Opvoeden, ouders en omstanders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor ajl » 12 jan 2011 20:25

Ben het met jou eens hoor Schipje! Voor mijn gevoel is het ook samen opvoeden en niet ondermijnen van het gezag. Als mijn man of ik de kids corrigeren, houdt de ander zich er in principe buiten. Het kan ook wel eens gebeuren dat ik in conclaaf ben met Hugo en hij niet luistert dat mijn man dan te hulp komt ( en andersom ook). Het is niet zo dat ik 'dreig' met wacht maar tot je vader thuis komt. En ook niet dat mijn man dan nog verhaal moet houden als ik thuis ben met ze. Als ze vervelend zijn geweest bij mij. hoeven ze daar niet voor te boeten bij mijn man 's avonds. Dan heb ik het zelf wel opgelost.

@ jamillah gave actie :mrgreen:

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 jan 2011 20:35

Dat bedoel ik dus ajl ;) Maar ik vind het nog verder gaan, dat als ik een conflict heb met Jurian, ik het afmaak. En als hij niet luistert, dan zet ik hem op de gang. Want dat doen we altijd na de eerste keer waarschuwen, dus dat kan ik net zo goed als mijn man.

Haha Jamillah, geweldig! AL dat snoepjes gedoe ook. Jurian vroeg er altijd om bij de kassa van de supermarkt, maar hij heeft het nu afgeleerd. Maar ik vind het dan soms zo sneu dat de mevrouw het vergeet. Dan zit hij zo sip te kijken. Maar ik ga dan niet zelf vragen aan die mevrouw of hij nog een snoepje mag. Dan heeft hij gewoon even pech, en krijgt hij thuis wel een snoepje.
Mijn moeder en schoonmoeder vinden het zo leuk dat Jurian de snoepla/kastje weet te vinden bij hun. Ik vind dat totaal neit netjes. Het eerste dat hij doet als hij daar binnen komt is de la of het kastje opentrekken. Mijn moeder noemt dat goed duidelijk maken wat hij wil, en mijn schoonmoeder lacht dan en zegt dat ze het hem zelf heeft aangeleerd. Ik blijf het niet netjes vinden. maarja, als zij dat zo willen, dan bemoei ik me er niet mee. Als hij het thuis of bij anderen dan maar niet doet (we hebben thuis ook echt geen snoep op kinderhoogte liggen ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jan 2011 20:44

Jamillah, je bent een stoer wijf 8)
En ik vind je reactie niet meer dan terecht. Als jij zegt dat het niet mag, tja, dan mag het niet. Kom nou zeg! Jij bent toch zeker haar moeder!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 jan 2011 09:19

ook op die leeftijd vind ik dat wel erg jong erin geprent worden. Dus waar het over gaat interesseert me niet, ik vind de teksten NIET voor jonge kinderen.

Over gedrag aanspreken van andere kinderen. ik doe dat wel, als het de spuigaten uit loopt en als het hier thuis is.
Maar dan wel: joh doe maar niet want straks... gaat het stuk, heb ik een kras op mn vloer, is de deur kapot etc.
Chips etc zet ik niet op tafel als er kinderen zijn, we hebben maar 2 kinderen op een verjaardag, soms 3, dus misschien wordt dat 'later' anders als er nog meer nichtjes en neefjes (ouder) zijn.

Hier weten de meiden ook precies welke kast de snoepkast is bij oma. Tja mn moeder vind het prima en ik vind het ook niet erg. Ze voelen zich gewoon thuis en hier weten ze hem tegenwoordig ook te vinden. Natuurlijk mag het niet maar soms moet ik ook wel lachen om de argumenten die ze aanvoeren samen. Ohja ze pakken gewoon een stoel en klimmen op het aanrecht dus het ligt niet op kinderhoogte :mrgreen:

Jamillah, waarschijnlijk ook wel wat hormonen, maar ik vind dat je het niet gek deed :) Je had helemaal gelijk.

