Ik denk, dat het niet aan ons is om te bepalen, of jij je vriend veel of weinig ziet. Dat is zo ontzettend subjectief. Waar de een vindt, dat je hem best vaak ziet voor een verkerings-relatie, vind ik het bijvoorbeeld maar weinig. Ik zag mijn vriend (nu man) elke dag. Dus tja, daar bestaat geen standaard voor.
Ik denk ook niet, dat het feit dat je thuis woont met je kindje en dat jouw ouders daarvoor een groot offer zouden brengen hier echt relevant is. Daar gaat het nu niet om. Een relatie (hier ouder-kind-ouder) die draait om 'voor wat hoort wat' lijkt me een hele ongezonde. Als die sfeer er wel is, dan is er gewoon iets goed mis in de relatie tussen ouder en kind en andersom.
Je schrijft zelf, dat je vriend geen 'nee' durft te zeggen. En daar zit het echte probleem in dit geval, denk ik. Jouw familie vraagt van alles, je vriend zegt steeds ja. Als jij daar dan iets van zegt, vinden ze je een 'zeur': je vriend doet het toch maar allemaal, waarom zeur jij dan? Vanuit het perspectief van je familie gezien is dat een logische gedachte. Jij bepaalt niet, wat jouw vriend wel of niet doet. Hij is zelf ook volwassen. Hij zal moeten kiezen tussen het wel of niet doen. Hij kan ook een avond voor jou kiezen. Zo moeilijk is het niet om eens te zeggen 'nee, vanavond ga ik met mijn vriendin een film kijken en daar heb ik zo ontzettend veel zin in!'
Het kan nog verrassend begripvolle reacties opwekken ook...