het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor Jannoek » 17 jan 2011 11:34

@Stip is bv een beetje te combineren met je werk?

Ik heb het vrijdag aangekaart, en de reactie was veel positiever dan ik van te voren had gedacht... :)
Weet natuurlijk niet hoe het allemaal gaat lopen en of het uberhaupt wel lukt, maar schijnt dat als je 't niet voor je verlof aankaart, je ineens veel minder rechten hebt als werkneemster.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 17 jan 2011 15:06

de rechten zijn niet minder, maar ik kan me voorstellen dat je werkgever een aparte ruimte moet verzorgen waar in rust kan worden gekolfd.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 17 jan 2011 15:55

je hebt recht op kolfverlof en idd een aparte ruimte, dus daar kan je werkgever moeilijk over doen,maar het is wel je recht

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 17 jan 2011 17:12

ik dacht dat ik op borstvoeding.com had gelezen dat je 't echt van te voren aan moet geven, dus dat heb ik maar gedaan ;-)

M'n manager gaat de sleutel regelen van de loungeruimte op kantoor, zodat ik die kan afsluiten van binnenuit.
Prima idee lijkt me als alles goed gaat!
Daar staat een bank, twee relaxte stoelen, een tv, en een flipperkast. :mrgreen:

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 17 jan 2011 21:30

Jannoek schreef:ik dacht dat ik op borstvoeding.com had gelezen dat je 't echt van te voren aan moet geven, dus dat heb ik maar gedaan ;-)

M'n manager gaat de sleutel regelen van de loungeruimte op kantoor, zodat ik die kan afsluiten van binnenuit.
Daar staat een bank, twee relaxte stoelen, een tv, en een flipperkast. :mrgreen:

Kijk! Zulke kolf'hokjes' zouden ze overal moeten hebben!

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 18 jan 2011 13:00

Je moet het inderdaad van te voren aangeven (2 of 3 maand voor 'de verwachte' datum) zo niet, dan heb je inderdaad minder rechten.
Time flies when you have none!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 jan 2011 13:36

Sterretje schreef:Je moet het inderdaad van te voren aangeven (2 of 3 maand voor 'de verwachte' datum) zo niet, dan heb je inderdaad minder rechten.

?? wat voor rechten heb je dan minder? Het is toch gewoon wettelijk geregeld dat je 9 maanden kolfrecht heb net zoals het wettelijk is vastgelegd dat je 16 mnd zwangerschapsverlof hebt? Bijv.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 jan 2011 13:42

Schipje schreef:
Jannoek schreef:ik dacht dat ik op borstvoeding.com had gelezen dat je 't echt van te voren aan moet geven, dus dat heb ik maar gedaan ;-)

Kijk! Zulke kolf'hokjes' zouden ze overal moeten hebben!

Bij ons hebben ze een echte kolfkamer met koelkast waar je je melk in kan zetten om te bewaren totdat je naar huis gaat. De sleutel van de kamer ligt bij de receptie en er is vaak een intekenlijst, zoveel mensen maken er gebruik van.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 jan 2011 21:00

bij ons is dat niet nodig met één zwangere sinds ik weet niet hoe lang ;-)

@Schipje, volgens mij inderdaad heb je dan minder rechten, kan het alleen niet terugvinden...

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 18 jan 2011 21:48

Artikel 4:8 Arbeidstijdenwet
Voedingsrecht
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
2. De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
3. De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.

bron:http://www.bvborstvoeding.nl/werk_borstvoeding/de_wet.html
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 jan 2011 22:21

vpk schreef:Artikel 4:8 Arbeidstijdenwet
Voedingsrecht
1. Een vrouwelijke werknemer, die een borstkind voedt, heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste 9 levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de borstvoeding te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
2. De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
3. De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
4. Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.

bron:http://www.bvborstvoeding.nl/werk_borstvoeding/de_wet.html

Dankjewel! Nooit geweten!
En als je als vrouw nu pas na de bevalling beslist of je bv of kv geeft? kan het dan nog wel? Weet iemand dat?

blompje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor blompje » 19 jan 2011 07:38

Als ik goed lees staat er niet wanneer je je werkgever in kennis moet stellen. Je zou dan natuurlijk ook een paar weken na de bevalling, of tijdens het kraambezoek :wink: je werkgever dit kunnen laten weten. Iedereen kan ws zelf ook wel aanvoelen hoe vroeg het noodzakelijk is. In het geval van ajl kan ik me voorstellen dat dit minder belangrijk is dan als je zelf in de gaten hebt dat er nauwelijks een ruimte is en er dus dingen geregeld moeten gaan worden binnen kantoor.

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 19 jan 2011 08:31

Jannoek schreef:@Stip is bv een beetje te combineren met je werk?

Nou het valt tot nu toe niet tegen. Ik kolf nu 2x per dag op mn werk. Het is wel lastig om even rust te nemen...je bent toch snel gejaagd omdat het tussen de bedrijven door moet. Ik kolf in 2x anderhalve fles, dus dat valt niet tegen. Aangezien ik 's morgens ook deels kolf, red ik meestal precies 2 flessen per dag. En dat is precies wat ze nodig heeft. Ze drinkt 180ml per fles is dat erg veel? Ze is nog maar 3 maand.
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jan 2011 15:05

van borstvoeding kunnen ze nooit teveel krijgen. Marijn drinkt nog steeds 150, ze mogen gewoon onbeperkt van borstvoeding.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 jan 2011 15:24

Hoe gaat het met jou ppm2? Ben je al volledig over of geef je nog steeds?

Terug naar “Archief”