Wij hebben wel de voorbeeldigste kinderen hoor, op visite. Ze blijven netjes op de bank zitten, eten alleen wat papa of mama hen geeft en drinken netjes hun drinken op. En gaan dan weer netjes op de bank zitten tot ze het zat zijn en vragen dan: mama zullen we naar huis gaan? Alleen bij de opa's en oma's spelen ze.
Of het gezond is? dat denk ik niet, maar soms wel handig 8-[

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 13 jan 2011 10:05

Bedankt voor jullie reacties, dat doet me goed :D

64tetrahedron
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor 64tetrahedron » 13 jan 2011 12:06

Hey Hoi allemaal.

even een reactie op de teksten van K3 en natuurlijk alle andere teksten van artiesten.
ten eerste zijn deze teksten en melodieën bedoeld om kinderen aan te spreken, dus goed voor de verkoop.
ikzelf heb 3 kinderen de oudste is alweer 23 jaar en de jongste is 9.
de oudste hield erg van de Kelly family en is zelfs naar een concert geweest, nu houd hij van bijna iedere soort muziek.
dus het verbieden werkt averechts naar mijn mening, ze ontwikkelen toch wel een eigen smaak.
dus ook al verbied je het nu, bij vriendjes en vriendinnetjes horen ze het toch wel en zingen ze vrolijk mee.

ook is er op internet al vaak de discussie gevoerd dat kinderen vatbaar zijn voor bepaalde teksten die als "negatief" zouden kunnen werken.
nou, ik kan een legio teksten uit de bijbel halen die ook niet geschikt zijn voor kinderen gezien de aard en het feit dat ze in ieder geval ouder moeten zijn om deze teksten te kunnen begrijpen, en ik neem aan dat deze ook niet verboden worden voor de kinderen om te lezen?

ik denk dat de ouders, als ze er moeite mee hebben om de kinderen naar bepaalde muziek te laten luisteren zelf even moeten onderzoeken welke schade er zou kunnen ontstaan, naar mijn mening totaal overbodig trouwens hoor.
ze kijken op school ook naar jeugdjournaal, dan zou je dat ook moeten gaan verbieden, komt ook nog wel eens dubbelzinnige onderwerpen voorbij, zeker nu met de aandacht op sexualiteit, geloofsovertuigingen en indoctrinaties.

ik lees trouwens veel over opvoeding en het ondermijnen van gezag, kijk mijn vrouw en ik zijn twee uitersten.
ik ben theoloog en algemeen cultureel wetenschapper, dus ik filosofeer graag, ik discussiër ook graag en houd altijd een open gedachtegang voor andere meningen en opvattingen, mijn vrouw is erg rustig, heeft een hekel aan discussies en houd zich niet bezig met politieke vraagstukken of de maatschappij in het algemeen.
maar over de opvoeding staan we bijna altijd samen, maar ook komt het voor dat we daarover het niet eens zijn. en we spreken elkaar daar wel op aan, ook in het bijzijn van onze kids.
de kinderen mogen best weten dat wij het niet altijd met elkaar eens zijn, wi zijn totaal niet bang dat ons "gezag" ondermijnd word hierdoor. in tegendeel zelfs, de kinderen zien zo ook dat geven en nemen erbij hoort, ook thuis.

ik ben thuis de baas niet en mijn vrouw ook niet, we lossen samen de dingen op, ook samen met de kinderen als dat nodig mocht zijn.
dus wij betrekken onze kinderen actief bij hun eigen opvoeding, en soms werkt dat ook door naar ons als ouders toe, werkt erg bevrijdend om te horen dat wij als ouders er soms totaal naast zitten qua mening.

maar goed, iedereen doet zijn best hé.

nog even over de teksten dan maar weer.

