Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaakje
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Sjaakje » 21 jan 2011 15:14

martien schreef:
Sjaakje schreef:God is van eeuwigheid tot eeuwigheid, dus dat is sowieso al Hoger.

Wat is dat? "van eeuwigheid tot eeuwigheid"? En probeer daar es een antwoord op te geven ZONDER gebruik te maken van de rationele begrippen uit de wiskunde.

Zonder begin en zonder einde

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 15:34

Sjaakje schreef: Het is alleen zo jammer dat je die volledige geologische kolom nergens kunt ontdekken en dat er een totaalplaatje bij is gemaakt, met enige jaartallen erbij.

Ja, het is zo jammer dat op sommige plekken verschillende aardlagen door erosie zijn verdwenen, zijn vervormd of over elkaar heen zijn geschoven door tektoniek. Man, man, man, wat lastig allemaal. Gelukkig weten geologen er meestal wel wat van te maken, is die universitaire studie toch nog ergens goed voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 21 jan 2011 16:01

Sjaakje schreef:
martien schreef:
Sjaakje schreef:God is van eeuwigheid tot eeuwigheid, dus dat is sowieso al Hoger.

Wat is dat? "van eeuwigheid tot eeuwigheid"? En probeer daar es een antwoord op te geven ZONDER gebruik te maken van de rationele begrippen uit de wiskunde.

begin en einde zijn geen rationele, natuurkundige en in abstractie wiskundige begrippen?
Refereer je aan tijd?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:09

martien schreef:begin en einde zijn geen rationele, natuurkundige en in abstractie wiskundige begrippen?
Refereer je aan tijd?

Eeuwigheid = afwezigheid van tijd.
En tijd, tja, of dat bestaat valt natuurlijk ook nog maar te bezien.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:18

Wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart :(

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 16:25

Hij is eeuwig, Zijn Woord is eeuwig, de mens is tijdelijk en gaat onherroepelijk dood en dan is daar zijn of haar tijd om en is hij of zij eeuwig in Christus of in satan....en hoe, dat heb ik vanuit het Woord wel aangetoond.
Uiteiendelijk is het ongeloof en ongelooflijk dom en gelijk aan zelfmoord, of eeuwige Heerlijkheid op het bruiloftsfeest van het Lam.
Wat geen oog gezien of geen oor gehoord heeft, is voor hen, die Christus liefhebben en weten, dat Hij hen eerst heeft liefgehad al voór dat ik het besefte en geloofde...
Zó is God, Almachtig.
Begaan met de mieren maar zeker met de mens...

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 21 jan 2011 16:29

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef: Het is alleen zo jammer dat je die volledige geologische kolom nergens kunt ontdekken en dat er een totaalplaatje bij is gemaakt, met enige jaartallen erbij.

Ja, het is zo jammer dat op sommige plekken verschillende aardlagen door erosie zijn verdwenen, zijn vervormd of over elkaar heen zijn geschoven door tektoniek. Man, man, man, wat lastig allemaal. Gelukkig weten geologen er meestal wel wat van te maken, is die universitaire studie toch nog ergens goed voor.

Dat klopt helemaal. Maar geologen kunnen met die universitaire studie er ook totaal iets anders van maken. Schokkend.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 21 jan 2011 16:31

martien schreef:
Sjaakje schreef:
martien schreef:Wat is dat? "van eeuwigheid tot eeuwigheid"? En probeer daar es een antwoord op te geven ZONDER gebruik te maken van de rationele begrippen uit de wiskunde.

begin en einde zijn geen rationele, natuurkundige en in abstractie wiskundige begrippen?
Refereer je aan tijd?

Niet abstract wiskundig, absoluut niet.

Eeuwigheid is niet te refereren aan tijd, want het heeft net de eigenschappen die tijd niet heeft. Dus eeuwigheid is geen tijd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 16:34

schelpje3 schreef:Wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart :(

Klopt, maar ook verwondering.

