Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2011 21:30

Precies, zoals MissF en Ajl het verwoorden.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 13 jan 2011 21:40

ajl schreef:
kwebbel schreef:Ik denk dan dat je best tijd genoeg heb! Of heb ik het mis???? Ik denk dat als ik 24 uur zou gaan werken dat ik best uitkom met een gewoon huis. De meeste van jullie weten ook best wel dat ik poetserig ben en uit m'n werk doe ik gerust nog een paar dingen extra naast de hond uitlaten en eten koken. Als ik vrij heb (gemiddeld 2 dagen per week) doe ik de ene dag vrijwel alles + boodschappen doen zodat ik 's avonds lekker kan uitrusten. De andere dag kan ik nog wat extra's doen zoals de keuken uitsoppen of de ramen zemen, weet ik veel. En nog heb ik tijd over! Maar ik heb geen 2 extra slaapkamers + zolder, dat scheelt natuurlijk wel. Maar ik heb ook gewoon een woonkamer, een keuken, de was, de badkamer, etc.

Je vergeet dat jij in feite alleen jezelf hebt om rekening mee te houden ( en je man dan), dan kan je ook fijn doorstomen met schoonmaken en boodschappen doen. Ik maak rustig schoon met de kids erbij, maar dan moet Cato weer een fruithap en op bed of uit bed, poept Hugo tussendoor in zn broek, even samen theedrinken ( duur altijd langer dan dat ik staand thee drink), even helpen met zijn lego, wil hij ook een doekje en daardoor doe ik langer over de dingen die ik wil doen. Idem met eten koken, er staat meestal een kleine uk mee te helpen met groente wassen o.id. Ontzettend gezellig, maar duurt wel lang.
En met een kleintje kan je ook niet continue met het huis bezig zijn, als het weer het toelaat, gaan wij een eind wandelen o.i.d.

precies helemaal zo! ik ben 1 dag minder gaan werken toen Hannah erbij kwam. ik dacht nu lukt dat huishouden op een makkie! maar dat is dus echt niet zo. met ramen zemen alleen al, eerst doe je ze allemaal in een uur, maar nu dus echt niet meer, zit ze weer aan de trap, word ze boos als ze de zeem niet krijgt, moet ze weer naar bed/ boterham/schone luier. in bed toch niet willen slapen, haar er maar weer uithalen. volgens mij als ik dat allemaal optel zo per week, nou ik weet het niet maar maak ik zeker meer uren als eerst. (aan de was denk ik nog maar even niet :( )
Afbeelding

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 13 jan 2011 21:45

Nou MissF, jij hebt het erover dat als je een droger hebt niet meer hoeft te strijken?
Als je niet van strijken houd kun je het beter wel ophangen, In de droger kreukt beddengoed bvb veel meer dan dat je het strak ophangt, en strak ophangen kan bvb ook gewoon dubbel zijn.

Ajl, ik lees jou verhaaltje, en dat kon jaren terug de mijne zijn. Soms ben je de hele dag druk geweest, en aan het eind vd dag kun je niet vertellen wat je allemaal gedaan hebt.
Ff dit, ff dat, ff zus en ff zo...... allemaal kleine dingen die wel moeten gebeuren.

Ik heb geen hhh. Ons huis is klein, en als ik er vandaag niet aan toe kom doe ik het morgen wel.
Ik heb wel een schema waar ik me aan probeer te houden, maar net zoals vandaag, moest ik de kamer en keuken doen, ik ben van half 10 tot half 3 weggeweest, dan ga ik me niet een slag in de rondte werken om het toch af te krijgen. Het spreekwoord luidt, 'wat je vandaag kan doen moet je niet uitstellen tot morgen...' maar wat ik niet afkrijg ga ik morgen gewoon weer aan verder.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2011 21:53

jeepeecee schreef:
ajl schreef:
kwebbel schreef:Ik denk dan dat je best tijd genoeg heb! Of heb ik het mis???? Ik denk dat als ik 24 uur zou gaan werken dat ik best uitkom met een gewoon huis. De meeste van jullie weten ook best wel dat ik poetserig ben en uit m'n werk doe ik gerust nog een paar dingen extra naast de hond uitlaten en eten koken. Als ik vrij heb (gemiddeld 2 dagen per week) doe ik de ene dag vrijwel alles + boodschappen doen zodat ik 's avonds lekker kan uitrusten. De andere dag kan ik nog wat extra's doen zoals de keuken uitsoppen of de ramen zemen, weet ik veel. En nog heb ik tijd over! Maar ik heb geen 2 extra slaapkamers + zolder, dat scheelt natuurlijk wel. Maar ik heb ook gewoon een woonkamer, een keuken, de was, de badkamer, etc.

