Gezin en huishouding deel 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en huishouding deel 4

Berichtdoor Sophie77 » 12 jan 2011 08:36

Ik heb ook een paar jaar een ochtend per week huishoudelijke hulp gehad, vnl. omdat ik erge last had van bekkeninstabiliteit en ik mijn huishouden zelf niet volledig kon doen. Het scheelt erg veel of je goede hulp heb. Minder goede hulp kun je beter wegsturen, want daar erger je je aan en dat is vervelend. Mijn hulp was heerlijk; ze werkte keihard (voor 9 euro per uur), deed alles precies (of beter :mrgreen:) als ik wilde en als ik al eens een verbeterpuntje aandroeg, hoefde ik dat maar één keer te zeggen en deed ze het voortaan altijd op mijn manier.
Het hele huis in 1 week rondgaan lukte nooit op die ochtend; de ene week gaven we de bovenverdieping een goede beurt (dus incl. ramen zemen, badkamer goed etc.) en de twee weken erna was de benedenverdieping aan de beurt. In die weken zoog en dweilde ze wel boven, en kreeg de badkamer een kleinere beurt. In drie weken had het hele huis een goede beurt gehad en begonnen we weer opnieuw. Natuurlijk hield ik het gedeelte wat die week geen goede beurt kreeg, wel netjes, maar ik zeemde er verder geen ramen enzo. Het scheelde altijd veel als het gedeelte waar goed gewerkt ging worden, opgeruimd was.
Mijn hulp paste ook op als ik naar de fysio moest voor m'n bekken, dat vond ze heel leuk. Ondertussen ging ze door met haar werk. Ik zorgde dan wel dat de jongens dan in de box zaten of op bed lagen, zodat ze er niet echt achteraan moest. Natuurlijk deed ze dan wel iets minder, maar dat accepteerden we allebei.
Ik vond het erg jammer dat ze ermee stopte. Inmiddels ben ik weer op zoek naar hulp; ons huis wordt straks zo groot dat het echt noodzakelijk wordt :wink: . Ik wil niet elke dag móeten soppen om rond te komen en ik vind het toch fijn om het een beetje schoon en netjes te hebben :mrgreen: ...
Het is trouwens ook heel belangrijk om te weten of een hulp graag tegen anderen over je praat ... Zo'n hulp moet je dus niet hebben!

jaantje74
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor jaantje74 » 12 jan 2011 14:45

Ik heb om de week een particuliere hulp. Werkt super goed en netjes. Kan helaas niet iedere week.
De andere week iemand van een thuiszorgorganisatie, maar dat is nogal eens een drama.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 jan 2011 16:02

Hulp in de huishouding.
Vind het moeilijk waar je een goede/nette/betrouwebare hulp vandaan kunt halen.
Als wij DV van de zomer in ons nieuwe huis wonen willen wij ook een hulp in de huishouding.
Alleen komen wij aan 3 uur echt te kort en het lijkt mij niets als de hulp zich overstuur moet werken omdat ze in 3 uur tijd of boven of beneden alles moet doen en dan ook gewoon goed doen.
Persoonlijk vind ik 10 euro erg weinig.
Ze werken er hard voor en als ik in onze omgeving kijk krijgen de meeste hulpen ca 15euro per uur, dat vind ik een prima bedrag.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 jan 2011 16:20

Hmm in mijn omgeving hoor ik eigenlijk ook altijd het bedrag van 10 euro. Het lijkt me ook wel lekker hoor, hulp in de huishouding. Als mijn man en ik allebei een baan hebben is dat denk ik wel iets waar ik als eerste geld voor over zou hebben. Betrouwbare hulp kan je misschien vinden via een forum van een christelijke studentenvereniging. Ik denk dat ik zou starten met zoeken bij mijn oude vereniging.

Stip
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stip » 12 jan 2011 21:46

Het lijkt me heerlijk dat als ik dan thuis ben dat ik niet de hele tijd hoef schoon te maken en dus ook lekker van mn dochter kan genieten, vandaar!