Ikzelf houd van Rock muziek, van Jorn, metallica, def leppard tot aan CCR.
mijn passie voor muziek leeft vooral in de muziek van Bon Jovi, dit ook omdat ik voormalig V.N. militair met een uitzending naar Bosnië daar enorm veel steun aan heb gehad, ik kan zelfs zeggen dat deze muziek mij in veel gevallen tijdens de uitzending mij heeft behoed voor de dood.
muziek is enorm krachtig en mooi, ik vindt dan ook niet dat je te kritisch moet zijn waar je kinderen naar luisteren, kijk eens hoe blij en energiek ze ervan worden.

Bernard.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 jan 2011 14:00

dus het verbieden werkt averechts naar mijn mening, ze ontwikkelen toch wel een eigen smaak.
dus ook al verbied je het nu, bij vriendjes en vriendinnetjes horen ze het toch wel en zingen ze vrolijk mee.

Dit hoor ik vaker en vind ik persoonlijk echt een hele rare stelling. Zo kan je alles wel goedkeuren of door de vingers zien. Als je zo denkt waarom zou je uberhaupt nog iets verbieden? Waarom zou ik verbieden dat mijn kind met haar vingers eet? Als ze later bij de buren eet doet ze het toch wel want daar doen ze dat misschien ook?

Ik heb als opvoeder niks met anderen hun opvoeding te maken. Moeten ze bij die vriendjes later zelf weten of ze daar k3 luisteren. Thuis geef je een basis mee aan je kinderen. Je moet ook niet zeggen: 'mag niet. punt.' maar uitleggen waarom iets niet mag. Zo leert een kind zelf nadenken.

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 13 jan 2011 14:13

Mee eens, Schipje!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 14:16

Schipje schreef:Je moet ook niet zeggen: 'mag niet. punt.' maar uitleggen waarom iets niet mag. Zo leert een kind zelf nadenken.

Uh, nee? Je kind leert hooguit begrijpen waarom jij vindt dat het niet mag. Want als je kind zou zeggen waarom ZIJ vindt dat het wel mag (ze denkt zelf na), is het dan opeens goed?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Roselynn

Berichtdoor Roselynn » 13 jan 2011 14:27

Schipje schreef:Je moet ook niet zeggen: 'mag niet. punt.' maar uitleggen waarom iets niet mag. Zo leert een kind zelf nadenken.

Wel afhankelijk van de leeftijd van het kind. Tegen een kind van 2 jaar heeft het m.i. geen zin om uit te leggen dat iets niet mag, het maakt het alleen maar dwarser. Het mag gewoon niet, klaar. Geen discussies aangaan met een peuter.
Bij een kind ouder dan 4 vind ik het wat anders, als het kind tenminste de uitleg kan snappen.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 13 jan 2011 14:30

Mortlach schreef:

Uh, nee? Je kind leert hooguit begrijpen waarom jij vindt dat het niet mag. Want als je kind zou zeggen waarom ZIJ vindt dat het wel mag (ze denkt zelf na), is het dan opeens goed?

Als het kind op een leeftijd is dat zij gewoon nog naar haar ouders te luisteren heeft niet. In de puberteit heerst weer een andere aanpak. We hebben het m.i. hier over (kleine) kinderen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 15:47

Waarom geen discussie aangaan met een peuter? mijn kind is vast niet de slimste van de wereld, maar hij is echt niet dom. Hij begrijpt het meeste heel erg goed, hoor. En wij onderhandelen nu al wel eens. Als ik wil dat hij naar bed gaat, en hij zegt:' eve pele', dan mag hij soms nog even spelen. maar dan leg ik hem wel uit dat dat voor kort is, en dat hij dan wel naar bed moet. En 9 van de 10 keer is het dan helemaal prima en gaat hij na een minuut of 5 gewoon naar bed. en soms zeg ik ook dat het spelen niet meer mag, en dan zeg ik hem dat hij naar bed moet (en vaak ook wel met een reden, hoe dom die reden soms ook is). Ook een peuter heeft het nodig om duidelijk te hebben waarom dingen wel of niet mogen, en nu hij dat steeds meer kan mag hij ook wel onderhandelen, voor zover dat natuurlijk mogelijk is voor hem.