Ik vind het heel erg gevaarlijk, omdat je richting de 'wat niet weet, wat niet deert' of zelfs 'ignorance is bliss' gaat. Ik weet iets liever wél, zelfs als dat betekent dat het me leed oplevert, dan dat ik iets niet weet.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 16:37

Sjaakje schreef:
Mortlach schreef:Ja, het is zo jammer dat op sommige plekken verschillende aardlagen door erosie zijn verdwenen, zijn vervormd of over elkaar heen zijn geschoven door tektoniek. Man, man, man, wat lastig allemaal. Gelukkig weten geologen er meestal wel wat van te maken, is die universitaire studie toch nog ergens goed voor.

Dat klopt helemaal. Maar geologen kunnen met die universitaire studie er ook totaal iets anders van maken. Schokkend.

Dat valt over het algemeen reuze mee. Natuurlijk kun je wel vanalles verzinnen (Jonge-aardegeologie bijvoorbeeld) maar als dat door 99% van de geologen wordt weggehoond, is de kans groot dat je er simpelweg naast zit.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 jan 2011 17:00

discipel2011 schreef:Hij is eeuwig, Zijn Woord is eeuwig, de mens is tijdelijk en gaat onherroepelijk dood en dan is daar zijn of haar tijd om en is hij of zij eeuwig in Christus of in satan....en hoe, dat heb ik vanuit het Woord wel aangetoond.
Uiteiendelijk is het ongeloof en ongelooflijk dom en gelijk aan zelfmoord, of eeuwige Heerlijkheid op het bruiloftsfeest van het Lam.
Wat geen oog gezien of geen oor gehoord heeft, is voor hen, die Christus liefhebben en weten, dat Hij hen eerst heeft liefgehad al voór dat ik het besefte en geloofde...
Zó is God, Almachtig.
Begaan met de mieren maar zeker met de mens...

Dat is dus een cirkelredenering .
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 17:17

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Wie wetenschap vermeerdert, vermeerdert smart :(

Klopt, maar ook verwondering.

Ik vind het heel erg gevaarlijk, omdat je richting de 'wat niet weet, wat niet deert' of zelfs 'ignorance is bliss' gaat. Ik weet iets liever wél, zelfs als dat betekent dat het me leed oplevert, dan dat ik iets niet weet.

Het is eigenlijk in een ander verband gezegd.
In de geneeskunde bijv. artsen kunnen steeds meer, maar moeten ze alles kunnen ?
Vroeger overleed iemand na een korte coma, nu kan iemand jaaaaren als een plant liggen vegeteren. Daar zijn schrijnende voorbeelden van. In feite kunnen ze iemand aan de apparaten in leven houden. Daarmee gaan we op de troon van God zitten. Hij bepaalt het tijdstip van onze geboorte EN ons overlijden.
Even off topic wil ik eraan toevoegen, dat het nieuws mij bereikte dat er een zgn euthanasiekliniek zou moeten komen :shock:
Welke arts wil daar werken ? Alleen maar mensen helpen sterven ! Gruwelijk. Wat is de waarde van de eed dan ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 18:15

schelpje3 schreef:Het is eigenlijk in een ander verband gezegd.
In de geneeskunde bijv. artsen kunnen steeds meer, maar moeten ze alles kunnen ?
Vroeger overleed iemand na een korte coma, nu kan iemand jaaaaren als een plant liggen vegeteren. Daar zijn schrijnende voorbeelden van. In feite kunnen ze iemand aan de apparaten in leven houden. Daarmee gaan we op de troon van God zitten. Hij bepaalt het tijdstip van onze geboorte EN ons overlijden.

Daarom moeten ontwikkelingen op dat gebied ook hand in hand gaan met de ontwikkeling van een juiste ethiek. Bijvoorbeeld in het geval een paar jaar geleden van Terry Chivago waarvan alle artsen zeiden dat ze geen enkele kans op herstel meer had, maar waarvan de familie toch wilde doorbehandelen.

Maar goed, er komen mensen ook terug na een korte coma. Ik heb een collega die ooit door suikerziekte in coma is gegleden. Het is toch behoorlijk wreed om dan te zeggen: tja, sorry, we helpen niet want dan gaan we op Gods troon zitten. Trouwens, wat dan met inentingen? Het zetten van een gebroken been? Elk ingrijpen in de gezondheid is toch op Gods troon zitten dan? Waarom het ene wel maar het andere niet. Jezus wekte Lazarus zelfs op uit de dood. Je kunt zeggen, ja, maar dat was God zelf, maar in dit geval was het wel 'toevallig' dat ze net in de buurt waren...

