Exorcisme psycholoog

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joeriv
Verkenner
Verkenner

Exorcisme psycholoog

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 13:33

Bron:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/424725/1 ... oloog.html
De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is een onderzoek gestart naar een medewerker van een kliniek voor evangelische hulpverlening die zou doen aan duiveluitdrijving.

Een woordvoerder van de IGZ bevestigt vrijdag een bericht hierover in de Volkskrant. Aanleiding zijn berichten die psycholoog Rob Hondsmerk publiceerde over zijn ervaringen met de behandeling van kinderen die door de duivel zouden zijn bezeten.

Zo schreef hij over een confrontatie met een jongen van 8 jaar. "Uit de mond van de jongen kwam een zwavelgeur. Hier was duidelijk sprake van een confrontatie met het rijk der duisternis", citeert de krant een bericht van Hondsmerk in het Reformatorisch Dagblad. "Ik heb gebeden: Heer, U bent sterker dan de machten der duisternis. In Uw naam beveel ik hem met rust te laten." De jongen zou vervolgens zijn gekalmeerd.

Hondsmerk werkt voor de ggz-instelling stichting De Hoop uit Dordrecht. De inspectie gaat nu onderzoeken in hoeverre de psycholoog zich houdt aan zijn beroepscode en richtlijnen voor de uitoefening van zijn werk. Dat houdt onder meer in dat hij zich aan de recentste wetenschappelijke inzichten dient te houden.

Een woordvoerder van De Hoop neemt afstand van de uitspraken van Hondsmerk. "Het was een domme opmerking. Het doet vermoeden alsof wij dergelijke hulpverlening bieden." Hij is blij met het onderzoek van de inspectie, zodat duidelijk kan worden dat De Hoop zich niet inlaat met dergelijke praktijken.

Volgens de woordvoerder heeft Hondsmerk zelf ook spijt van zijn uitlatingen.

Dit bericht las ik op Fok...bron staat bovenaan genoemd. Interessant zijn ook de reacties van de mensen daar. Wat ik me afvroeg, wat vinden jullie ervan dat Hondsmerk en stichting de Hoop zelf afstand nemen/ spijt hebben van hun uitspraken :S? Ik vind dit nogal raar: dat niet gelovigen niet geloven in het feit dat iemand bezeten kan zijn is 1 ding, maar dat de Hoop al afstand neemt van iemand die mensen met dergelijke problemen helpt, vind ik zelf zeer kwalijk: als christenen het schijnbaar zelf al niet meer serieus mogen nemen.....

Wat vinden jullie?

christien
Majoor
Majoor

Re: Exorcisme psycholoog

Berichtdoor christien » 14 jan 2011 14:11

Wat ik uit het artikel opmaak is dat de Hoop afstand neemt van deze uitspraken, die Hondsmerk heeft gedaan.
Maar niet dat zij ontkennen dat er mensen zijn met deze problematiek.

Ik denk dat het goed is dat er dan een onderzoek ingesteld wordt wat objectief naar deze zaak kan kijken.
Het heeft mijn inziens weinig zin om hier over te gaan speculeren, omdat ik de psycholoog niet ken,
maar ook geen ervaring heb met zijn handels - en zienswijze.

Wat ik wel hoop dat dit niet ten koste gaat van de psychologische hulp aan mensen die dit nodig hebben!

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 14:20

Ik vraag me dan af wat die uitspraken zijn, dat ze zo erg zijn dat er afstand van moet worden genomen. Gaat het alleen om het stukje met de zwavelgeur uit de mond? Ik kan verder namelijk totaal niets vinden wat in strijd is met de bijbel....Ook het stukje van de zwavelgeur, al is het wellicht een beetje stemmingmakerij, vind ik nou niet van dien aard dat er afstand van moet worden genomen...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 14 jan 2011 15:06

Ik snap eigenlijk helemaal de reden van de publicatie niet v an Hondsmerk, wat kan nou
van toegevoegde waarde zijn om zoiets te publiceren. Het komt zowiezo terecht bij mensen
die het niet geloven en afdoen als onzin.

