt dat ze wel wist wat de eeuwigheid was?
Waarom was het zo logisch voor jou dat ze satan geloofde en niet dacht aan wat God gezegd
had?

En filosoof :D op je onderschrift staat dat je het gevonden, ik ben zo nieuwsgierig wat dat is.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 16:54

Filosoof schreef:

Eva wist niet wat sterven was omdat ze dit nooit aan den lijve had ondervonden en omdat ze ook die zekerheid niet had dat ze ooit dood zou moeten gaan. Zij had juist een eeuwigheid in het verschiet.

Dat ze Satan geloofde kun je haar nauwelijks verwijten. Lees mijn bovenstaande betoog nog maar eens.

Er staat nergens in genesis dat de slang in de paradijs ook satan is ;)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:58

Ik heb de theorie wel eens gelezen (en jullie vast ook wel) dat de slang een soort dinosaurus zou zijn geweest. Hij kreeg nl de straf dat hij verder op zijn buik moest kruipen. Aannemelijk of niet ?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 17:03

haring schreef:
Filosoof schreef:

Er staat nergens in genesis dat de slang in de paradijs ook satan is ;)

Als ik het goed heb haring heb jij een topic geopend met vragen over satan
met afschuwelijke filmpjes erbij ik weet werkelijk niet wat jouw bedoeling was
daarmee maar er zijn weinig reacties op gekomen, gelukkig.
We hebben het hier over satan om hem te ontmaskeren en niet om hem
eer te bewijzen.

m.v.g.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 17:03

schelpje3 schreef:Ik heb de theorie wel eens gelezen (en jullie vast ook wel) dat de slang een soort dinosaurus zou zijn geweest. Hij kreeg nl de straf dat hij verder op zijn buik moest kruipen. Aannemelijk of niet ?

Nee sorry niet echt, er staat toch dat het een slang was?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 17:04

schaapje schreef:Nou ik kan niet zomaar de conclusie trekken dat eva niet wist wat sterven was.

Ze had nog nooit iemand dood zien gaan en hoefde niet te sterven, zoals dat bij ons het geval is. Doodgaan speelde dus vanzelfsprekend geen rol bij haar. Ten eerste omdat ze het toch niet begreep, ten tweede omdat het niet op haar van toepassing was.

schaapje schreef:Jij zegt dat ze wel wist wat de eeuwigheid was?

Omdat ze in feite eeuwig zou leven. Voor haar was het leven geen aftikken naar de dood, maar een eindeloze voortzetting van het bestaan.

schaapje schreef:Waarom was het zo logisch voor jou dat ze satan geloofde en niet dacht aan wat God gezegd
had?

Omdat ze naïef was. Ze snapte niet wat goed en kwaad was en besefte dus totaal niet wat ze teweeg bracht. De Boom van Kennis van Goed en Kwaad was de boom die haar zou doen begrijpen wat goed en kwaad was. De boom verschaft dus kennis, zoals de naam zegt. Daarvoor bezat ze die kennis niet, en was ze dus vanzelfsprekend onwetend. Ze wíst wel dat 't niet mocht, maar begreep niet wat de gevolgen écht behelsden. Als zij wist dat ze na het eten van die boom de wereld in een eindeloos moeras van ziekte, dood en ellende zou storten, dan had ze natuurlijk nooit van die vrucht gegeten.

Of ze moet ongelooflijk saddistisch zijn geweest, maar ik weet eigenlijk betrekkelijk zeker dat Eva een hartstikke lief meisje was, wat echt geen slechte bedoelingen had.

schaapje schreef:En filosoof :D op je onderschrift staat dat je het gevonden, ik ben zo nieuwsgierig wat dat is.

Ik heb mijn rust gevonden, schaapje. Innerlijke rust. Jarenlang heb ik gezocht naar het begrijpen van het geloof en de christelijke moraal, tot ik er moe van was. Ik kon geen God meer dienen die mensen ombrengt, Zijn eigen geboden niet onderhoudt en ongelovigen eeuwig in de hel werpt, terwijl Hij tegelijkertijd een Boek aflevert dat vol staat met gebrekkigheden en onduidelijkheden.

Ik stopte met zoeken en vond eindelijk wat ik zocht: rust.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 17:04

haring schreef:Er staat nergens in genesis dat de slang in de paradijs ook satan is ;)

Er zijn genoeg aanwijzingen die logisch onderbouwen waarom dit wel het geval is. Lees de profetie van Jezus maar in Genesis. Dat is in feite al bewijs genoeg. En lees anders Ezechiël er nog eens op na.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 17:05

schaapje schreef:Als ik het goed heb haring heb jij een topic geopend met vragen over satan
met afschuwelijke filmpjes erbij ik weet werkelijk niet wat jouw bedoeling was
daarmee maar er zijn weinig reacties op gekomen, gelukkig.
We hebben het hier over satan om hem te ontmaskeren en niet om hem
eer te bewijzen.

m.v.g.

