Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 15:36

schaapje schreef:hoe zien jullie dat wat in Ezechiël 27
staat, daar wordt beschreven dat de engel lucifer volmaakt geschapen was door God
hij was onberispelijk; tot de dag dat er onrecht in hem werd gevonden.

Schaapje, als jij gelooft in de onfeilbaarheid van de Schrift, dan weet je dat God alwetend en almachtig is. Dat wil zeggen dat Hij alles van te voren weet, en dat Hij alles kan. Kortom: hij wist al van te voren dat Lucifer, zijn favoriete engel, de fout in zou gaan. Evenals dat hij al van te voren wist dat Adam en Eva zouden falen.

Enkele teksten die deze hypothese onderbouwen:

“3 De ogen des HEEREN zijn in alle plaatsen, beschouwende de kwaden en de goeden.”
Spreuken 15:3

“19b Uw ogen zijn open over alle wegen der mensenkinderen, om een iegelijk te geven naar zijn wegen, en naar de vrucht zijner handelingen.”
Jeremia 32:19b

“9b Want de HEER onderzoekt alle harten en kent alle verlangens en gedachten.”
1 Kronieken 28:9b
“17 Ach HEER, mijn God, u hebt met uw grote kracht, met uw machtige arm, de hemel en de aarde gemaakt. Voor u is niets onmogelijk.”
Jeremia 32:17

“37 want voor God is niets onmogelijk.”
Lucas 1:37

“26 Jezus keek hen aan en antwoordde hun: ‘Bij mensen is dat onmogelijk, maar bij God is alles mogelijk.’”
Matteus 19:26

“20 En zelfs als ons hart ons aanklaagt: God is groter dan ons hart, hij weet alles.”
1 Johannes 3:20

schaapje schreef:Het is een opstand tegen God we weten ook dat lucifer éénderde van de engelen
heeft mee getrokken in zijn opstand.
Dat betekent toch dat er bij hemelse wezens een vrije wil bestaat.

Met het oog op de alwetendheid en almacht van God, is vrije wil een volstrekte illusie. Alles staat immers al vast (omdat God de toekomst reeds kent).

Voor toelichting en onderbouwing: lees bovenstaande Bijbelteksten nogmaals.

schaapje schreef:Naar mijn idee betekent dit zeker niet dat God het kwaad heeft geschapen.

Natuurlijk wel. Hij heeft zowel de begeerte als de gebrekkigheid bij Adam en Eva ingeschapen. En hij heeft de slang toegelaten tot de hof en de Boom des Kennis van Goed en Kwaad daar neergezet. Dat alles terwijl Hij wist dat Adam en Eva de fout in zouden gaan. Hij is immers alwetend.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 15:50

Filosoof schreef:
schaapje schreef:hoe zien jullie dat wat in Ezechiël 27
staat, daar wordt beschreven dat de engel lucifer volmaakt geschapen was door God
hij was onberispelijk; tot de dag dat er onrecht in hem werd gevonden.

Schaapje, als jij gelooft in de onfeilbaarheid van de Schrift, dan weet je dat God alwetend en almachtig is. Dat wil zeggen dat Hij alles van te voren weet, en dat Hij alles kan. Kortom: hij wist al van te voren dat Lucifer, zijn favoriete engel, de fout in zou gaan. Evenals dat hij al van te voren wist dat Adam en Eva zouden falen.

schaapje schreef:Het is een opstand tegen God we weten ook dat lucifer éénderde van de engelen
heeft mee getrokken in zijn opstand.
Dat betekent toch dat er bij hemelse wezens een vrije wil bestaat.

Met het oog op de alwetendheid en almacht van God, is vrije wil een volstrekte illusie. Alles staat immers al vast (omdat God de toekomst reeds kent).

schaapje schreef:Naar mijn idee betekent dit zeker niet dat God het kwaad heeft geschapen.

Natuurlijk wel. Hij heeft zowel de begeerte als de gebrekkigheid bij Adam en Eva ingeschapen. En hij heeft de slang toegelaten tot de hof en de Boom des Kennis van Goed en Kwaad daar neergezet. Dat alles terwijl Hij wist dat Adam en Eva de fout in zouden gaan. Hij is immers alwetend.

