Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 12:56

Sjaakje schreef:Die kennisgebieden zijn dan ook niet omstreden, dus heeft het ook niets met sturen te maken. Als er 1 opvatting heerst, waarom zou er dan gestuurd moeten worden?!

Evolutie is ook niet omstreden in de academische wereld...

Het is jammer dat de Bijbel als een keurslijf wordt gezien. Ze is veel breder dan de evolutietheorie.

Dan heb je een zeer beperkt beeld van evolutietheorie. Maar goed, het zijn geen concurrenten, en de breedte van de één heeft geen nadelig effect op de breedte van de ander.

Mortlach schreef:Echt een discussie of staat de uitkomst ervan van te voren al vast?

en ook @Filosoof: Heb je het ooit bijgewoond? Ik ben zelf namelijk leerling geweest op 1 van de reformatorische scholen.

Ik geef toe dat ik op dit gebied uitermate bevooroordeeld ben. Ik vraag me echt af wat er gebeurt als je zegt: volgens mij is evolutietheorie gewoon wél waar. Jij bent daar leerling geweest. Zou je het me kunnen vertellen?

Mortlach schreef:Hoho, geen discriminatie dan, hè? Dan dus ook ALLE scheppingsmythen bespreken, die van de Azteken, van de Egyptenaren, de Grieken, de Chinesen, de Hottentotten, de Maori, de Blauwvoetindanen, de Masaï, etc, etc, etc.

O ja, dat is waar ook, wij als nageslacht komen voort uit de hottentotten, Azteken, Egyptenaren, Grieken, Chinesen, Maori, Blauwvoetindianen en de Masaï. Al die scheppingsverhalen hebben heel veel invloed gehad op onze geschiedenis.[/quote]

Dat is niet relevant in een biologieles. Je kunt jouw verhaal en de invloed op de cultuur prima bespreken tijdens geschiedenisles of maatschappijleer/godsdienstles. In de bèta-klassen is invloed op cultuur irrelevant.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 20 jan 2011 13:03

Mortlach schreef:
Jozo schreef:
Wat is het "verademende" aan een uitleg over het ontstaan van de soorten in de natuur, gebaseerd op een minstens 2000 jaar oud boek, dat vol staat met wetenschappelijk aantoonbare onjuistheden,

O ja?

Ja, al hebben apologeten 2000 jaar gehad om op al die dingetjes antwoorden te verzinnen, het maakt niet uit hoe krom soms.

Volgens mij zijn er meer dingetjes verzonnen dan antwoorden. Zie ook Jozo's antwoord.

Mortlach schreef:Evolutie is ook niet omstreden in de academische wereld...

Snap ik, maar er wordt wel veel gestuurd, al dan binnen of buiten de academische wereld.

Dan heb je een zeer beperkt beeld van evolutietheorie. Maar goed, het zijn geen concurrenten, en de breedte van de één heeft geen nadelig effect op de breedte van de ander.

Zolang de evolutietheorie past binnen het menselijk brein vind ik het altijd nog beperkter. Maar goed, het is niet voor niets een theorie.

Mortlach schreef:Ik geef toe dat ik op dit gebied uitermate bevooroordeeld ben. Ik vraag me echt af wat er gebeurt als je zegt: volgens mij is evolutietheorie gewoon wél waar. Jij bent daar leerling geweest. Zou je het me kunnen vertellen?

Alle argumenten van beide zijden zouden geprobeerd worden te onderzoeken, en tja, als school zal geprobeerd worden om te laten zien dat de evolutietheorie niet waar is. Maar er zal geen stempel worden gedrukt.

Mortlach schreef:Dat is niet relevant in een biologieles. Je kunt jouw verhaal en de invloed op de cultuur prima bespreken tijdens geschiedenisles of maatschappijleer/godsdienstles. In de bèta-klassen is invloed op cultuur irrelevant.

Typisch. Wil jij beweren dat cultuur invloedloos is op bèta? Meen je dat echt?