De mensen hebben liever een kind met een waarzeggende geest :x het is de wereld op
z'n kop tegenwoordig. :(
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 14 jan 2011 15:29

schaapje schreef:De mensen hebben liever een kind met een waarzeggende geest :x het is de wereld op
z'n kop tegenwoordig. :(

niet alleen tegenwoordig......vroeger ook al :wink:

Handelingen 16;
16 En het geschiedde, als wij tot het gebed heengingen, dat een zekere dienstmaagd, hebbende een waarzeggenden geest, ons ontmoette, welke haar heren groot gewin toebracht met waarzeggen.
17 Dezelve volgde Paulus en ons achterna, en riep, zeggende: Deze mensen zijn dienstknechten Gods des Allerhoogsten, die ons den weg der zaligheid verkondigen.
18 En dit deed zij vele dagen lang. Maar Paulus, daarover ontevreden zijnde, keerde zich om, en zeide tot den geest: Ik gebied u in den Naam van Jezus Christus, dat gij van haar uitgaat. En hij ging uit ter zelfder ure.
19 Als nu de heren van dezelve zagen, dat de hoop huns gewins weg was, grepen zij Paulus en Silas, en trokken hen naar de markt voor de oversten.
20 En als zij hen tot de hoofdmannen gebracht hadden, zeiden zij: Deze mensen beroeren onze stad, daar zij Joden zijn.
21 En zij verkondigen zeden, die ons niet geoorloofd zijn aan te nemen noch te doen, alzo wij Romeinen zijn.
22 En de schare stond gezamenlijk tegen hen op; en de hoofdmannen, hun de klederen afgescheurd hebbende, bevalen hen te geselen.
23 En als zij hun vele slagen gegeven hadden, wierpen zij hen in de gevangenis, en geboden den stokbewaarder, dat hij hen zekerlijk bewaren zou.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 15:36

Kind moet wat vaker zijn tanden poetsen. Verder vind ik het schokkend dat er nog steeds mensen zijn die menen dat duivelsuitdrijving een valide therapie is om geestesziekten te bestrijden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 15:37

joeriv schreef:Ik vraag me dan af wat die uitspraken zijn, dat ze zo erg zijn dat er afstand van moet worden genomen. Gaat het alleen om het stukje met de zwavelgeur uit de mond? Ik kan verder namelijk totaal niets vinden wat in strijd is met de bijbel....Ook het stukje van de zwavelgeur, al is het wellicht een beetje stemmingmakerij, vind ik nou niet van dien aard dat er afstand van moet worden genomen...

Ach, als je nog enigszins serieus wilt worden genomen als instelling voor geestelijke zorg, dan kun je je maar beter verre houden van exorcismen.

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 16:10

Mortlach schreef:
joeriv schreef:Ik vraag me dan af wat die uitspraken zijn, dat ze zo erg zijn dat er afstand van moet worden genomen. Gaat het alleen om het stukje met de zwavelgeur uit de mond? Ik kan verder namelijk totaal niets vinden wat in strijd is met de bijbel....Ook het stukje van de zwavelgeur, al is het wellicht een beetje stemmingmakerij, vind ik nou niet van dien aard dat er afstand van moet worden genomen...

Ach, als je nog enigszins serieus wilt worden genomen als instelling voor geestelijke zorg, dan kun je je maar beter verre houden van exorcismen.

Ach, als je enigzins serieus wilt worden genomen als christelijke instelling, dan kun je exorcisme maar beter serieus nemen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 16:19

joeriv schreef:Ach, als je enigzins serieus wilt worden genomen als christelijke instelling, dan kun je exorcisme maar beter serieus nemen.

Dat is natuurlijk prima, maar dan moet je geen psychologen in dienst willen nemen. Het gaat namelijk niet samen.