Even terug naar mijn opmerking. Ik zei dat er nergens in genesis staat dat de slang ook satan is. Kan je 1 pasage uit genesis geven waarin staat dat de slang wel satan was? Want dit is gewoon natuurlijk een beetje flauw, je kraakt mij af om van mijn opmerking af te dwalen.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 17:07

Filosoof schreef:
haring schreef:Er staat nergens in genesis dat de slang in de paradijs ook satan is ;)

Er zijn genoeg aanwijzingen die logisch onderbouwen waarom dit wel het geval is. Lees de profetie van Jezus maar in Genesis. Dat is in feite al bewijs genoeg. En lees anders Ezechiël er nog eens op na.

Ik heb het over genesis. Wat ik wil zeggen is, het is er later bij verzonnen dat de slang uit het paradijs satan was.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:10

haring schreef:
Filosoof schreef:

Ik heb het over genesis. Wat ik wil zeggen is, het is er later bij verzonnen dat de slang uit het paradijs satan was.

Door wie ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 17:12

schelpje3 schreef:Ik heb de theorie wel eens gelezen (en jullie vast ook wel) dat de slang een soort dinosaurus zou zijn geweest. Hij kreeg nl de straf dat hij verder op zijn buik moest kruipen. Aannemelijk of niet ?

Als je je bedenkt dat er zo'n 100 miljoen jaar tussen het tijdperk van de dino en het ontstaan van de mens zit, nee.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:13

Filosoof schreef:
schaapje schreef:Nou ik kan niet zomaar de conclusie trekken dat eva niet wist wat sterven was.

Ze had nog nooit iemand dood zien gaan en hoefde niet te sterven, zoals dat bij ons het geval is. Doodgaan speelde dus vanzelfsprekend geen rol bij haar. Ten eerste omdat ze het toch niet begreep, ten tweede omdat het niet op haar van toepassing was.

schaapje schreef:Jij zegt dat ze wel wist wat de eeuwigheid was?

Omdat ze in feite eeuwig zou leven. Voor haar was het leven geen aftikken naar de dood, maar een eindeloze voortzetting van het bestaan.

schaapje schreef:Waarom was het zo logisch voor jou dat ze satan geloofde en niet dacht aan wat God gezegd
had?

Omdat ze naïef was. Ze snapte niet wat goed en kwaad was en besefte dus totaal niet wat ze teweeg bracht. De Boom van Kennis van Goed en Kwaad was de boom die haar zou doen begrijpen wat goed en kwaad was. De boom verschaft dus kennis, zoals de naam zegt. Daarvoor bezat ze die kennis niet, en was ze dus vanzelfsprekend onwetend. Ze wíst wel dat 't niet mocht, maar begreep niet wat de gevolgen écht behelsden. Als zij wist dat ze na het eten van die boom de wereld in een eindeloos moeras van ziekte, dood en ellende zou storten, dan had ze natuurlijk nooit van die vrucht gegeten.

Of ze moet ongelooflijk saddistisch zijn geweest, maar ik weet eigenlijk betrekkelijk zeker dat Eva een hartstikke lief meisje was, wat echt geen slechte bedoelingen had.

schaapje schreef:En filosoof :D op je onderschrift staat dat je het gevonden, ik ben zo nieuwsgierig wat dat is.

Ik heb mijn rust gevonden, schaapje. Innerlijke rust. Jarenlang heb ik gezocht naar het begrijpen van het geloof en de christelijke moraal, tot ik er moe van was. Ik kon geen God meer dienen die mensen ombrengt, Zijn eigen geboden niet onderhoudt en ongelovigen eeuwig in de hel werpt, terwijl Hij tegelijkertijd een Boek aflevert dat vol staat met gebrekkigheden en onduidelijkheden.

Ik stopte met zoeken en vond eindelijk wat ik zocht: rust.

Ik ben bang dat het een valse rust is ! Er blijft een rust over voor het Volk van God, de ECHTE rust vinden wij pas na ons sterven. In het overgaan naar het Eeuwig Leven. Maar waar denk jij naar toe te gaan, na dit leven ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:15

Mortlach schreef:

Als je je bedenkt dat er zo'n 100 miljoen jaar tussen het tijdperk van de dino en het ontstaan van de mens zit, nee.

DAT is de reden NIET.
Maar wie zegt ons dat de slang vroeger geen pootjes had ?
En 1 dag is bij God als 1000 jaar, dus geen idee of daar zolang tussen zat. Is voor mij niet belangrijk eigenlijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 17:19

@filosoof,

Vind het wel jammer dat je je geloof kwijt geraakt ben, je zou een goede evangelist.
kunnen zijn.
Jammer dat je verstand zo ontwikkeld is want dat kan een mens danig in de weg zitten.

Ik herken en heb ook nog vragen maar ik kan ze los laten, want ik zie Gods verlossingsplan.
Nu zeg je dat je de waarheid hebt gevonden, is dat ..dat er niets is? geen God?

m.v.g.

(en nu eten)

Terug naar “[Religie] - Open forum”