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 13:25

Jozo schreef:
Ja.
Een maagd kan niet zwanger worden. Water kan niet veranderen in wijn. je kan niet over water lopen. Het waterniveau kan niet stijgen als alles onder water staat. Je kan niet drie dagen in de maag van een walvis zitten en dat overleven. Je kan niet een 600 meter diepe zee droogblazen door loodrecht op vorm van die zee te blazen. Je kan geen water uit steen slaan. Een braamstruik kan niet branden zonder te verteren.

Ten eerste heeft dit helemaal niets met de evolutietheorie te maken of met creationisme.

Het heeft er ALLES mee te maken.
Het punt is dat we kunnen vaststellen dat een hoop verhalen in de bijbel simpelweg LETTERLIJK genomen onjuist zijn. En dan is het dus ZEER de vraag waarom je dan een verhaal als Genesis plotseling WEL als absolute waarheid zou moeten nemen.
Genesis is even wetenschappelijk onwaarschijnlijk als een maagd die zwanger wordt.

Maar de bijbel is in die zin inderdaad geen wetenschappelijk boek. De voorbeelden die je noemt zijn wonderen, oftewel een bovennatuurlijke werking van Gods macht.

Dat maak JIJ er van.
Mijn inziens zijn het verhalen die gaan over de spirituele mogelijkheden van de mens. Ze zijn dus NIET letterlijk zo gebeurd.

Nou zijn er twee mogelijkheden:
1. De bijbel is een verzameling verhalen die in de cultuur van 2000 jaar en meer passen en die de wijsheid omtrent de menselijke geest van die tijd proberen over te brengen
2. Het zijn LETTERLIJK gebeurde verhalen, waarbij we alle logica, rede, wetenschappelijke feiten overboord moeten gooien en dat zou dan de beschrijving zin van de wordingsgeschiedenis tegen alle wetenschappelijke feiten in.

Ik hou t op de eerste. Jij wellicht op de tweede. Waarom is JOUW interpretatie juister dan de mijne?

En inderdaad, zonder Goddelijke hulp is het onmogelijk om over water te lopen (etc.). Waar de bijbel spreekt over gewone gebeurtenissen (dus niet wonderen) en spreekt over planten, dieren en natuurverschijnselen ken ik geen tegenspraak met de wetenschap. Daarbij zou ik de bijbel ook zeker niet als wetenschappelijk uitgangspunt nemen, maar ik denk wel degelijk dat ze verenigbaar zijn.

Verenigbaar? Maar toch niet letterlijk?
Dus als het in tegenspraak is is het een wonder, voor de rest gewoon "waar"... Dus een wereld laten ontstaan in 6/7 scheppingsdagen = ong. 6000 jaar is geen wonder en volgens jou niet in tegenspraak met de wetenschap?

Shure?

De mens is niet ontstaan uit ene kleifiguur 6000 jaar geleden die leven werd ingeblazen.
Dat verhaal heeft en diepe achtergrond, maar als letterlijke vertelling is het onmogelijk. Maar dat is ook helemaal niet belangrijk. Daar gaat het verhaal ook helemaal niet over.

Helemaal mee eens.
Maar daarom is het geschetste wereldbeeld niet in tegenspraak met de beschikbare feiten. Het hangt dus van de interpretatie af.

Nou ben ik je kwijt.
Ik stel dat het beademen van een kleifiguur geen levende mens oplevert. Is dat nou wel of niet in tegenspraak met de wetenschap?
Hoe heeft mijn "wereldbeeld" daar invloed op?

Mijn interpretatie van dat verhaal is dat het probeert te illustreren dat de mensheid ergens in het verleden een hoger bewustzijn (adem van God) heeft gekregen en op dat moment zich onderscheidde van de rest van de "schepselen".
Dus neem de "biologische" ontwikkeling van de mens zoals de evolutietheorie dat ziet en zet een punt in de tijd, bijv. 200.000 jaar terug. DAAR veranderde het bewustzijn en werd het 'dier" "mens". Beetje grof geschilderd, maar zoiets.

Dus in die interpretatie is het een heel duidelijk verhaal. Maar als je het letterlijk wil zien is het een waar gebeurd sprookje en heeft het verder geen diepgang.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 13:29

Sjaakje schreef:Zolang de evolutietheorie past binnen het menselijk brein vind ik het altijd nog beperkter. Maar goed, het is niet voor niets een theorie.