Ja, ik begrijp wat je bedoelt om eerlijk te zijn heb ik hier vaak over na gedacht. ik bedoel
de alwetendheid van God. Maar ik kan niet anders dan geloven dat het heel anders in elkaar
zit dan wij met ons menselijk verstand kunnen begrijpen.
Ik hou me vast aan het feit dat God Liefde is, het bewijs hiervan is Jezus Christus.
Het feit dat God zelf voor ons gestorven is zo onbegrijpelijk.
Straks kunnen we op alles een antwoord krijgen, er zijn zoveel dingen verborgen.
Job zei trouwens op het eind; ik verkondigde zonder inzicht dingen, mij te wonderbaar en
die ik niet begreep.
En Job werd gezegend hij kreeg het dubbele terug van al wat hij bezeten had.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 15:56

Ik zou ook nog willen zeggen dat God het goed en kwaad kent, maar dat betekent niet dat Hij
het heeft geschapen, of dat het kwaad of duisternis in Hem is.
Alleen Hij is er niet mee "besmet" wij mensen wel, wij zijn besmet met de leugen
van de tegensander en daarom is er in de mens natuurlijk opstand gekomen.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:02

schaapje schreef:Ja, ik begrijp wat je bedoelt om eerlijk te zijn heb ik hier vaak over na gedacht. ik bedoel
de alwetendheid van God. Maar ik kan niet anders dan geloven dat het heel anders in elkaar

Er zijn betrekkelijk weinig opties, vrees ik:

1- God is niet almachtig en niet alwetend, want dan had Hij de zondeval ongetwijfeld voorkomen.
2- God is wel almachtig en wel alwetend, maar niet rechtvaardig. Hij wist immers dat de mens van de verboden vrucht zou eten en hij wist dat er van de vrije wil ellende zou komen. Toch schiep hij Adam en Eva (zonder dat zij daar zelf voor gekozen hadden) en strafte hen voor iets waar Hij van tevoren kennis van had.

Punt 1 is in strijd met de Bijbel. Daarin staat immers dat God wel degelijk almachtig en alwetend is. Bovenstaande Bijbelteksten onderschrijven dit.
Dus blijft punt 2 over. Maar dat is óók in strijd met de Bijbel! Er staat immers geschreven dat God wel rechtvaardig is!

Tekstuele onderbouwing voor punt 2:

“12a God is een rechtvaardige Rechter.“
Psalm 7:12a

“5b Gij zijt rechtvaardig, Heere! Die is, en Die was, en Die zijn zal, dat Gij dit geoordeeld hebt.”
Openbaringen 16:5b

- Gods almacht en alwetendheid diskwalificeren dus Zijn rechtvaardigheid, omdat een rechtvaardige God geen engelen creëert waarvan Hij weet dat ze tegen Hem zullen rebelleren en geen onvolmaakte mensen beproeft wanneer Hij al weet dat die beproeving zal uitlopen op een wereldwijde catastrofe.
- God kan dus enkel rechtvaardig zijn wanneer Hij niet alwetend en niet almachtig is, maar dit is in strijd met de Bijbel, en dus onmogelijk, gezien de Bijbel claimt het onfeilbare woord van God te zijn.
- De bovenstaande opsomming verklaart dus dat het onmogelijk is om God zowel almacht als alwetendheid en rechtvaardigheid toe te dichten.
- Concluderen dat dit wel mogelijk is, maar dat de mens eenvoudigweg niet in staat is om Gods wegen te verstaan, is niet plausibel sinds een rechtvaardige, goedwillende God Zijn kinderen niet nodeloos laat dwalen in een labyrint van paradoxen en dilemma’s. De claim dat God wel rechtvaardig is, maar dat wij niet in staat zijn om Hem te begrijpen, gaat eveneens mank wanneer we in 1 Koningen 22:22 lezen dat God leugengeesten naar de aarde zendt om verwarring te strooien. Een dergelijke daad begaat Hij in 2 Tessalonicensen 2:11, waarin Hij ‘een kracht der dwaling’ stuurt om leugens over de aarde te verspreiden. Deze teksten laten zien dat God er Zijn hand niet voor omdraait om verwarring onder Zijn kinderen te zaaien.

schaapje schreef:En Job werd gezegend hij kreeg het dubbele terug van al wat hij bezeten had.

