Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor Bastiaan30 » 15 jan 2011 09:05

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
Horeb schreef:... velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.

Goed, om dan toch maar even de discussie op gang te brengen....

Een groot deel van alle zwangerschappen wordt op geheel natuurlijke wijze geaborteerd door het moederlichaam. Dat weet niet iedereen maar dat is een feit. Als je vervolgens gelooft dat de ziel wordt ingelegd op het moment van bevruchting en dat dan ook de erfzonde in werking treedt, is het dus zo dat de ziel van het ongedifferentieerd klompje cellen dat na twee weken sterft door God geoordeeld wordt. En aangezien het klompje cellen Jezus niet heeft kunnen aannemen als redder, staat het een eeuwigdurend vuur te wachten en dat heet dan rechtvaardigheid.

Nu kun je natuurlijk allerlei dingen fantaseren dat God speciaal voor die gevallen dispensatie verleent, maar probeer dat maar eens Bijbels te onderbouwen. Ik wil helemaal geloven dat wij schamele mensen Gods rechtvaardigheid niet kunnen bevatten, maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?

He nee, denk je dat nu echt ?
Er sterven ook baby's die net geboren zijn, wij moeten dat laten rusten en niet met onze beperkte kennis er over oordelen.
Bij de katholieken moeten baby's snel gedoopt worden, anders gaat het niet goed.
Maar bij de reformatorische leer is dat niet.

O nee?
Het dankgebed in het doopformulier wel eens bestudeerd?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 15 jan 2011 10:35

Horeb schreef:Ik lees nogal eens dat mensen God de schuld geven van alle kwade en boze dingen op deze wereld. ook in de trend van........"als er een God bestaat was dit nooit gebeurd"
velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.

In de bijbel staat op diverse plaatsen wat over deze dingen.........hoe denken wij hier over op een refoforum?
Is God Almachtig, Rechtvaardig en Heilig ?

Een ding is zeker.
Er regeren hier op deze aardbol twee machten.
Het goede en het kwade.
Die twee strijden tegen elkaar waarin het soms blijkt dat de kwade macht aan het terrein winnen is.
De Bijbel leert dat wij mensen naar Gods evenbeeld geschapen zijn.
Wij zijn dus een kleinstukje God, maar omdat wij van hem zijn afgevallen zijn wij ook een kleinstukje kwaad of duivel geworden.
Wij zijn dus een ‘twee mens’ waarin goed en kwaad leeft waarover wij de verantwoordelijkheid hebben om daar orde in te houden, tevens moeten wij tot deze ontdekking komen. Wij moeten dus een strijd, een geestelijk strijd aangaan tussen goed en kwaad. God heeft goed en kwaad geschapen en ons de verantwoordelijkheid gegeven om voor het goede te kiezen. Wij liggen hier op aarden steeds maar weer in die modderpoel van goed en kwaad te spartelen en komen er niet uit. Er zijn er velen die er zo moe van worden waardoor de ‘waarom’ vragen komen. Waarom God dit en waarom God dat en als God dan almachtig is waarom zus en zo enz. Zij vergeten het grondbeginsel hoe wij hier op aarde leven, verliezen het doel uit ogen.
En toch….en toch….en toch…. wil God ons uit die modderpoel redden. Dat is de opdracht van elk christen om dát te vertellen ‘God wil je redden’.
Natuurlijk is God almachtig maar dat wil hij niet buiten onze verantwoordelijkheid om laten tonen.
Hij wil dat wij gaan uitzoeken van hoe en wat op deze aardbol.
In dat uitzoeken wil Hij ons helpen.
Goed, de een zoekt lang de ander zoekt kort maar dan vinden zullen we!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jan 2011 10:51

@ Jantjes :D helemaal mee eens wat je schrijft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 jan 2011 14:15

Berjan schreef:Om het Bijbels te houden: Lees eens Jesaja eens, daarin staat heel duidelijk: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Jesaja 45:7

Dus OF Jehova is dus zelf ook verantwoordelijk voor het kwade OF Jehova had een grote mond. Wat willen de Christenen?