Hij/zij hoeft echt niet het huis helemaal door, maar als ik dit allemaal hoor, zou ik al dik tevreden zijn. Rond de 10E, zelf dacht ik wel iets meer, maar goed dat kan ook nog in overleg. Weet één van jullie nog iemand in de omgeving van Woerden? (helaas dus geen stud. ver. dichtbij)
"Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen."
Dietrich Bonhoeffer

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 jan 2011 16:09

wat ik mij afvraag: waarom denken of hebben de meeste hier een huishoudelijke hulp ?? Ik heb dan geen kinderen. Zelf werk ik 32 uur in de werk (soms meer) en m'n man werkt er 40. Wij komen er prima zelf uit om het huisje bij te houden. Nu hebben wij geen rijtjeshuis maar ik heb wel een woonkamer, keuken, badkamer en slaapkamer om bij te houden. Ik veroordeel niemand maar ben wel benieuwd naar de beweegredenen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 16:14

Mijn man zegt ook wel eens dat ik gewoon een huishoudelijke hulp moet nemen. Ik werk 24 uur en dit huis is redelijk groot. Maar in principe is het best te doen, en als ik eens weinig zin heb, of veel werk zoals deze week, dan doe ik de ene week boven, andere week beneden. Dan nog is het geen vuilstortplaats hier ;)
En sowieso zou het niks voor mij zijn omdat ik me dan zou schamen. terwijl wij echt geen troepmakers zijn, maar dan moet iemand anders mijn zooi schoonmaken, dat zou ik niet prettig vinden. Het eerste wat ik dan wel aanschaf als het echt te veel wordt, is een droger, dat zal al een flink uur strijken schelen en ook heel was was ophang kwartiertjes :) En als het echt niet lukt dan ga ik wel een halve dag minder werken ofzo.
Ik vind 10 euro eigenlijk al best veel, en 15 helemaal. Niet dat ik beter ben ofzo, maar ik heb toch 4 jaar gestudeerd en werk nu bijna 5 jaar in dit werk, en verdien echt geen 15 netto per uur hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 13 jan 2011 16:17

€ 8,22 is het wettelijk minimumloon per uur bij een 40-urige werkweek. Dan is 10 euro onbelast (bij huishoudelijke hulp voor zo weinig uren als hier ter sprake is) echt niet zo weinig hoor. In qua belasting en opleidingsniveau vergelijkbare 'reguliere' banen verdient men heus geen 15 euro per uur.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 13 jan 2011 16:17

@kwebbel, Stip geeft al antwoord op de posting voor jouw!.

Er zijn gezinnen of stellen die het huishouden niet kunnen doen, ik kom dan bij een vrouw (getrouwd en 1 kind) en daar stofzuig ik de hele bovenverdieping en de benedenverdieping (zo ongeveer een uurtje) zij mag en kan niet stofzuigen. Thuiszorg kan ze niet krijgen en haar man (met een volledige eigen zaak) stofzuigt gewoon (en doet daarnaast het ander huishouden en haar moeder springt ook bij) tussen door (dus niet alle hoekjes en dingetjes enzo).

Er zijn genoeg zaken te verzinnen waarom iemand een hh in dienst neemt.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 jan 2011 16:18

Nou voor ons is het ook niet dat we geen tijd zouden hebben (we hebben overigens geen hulp en wellicht komt die er ook nooit, ik droom er gewoon nog even van). Maar het is gewoon zo dat ik het niet leuk vind om het huishouden te doen, mijn man ook niet dus dan is het iets waar je wellicht geld voor over heb. Ik koop ook dingen die ik niet perse nodig heb, maar die ik wel leuk vind. Daarnaast zou ik het wel pas doen, als we gemiddeld genomen meer per uur verdienen dan een uur huishoudelijke hulp.