Het dubbele? Zijn kinderen waren verpletterd. Daar komt een ouder nooit meer overheen, wat voor zegeningen hij ook krijgt.
Bovendien, waarom zou je in hemelsnaam een zegening willen krijgen van degene die je kinderen heeft laten ombrengen.
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 16:14

@filosoof

Ik begrijp nu dat je moe was van het zoeken maar ik begrijp niet wat je hebt gevonden ?

Een leugengod? Als jij daar vrede mee heb ook goed.
Maar de God zond geen leugen geesten onder zijn kinderen dat was voor de ongelovigen.
Wat zal ik nog zeggen, zo staan we tegen over elkaar.
Het geloof is in mij geplant door God zelf, anders kan ik het niet zeggen.

m.v.g.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:15

Filosoof schreef:
schaapje schreef:Ja, ik begrijp wat je bedoelt om eerlijk te zijn heb ik hier vaak over na gedacht. ik bedoel

Er zijn betrekkelijk weinig opties, vrees ik:

1- God is niet almachtig en niet alwetend, want dan had Hij de zondeval ongetwijfeld voorkomen.
2- God is wel almachtig en wel alwetend, maar niet rechtvaardig. Hij wist immers dat de mens van de verboden vrucht zou eten en hij wist dat er van de vrije wil ellende zou komen. Toch schiep hij Adam en Eva (zonder dat zij daar zelf voor gekozen hadden) en strafte hen voor iets waar Hij van tevoren kennis van had.

Punt 1 is in strijd met de Bijbel. Daarin staat immers dat God wel degelijk almachtig en alwetend is. Bovenstaande Bijbelteksten onderschrijven dit.
Dus blijft punt 2 over. Maar dat is óók in strijd met de Bijbel! Er staat immers geschreven dat God wel rechtvaardig is!

Tekstuele onderbouwing voor punt 2:

“12a God is een rechtvaardige Rechter.“
Psalm 7:12a

“5b Gij zijt rechtvaardig, Heere! Die is, en Die was, en Die zijn zal, dat Gij dit geoordeeld hebt.”
Openbaringen 16:5b

- Gods almacht en alwetendheid diskwalificeren dus Zijn rechtvaardigheid, omdat een rechtvaardige God geen engelen creëert waarvan Hij weet dat ze tegen Hem zullen rebelleren en geen onvolmaakte mensen beproeft wanneer Hij al weet dat die beproeving zal uitlopen op een wereldwijde catastrofe.
- God kan dus enkel rechtvaardig zijn wanneer Hij niet alwetend en niet almachtig is, maar dit is in strijd met de Bijbel, en dus onmogelijk, gezien de Bijbel claimt het onfeilbare woord van God te zijn.
- De bovenstaande opsomming verklaart dus dat het onmogelijk is om God zowel almacht als alwetendheid en rechtvaardigheid toe te dichten.
- Concluderen dat dit wel mogelijk is, maar dat de mens eenvoudigweg niet in staat is om Gods wegen te verstaan, is niet plausibel sinds een rechtvaardige, goedwillende God Zijn kinderen niet nodeloos laat dwalen in een labyrint van paradoxen en dilemma’s. De claim dat God wel rechtvaardig is, maar dat wij niet in staat zijn om Hem te begrijpen, gaat eveneens mank wanneer we in 1 Koningen 22:22 lezen dat God leugengeesten naar de aarde zendt om verwarring te strooien. Een dergelijke daad begaat Hij in 2 Tessalonicensen 2:11, waarin Hij ‘een kracht der dwaling’ stuurt om leugens over de aarde te verspreiden. Deze teksten laten zien dat God er Zijn hand niet voor omdraait om verwarring onder Zijn kinderen te zaaien.

schaapje schreef:En Job werd gezegend hij kreeg het dubbele terug van al wat hij bezeten had.

Het dubbele? Zijn kinderen waren verpletterd. Daar komt een ouder nooit meer overheen, wat voor zegeningen hij ook krijgt.
Bovendien, waarom zou je in hemelsnaam een zegening willen krijgen van degene die je kinderen heeft laten ombrengen.