Ik word vrij moe van mensen die anders beweren, ze kennen gewoon het OT niet genoeg mede door het NT beeld wat ze hebben van Jehova.

Terwijl je in principe eerst het OT moet lezen, en dan pas het NT.

Zal wel weer kritiek op komen, maar dat neem ik maar voor lief :D

ik pak Berjan er maar even uit........... :)
je heb een aardig beeld van de situatie geschetst Berjan, het verbaasd me dat je niet meer aangevallen bent op dit standpunt.
God is Almachtig. Hij bestuurd dus alles en dus ook het kwaad staat in de tekst die je aanhaalt. in wezen klopt wat je zegt, er is alleen wel een nuance in aan te brengen.
God wend het kwade wat Hij brengt over de mens aan ten goede. het is nooit Gods bedoeling kwaad te doen tot verderf, maar altijd wordt het kwade aangewend tot behoud van de mens.

Pred 7,17
1 Wees niet al te goddeloos, noch wees al te dwaas; waarom zoudt gij sterven buiten uw tijd?

2. Jer 27,13
Waarom zoudt gij sterven, gij en uw volk door het zwaard, door den honger en door de pestilentie, gelijk als de HEERE gesproken heeft van het volk, dat den koning van Babel niet zal dienen.

3. Ez 18,31
Werpt van u weg al uw overtredingen, waardoor gij overtreden hebt, en maakt u een nieuw hart en een nieuwen geest; want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

4. Ez 33,11
Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

dit in tegenstelling tot Satan, die altijd alle mogelijk kwaad aanwend tot des mensen ondergang.

Het kwaad in de wereld komt voor verantwoording van de mensen. zij brachten door hun ongehoorzaamheid de zonde in de wereld. dat was eerst niet zo.
Kon God dan niet voor alle mensen genadig zijn en weer het totale beeld herstellen?....jawel, dat had God kunnen doen. maar Hij heeft dat niet gedaan, maar geeft de mens zijn eigen persoonlijke verantwoordelijkheid om voor God te kiezen middels onvoorwaardelijke overgave, zoals deze door Gods Geest in ons hart gewerkt wordt.
Satan is de uitvoerder van het kwaad in deze wereld. onze zonden zijn de kolen waarop het satansvuur aanwakkert. God staat het toe tot zover Hij wil.......

Job 1;
8 En de HEERE zeide tot den satan: Hebt gij ook acht geslagen op Mijn knecht Job? Want niemand is op de aarde gelijk hij, een man oprecht en vroom, godvrezende en wijkende van het kwaad.
9 Toen antwoordde de satan den HEERE, en zeide: Is het om niet, dat Job God vreest?
10 Hebt Gij niet een betuining gemaakt voor hem, en voor zijn huis, en voor al wat hij heeft rondom? Het werk zijner handen hebt Gij gezegend, en zijn vee is in menigte uitgebroken in den lande.
11 Maar toch strek nu Uw hand uit, en tast aan alles, wat hij heeft; zo hij U niet in Uw aangezicht zal zegenen?
12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand; alleen aan hem strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2011 15:11

Horeb schreef:
Berjan schreef:Om het Bijbels te houden: Lees eens Jesaja eens, daarin staat heel duidelijk: "Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen."

Jesaja 45:7

Dus OF Jehova is dus zelf ook verantwoordelijk voor het kwade OF Jehova had een grote mond. Wat willen de Christenen?

Ik word vrij moe van mensen die anders beweren, ze kennen gewoon het OT niet genoeg mede door het NT beeld wat ze hebben van Jehova.

Terwijl je in principe eerst het OT moet lezen, en dan pas het NT.

Zal wel weer kritiek op komen, maar dat neem ik maar voor lief :D

je heb een aardig beeld van de situatie geschetst Berjan, het verbaasd me dat je niet meer aangevallen bent op dit standpunt.
God is Almachtig. Hij bestuurd dus alles en dus ook het kwaad staat in de tekst die je aanhaalt. in wezen klopt wat je zegt, er is alleen wel een nuance in aan te brengen.