Geen idee zeker wat 'theorie' betekent in wetenschappelijk zin? Het lijkt er trouwens op dat je de Bijbel gelijkstelt aan God. Het Woord van God is God zelf niet.

Alle argumenten van beide zijden zouden geprobeerd worden te onderzoeken, en tja, als school zal geprobeerd worden om te laten zien dat de evolutietheorie niet waar is. Maar er zal geen stempel worden gedrukt.

Alsof je op de middelbare school daar het niveau voor hebt, maar goed.

Typisch. Wil jij beweren dat cultuur invloedloos is op bèta? Meen je dat echt?

Jawel, maar dat is nog steeds niet relevant. Newtoniaanse mechanica is hetzelfde hier en in China. De werkelijkheid verandert niet met de cultuur.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 20 jan 2011 14:03

Het heeft er ALLES mee te maken.
Het punt is dat we kunnen vaststellen dat een hoop verhalen in de bijbel simpelweg LETTERLIJK genomen onjuist zijn. En dan is het dus ZEER de vraag waarom je dan een verhaal als Genesis plotseling WEL als absolute waarheid zou moeten nemen.
Genesis is even wetenschappelijk onwaarschijnlijk als een maagd die zwanger wordt.

Ik heb net al aangegeven waarom je voorbeelden er niet mee te maken en ook waarom deze verhalen niet per definitie onjuist zijn (En ook al zouden ze onjuist zijn, dan doet het er nog steeds niet toe voor deze discussie):

Maar de bijbel is in die zin inderdaad geen wetenschappelijk boek. De voorbeelden die je noemt zijn wonderen, oftewel een bovennatuurlijke werking van Gods macht. En inderdaad, zonder Goddelijke hulp is het onmogelijk om over water te lopen (etc.). Waar de bijbel spreekt over gewone gebeurtenissen (dus niet wonderen) en spreekt over planten, dieren en natuurverschijnselen ken ik geen tegenspraak met de wetenschap. Daarbij zou ik de bijbel ook zeker niet als wetenschappelijk uitgangspunt nemen, maar ik denk wel degelijk dat ze verenigbaar zijn.

Een letterlijke interpretatie van Genesis is inderdaad moeilijk (ik denk zelfs niet) te rijmen met de wetenschap. Een niet-letterlijke interpretatie van Genesis tast volgens mij de bedoeling van het boek ook niet aan.

Mijn inziens zijn het verhalen die gaan over de spirituele mogelijkheden van de mens. Ze zijn dus NIET letterlijk zo gebeurd.

En dit maak JIJ er van.
Nogmaals: Deze waarschijnlijkheid van deze verhalen doen er niet toe in het evolutionisme/creationisme debat. Waar de bijbel spreekt over gewone gebeurtenissen (dus niet wonderen) en spreekt over planten, dieren en natuurverschijnselen ken ik geen tegenspraak met de wetenschap (en dat doet er wel degelijk toe).

Nou zijn er twee mogelijkheden:
1. De bijbel is een verzameling verhalen die in de cultuur van 2000 jaar en meer passen en die de wijsheid omtrent de menselijke geest van die tijd proberen over te brengen
2. Het zijn LETTERLIJK gebeurde verhalen, waarbij we alle logica, rede, wetenschappelijke feiten overboord moeten gooien en dat zou dan de beschrijving zin van de wordingsgeschiedenis tegen alle wetenschappelijke feiten in.

Ik hou t op de eerste. Jij wellicht op de tweede. Waarom is JOUW interpretatie juister dan de mijne?

Je gaat te snel in je conclusies, er zijn veel meer mogelijkheden. Ik houd het niet op de eerste en ook niet op de tweede mogelijkheid. De bijbel is een verzameling boeken waarbij sommige boeken letterlijk gebeurde verhalen zijn. Andere zijn absoluut niet letterlijk (stel je voor, het boek openbaring letterlijk nemen, dat gaat nogal ver). Ik neem Genesis dan ook niet letterlijk en daar heb ik ook goede redenen voor.

Dus als het in tegenspraak is is het een wonder, voor de rest gewoon "waar"... Dus een wereld laten ontstaan in 6/7 scheppingsdagen = ong. 6000 jaar is geen wonder en volgens jou niet in tegenspraak met de wetenschap?

