Aantal dominees in de GerGem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: Aantal dominees in de GerGem

Berichtdoor Schipje » 19 jan 2011 21:59

foutje

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 jan 2011 23:05

hazelaar schreef:Maar ja, te weinig roeping, dus afgewezen.

Ik vind het nogal wat dat een curatorium kan "meten" hoeveel roeping iemand heeft.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 20 jan 2011 12:36

Vermeldt het curatorium dan de reden van de afwijzing aan de kandidaten? Heb nl nog nooit gehoord dat er mensen worden afgewezen omdat ze te weinig roeping zouden hebben. Het is meer dat ze naar aanleiding van het totaalplaatje zeg maar geen vrijmoedigheid hebben iemand tot de studie toe te laten.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 12:50

Ik denk dat er over het curatorium al genoeg gezegd is.
Ik ga er van uit dat de leden van het curatorium dit met een oprecht gemoed doen.
Dat ook daarmee geen problemen kunnen ontstaan, is al genoeg bewezen, gelet op het aantal predikanten dat uiteindelijk is geschorst om welke reden dan ook.

Ik weet niet welke weg God met zijn kerk gaat en dus ook niet met de Ger.Gem.
Ik weet wel dat God niet is gebonden aan welke organisatie dan ook.
Als iemand tot predikant is geroepen, zal hij dat toch worden, binnen of buiten de Ger.Gem.

Het is alleen vanuit menselijk opzicht wel eens triest om te zien hoe veel gemeentes er zondag aan zondag niet verder komen dan een gelezen preek. En ja, dat kan ook gezegend worden. Maar ik geloof niet dat God het zo heeft bedoeld.
Laatst gewijzigd door JeeWee op 20 jan 2011 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 20 jan 2011 13:29

Soms heb ik net zo lief een goede leespreek dan een bepaalde predikant.
Zoals de meesten hoor je de ene predikant liever dan de andere.
Maar om nu weken achter elkaar lezen te hebben... nee liever niet.
Al zouden we hier maar één vd 4 diensten een ds hebben. Maar daar kunnen we hier alleen maar van dromen. 5,6,7 wk lezen is niet zo prettig.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jan 2011 16:14

Zo wie zo , is de menselijke emotie bij een preek, de intonatie van woorden, het gevoel en de gezichtsuitdrukking die er bij een preek komen ook bepalend ! Net als een organist die zijn riedeletjes, en variatie's er in aan brengt... Je gaat toch ook geen band afspelen van een psalm of gezang.....

Nu kan men niet veel anders als er geen dominee is maar om nu te zeggen dat het moraal verhogend is .... Zit er trouwens bij de GG een max aantal jaar aan dat iemand kan blijven of is dat zolang de dominee dat nodig acht ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 16:45

Spons schreef:Zo wie zo , is de menselijke emotie bij een preek, de intonatie van woorden, het gevoel en de gezichtsuitdrukking die er bij een preek komen ook bepalend ! Net als een organist die zijn riedeletjes, en variatie's er in aan brengt... Je gaat toch ook geen band afspelen van een psalm of gezang.....

Nu kan men niet veel anders als er geen dominee is maar om nu te zeggen dat het moraal verhogend is .... Zit er trouwens bij de GG een max aantal jaar aan dat iemand kan blijven of is dat zolang de dominee dat nodig acht ?

Ik zou denken van niet. Soms staan dominees heel lang op dezelfde plek. Weet iemand de "recordhouder"?
Maar als een predikant gewild is, krijgt hij vanzelf na een paar jaar een beroep en op 1 daarvan gaat hij dan vast wel JA zeggen :)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 20 jan 2011 17:38

schelpje3 schreef:
Spons schreef:Zo wie zo , is de menselijke emotie bij een preek, de intonatie van woorden, het gevoel en de gezichtsuitdrukking die er bij een preek komen ook bepalend ! Net als een organist die zijn riedeletjes, en variatie's er in aan brengt... Je gaat toch ook geen band afspelen van een psalm of gezang.....

