Daar was ik weer eens... en er is veel gepost hier
Ten eerste, Galateia: super!! Gefeliciteerd, het allereerste stapje is weer gezet. Succes met het lange proces dat jullie weer in moeten gaan.
Tuinfluiter, sorry ik had dus je vragen niet meer kunnen beantwoorden over de info avond, maar je hebt het inmiddels zelf al ervaren

Wij zijn nooit naar een info avond geweest. Normaal gezien is dit wel min of meer verplicht, maar wij hadden al een pleegkindje in huis gehad (meisje kwam via via en bleef dus als het ware bij ons 'hangen' voor een half jaar).
Toch super dat jullie je opgegeven hebben. En inderdaad zo weinig plaatsen en zoveel mensen.... Maar ook dan nog zitten ze met overcapaciteit. Ze hebben veel meer gezinnen dan plaatsingen, maar hebben graag wat te kiezen (liefst 5 gezinnen voor 1 kind). Dus als ze nog meer mensen toe zouden laten, wordt het nog lastiger allemaal...
Oh en wij mogen best meer dan een kwartier rijden van een kind vandaan wonen hoor. maar ik denk dat je al begrepen hebt hoe het zat, ook na uitleg van Sophie77? (anders hoor ik het wel

).
Nou ik heb net weer eens een paar belletjes gedaan. Het kindje via de SGJ gaat niet meer door. De ouders hebben de aanvraag teruggetrokken en het is niet meer voor de rechter gekomen blijkbaar, dus de plaatsing gaat dus ook niet meer door. Ze mogen weer heel beperkt mensen in onze provincie plaatsen (zit nu vol) dus dat is toch een klein beetje goed nieuws.
Daarna de regionale pleegzorg gebeld (waar we ook de cursus gedaan hebben). Ook zij zitten overvol. Willen wel meer kindjes plaatsen maar kunnen het gewoon niet. Geld blijft een probleem, ze krijgen ook niet meer van de provincie en mogen maar een bepaald aantal kinderen plaatsen. Dus moeten er eerst weer kinderen uit de pleegzorg gaan (bijv omdat ze 18 worden, terug gaan naar huis etc) en kunnen er weer kinderen doorgeplaatst worden. Crisis is eigenlijk maar voor korte tijd maar vaak zitten kinderen veel langer in zo'n gezin omdat ze simpelweg niet doorgeplaatst kunnen worden (geld, geld, geld. Om te huilen

). En als die kinderen niet doorgeplaatst worden, blijft het dus muurvast zitten allemaal.
Wij zijn dus lang niet de enigen die al zo vreselijk lang wachten, maar er is weinig aan te doen. Ons aanbod is vrij breed (0 tm 9 jaar, maar niet té dicht op de leeftijd van onze 4 jarige dochter).
Verschil tussen de SGJ en regionale pleegzorg instellingen is dat de SGJ handelt op Gereformeerde grondslag. Zij kijken dus anders aan tegen abortus, homosexualiteit, kerkgang etc. Nu houden ze er bij onze pleegzorginstelling wel rekening mee of je kerkelijk bent of niet (zijn veel kerkelijke mensen hier). Maar bij de SGJ gaat dat allemaal net wat dieper. Alleen heeft de SGJ aanzienlijk minder plaatsingen beschikbaar (bijv. tegen ons zeiden ze 80 voor heel zuid-nederland tov 400 (eerst 460) via onze procincionale pleegzorginstelling).
Iemand zei ook nog over je ergens anders inschrijven, maar je zit dus vast aan je eigen provincie/regio. Je kunt daarbuiten alleen eventueel nog terecht bij landelijke instellingen als de SGJ of bijv. de William Schrikker Groep (gehandicapte kindjes). Maar niet iedere instelling vindt het prettig dat je bij 2 tegelijk ingeschreven staat. Wij hebben ook nog wel over de WSG gedacht, maar 3 leek ons toch net wat te veel.
Ga toch maar weer eens nadenken over een vakantiekindje via Europa Kinderhulp voor de zomervakantie. Hebben we nl ook nog een brief van liggen of we dit jaar beschikbaar zijn...
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------