De bijbel is duidelijk in de geschiedenissen waar het om wonderen gaat. Ik zal mijn uitspraak van daarnet niet voor een 3e keer herhalen :wink:
Ik geloof ook niet in 6/7 letterlijke scheppingsdagen. Evenals een aarde van 6000 jaar oud. Dit staat dan ook niet LETTERLIJK in de bijbel. Hierbij gaat het om de interpretatie van de tekst (ik kan het ook niet helpen dat er zoveel christenen zijn die een letterlijke interpretatie aanhangen :) ).

Mijn interpretatie van dat verhaal is dat het probeert te illustreren dat de mensheid ergens in het verleden een hoger bewustzijn (adem van God) heeft gekregen en op dat moment zich onderscheidde van de rest van de "schepselen".
Dus neem de "biologische" ontwikkeling van de mens zoals de evolutietheorie dat ziet en zet een punt in de tijd, bijv. 200.000 jaar terug. DAAR veranderde het bewustzijn en werd het 'dier" "mens". Beetje grof geschilderd, maar zoiets.

Inderdaad nogal grof geschilderd :D

Dus in die interpretatie is het een heel duidelijk verhaal. Maar als je het letterlijk wil zien is het een waar gebeurd sprookje en heeft het verder geen diepgang.

Als je het letterlijk wilt zien is het inderdaad onverenigbaar met de wetenschap.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 14:46

Misschien is het goed de discussie (als je dat wil hoor, ik ben hier gast en me daar zeer nadrukkelijk van bewust. Als je me een zeur vindt (want dat ben ik gewoon) dan zeg je dat gewoon en zwaai ik een mooi gebaar met mn hoed naar je. No problem!) wat te structureren. Door het "fileren" wordt het makkelijk een zooitje...

Mogelijkerwijs leg ik je een aantal denkbeelden of opvattingen in de mond, die niet de jouwe zijn.

Waar het mij om gaat in de discussie over "wonderen" is dat een aantal mensen van mening zijn dat ALLES, van kaft tot kaft, wat in de bijbel staat letterlijk gelezen moet worden. Er is dus geen ruimte voor differentiatie betreffende het onderwerp. Dat maakt de discussie wel wat lastiger. Het creationisme heeft als uitgangspunt dat Genesis LETTERLIJK waar MOET zijn, want het staat immers in de bijbel en als het in de bijbel staat is het waar.

Ik begrijp dat wat dat betreft je zegt dat er:
1. ofwel wonderen zijn
2. ofwel niet met de wetenschap strijdige verhalen.

Mag ik het zo vertalen:
De discriminerende factor is "al of niet in tegenspraak met de wetenschap".

Maar dan is de vraag hoe Genesis gelezen moet worden, als een wonder of niet?
Aan het eind stel je dat Genesis in tegenspraak is met de wetenschap. Is het dan DUS een wonder?

Je gaat niet voor de 6000 jaar oude aarde. Dus lees je Genesis met een korreltje Jozo, klopt dat?
En dat bedoel ik dan NIET als minachting of als minder belangrijk vinden, maar meer symbolisch in plaats van letterlijk.
Zoiets?

En is er een "interpretatie/wereldbeeld" die de bijbel overeind houdt en ook de evolutietheorie niet hoeft af te wijzen?

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 15:09

Voor de liefhebbers:
Vanavond op Canvas, 20:40, een docu van de bekende Attenborough over (de aller oudste) fossielen.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 15:55

Voor de zoekenden:
Jezus is De Weg, De Waarheid en Het Leven, in Hem zijn al de Schatten der Wijsheid verborgen.
Maar Zijn kinderen mogen delen in al Zijn Goederen ook in Zijn Wijsheid en dan versta je, dat Hij wonderlijk is en wonderlijk doet! De Almachtige!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 16:03

martien schreef:Voor de liefhebbers:
Vanavond op Canvas, 20:40, een docu van de bekende Attenborough over (de aller oudste) fossielen.