Je vergeet dat jij in feite alleen jezelf hebt om rekening mee te houden ( en je man dan), dan kan je ook fijn doorstomen met schoonmaken en boodschappen doen. Ik maak rustig schoon met de kids erbij, maar dan moet Cato weer een fruithap en op bed of uit bed, poept Hugo tussendoor in zn broek, even samen theedrinken ( duur altijd langer dan dat ik staand thee drink), even helpen met zijn lego, wil hij ook een doekje en daardoor doe ik langer over de dingen die ik wil doen. Idem met eten koken, er staat meestal een kleine uk mee te helpen met groente wassen o.id. Ontzettend gezellig, maar duurt wel lang.
En met een kleintje kan je ook niet continue met het huis bezig zijn, als het weer het toelaat, gaan wij een eind wandelen o.i.d.

precies helemaal zo! ik ben 1 dag minder gaan werken toen Hannah erbij kwam. ik dacht nu lukt dat huishouden op een makkie! maar dat is dus echt niet zo. met ramen zemen alleen al, eerst doe je ze allemaal in een uur, maar nu dus echt niet meer, zit ze weer aan de trap, word ze boos als ze de zeem niet krijgt, moet ze weer naar bed/ boterham/schone luier. in bed toch niet willen slapen, haar er maar weer uithalen. volgens mij als ik dat allemaal optel zo per week, nou ik weet het niet maar maak ik zeker meer uren als eerst. (aan de was denk ik nog maar even niet :( )

Nee, de was is vreselijk :lol: . Gistermiddag had ik de wasmand leeg en 's avonds was hij weer helemaal vol. Ik vind ook dat als ze ouder worden alles veel viezer wordt. Bij Cato valt het nog wel mee. Afgelopen zomer had ik de vloer net gedweild en toen kwam Hugo binnen gezeild op zn driewieler met een bloem in zijn hand ( uit de tuin geplukt voor mama). Hij had zijn laadbak vol geschept met zand, maar hij wist niet dat de laadbak lekte. Een groot spoor van zand en modder achter hem. Ik heb niets gezegd, want hij straalde van de bloemen die hij geplukt had. :lol:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 21:57

@pannenkoek, als ik mijn was ophang, zoals ik altijd thuis doe, dan strijk ik bijna alles. Shirts van allerdrie, broeken van alledrie, rokken van mij, tuniekjes, jurkjes, hemden van Jurian, dekbedovertrekken, kussenslopen, tafelkleed. Ooit ook nog de handdoek en theedoek uit de keuken, maar daar ben ik al mee gestopt. Dus tegenwoordig ongeveer 1 tot 1,5 uur mee bezig in de week.
Maar als ik mijn was op mijn werk doe en het daar in de droger stop, en het meteen als het programma klaar is, opvouw, strijk ik alleen een enkele broek, verder niks. En dat terwijl ik toch wel heel kritisch ben op kreukels en dus bijna alles wel strijk normaal gesproken. Dus voor mij zou dat wel een uur schelen per week :)

ramen zemen doe ik gewoon niet zo vaak meer als eerst. Jurian maakt ze toch weer net zo nat, als ik er net klaar mee ben, omdat hij wil helpen. En als ik eerlijk ben heb ik gewoon tijd genoeg voor het huishouden. Die 24 uur werken nemen niet de hele week in beslag. Maar Jurian en ik slapen gewoon graag uit, ik sport ernaast, heb 's avonds regelmatig vergaderingen enzo, computer regelmatig, heb vaak een leuk boek. Smoezen genoeg dus om niet in het huishouden te werken ;) maar als ik even doorga, dan kom ik toch wel heel ver in een uurtje of 5. En dan heb ik de woonkamer, keuken, gang, toilet, overloop, slaapkamers van Jurian en ons en de studeerkamer en toekomstige babykamer wel klaar. En als ik nog eerlijker ben: die 5 uurtjes zou ik echt wel over kunnen houden in de week ;) En vaak lukt het ook best hoor, maar deze week werk ik 40 uur, waarvan 8 uur in het weekend, dus dan is het lastiger. En heb ik meer zin om die uurtjes te besteden aan Jurian
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2011 22:00

.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 jan 2011 09:35

Toen wij trouwden, werkte ik de eerste maanden 40 uur per week en dat ging prima in combinatie met het huishouden. Toen ik later minder ging werken en helemaal stopte toen de eerste kwam, merkte ik heel erg dat er meer geleefd werd in huis: alles werd sneller stoffig, rommeliger etc. en dus moest ik meer soppen om het netjes te houden. Toch redde ik het toen nog als ik één dag (meestal vrijdag) heel hard werkte om alles aan kant te krijgen. Dan kon ik de rest van de week alles een beetje bijhouden en zag het er prima uit.

Bij de zwangerschap van de tweeling kreeg ik erge bekkeninstabiliteit. Tot de bevalling werden we vooral geholpen door familie, erna kreeg ik een indicatie van het CIZ voor 6 uren gezinszorg per week, een half jaar lang. Erna hebben we particulier hulp gezocht en die hebben we twee jaar lang elke week een ochtend gehad. Daarna ging het weer zo goed dat ik het alleen aankon en nam de hulp afscheid.