Wel ironisch dat je met die nuance nou net bestrijdt wat Berjan bepleit. God heeft alles geschapen en daar is het kwaad geen uitzondering op!

Jesaja 42,5
Dit zegt God, de HEER, die de hemel heeft geschapen en uitgespannen, die de aarde heeft uitgehamerd met alles wat zij voortbrengt, die de mensen op aarde levensadem geeft, en levensgeest aan allen die daar verkeren:

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jan 2011 15:16

Mortlach schreef:Nee, dat is het dus niet als de ziel van een ongeboren kind eeuwig (!) wordt gestraft omdat het Jezus niet heeft aangenomen als redder. Het feit dat dat kind Jezus nog helemaal niet KAN aannemen (wegens fysiek gebrek aan hersenen) doet daar niet aan af (want die situatie wordt niet behandeld in de Bijbel).
Haal ik er een Psalm bij: 139: 13: "Gij hebt mijn nieren gevormd, mij in de schoot van mijn moeder geweven". Als God dat doet, dan is het kind bekend bij Hem en "dus" veilig. Zal wel weer een heleboel commentaar opleveren, maar zo is het voor mij wel.

Schaapje schreef:Ik word er moe van als mensen zo over God denken, en eigenlijk wil ik de discussie
niet aangaan. Want het is; of je kent God en je hebt een bepaald beeld (zover dat kan)
of je kent Hem niet, en dan probeer je Hem belachelijk te maken en Hem zeker de
schuld van alles te geven.

Dat is niet belachelijk maken, dat is in feite schoppen tegen het ongerijmde, het onbegrijpelijke. Mensen willen tegenwoordig meer dan ooit weten hoe dingen in elkaar steken. En in het geloof zit mysterie. Iets onverklaarbaars en dan gaan mensen proberen het te verklaren en duidelijk te krijgen dat 1+1=2, terwijl een gelovige - om deze metafoor te blijven gebruiken - zegt: 1+1=3.
Jij vergeet dat je opgegroeid bent in (of later onder invloed bent gekomen van) een bepaalde kerk met een bepaalde uitleg van dingen. "Dus" verklaar jij dingen vanuit die uitleg terwijl anderen andere accenten leggen. (en toch - hoe is het mogelijk - Bijbels blijven).

Het valt me mee dat de vraagsteller niet ook de vraag gesteld heeft of, ten gevolge van de zonde, de huidige natuurrampen als straf van God gezien moeten worden. Ik zou de mensen niet graag de kost geven die dat beweren en daarmee voorbijgaan aan Zijn liefde en genade.

Of God almachtig is? Misschien wel almachtig in Zijn onmacht. Want als God de mens de vrije wil laat kan Hij weinig doen. Zoals ouders weinig kunnen doen om hun kinderen op het rechte pad te houden als ze, (bijna) volwassen geworden een verkeerde weg inslaan. Ze kunnen zeggen dat het verkeerd is, ze kunnen op andere wegen wijzen - zoals God dat ook doet - maar ze zijn machteloos als dat kind zichzelf naar de knoppen helpt.

Heilig? Ja, God is voor mij heilig. Ik begrijp niet dat mensen soms "Je" zeggen. Of doen of ze Hem in de broekzak hebben (en dus precies weten wat God wel en niet vindt).

Rechtvaardig? Hij laat de zonde staan, de fouten van de mens, poetst ze niet uit. Dat is rechtvaardig. En toch is het Pasen geworden, is de dood niet meer de straf op de zonde. Dat is niet zomaar rechtvaardig - dat is pure genade.

Berjan

Berichtdoor Berjan » 15 jan 2011 15:43

God wend het kwade wat Hij brengt over de mens aan ten goede. het is nooit Gods bedoeling kwaad te doen tot verderf, maar altijd wordt het kwade aangewend tot behoud van de mens.