Die fossielen die allemaal tijdens de Zondvloed zijn ontstaan? :-oo

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 20 jan 2011 16:13

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:Zolang de evolutietheorie past binnen het menselijk brein vind ik het altijd nog beperkter. Maar goed, het is niet voor niets een theorie.

Geen idee zeker wat 'theorie' betekent in wetenschappelijk zin? Het lijkt er trouwens op dat je de Bijbel gelijkstelt aan God. Het Woord van God is God zelf niet.

Zeker wel. Volgens wiki: In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid.
Dat maakt voor mijn redenering echter geheel niets uit.

Wat is het verschil volgens jou tussen het Woord van God en God zelf?

Mortlach schreef:Alsof je op de middelbare school daar het niveau voor hebt, maar goed.

Alleen veel mensen (wetenschappers) met elkaar kunnen misschien een redelijk oordeel vellen over de evolutietheorie, er zijn er maar weinigen die alle facetten ervan doorgronden en met elkaar vergeleken hebben. Wat dat betreft beargumenteren we vrijwel allemaal op basis van te weinig kennis of te weinig niveau.

Jeugd heeft meer niveau vanaf een jaar of 16/17 dan men soms denkt.

Jawel, maar dat is nog steeds niet relevant. Newtoniaanse mechanica is hetzelfde hier en in China. De werkelijkheid verandert niet met de cultuur.

Praktische toepassing van bepaalde zaken wel. Vooral de nadruk wordt soms anders gelegd. En dat is in wezen ook het verschil vaak tussen theorieen.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 16:51

Mortlach schreef:

:)
Ja die ja!

Door de plotseling intredende kou zijn ze allemaal ter plekke bevroren en gefossiliseerd. En omdat de hogere dieren harder konden lopen is er sortering ontstaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jan 2011 16:54

martien schreef:
Mortlach schreef:

:)
Ja die ja!

Door de plotseling intredende kou zijn ze allemaal ter plekke bevroren en gefossiliseerd. En omdat de hogere dieren harder konden lopen is er sortering ontstaan.

Ja, en bloemen konden blijkbaar harder lopen dan varens. :mrgreen:

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 16:55

Wat is belangrijk in leven en sterven? Fossielen of de wetenschap, dat Christus De Eeuwige God is, Die Zichzelf vernederd heeft om de mens te redden van de ondergang met of zonder fossielen..
De dood maakt aan alles een einde en dan heb je in ieder geval niets meer aan de kennis over fossielen en allerlei ander filosofisch geleuter..

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 20 jan 2011 18:08

O maar dan maakt het dus ook niet uit, als je er toch niks aan hebt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 19:26

Martien, het is een beetje off-topic, maar het gaat over een posting een stukje hier boven.

Je stelt dat wonderen niet gebeurd zijn, ze kunnen niet gebeuren.

Volgens mij maak je hier de fout dat je het ontbreken van een wetenschappelijke verklaring gelijkstelt aan het onmogelijk zijn van een gebeurtenis.
Wanneer je echter aanneemt dat God wel bestaat, en dat de wereld Zijn creatie is (maar noem mij GEEN creationist*), dan heeft Hij ook macht om nieuwe dingen te doen ontstaan, dan wel uitzonderingen in Zijn beleid te maken.
Ik weet dat een dergelijke verklaring geen wetenschappelijke basis heeft, en dat er door "evolutionisten" gezegd wordt: daar heb je de verklaring "god-did-it", maar, het zou raarder zijn als iemand die God als Bestuurder van het heelal ziet, nooit zou zeggen dat God iets deed. Anders gezegd: wanneer iemand de (door de wetenschap nooit te beantwoorden) vraag: "Heeft God invloed (gehad) op het hier en nu?" bevestigend beantwoord, is het NIET onlogisch dat die persoon het bestaan van wonderen aanvaard, toch?

*Ik wens niet als creationist betiteld te worden, omdat ik bij die naam het gevoel krijg dat men vanuit de kosmos God wil bewijzen en narekenen. Dat is een weg die ik niet wil gaan. Ik kijk vanuit mijn geloof in God als Schepper en Onderhouder naar de kosmos, en dus niet andersom. Mocht men met creationist iemand bedoelen die gelooft dat God de Schepper is, dan mag je me er wel onder scharen.

Terug naar “Archief”