Hallo Berjan,
We zijn behoorlijk of-topic maar ik hoop dat het door de vingers wordt gezien.
Denk niet dat ik je niet begrijp, ik heb dezelfde vragen gehad en ook zo naar de
schepping en God gekeken. En ik zie jou medeleven met mensen, ik denk dat wij
christenen daar nog wat van kunnen leren.
Maar wat kan ik verder zeggen?... het houdt een keer op hè.
Ik kan alleen vertellen dat ik de liefde van God, een keer lijfelijk heb gevoeld en
ik kan je verzekeren dat je dan volkomen verandert. Op één of andere manier
verstommen al mijn vragen, en weet ik,... dat er een een levende en liefdevolle God is.
Beste Berjan ik hoop van harte dat je blijft zoeken naar de Waarheid, je weet veel
van de Bijbel maar we kunnen niet alles verklaren.
Vriendelijke groeten
Ja, we zijn offtopic maar toch ook weer niet

De tijd dat ik mijn vragen heb laten verstommen is allang en breed achter mij. Het doet mij een beetje ongeïnteresseerd aan, als ik eerlijk ben, miljarden mensen die in de hel komen (en al zitten) en dan zeggen Christenen: God zal het wel weten. Ja, dat is nogal makkelijk.
En met vage termen als "de liefde van God lijfelijk gevoeld" kan ik ook weinig. Wat bedoel je daarmee? Ik heb de eenheid van het leven vaak gevoeld en meegemaakt (wat vooral te maken had met als mensen in mijn omgeving stierven, zoals mijn opa's dood waar ik al een week te voren van op de "hoogte" was in een droom en "uittreding", en mijn oma die stierf, en ik werd ineens door bijna alle dieren in de omgeving omringt waar ze me wilden troosten en ik kreeg ineens een ingeving: Oma is dood). En dat gebeurde pas nadat ik op mijn 18-jarige leeftijd gered ben door een duw in een rug zonder dat er iemand in de buurt was. Daarvoor voelde ik dat soort dingen nooit.
En als je het over een liefdevolle God heb, heb je het dan over de God uit het Oude Testament? Erg liefdevol komt Hij niet op mij over, ten eerste al in het Paradijs. En vervolgens in Egypte, en in Kanaan. En noem maar op. Pas bij Jezus komt een liefdevolle God om de hoek kijken.
Het OT is dan ook Joodse propaganda, daar ben ik van overtuigd