Over het altijd ten goede doen van de mens, is dat niet wat mooier gezegd dan het daadwerkelijk is? God die het hart van Farao verhardt, en daardoor de Egyptenaren straft met doden tot gevolg? David die een telling doet, wat niet mocht van God en God zorgt voor een ziekte, die duizenden Joden treft? Wat is daar het behoud van de mens?

dit in tegenstelling tot Satan, die altijd alle mogelijk kwaad aanwend tot des mensen ondergang.

Het kwaad in de wereld komt voor verantwoording van de mensen. zij brachten door hun ongehoorzaamheid de zonde in de wereld. dat was eerst niet zo.
Kon God dan niet voor alle mensen genadig zijn en weer het totale beeld herstellen?....jawel, dat had God kunnen doen. maar Hij heeft dat niet gedaan, maar geeft de mens zijn eigen persoonlijke verantwoordelijkheid om voor God te kiezen middels onvoorwaardelijke overgave, zoals deze door Gods Geest in ons hart gewerkt wordt.
Satan is de uitvoerder van het kwaad in deze wereld. onze zonden zijn de kolen waarop het satansvuur aanwakkert. God staat het toe tot zover Hij wil.......

Ik denk iedereen die het Jodendom kent, en de kabbala het met je oneens zal zijn. Het Christendom heeft de rol van satan uitvergroot tot bespottelijke afmetingen. Satan was in het OT een medewerker van God, zoals God ook kwade geesten op iemand (bijvoorbeeld Saul) af kon sturen. En in het NT heeft satan ineens een hoofdrol gekregen, als een tweede god.

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=satan&delen[]=1&in=h

En dan nog te bedenken dat bij twee hoofdstukken er in de andere delen staat dat God dat doet (kronieken en 2 Samuel).

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=satan&delen[]=2&in=h

En dan de rol van de duivel:

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=duivel&delen[]=1&in=h

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=duivel&delen[]=2&in=h

Dit is helemaal opvallend natuurlijk.

Ik dacht dat de apocrieven (of een f?) wel wat zeiden over de duivel, maar ook heel weinig.

http://www.statenvertaling.net/zoek.php?q=duivel&delen[]=3&in=h

Waar het dan ineens vandaan komt, is een groot raadsel (voor mij).

O ja, en als er geen zonde was in het begin, waar kwam de eerste zondige gedachte dan vandaan? Als je er over nadenkt, is dat toch niet te begrijpen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2011 15:57

Berjan schreef:Ik denk iedereen die het Jodendom kent, en de kabbala het met je oneens zal zijn. Het Christendom heeft de rol van satan uitvergroot tot bespottelijke afmetingen. Satan was in het OT een medewerker van God, zoals God ook kwade geesten op iemand (bijvoorbeeld Saul) af kon sturen. En in het NT heeft satan ineens een hoofdrol gekregen, als een tweede god.

Volgens de Joden zijn de satan en de duivel absoluut niet dezelfde!
Feitelijk zou je kunnen zeggen dat de satan een Jood was en de duivel een Griek met Joodse roots. Nog een verschil is dat de satan de tegenstander van de vader was en de duivel de tegenstander van de zoon. Een ieder die maar wat van het Jodendom af weet zal inzien dat Joden daarom nooit zullen stellen dat de duivel de satan is. Doordat de Joden in de eerste eeuw gehelleniseerd waren, was hun bijgeloof tot buitenproportionele hoogten gestegen, een fenomeen wat we vaker zien ook bij andere volken.
O ja, en als er geen zonde was in het begin, waar kwam de eerste zondige gedachte dan vandaan? Als je er over nadenkt, is dat toch niet te begrijpen.

De zonde kwam doordat de mens van de verboden vrucht at. De verboden vrucht groeide aan de verboden boom. Degene die de verboden boom plantte lijkt me verantwoordelijk, wat denk jij?

Berjan

Berichtdoor Berjan » 15 jan 2011 16:30

De zonde kwam doordat de mens van de verboden vrucht at. De verboden vrucht groeide aan de verboden boom. Degene die de verboden boom plantte lijkt me verantwoordelijk, wat denk jij?

