Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jozo
Kapitein
Kapitein

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Jozo » 19 jan 2011 17:35

Niet elke plicht wordt netjes nagevolgd. Ik ken genoeg verhalen van mensen wier kinderen tijdens de biologieles een boek in handen kregen gedrukt waarvan de bladzijden over de evolutietheorie aan elkaar waren geplakt. In- en intriest.

Tegenwoordig is het ook een vast examenonderdeel. Dus ze zullen wel moeten ^^
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 17:49

Filosoof schreef:
Mortlach schreef:Men zegt wel dat het grootste probleem met de evolutietheorie is dat iedereen meent dat ze hem begrijpen. En omdat ie simpel te begrijpen lijkt, denken mensen dat het een simpele theorie is. Natuurlijk, hij is ontzettend elegant en gaat uit van simpele concepten, maar de hoeveelheid wiskunde die er achter schuil gaat is onvoorstelbaar.

Dat ben ik helemaal met je eens. Om de evolutietheorie op wetenschappelijk niveau te begrijpen, moet je flink studeren. Maar de basiselementen van het proces zijn heel toegankelijk voor de 'gewone' man of vrouw.

Het is meer dat mensen vaak geen idee hebben wat de schaal van de bewijsvoering is. Men denkt dat Darwin een handvol vinkjes heeft gezien en daar zijn hele theorie op heeft gebasseerd, terwijl hij jaren en jaren continue bezig was met informatie van over de hele wereld te verzamelen en te ordenen. Men denkt dat Gregor Mendel (die genen ontdekte) wat experimentjes deed met een paar bonenplanten, terwijl die een tuin had met 10.000+ planten die hij nauwgezet bijhield.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 18:22

Jozo schreef:Tegenwoordig is het ook een vast examenonderdeel. Dus ze zullen wel moeten ^^

Dat is een goede zaak. Had veel eerder ingevoerd moeten worden. Een jaar of twee geleden vertelde een vriendin van me nog dat haar dochters bladzijden waren dichtgeplakt, evenals die van haar klasgenootjes. Ik vraag me ernstig af of die mevrouw liegt - wat ik me nauwelijks kan voorstellen - of dat het meisje in kwestie straks twee puntjes lager scoort op haar examen. Of dat het toen wellicht nog geen examenonderdeel was. Of dat ze gewoon geen biologie in haar pakket houdt. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 18:23

Mortlach schreef:Het is meer dat mensen vaak geen idee hebben wat de schaal van de bewijsvoering is. Men denkt dat Darwin een handvol vinkjes heeft gezien en daar zijn hele theorie op heeft gebasseerd, terwijl hij jaren en jaren continue bezig was met informatie van over de hele wereld te verzamelen en te ordenen. Men denkt dat Gregor Mendel (die genen ontdekte) wat experimentjes deed met een paar bonenplanten, terwijl die een tuin had met 10.000+ planten die hij nauwgezet bijhield.

Klopt. Er gaan de domste, lompste verhalen over Darwin de wereld rond. Maar dat hij, en andere vooraanstaande wetenschappers, zo enorm worden onderschat, vind ik ronduit wrang.
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 18:46

Filosoof schreef:
Jozo schreef:Tegenwoordig is het ook een vast examenonderdeel. Dus ze zullen wel moeten ^^

Dat is een goede zaak. Had veel eerder ingevoerd moeten worden. Een jaar of twee geleden vertelde een vriendin van me nog dat haar dochters bladzijden waren dichtgeplakt, evenals die van haar klasgenootjes. Ik vraag me ernstig af of die mevrouw liegt - wat ik me nauwelijks kan voorstellen - of dat het meisje in kwestie straks twee puntjes lager scoort op haar examen. Of dat het toen wellicht nog geen examenonderdeel was. Of dat ze gewoon geen biologie in haar pakket houdt. ;)

Ach, zolang die kinderen geen biologie, kosmologie of geologie willen gaan studeren (of enig onderwerp dat daar ook maar enigszins verband mee houdt) is er niets aan de hand, toch?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 18:48

Mortlach schreef:Ach, zolang die kinderen geen biologie, kosmologie of geologie willen gaan studeren (of enig onderwerp dat daar ook maar enigszins verband mee houdt) is er niets aan de hand, toch?

Eensch.
-Friedrich Nietzsche-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 18:57

Filosoof schreef:
Mortlach schreef:Ach, zolang die kinderen geen biologie, kosmologie of geologie willen gaan studeren (of enig onderwerp dat daar ook maar enigszins verband mee houdt) is er niets aan de hand, toch?

Eensch.

Mijn opmerking was uiteraard sarcastisch...

