Pasker schreef:Laten we niet vergeten dat de Wet der Tien geboden speciaal aan de man gericht is dus lijkt het mij niet juist als een vrouw, de man daaruit wil onderwijzen.
Ik hoor dit argument wel vaker - overigens primair in het debat over de rol van de vrouw in de gemeente - en ik kom telkens weer tot de conclusie dat er eigenlijk geen hout van klopt.
Exegetisch gezien denk ik dat je zonder al teveel dilemma kunt stellen dat de vrouw naar Bijbelse begrippen ongeschikt is een ambtelijke functie te vervullen binnen de kerk, maar om daar gelijk maar aan toe te voegen dat de Tien Geboden zich niet richten tot de vrouw, brengt een breed scala aan problemen teweeg. Velen zijn hierboven reeds genoemd.
De vrouw is noch vrij te doen wat zij wil - dit zou immers het geval zijn als de geboden geen betrekking op haar hebben - noch vrij een ambt te vervullen. Met name Paulus' perceptie hieromtrent is helder. Onderbouwende teksten zijn in bovenstaande discussie meerdere malen voorbij gekomen.
Het punt wat jij aanhaalt, Pasker, is dat de vrouw haar onderwijzende kwaliteiten niet zou mogen toepassen op het andere geslacht.
Zou een moeder dan moeten zwijgen over de christelijke ethiek tegen haar zoon? En een vrouw tegen haar man? Een dochter tegen haar vader? Een docente tegen haar leerlingen? Dat lijkt me stug.
Wanneer je dit dilemma beziet vanuit een functie als voorganger, om gelijk maar een elementair voorbeeld te noemen, gaat het er niet zozeer om dat de vrouw het andere geslacht niet mag onderwijzen, maar gaat het er meer om dat zij dit, naar Bijbelse norm, niet via de officiële weg mag doen. Dus niet via een ambt.
Een hierboven aangehaald argument is echter dat we de Schrift moeten bezien binnen de context van de tijd waarin zij op tekst is gesteld.
Vanuit dat oogpunt lijkt het me volkomen legitiem te stellen dat de vrouw evengoed de kwaliteiten heeft om predikant te zijn als de man. Dat veel mensen dit echter tegen de borst stuit, is begrijpelijk. Ethisch gezien niet, want het lijkt me ronduit discriminerend te stellen dat de vrouw minder rechten zou hebben dan de man, maar traditioneel is het goed te begrijpen.