Maar volgens Christenen gebeurde de eerste zonde door de GEDACHTE van satan, de engel die toen vocht in de hemel en door Michael en zijn leger uit de hemel werd gegooid. Satan kroop in de slang (of werd de slang, dat kan ook), en via de slang verleidde Satan Eva.

Dus waar komt de EERSTE zondige gedachte vandaan, als er nog geen zonde is?

Volgens de Joden zijn de satan en de duivel absoluut niet dezelfde!
Feitelijk zou je kunnen zeggen dat de satan een Jood was en de duivel een Griek met Joodse roots. Nog een verschil is dat de satan de tegenstander van de vader was en de duivel de tegenstander van de zoon. Een ieder die maar wat van het Jodendom af weet zal inzien dat Joden daarom nooit zullen stellen dat de duivel de satan is. Doordat de Joden in de eerste eeuw gehelleniseerd waren, was hun bijgeloof tot buitenproportionele hoogten gestegen, een fenomeen wat we vaker zien ook bij andere volken.

Satan was een Jood, maar geen tegenstand van de VADER maar van de MENS. In het OT lees je dan ook nooit dat satan God iets wil laten doen, maar de mens.

Ook dit is weer een groot verschil met wat de Kerk ervan gemaakt heeft.

In elke zichzelf respecterende godsdienst komt de tegenstander van de mens voor. Maar het is enkel de mens zelf, die die tegenstander is. En geen op zichzelf staand individu.

En de duivel bestaat niet voor de Jood

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwaad_in_het_jodendom

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... -niet.html

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 jan 2011 17:25

Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Als ons antwoord JA is,

laten we dan bidden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jan 2011 18:10

Bastiaan30 schreef:
Mortlach schreef:
Horeb schreef:... velen hebben ook moeite God rechtvaardig te vinden, omdat hij de mens de zonde toerekend die Adam heeft begaan.

Goed, om dan toch maar even de discussie op gang te brengen....

Een groot deel van alle zwangerschappen wordt op geheel natuurlijke wijze geaborteerd door het moederlichaam. Dat weet niet iedereen maar dat is een feit. Als je vervolgens gelooft dat de ziel wordt ingelegd op het moment van bevruchting en dat dan ook de erfzonde in werking treedt, is het dus zo dat de ziel van het ongedifferentieerd klompje cellen dat na twee weken sterft door God geoordeeld wordt. En aangezien het klompje cellen Jezus niet heeft kunnen aannemen als redder, staat het een eeuwigdurend vuur te wachten en dat heet dan rechtvaardigheid.

Nu kun je natuurlijk allerlei dingen fantaseren dat God speciaal voor die gevallen dispensatie verleent, maar probeer dat maar eens Bijbels te onderbouwen. Ik wil helemaal geloven dat wij schamele mensen Gods rechtvaardigheid niet kunnen bevatten, maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?

He nee, denk je dat nu echt ?
Er sterven ook baby's die net geboren zijn, wij moeten dat laten rusten en niet met onze beperkte kennis er over oordelen.
Bij de katholieken moeten baby's snel gedoopt worden, anders gaat het niet goed.
Maar bij de reformatorische leer is dat niet.

O nee?
Het dankgebed in het doopformulier wel eens bestudeerd?[/quote]

ZO bedoelde ik het niet. Als een pasgeboren baby op sterven ligt, komt er heus geen dominee met een doopvat naar het ziekenhuis. We mogen niet ONNODIG uitstellen, want dat is wat anders.
Ons middelste kind is ook op latere leeftijd pas gedoopt, dat kwam door de omstandigheden.

Riska

Berichtdoor Riska » 15 jan 2011 18:29

Schelpje3 schreef:We mogen niet ONNODIG uitstellen, want dat is wat anders.