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 18:58

@filosoof
Friedrich Nietzsche

God is dood

(bron: Gutenberg Projekt)

Friedrich Nietzsche (1844 - 1900), Duits filosoof, uitte in hoofdzaak kritiek in zijn werken. Nooit gaf hij een oplossing voor zijn krititsche analyse over alles rondom hem. Mogelijk ten onrechte wordt wel eens beweerd, dat hij chaos, nihilisme als oplossing naar voor schoof. Nietzsche opperde de mogelijkheid dat nihilisme een oplossing kon zijn, maar stond er ook kritisch tegenover... Niets ontsnapte aan zijn analyserend oog.
Het is in deze geest van kritiek, dat hij de bewuste passage van "God is dood" schreef. Hij spuide kritiek, hij analyseerde zijn tijd. Hij zag machtige stromingen zoals het rationalisme en de nieuwe wetenschap opkomen, die God ongeloofwaardig maakten, die zichzelf boven God stelden en aldus het christelijke wereldbeeld ten val brachten: God is dood!

Het kan goed zijn om - na het lezen van de tekst - verder na de denken, net zoals Nietzsche het zelf zou gedaan hebben...

Originele tekst Vertaling

Der tolle Mensch.
De fantastische man (kan ook vertaald worden als: de toffe gast).
Habt ihr nicht von jenem tollen Menschen gehört, der am hellen Vormittage eine Laterne anzündete, auf den Markt lief und unaufhörlich schrie: "ich suche Gott! Ich suche Gott!" - Da dort gerade Viele von Denen zusammen standen, welche nicht an Gott glaubten, so erregte er ein grosses Gelächter. Ist er denn verloren gegangen? sagte der Eine. Hat er sich verlaufen wie ein Kind? sagte der Andere. Oder hält er sich versteckt? Fürchtet er sich vor uns? Ist er zu Schiff gegangen? ausgewandert? - so schrieen und lachten sie durcheinander. Hebben jullie nog niet van deze fantastische man gehoord, die op klaarheldere voormiddagen een lantaarn aanstak, op de markt liep en aanhoudend riep: "Ik zoek God! Ik zoek God!" Doordat er vele mensen samenstonden die niet in God geloofden, ontstond een hevig gebulder. Hij zal verloren gelopen zijn, zei de ene. Heeft hij onachtzaam een verkeerde weg ingeslagen zoals een kind, vroeg de andere. Of zou hij zich verstopt hebben? Is hij bang voor ons? Mischien is hij wel geëmigreerd? Zo schreeuwden ze door elkaar en vermaakten zich.
Der tolle Mensch sprang mitten unter sie und durchbohrte sie mit seinen Blicken. "Wohin ist Gott? rief er, ich will es euch sagen! Wir haben ihn getödtet, - ihr und ich! Wir Alle sind seine Mörder! Aber wie haben wir diess gemacht? Wie vermochten wir das Meer auszutrinken? Wer gab uns den Schwamm, um den ganzen Horizont wegzuwischen? Was thaten wir, als wir diese Erde von ihrer Sonne losketteten? Wohin bewegt sie sich nun? Wohin bewegen wir uns? Fort von allen Sonnen? Stürzen wir nicht fortwährend? Und rückwärts, seitwärts, vorwärts, nach allen Seiten? Giebt es noch ein Oben und ein Unten? Irren wir nicht wie durch ein unendliches Nichts? Haucht uns nicht der leere Raum an? Ist es nicht kälter geworden? Kommt nicht immerfort die Nacht und mehr Nacht? Müssen nicht Laternen am Vormittage angezündet werden? Hören wir noch Nichts von dem Lärm der Todtengräber, welche Gott begraben? Riechen wir noch Nichts von der göttlichen Verwesung? - auch Götter verwesen! Gott ist todt! Gott bleibt todt! Und wir haben ihn getödtet! De fantastische man sprong temidden van hen; zijn blikken doorboorden hen. "Waar God heen is?" riep hij, "Ik zal het jullie eens zeggen! Wij hebben God vermoord, jullie en ik! Wij zijn allemaal zijn moordenaars! Maar hoe deden we dit? Hoe waren we in staat de zee leeg te drinken? Wie gaf ons de spons om de horizont uit te wissen? Wat overkwam ons, als wij de aarde van de zon wegrukten? Waarheen beweegt de aarde nu? Ver weg van alle zonnen? Vallen we niet voortdurend om, rugwaarts, zijdelings, voorover, naar alle zijden? Bestaat er nog een boven en onder? Dwalen we niet doorheen een oneindig niets? Gaapt de holle ruimte ons niet aan? Is het niet kouder geworden? Komt de nacht niet voortdurend sneller en sneller? Moeten we de lantaarns niet reeds in de voormiddag ontsteken? Horen we nog niets van het lawaai der grafdelvers, die God begraven? Rieken we het goddelijk ontbindingsproces nog niet? Goden ontbinden ook! God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood!"

