Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 13:32

Ben benieuwd of er iemand is die het wel snapt.[/quote]

Wil de godsdienst een vrouw niet op die plek? of willen de gelovigen dit niet?

Paulus merkt zaken op die voor die tijd zeer normaal waren, de positie van de vrouw is zelf, lelijk woord, wereldgelijkvormig :)

We kunnen het ook omdraaien. In het christendom, en zeker in de reformatorische wereld, gaat men uit van "roeping" van een predikant. Als een vrouw deze roeping zou ervaren. Wie zouden wij zijn om haar hiervan te weerhouden?[/quote

De godsdienst wel, de GodsVREZE niet !
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 21 jan 2011 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 13:46

schelpje3 schreef:Wil de godsdienst een vrouw niet op die plek? of willen de gelovigen dit niet?

De evangeliën wijzen uit dat Jezus een innige vriendschap had met meerdere vrouwen en een hechte band met zijn moeder. Kortom: Jezus had heel veel respect voor het vrouwelijke geslacht en heeft daar nooit denigrerend over gesproken.

Dat Paulus iets zegt wat in het verlengde ligt van de Efezische gebruiken, betekent niet dat wij bijna twee milennia later nog steeds een vrouw op de preekstoel moeten weigeren. Het is gewoon een kwestie van traditie. De man wil zijn machtspositie behouden, de vrouw is zodanig gewend aan haar ondergeschoven rol, dat ze haar lippen op elkaar houdt.

En als er dan nog eens een geëmancipeerde vrouw opstaan binnen de meer orthodoxere kringen, wordt haar wil collectief neergeslagen door de starheid van de mannelijke (en een groot deel van de vrouwelijke) gemeenschap.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 jan 2011 14:05

Cicero schreef: Is het jullie trouwens opgevallen dat als vrouwen in lerende/apostolische functies genoemd worden altijd hun man erbij staat? Prisca en Aquila, Andronius en Junia. Dat zegt misschien ook wat, net zoals je nu 'zendingsechtparen' hebt zonder dat daarmee de vrouw in het ambt wordt gezet.
Wat ook opvalt is dat Prisca vóór haar man Aquila wordt genoemd, dat gebeurde meestal niet.

Nu ja altijd, altijd ?
Behalve dan bijvoorbeeld de vier dochter van Filippus die profeteerden in Hand.21:9

.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 14:07

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Wil de godsdienst een vrouw niet op die plek? of willen de gelovigen dit niet?

De evangeliën wijzen uit dat Jezus een innige vriendschap had met meerdere vrouwen en een hechte band met zijn moeder. Kortom: Jezus had heel veel respect voor het vrouwelijke geslacht en heeft daar nooit denigrerend over gesproken.

Dat Paulus iets zegt wat in het verlengde ligt van de Efezische gebruiken, betekent niet dat wij bijna twee milennia later nog steeds een vrouw op de preekstoel moeten weigeren. Het is gewoon een kwestie van traditie. De man wil zijn machtspositie behouden, de vrouw is zodanig gewend aan haar ondergeschoven rol, dat ze haar lippen op elkaar houdt.

En als er dan nog eens een geëmancipeerde vrouw opstaan binnen de meer orthodoxere kringen, wordt haar wil collectief neergeslagen door de starheid van de mannelijke (en een groot deel van de vrouwelijke) gemeenschap.

Ik zei dat niet hoor, het is verkeerd gequote van mij :oops:
Alleen de laatste zin is van mijn hand :D

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 jan 2011 14:10

Er zijn natuurlijk genoeg reformatorische vrouwen die predikant zijn geworden.
Maar noodgedwongen wijken ze dan uit naar een gemeente die in naam niet reformatorisch is...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 14:17

schelpje3 schreef:Alleen de laatste zin is van mijn hand :D

O, sorry! :)
-Friedrich Nietzsche-

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jan 2011 14:52

Pasker schreef:Mohamed:
Adam is een voorafbeelding van Jezus en Eva staat voor de gemeente (Ef 5,32) dus de verschillen tussen man en vrouw welke de Bijbel leert hebben betrekking op Christus en de gemeente. Wij moeten allen onderdanig aan Christus zijn, dus de vrouw is niet onderdanig aan haar man, maar man en vrouw beide (de gemeente) zijn onderdanig aan Jezus.

De gemeente is dus de bruid van Christus maar bestaat die zelfde gemeente dan ook uit kinderen (zonen) van God?

Jazeker zie Rom 11,16.
Verder vraag ik mij af of ; hoe komt het dat de gemeente (bruid) van Christus zo veel verschillende meningen hebben en het zelfs voor het zeggen willen hebben?