Adam en Eva waren gewaarschuwd ! Als jullie van die boom eten, zul je sterven ! Dat is nogal wat. En dan toch doen.
Ik moet zeggen, dat jij je betogen wel onderbouwt. Je moet welhaast theologie gestudeerd hebben wil je je met argumenten kunnen verslaan. Maar dat kan ik eigenlijk niet :( Zo praten trouwens ook veel christenen hoor. Niet alleen zij die niet geloven. Als mensen een dierbare verliezen en ze komen in opstand, hoor je soms de meest verschrikkelijke dingen. Maar geloven is je overgeven.
Als je van je man/vrouw houdt, vertrouw je hem/haar toch ook, ook al begrijp je soms niet waarom ? Dit is dan maar een zwak voorbeeld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:17

schaapje schreef:@filosoof

Ik begrijp nu dat je moe was van het zoeken maar ik begrijp niet wat je hebt gevonden ?

Een leugengod? Als jij daar vrede mee heb ook goed.
Maar de God zond geen leugen geesten onder zijn kinderen dat was voor de ongelovigen.
Wat zal ik nog zeggen, zo staan we tegen over elkaar.
Het geloof is in mij geplant door God zelf, anders kan ik het niet zeggen.

m.v.g.

Ja moeilijk he schaapje :( Ik weet het ook even niet.
In feite verwoordt hij het ongeloof van veel mensen. Hoe zouden wij hem dan kunnen overtuigen ?
Dat gaat immers niet ?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:23

schaapje schreef:@filosoof

De waarheid, schaapje. Het zoeken bleek dood te lopen, omdat de weg die ik ging een illusie bleek.

schaapje schreef:Een leugengod? Als jij daar vrede mee heb ook goed.

Ik heb daar geen vrede mee. Dat is nu precies de reden dat ik niet meer christelijk ben.
Hij zond leugengeesten om Achab te laten vallen en om verwarring te stichten. Niet erg bevorderlijk voor de maatstaf van rechtvaardigheid.

schaapje schreef:Het geloof is in mij geplant door God zelf, anders kan ik het niet zeggen.

God plantte het geloof in jou, evenals Hij de begeerte, de lust en de gebrekkigheid in Adam plantte, en evenals hij de Boom des Kennis van Goed en Kwaad in de hof plantte en hij de oude slang in de hof plantte, etc.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:27

schelpje3 schreef:Adam en Eva waren gewaarschuwd ! Als jullie van die boom eten, zul je sterven ! Dat is nogal wat. En dan toch doen.

Dat Adam en Eva ondanks Gods waarschuwing van die boom aten, is heel begrijpelijk. De boom heet "De Boom van Kennis van Goed en Kwaad'. Dat impliceert duidelijk dat die boom kennis verschaft van wat goed is en wat niet goed is, wat dus betekent dat Adam en Eva die kennis pas zouden krijgen ná het eten van die boom. Daarvoor hadden ze die kennis dus niet. Zij hadden de dood en al het daaraan gerelateerde nooit empirisch ondervonden en werden ommuurd door het ‘naïeve’ paradigma van hun volmaakte en onbevlekte bestaan. Het was onmiskenbaar de nieuwsgierigheid die hen ertoe bracht om de beproeving aan te gaan en te zien wat er zou gebeuren.
De slang verleidde hen zonder dat God ingreep. Eva, een onschuldige meisje zonder ook maar het kleinste besef van dood of ethiek, werd op slinkse wijze ingepakt door het listige pleidooi van de slang. Hij zei haar dat ze evenredig zou worden aan haar Schepper; dat ze kennis zou ontvangen van dingen waar ze nu geen benul van had.

Als Eva ook maar in het minst beseft had wat voor gevolgen het eten van die vrucht zouden hebben, was ze gelijk weggelopen. Niemand eet van een of andere vrucht wanneer hij in de wetenschap verkeerd dat daardoor miljarden mensen zullen branden in de hel.

schelpje3 schreef:Als je van je man/vrouw houdt, vertrouw je hem/haar toch ook, ook al begrijp je soms niet waarom?