Wat bedoel je met onnodig en wat gebeurt er dan?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 15 jan 2011 20:08

Schelpje schreef:ZO bedoelde ik het niet. Als een pasgeboren baby op sterven ligt, komt er heus geen dominee met een doopvat naar het ziekenhuis. We mogen niet ONNODIG uitstellen, want dat is wat anders.

Bij de katholieken wel hoor.

Als de erfzonde behalve een dogma ook waarheid bevat kun je er niet niet vroeg genoeg mee zijn. Bijbels gezien worden zonden vergeven door de doop. kan een embryo al een ziel bevatten? Is die dan al zondig?

Hand 2
38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden.

1 Petrus 3
21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus, 22 die de hemel is binnengegaan en nu aan Gods rechterhand zit, terwijl de engelen, machten en krachten aan hem onderworpen zijn.

Mortlach schreef:maar die rechtvaardigheid kan toch niet MINDER zijn dan de menselijke rechtvaardigheid?

een eeuwige straf is niet iets wat in de menselijke rechtspraak voorkomt. (of het moet de doodstraf zijn, maar de gevolgen daarvan zijn niet opgelegd door mensen)

PS (wijzig)

ALS God de veroorzaker is van alles op deze wereld is hij ook de veroorzaker van alle kwaad. Kwestie van oorzaak en gevolg.
Ook gif is geschapen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jan 2011 20:29

Berjan schreef:

Maar volgens Christenen gebeurde de eerste zonde door de GEDACHTE van satan, de engel die toen vocht in de hemel en door Michael en zijn leger uit de hemel werd gegooid. Satan kroop in de slang (of werd de slang, dat kan ook), en via de slang verleidde Satan Eva.

Dus waar komt de EERSTE zondige gedachte vandaan, als er nog geen zonde is?

De zonde kwam in de wereld doordat God aan Adam het gebod oplegde.
Satan was een Jood, maar geen tegenstand van de VADER maar van de MENS. In het OT lees je dan ook nooit dat satan God iets wil laten doen, maar de mens.

Akkoord.
Ook dit is weer een groot verschil met wat de Kerk ervan gemaakt heeft.

In elke zichzelf respecterende godsdienst komt de tegenstander van de mens voor. Maar het is enkel de mens zelf, die die tegenstander is. En geen op zichzelf staand individu.

Ja dat blijkt maar al te vaak uit de context en daarom staat er ook dat het bedenken van het vlees vijandschap met God is (Rom 8,7) de satan of duivel is dus van vlees en bloed.

Inderdaad, want als zij zeggen dat de duivel dezelfde is als de satan bekennen ze ook dat Jezus gelijk is aan de Vader en dat willen ze niet. ;)

Doch leert openbaring duidelijk dat de satan en de duivel inderdaad één en dezelfde zijn.

Op 12,9
En de grote draak is geworpen, namelijk de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, zeg ik, geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 15 jan 2011 20:40

Een opmerking over de kinderdoop (besprengeling) dat is niet bijbels.

Kinderen voordat zij zelf de keus kunnen of gaan maken voor de Here Jezus zijn geheiligd in de ouder(s).

1 Korintiërs 7,14
Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.

Paulus zegt over de manier van dopen o.a. het volgende: "Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden is opgewekt door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen".(Col.2:12)

De doop dient het gevolg te zijn van een beslissing van de dopeling als uiting van zijn persoonlijke erkenning, dat Jezus de Christus is.

Om tot uitdrukking te brengen, dat in Christus de oude mens is begraven en de nieuwe mens in Hem opstaat, verdient de doop door onderdompeling duidelijk de voorkeur.

Dat de ouders het kindje in de gemeente te brengen/opdragen en samen met de gemeente aan God te vragen, of Hij wil helpen bij de opvoeding van het kind aangaande de juiste weg, die de Schrift wijst. Maar om het gebruik van enkele druppels water de naam doop te geven, terwijl de dopeling daar geen enkele invloed op heeft, heeft volgens mij geen enkele Schriftuurlijke grond.

De doop door onderdompeling is het gevolg van de wedergeboorte.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”