Friedrich Nietzsche filosoof
Deze tekst stamt uit Nietzsches werk "Die fröhliche Wissenschaft", geschreven in 1882.

De geschriften van Friedrich Nietzsche zijn gebundeld in:
"Sämtliche Werke", dtv Verlag, ISBN 3-423-59065-3

Daar haal jij je inspiratie vandaan en dan spreek je de taal van een dode god...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:16

discipel2011 schreef: Daar haal jij je inspiratie vandaan en dan spreek je de taal van een dode god...

Wat is nu precies je punt?
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:17

Mortlach schreef:Mijn opmerking was uiteraard sarcastisch...

Onwetend houden die handel. ;)

En Mortlach, al krijgen die kinderen daar les over...
Op gereformeerde scholen wordt er tegelijkertijd ingestampt dat er niets van waar is.
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 19 jan 2011 19:20

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef: Daar haal jij je inspiratie vandaan en dan spreek je de taal van een dode god...

Wat is nu precies je punt?

je begrijpt heel goed wat ik bedoel, wiens brood je eet, wiens woord je spreekt...
een nederlander spreekt nederlands
een nietzscheriaan spreekt Nietsche...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 19:37

Op gereformeerde scholen wordt er tegelijkertijd ingestampt dat er niets van waar is.

Ben je er zelf geweest? Weet je ook hoe dat gebeurt?

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 19:56

TheKeimpe schreef:Ben je er zelf geweest? Weet je ook hoe dat gebeurt?

Het overgrote deel van mijn sociale kring is protestants. Dus ik weet heel redelijk wat er speelt.
Hoe het gebeurt lijkt me duidelijk. De kinderen leren iets, de leraar legt erbij uit dat de visie niet christelijk is, maar enkel een andere interpretatie die onwaar is.
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 jan 2011 20:00

Filosoof schreef:
TheKeimpe schreef:Ben je er zelf geweest? Weet je ook hoe dat gebeurt?

Het overgrote deel van mijn sociale kring is protestants. Dus ik weet heel redelijk wat er speelt.
Hoe het gebeurt lijkt me duidelijk. De kinderen leren iets, de leraar legt erbij uit dat de visie niet christelijk is, maar enkel een andere interpretatie die onwaar is.

Ehm, ik ben geen biologiedocent, en heb ook bitter weinig verstand van biologie (idem voor aardrijkskunde), maar ik weet dat mijn collega's wel met iets doorwrochtere betogen komen dan dat jouw samenvatting doet vermoeden.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 19 jan 2011 20:03

Jozo schreef:Ook wel weer begrijpelijk. Ieder heeft zijn eigen expertise. Ik weet niet welk werk jij doet (of waar je voor studeert), maar ongetwijfeld zul je over dat onderwerp meer kennis hebben dan ik.
Omdat de evolutietheorie zo'n breed scala aan expertises raakt kun je onmogelijk alles ervan weten. Over de wiskundige kant van de evolutietheorie weet ik bijvoorbeeld weer bijna niets. De biologische kant weer des te meer.

Dus als je nog een spoedcursus evolutiebiologie wilt hebben dan kan ik je die gerust geven ;)

Dat is deels volstrekt niet begrijpelijk. Het heeft te maken met een groot tekort aan kennisoverdracht en verkeerde communicatie. Het schijnt steeds moeilijker te worden om abstracte zaken zo concreet mogelijk te brengen.

Jozo schreef:Trouwens: Tegenwoordig is het voor scholen verplicht om ook de evolutietheorie te onderwijzen. Dus alle leerlingen (ook die op reformatorische scholen) zullen als ze van school afgaan de basis van de evolutietheorie kennen.

Het lastige is dat de basis meestal niet genoeg is om er een pittige discussie over te houden.

Iedere school heeft als voordeel dat de school ermee mag omgaan zoals de school zelf wil. Het zou een verademing zijn als op iedere school ook de schepping zou worden uitgelegd zoals beschreven in de Bijbel. Dan zou het alles minder lijken op sturen.

@Filosoof: Ik betreur het ten zeerste dat in je eerdere posting je voor doet komen alsof er vele voorbeelden zijn van dichtgeplakte bladzijden, terwijl je uiteindelijk met 1 mevrouw aan komt dragen. Misschien dat de trommel nog meer dergelijke vrouwen bevat?

Bovendien: Je beeld is wel erg aan karikatuurvorming onderhevig. Wat The Keimpe al aanhaalde, zou ik dik willen onderstrepen. Herken er namelijk niets van, van wat je schrijft.

Terug naar “Archief”