Ja, maar als mijn vrouw mijn kinderen had laten doden, mijn kat had geslacht en mijn huis had laten instorten, zou ik toch echt van haar scheiden, een rechtszaak tegen haar beginnen en haar de rest van mijn leven haten.
Laatst gewijzigd door Filosoof op 03 dec 2012 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 16:29

De ongelovige en dwaas maakt God tot duisternis maar wie Hem haten, hebben de dood lief en dan zul je merken, wie God is, en je hebt geen enkele verontschuldiging.
Vonnis: ter dood schuldig! Geen generaal pardon en geen alverzoening.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:37

discipel2011 schreef:De ongelovige en dwaas maakt God tot duisternis maar wie Hem haten, hebben de dood lief en dan zul je merken, wie God is, en je hebt geen enkele verontschuldiging.
Vonnis: ter dood schuldig! Geen generaal pardon en geen alverzoening.

Misschien moet je God vragen of zelf op Zijn troon mag zitten. Je schijnt precies te weten hoe alles in elkaar zit. ;)
-Friedrich Nietzsche-

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 16:39

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Adam en Eva waren gewaarschuwd ! Als jullie van die boom eten, zul je sterven ! Dat is nogal wat. En dan toch doen.

Dat Adam en Eva ondanks Gods waarschuwing van die boom aten, is heel begrijpelijk. De boom heet "De Boom van Kennis van Goed en Kwaad'. Dat impliceert duidelijk dat die boom kennis verschaft van wat goed is en wat niet goed is, wat dus betekent dat Adam en Eva die kennis pas zouden krijgen ná het eten van die boom. Daarvoor hadden ze die kennis dus niet. Zij hadden de dood en al het daaraan gerelateerde nooit empirisch ondervonden en werden ommuurd door het ‘naïeve’ paradigma van hun volmaakte en onbevlekte bestaan. Het was onmiskenbaar de nieuwsgierigheid die hen ertoe bracht om de beproeving aan te gaan en te zien wat er zou gebeuren.
De slang verleidde hen zonder dat God ingreep. Eva, een onschuldige meisje zonder ook maar het kleinste besef van dood of ethiek, werd op slinkse ingepakt door het listige pleidooi van de slang. Hij zei haar dat ze evenredig zou worden aan haar Schepper; dat ze kennis zou ontvangen van dingen waar ze nu geen benul van had.

Als Eva ook maar in het minst beseft had wat voor gevolgen het eten van die vrucht zouden hebben, was ze gelijk weggelopen. Niemand eet van een of andere vrucht wanneer hij in de wetenschap verkeerd dat daardoor miljarden mensen zullen branden in de hel.

schelpje3 schreef:Als je van je man/vrouw houdt, vertrouw je hem/haar toch ook, ook al begrijp je soms niet waarom?

Ja, maar als mijn vrouw mijn kinderen had laten doden, mijn kat had geslacht en mijn huis had laten instorten, zou ik toch echt van haar scheiden, een rechtszaak tegen haar beginnen en haar de rest van mijn leven haten.

Je vergeet wat, satan zei je zult NIET sterven
En hoe kan jij weten of eva niet wist wat sterven was?
In ieder geval geloofde ze satan .

m.v.g.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 16:42

Jij ook?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 16:48

schaapje schreef:Je vergeet wat, satan zei je zult NIET sterven
En hoe kan jij weten of eva niet wist wat sterven was?
In ieder geval geloofde ze satan .

Eva wist niet wat sterven was omdat ze dit nooit aan den lijve had ondervonden en omdat ze ook die zekerheid niet had dat ze ooit dood zou moeten gaan. Zij had juist een eeuwigheid in het verschiet.

Dat ze Satan geloofde kun je haar nauwelijks verwijten. Lees mijn bovenstaande betoog nog maar eens.
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:49

Ik word er droevig van :(
Discipel toch, dit is toch niet de wijze waarop je met koorden der liefde :!: kan trekken !
Ik begrijp filosoof heel goed. Leeft dat ook niet in ons hart, als God het niet verhoede ?
Ken jij het ongeloof niet ? De bestrijding ? Ik wel.
Als jij het niet kent, vraag ik me af of het allemaal niet ingebeeld is bij je, de duivel heeft dan immers geen werk meer aan jou ? Maar Gods kinderen zullen ten allen tijde aangevochten worden en hij zou ze verleiden als God het niet zou verhinderen !
De Heere Jezus is zelf verzocht geweest in de woestijn, zal Hij niet weten wat Zijn kinderen moeten doormaken in hun ongeloof ?
Verzucht jij nooit: Heere ik geloof, kom mijn ongelovigheid te hulp !

Terug naar “[Religie] - Open forum”