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 16:25

Dat vind ik ook, wereldse psychologie is op iets heel anders gebasseerd als de bijbel...en het gaat dus ook neit samen. Maar wat je zegt dat je niet serieus genomen moet worden als instelling voor psychologische zorg als je aan exorcisme doet: als "de wereld" besluit niet te geloven in het feit dat mensen bezeten kunnen zijn, moet je daar dan als christelijke organisatie maar aan tegemoed komen, ondanks dat je geloof wel zegt dat iemand bezeten kan zijn?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2011 16:30

joeriv schreef:Dat vind ik ook, wereldse psychologie is op iets heel anders gebasseerd als de bijbel...en het gaat dus ook neit samen. Maar wat je zegt dat je niet serieus genomen moet worden als instelling voor psychologische zorg als je aan exorcisme doet: als "de wereld" besluit niet te geloven in het feit dat mensen bezeten kunnen zijn, moet je daar dan als christelijke organisatie maar aan tegemoed komen, ondanks dat je geloof wel zegt dat iemand bezeten kan zijn?

Ja.

Het is eigenlijk best simpel. Als er een kind wordt binnengebracht met een ernstige, potentieel levensbedreigende geestelijke aandoening, en de ouders vertrouwen erop dat het kind goede hulp krijgt, maar het enige wat de hulpverlener doet is proberen 'de duivel uit te drijven' (terwijl er 0,0 onderzoek is dat aangeeft dat bezetenheid bestaat), dan is de hulpverlener crimineel gedrag te verwijten als het kind daadwerkelijk overlijdt. (of in ieder geval grove nalatigheid).

Exorcismen verwacht je nog in de binnenlanden van Afrika, waar mensen nog niet beter weten.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jan 2011 16:37

Mortlach schreef:Exorcisme verwacht je nog in de binnenlanden van Afrika, waar mensen nog niet beter weten.

Indien in de katholieke Kerk groot exorcisme wordt toegepast wordt voor dat proces eerst de seculiere wetenschap (psychiaters, artsen enz enz) ingeschakeld om te onderzoeken of het probleem niet op een normale manier te verklaren is en of er daadwerkelijk sprake is van bovennatuurlijke (niet verklaarbare) zaken.

Exorcisme zoals dat in vele evangelicale stromingen voorkomt heeft meer weg van 'leuk' hobbyisme wat veelal meer schade veroorzaakt dan dat het oplost.

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 16:38

Mortlach schreef:
joeriv schreef:Dat vind ik ook, wereldse psychologie is op iets heel anders gebasseerd als de bijbel...en het gaat dus ook neit samen. Maar wat je zegt dat je niet serieus genomen moet worden als instelling voor psychologische zorg als je aan exorcisme doet: als "de wereld" besluit niet te geloven in het feit dat mensen bezeten kunnen zijn, moet je daar dan als christelijke organisatie maar aan tegemoed komen, ondanks dat je geloof wel zegt dat iemand bezeten kan zijn?

Ja.

Het is eigenlijk best simpel. Als er een kind wordt binnengebracht met een ernstige, potentieel levensbedreigende geestelijke aandoening, en de ouders vertrouwen erop dat het kind goede hulp krijgt, maar het enige wat de hulpverlener doet is proberen 'de duivel uit te drijven' (terwijl er 0,0 onderzoek is dat aangeeft dat bezetenheid bestaat), dan is de hulpverlener crimineel gedrag te verwijten als het kind daadwerkelijk overlijdt. (of in ieder geval grove nalatigheid).

Exorcismen verwacht je nog in de binnenlanden van Afrika, waar mensen nog niet beter weten.

Even voor de duidelijkheid....Ben je christelijk? Zo nee, dan snap ik je standpunt, zo ja, dan niet....

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jan 2011 16:39

Ik ben christelijk ja.

joeriv
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor joeriv » 14 jan 2011 16:45

Faramir schreef:Ik ben christelijk ja.

Ik had het eigenlijk tegen mortlach, maar aangezien jij ongeveer dezelfde mening hebt als hem:
Hoezo vind je dat er eerst moet worden gekeken of er niet een "normale verklaring" voor is? Is je geloof dan niet meer een verklaring voor alles wat je nog niet snapt? Denk dat vooral geestelijke gezondheidszorg vaal symptoombestrijding is, en de christelijke visie meer klopt, dat geestelijke instabiliteit niet de natuurlijke situatie is zoals God dat wil, en je het dus met gebed/uitdrijving kan genezen.

edit: toevoeging: vind je ook dat de Hoop zich moet EXCUSEREN voor het feit dat het geloofd dat uitdrijving een legitiem iets is?

Terug naar “Archief”