Ik zou denken van niet. Soms staan dominees heel lang op dezelfde plek. Weet iemand de "recordhouder"?
Maar als een predikant gewild is, krijgt hij vanzelf na een paar jaar een beroep en op 1 daarvan gaat hij dan vast wel JA zeggen :)

ik denk Dominee Mondria in de gemeente van Waardenburg. ongeveer 35 jaar gestaan. tevens zijn eerste gemeente

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 20 jan 2011 18:00

schelpje3 schreef:

Er zit geen maximum termijn aan. De ene ds gaat met een jaar of 4/5 weg, en de ander staat ergens 15 jr of nog langer.
En tja, wanneer is een predikant 'gewild???'
De lichtere gemeentes beroepen de 'lichtere' predikanten, en de zwaardere juist de 'zwaardere' predikanten. Om maar zo te zeggen, 'er is voor elk wat wils'

Op dominees.nl kun je zien hoeveel beroepen een predikant heeft gehad.

Ds van Eckeveld staat sinds sept. 1976 in Zeist, en ds Bogaard stond 30 jr in Leiderdorp
Ds Mondria staat sinds sept 1973 in Waardenburg.

Ik hoorde pas van een ds die een beroep had aangenomen maar er 'geen zin' in had. Dan zie ik er wel Gods leiding in dat hij daar heen moet. Dan zit er niets menselijks bij.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jan 2011 19:38

Ik hoorde pas van een ds die een beroep had aangenomen maar er 'geen zin' in had. Dan zie ik er wel Gods leiding in dat hij daar heen moet. Dan zit er niets menselijks bij.

helemaal mee eens...

en dan geef ik even mijn persoonlijke mening... zonder even te fitten op de GG kant

Het is een groffe schande dat een dominee zo lang op een plek blijft terwijl hij drommels goed weet dat ergens anders bronnen staan op te drogen , en gemeentes zijn zonder een herder. En nu moeten ze niet aankomen met dat het Gods roeping is dat ze hier moeten blijven... want dat is een zwak excuus...

Ongeacht welke kerk het is vindt ik dit niet door de beugel kunnen zo lang ergens blijven staan... ze zouden zich diep moeten schamen ....

Uiteraard is het fijn dat een dominee en een gemeente het naar hun zin hebben maar zo werkt het niet en zo krijg je dus nooit beweging in de problematiek

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 jan 2011 19:47

Wat wil je nou eigelijk duidelijk maken Spons? Dat ze het bij de Gergem zo enorm fout doen? Je weet waar de beste stuurlui staan...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 jan 2011 19:56

Ik denk dat het punt wat Spons aankaart niet alleen een probleem is binnen de GG, maar binnen elke kerkgemeenschap. Misschien speelt het bij de GG iets meer, omdat er in verhouding zo weinig ds zijn op het aantal gemeentes. Ik vraag mij ook regelmatig af wat er nog over is van een roeping. Ik heb vaak het idee dat menselijk motieven een zeer grote rol spelen. Dat maakt mij niet uit, maar zeg dat gewoon.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 20 jan 2011 20:31

mw schreef:Wat wil je nou eigelijk duidelijk maken Spons? Dat ze het bij de Gergem zo enorm fout doen? Je weet waar de beste stuurlui staan...

wat mij zo verbaasde was dat er gemeentes zijn die al zoooooooo lang vacant zijn ! en toen dook ik wat dieper op de materie in , volgens mij is er een redelijke verdeling mogelijk maar door halstarrigheid van de "wijze mannen " en honkvastheid van sommige dominee's zijn er dus gemeentes die het maar zonder dominee moeten doen terwijl dat eigenlijk niet nodig is . Zeker als ze roepen van het is mijn roeping niet om daar heen te gaan ... volgens mij is elke gemeente die een herder roept een roeping van God..

Ik zeg niet dat het 1,2, 3 opgelost is .. maar een verbetering is in mijn ogen wel mogelijk !

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 20:36

Je gaat toch ook geen band afspelen van een psalm of gezang.....

Je kunt tegenwoordig de begeleiding van je psalmgezang al van internet halen!

Psalm 25 Klik rechtsonder op de speler.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 20:39

Gelukkig kun je bij een aantal Gereformeerde Gemeenten ook gewoon live meeluisteren met de hele kerkdienst...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “Archief”