En hoe zit het dan als een gemeente van Christus zich afscheiden van de Kerk van Christus, hangen zij dan een andere (man) aan?

Er is één God en één Heer (1 Korintiërs 8,6) dus ik geloof niet dat het mogelijk is, maar iemand die van het tegendeel overtuigd is moet dat zelf maar weten.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2011 16:27

Jantjes schreef:
Race406 schreef:Even kort iets:
1: In de brief aan Thyatira wordt gesproken over de vrouw Izebel. Zij leerde in de gemeente en wordt bestraft.
Echter: Niet omdát ze leerde, maar om wát ze leerde...

2: In Romeinen 16:7 staat dat Paulus vraagt de groeten te doen aan Andronikus en Junia (onze vertaling noemt Junias), dat waren man en vrouw. In onze vertaling staat dat het beiden mannen waren. Het blijkt dat de naam Junias een "vermannelijking" is van de vrouwennaam Junia. Junias bestaat eenvoudigweg niet, derhalve moet het gewoon Junia zijn, de vrouwelijke versie. In de vertaling is toegevoegd dat het mannen zijn. Dat staat echter niet in het Grieks. In de NBG en (H)SV wordt vertaald dat ze in hoog aanzien bij de apostelen stonden. Je kunt echter ook vertalen (dat doet o.a. de NBV en Groot Nieuws) dat het geëerde apostelen zijn. Er zou dus een vrouwelijke apostel zijn geweest...
In vers 15 staat verder nog de naam Julia genoemd. Heel oude Griekse geschriften (uit iets van de 2e eeuw) hebben daar waar in vers 7 Junia staat ook Julia staan. Het kan heel goed 1 en dezelfde persoon zijn geweest.
Dat er dan 2x staat dat ze de groeten moet hebben kan duiden op het feit dat Paulus haar heel belangrijk acht! In de Bijbel staat wel vaker iets 2x. Lijkt dubbelop, maar het geeft aan dat het 2x genoemde van grote waarde is.

Niet dat ik voor invoering van vrouwelijke ambtsdragers ben, maar als je reëel bent moet je toegeven dat je de bewuste teksten ook op de hierboven genoemde manier kunt lezen, en dan tot de conclusie kunt komen dat vrouwelijke abtsdragers wel zijn toegestaan.
Wie het vatten kan die vatte het.

Jammer dat we beide de Griekse grondteksten niet kunnen.

Verschillende vertalingen nagezien en dan kan je twee dingen uit die vertalingen opmaken namelijk dat de personen die jij noemt helpers zijn maar ook dat zij apostelen zijn.

Welke is de juiste ???

.

Pick and choose.... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 16:56

JeeWee schreef:Er zijn natuurlijk genoeg reformatorische vrouwen die predikant zijn geworden.
Maar noodgedwongen wijken ze dan uit naar een gemeente die in naam niet reformatorisch is...

Huh, ken jij namen ?
Ik ken alleen wat dames in de PKN en remonstrantse kerk. Prinses Juliana is door een vrouwelijke dominee begraven. Ze kreeg het woord God niet uit haar mond, het was alleen EEUWIGE. :(

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jan 2011 18:12

Is God dan niet "De Eeuwige"?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 18:17

Izebel was ook koningin, echter haar einde was niet koninklijk, de honden likten haar bloed, omdat zij het Bloed
van God's Volk had vergoten....
God laat niet met Zich sollen en spotten, die Hem en Zijn dienaars haten, hebben De Dood lief...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jan 2011 18:18

Wil jij beweren dat vrouwen geen staatshoofd mogen zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 jan 2011 18:37

discipel2011 schreef:Izebel was ook koningin, echter haar einde was niet koninklijk, de honden likten haar bloed, omdat zij het Bloed
God laat niet met Zich sollen en spotten, die Hem en Zijn dienaars haten, hebben De Dood lief...

De vraag in dit topic is wie Zijn dienaars zijn. Dat was Izebel duidelijk niet en o.a. Debóra duidelijk wel dé moeder in Israel en de kinderen Israëls gingen op tot haar ten gerichte. Rich 4:5.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 18:47

discipel2011 schreef:Izebel was ook koningin, echter haar einde was niet koninklijk, de honden likten haar bloed, omdat zij het Bloed

Ben je toch een lieve, gevoelige knul. ;)
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 jan 2011 20:21

Optimatus schreef:Is God dan niet "De Eeuwige"?

Ja natuurlijk wel, maar ik snap niet dat zij alleen deze benaming kende ! Althans, benoemde.
Soms zijn andere benamingen nodig, zoals het gepast is.
Als je 1 benaming gebruikt, welke het ook is, ga je voorbij aan de drie-enigheid Gods bijv.

Terug naar “[Religie] - Open forum”