Wat je zegt trouwens is wat vreemd. Als God echt wil dat iemand overlijdt, dan is een hart-longmachine toch niet voldoende om dat tegen te gaan?

Even off topic wil ik eraan toevoegen, dat het nieuws mij bereikte dat er een zgn euthanasiekliniek zou moeten komen :shock:
Welke arts wil daar werken ? Alleen maar mensen helpen sterven ! Gruwelijk. Wat is de waarde van de eed dan ?

Ik kan me voorstellen dat dat zwaar werk is, maar aan de andere kant help je die mensen wel, al klinkt het cru. Het gaat wel om ondraaglijk en uitzichtsloos lijden. Het is juist de waarde van de eed tot de logische conclusie doorgevoerd.

Een oom van mij is geeuthenaseerd en ik kan je vertellen dat hoe erg het ook is, er simpelweg geen andere mogelijkheid was. Het was sowieso nog maar een kwestie van dagen, met een slokdarm die helemaal was weggevreten door kanker daalt je levensverwachting nogal drastisch, dus de optie was euthenasie of nog een paar dagen creperen (morfine hielp niet meer) en dan op 'natuurlijke' manier sterven. Ik ben blij, trots en dankbaar dat alle betrokkenen de beslissing hebben kunnen nemen.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 21 jan 2011 18:58

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:
Mortlach schreef:Ja, het is zo jammer dat op sommige plekken verschillende aardlagen door erosie zijn verdwenen, zijn vervormd of over elkaar heen zijn geschoven door tektoniek. Man, man, man, wat lastig allemaal. Gelukkig weten geologen er meestal wel wat van te maken, is die universitaire studie toch nog ergens goed voor.

Dat valt over het algemeen reuze mee. Natuurlijk kun je wel vanalles verzinnen (Jonge-aardegeologie bijvoorbeeld) maar als dat door 99% van de geologen wordt weggehoond, is de kans groot dat je er simpelweg naast zit.

Jammer dat je dat gelijk verzinnen noemt.

Het is over het algemeen logisch dat velen zich tot 1 en dezelfde richting getrokken voelen binnen de wetenschap. Dat is volgens mij altijd al zo geweest. Dat kan betekenen dat aardig wat mensen fout zitten of ze zitten aardig goed.

Het is begrijpelijk, maar betreurenswaardig, dat een minderheidsstandpunt wordt weggehoond. Als de massa aan wetenschappers gelijk heeft, dan is de kans groot dat je ernaast zit. Dat is een mooie stelling, die nogal gevaarlijk kan zijn. Maar goed, vanuit jouw optiek, begrijp ik hem wel.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 20:27

Sjaakje schreef:Jammer dat je dat gelijk verzinnen noemt.

Daar bedoel ik niks mee. Atoomtheorie is ook 'verzonnen', relativiteitstheorie ook.

Het is begrijpelijk, maar betreurenswaardig, dat een minderheidsstandpunt wordt weggehoond. Als de massa aan wetenschappers gelijk heeft, dan is de kans groot dat je ernaast zit. Dat is een mooie stelling, die nogal gevaarlijk kan zijn. Maar goed, vanuit jouw optiek, begrijp ik hem wel.

Ooit was relativiteit ook een minderheidsstandpunt - het had 1 aanhanger, Einstein - maar wist door zijn verklarende en voorspellende kracht de meerderheid te overtuigen en de rest is geschiedenis. Kijk, wil een idee worden opgenomen, dan moet het beter werken dan het bestaande idee. Dat wordt wel wat lastig als je idee aantoonbaar onwaar is, erger nog: intern inconsistent is. Dit komt nogal eens voor bij met bijvoorbeeld JongeAardegeologie. Die komen met modellen waarbij bepaalde aardlagen op hetzelfde moment uiterst buigzaam maar ook ontzettend stijf zijn... Niet gek dat zo'n model het niet redt.

Terug naar “Archief”