Maar argumenten als: ik verbied iets neit omdat het averechts werkt' daarin ben ik het helemaal met schipje eens. wij zijn nou eenmaal de baas en verbieden wel dingen. Dingen die gevaarlijk zijn, dingen die kapot kunnen als hij ermee gooit, dingen die niet stroken met onze christelijke levenshouding, dingen die niet handig zijn zoals snoepjes net voor het eten, omdat hij dan helemaal niks meer eet. Ik leg vaak wel kort uit waarom iets niet of wel moet of mag, en als hij dan gaat huilen of schreeuwen heeft hij pech, wij zijn nou eenmaal de baas, hoe slecht dat ook klinkt, en hoe naar ik dat woord ook over vind komen.

en ook pubers kun je prima dingen verbieden. Ik ben aardig los opgevoed, en allevier hebben wij een fantastische band met onze ouders, maar ik denk dat dat deels ook komt doordat ze soms gewoon zeiden/zeggen tegen mijn broertje en zusje dat dingen niet mogen, en waarom niet. Kinderen, ook pubers, ervaren vaak juist veiligheid door opgelegde regels. En natuurlijk zit er nuance in hoe je die regels stelt en waarop je allemaal regels stelt. Maar al dat vrije gedoe, ik denk dat dat juist averechts werkt

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2011 16:32

Nou MissF, je kunt wel een discussie aangaan, maar zorg dat die niet te lang duurt. Peuters kunnen nog wel eens een beetje langer door willen gaan dan wij :wink: Als ik het had uitgelegd dat iets gevaarlijk was, of dat het tijd was om te gaan eten, en ik had daar de tijd voor gegeven, dan moest het op een gegeven moment wel klaar zijn. En dan niet: omdat ik het zeg ! Maar resoluut, kom, aan tafel, we gaan eten, we wachten op jou.
Maar ik moet zeggen, ik had best meegaande peuters. Ik kan me een paar machtsstrijdjes herinneren en achteraf gezien was dat eigenlijk kinderachtig van mij. Ik kon het ook niet. Van die time outs geven, en het kind staat huilend in de gang pfff #-o t

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jan 2011 16:50

MissF schreef:en ook pubers kun je prima dingen verbieden.

Als mijn ouders me mijn muziek hadden verboden omdat ze het herrie vonden/vinden, hadden ze toch mooi op het dak kunnen gaan zitten. :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 jan 2011 17:20

Schelpje, daar heb je gelijk in hoor, maar helemaal nooit een discussie en onderhandeling aangaan vind ik te ver gaan. Maar ik blijf wel de grens aangeven ja. En echt een lange discussie kan hij (gelukkig) nog niet ;)
En Mortlach, ik heb het ook niet perse over muziekkeuze hoor, maar ik mocht bepaalde extreem korte rokjes echt niet aan, omdat mijn vader dan vond dat ik jongen een verkeerde indruk gaf. Toen vond ik dat stom, nu geef ik ze groot gelijk dat ze zoiets verboden. Nu kan ik me niet heugen echt veel regels gehad te hebben (al zei een pleegbroer die een tijd in huis was bij ons dat mijn ouders erg streng waren, het is dus maar hoe je ernaar kijkt en wat je gewend bent ;) )
Maar juist die paar regels die er waren, die leefden we dus ook na. Maar wij hadden geen regels qua muziekkeuze (al vond mijn vader onze gospelrock vreselijk lelijk en had hij denk ik bepaalde muziek zoals Eminem echt wel verboden).

maargoed, ik heb wel weer genoeg gezegd :D We kunnen het topic beter afsplitsen, want K3 komt er niet helemaal meer in voor ;)

Terug naar “Archief”