Jensje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jensje » 13 jan 2011 17:02

Ik werk zelf bij twee gezinnen als huishoudelijke hulp. 't Ene gezin heeft 't echt nodig. Man werkt gewoon fulltime, vrouw kan 't huishouden lichamelijk niet aan.
't Andere gezin, die vinden 't gewoon lekker, iemand die even de extra dingen doet, zodat je tijd hebt voor andere dingen...
Achter elke traan van verdriet, schuilt een glimlach van herinneringen...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 jan 2011 20:12

Ik denk dan dat je best tijd genoeg heb! Of heb ik het mis???? Ik denk dat als ik 24 uur zou gaan werken dat ik best uitkom met een gewoon huis. De meeste van jullie weten ook best wel dat ik poetserig ben en uit m'n werk doe ik gerust nog een paar dingen extra naast de hond uitlaten en eten koken. Als ik vrij heb (gemiddeld 2 dagen per week) doe ik de ene dag vrijwel alles + boodschappen doen zodat ik 's avonds lekker kan uitrusten. De andere dag kan ik nog wat extra's doen zoals de keuken uitsoppen of de ramen zemen, weet ik veel. En nog heb ik tijd over! Maar ik heb geen 2 extra slaapkamers + zolder, dat scheelt natuurlijk wel. Maar ik heb ook gewoon een woonkamer, een keuken, de was, de badkamer, etc.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2011 20:25

Wij hebben een hulp gekregen toen ik zwanger was van de tweede. Ik werk 24 uur en mijn man ongeveer 60, dus eigenlijk kwam alles op mij neer...dat maakte niet uit toen wij nog geen kinderen hadden ( toen werkte ik trouwens wel 40 uur), maar toen ik zwanger werd van de tweede ( en helemaal na de bevalling) vond ik het wel fijn. Ik vond het de eerste tijd best druk met 2 van die ukkies. De hulp doet 1 etage goed en ik doe de andere of ga bedden verschonen, boodschappen doen als zij er is. Dan dweil ik nog een keer op mn andere parttime dag en als wij weekend hebben, kunnen wij ook echt weekend houden. Juist met een hulp houd ik wat tijd over voor extra dingen. Daar kwam ik gewoon niet meer aan toe. Als ik moet werken sta ik om 6.00 uur op en kan pas rond 21.00 uur lekker zitten, dan doe je echt niet zo veel meer.

Ik vind € 10 ook best veel, maar voor minder krijg je ze echt niet. Ik ken veel gebieden in Ndl waar ze al € 15 per uur vragen en krijgen en ik moet zeggen dat ik het erg fijn vind.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 20:56

Het gaat er toch ook niet om of het je zelf wel lukt? Sommige mensen vinden het gewoon fijn. En als je je de luxe kunt veroorloven, waarom niet? Nu vind ik het huishouden niet zo erg, maar als je er een gruwelijke hekel aan hebt, en veel leuke hobby's hebt, dan geef ik iemand groot gelijk.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 13 jan 2011 21:15

kwebbel schreef:Ik denk dan dat je best tijd genoeg heb! Of heb ik het mis???? Ik denk dat als ik 24 uur zou gaan werken dat ik best uitkom met een gewoon huis. De meeste van jullie weten ook best wel dat ik poetserig ben en uit m'n werk doe ik gerust nog een paar dingen extra naast de hond uitlaten en eten koken. Als ik vrij heb (gemiddeld 2 dagen per week) doe ik de ene dag vrijwel alles + boodschappen doen zodat ik 's avonds lekker kan uitrusten. De andere dag kan ik nog wat extra's doen zoals de keuken uitsoppen of de ramen zemen, weet ik veel. En nog heb ik tijd over! Maar ik heb geen 2 extra slaapkamers + zolder, dat scheelt natuurlijk wel. Maar ik heb ook gewoon een woonkamer, een keuken, de was, de badkamer, etc.

Je vergeet dat jij in feite alleen jezelf hebt om rekening mee te houden ( en je man dan), dan kan je ook fijn doorstomen met schoonmaken en boodschappen doen. Ik maak rustig schoon met de kids erbij, maar dan moet Cato weer een fruithap en in bed of uit bed, poept Hugo tussendoor in zn broek, even samen theedrinken ( duurt altijd langer dan dat ik staand thee drink), even helpen met zijn lego, wil hij ook een doekje om schoon te maken en daardoor doe ik langer over de dingen die ik wil doen. Idem met eten koken, er staat meestal een kleine uk mee te helpen met groente wassen o.id. Ontzettend gezellig, maar duurt wel langer.
En met een kleintje kan je ook niet continue met het huis bezig zijn, als het weer het toelaat, gaan wij een eind wandelen o.i.d.
Laatst gewijzigd door ajl op 13 jan 2011 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”