Inmiddels is ons huis veeeel groter geworden (o.a. 7 slaapkamers) en als ik het allemaal netjes bij wil houden (terwijl ik nog steeds regelmatig moeite heb met zwaar werk als stofzuigen en dweilen), dan heb ik daar een dagtaak aan :( .

Daarbij komt dat je met kinderen al snel afspraken hebt: zwem- en muziekles, doktersbezoek, consultatieburo, logopedie, SoVa-training etc. Dat kost erg veel tijd, die je dan dus niet aan je huishouden kunt besteden. Verder wil je natuurlijk ook gewoon eens wat leuks met je kinderen doen: naar de kinderboerderij, een museum, gewoon lekker een eindje gaan fietsen, een spelletje doen etc.

En last but not least vind ik het ook leuk als ik tijd overhoud om naar m'n moeder of een vriendin te gaan voor een bakje, of om een workshop te volgen, eens lekker te naaien, lezen etc., daar krijg ik energie van en ik word er een gezelligere mama van ook :wink: !

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 jan 2011 09:52

Wij zitten ook te denken over een huishoudelijke hulp...
Ik werk nu 40 uur per week, en ga straks 32 uur werken als alles goed gaat.

M'n man heeft nu nog geen vaste baan, dus (bijna) alles komt op hem neer.
Maar dat gaat op korte termijn veranderen, en als ik zie wat nu al blijft liggen ;-)

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 14 jan 2011 10:17

ajl schreef:Nee, de was is vreselijk :lol: . Gistermiddag had ik de wasmand leeg en 's avonds was hij weer helemaal vol. Ik vind ook dat als ze ouder worden alles veel viezer wordt. Bij Cato valt het nog wel mee. Afgelopen zomer had ik de vloer net gedweild en toen kwam Hugo binnen gezeild op zn driewieler met een bloem in zijn hand ( uit de tuin geplukt voor mama). Hij had zijn laadbak vol geschept met zand, maar hij wist niet dat de laadbak lekte. Een groot spoor van zand en modder achter hem. Ik heb niets gezegd, want hij straalde van de bloemen die hij geplukt had. :lol:

:8>

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 jan 2011 11:00

Tja, ik werk dan misschien niet zoveel meer, zo'n 10 uur in de week gemiddeld.
maar ik heb ALLE tijd voor mn huishouden hoor.... Altijd gehad ook, ook toen ik 20 tot 30 uur werkte en alleen Sarah nog had.

Als ik een hulp in de huishouding zou willen zou dat echt zijn omdat ik geen zin heb om wat te doen. Ligt er ook aan hoe je het indeelt volgens mij :-k
Ik werk onregelmatig maar heb wel een beetje 'vaste dagen' Hou me hier niet iedere dag aan, maar haal het dan wel in als ik een dag niks gedaan heb. Dat plan ik dan zo in want als mn huis niet schoon en opgeruimd is daalt mn humeur :)

Ben iedere dag hooguit 1 uur met mn huishouden bezig. En dan soms smiddags nog een uurtje.

Dweil 3 keer in de week savonds en de wc doe ik ook vaak savonds. Hou alles netjes bij zodat het nooit echt vies is. Scheelt een hoop werk. Aanrecht maak ik 2 keer op een dag schoon, fonteintje in de badkamer na gebruik even drogen (scheelt heel wat kalkaanslag) en zo gaan er heel wat dingen automatisch, meteen na gebruik even schoonmaken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 jan 2011 11:02

Iedereen moet dit zelf weten toch? of je geen zin hebt of wat voor reden dan ook. Niemand hoeft hiervoor rekening af te leggen aan andere mensen.

De een doet het zo en de ander weer anders.

Ach als er een week niet gehuishoud is, ik maak me er niet druk om.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 14 jan 2011 11:38

Punten die ook kunnen mee kunnen wegen bij het nemen van hulp zijn bijv. hoe bewerkelijk je huis is (oud of nieuw, meer of minder verdiepingen), of je naast je werk in huis ook zelf de tuin bijhoudt, je zelf veel kleding maakt (en daar dus geld mee uitspaart, maar minder tijd kunt besteden aan het huishouden) etc. Ik denk niet dat iedere situatie hetzelfde is, ook al heb je bijv. allemaal een rijtjeshuis, evenveel werkuren buiten de deur en evenveel kinderen.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 14 jan 2011 13:33

Ik hoor ook niemand zeggen, dat zij huishoudelijke hulp wil, omdat zij er zelf geen tijd voor heeft...

Als iemand er geen zin in heeft, prima toch? Ieder z'n ding...

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 14 jan 2011 13:38

Wij hebben een paar jaar een hulp gehad, erg fijn!
Maar het werd voor ons te duur, dus nu doe ik het weer zelf!

Ik vind m'n gezin vrij bewerkelijk en heb vaak geen energie voor het huishouden,
tijd genoeg maar ja :? ](*,)

petra85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor petra85 » 14 jan 2011 13:56

ik zou het dolgraag zelf willen doen.
nu zit er altijd een ander in m'n kasten. tussen de was enz

Terug naar “Archief”