Adoptie deel2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Adoptie deel2

Berichtdoor saartje » 12 jan 2011 16:39

nita schreef:saartje dat dacht ik idd ook, daarom twijfelde ik ook even of ik het neer zou zetten, ik vond het eerlijk gezegd ook wel heel bizar t is gewoon een advertentie, er staat ook in dat als je niet voldoet aan alles dat je ook in een bestand gezet kan worden voor andere kinderen. Het lijkt wel of er te weinig pleeggezinnen zijn daar.
.

ik bedoelde het trouwens totaal niet negatief naar jou hoor, dat wilde ik nog even zeggen;-) Maar soms vind ik het moeilijk datdie kinderen soort advertenties zijn, net als bij financiele adoptie. Ik heb daar eens een gesprek over gehad met een medewerker, en die gaf aan dat het nou eenmaal beter werkt omdat mensen eerder een kind financieel adopteren als ze een foto zien. Tja, dat zal dan wel...
Moet je voorstellen dat jij als kind 'verhandeld' wordt door grote mensen...pfff...
Psalm 25:2 (ber.)

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 12 jan 2011 17:16

@ tuinfluiter dat lijkt me pittig, het zijn ook niet zomaar besluiten hoop voor je dat je rust zal krijgen in welke keuze jullie gaan maken! sterkte, we zullen je in gebed meenemen...

@ saartje oh nee hoor maar ik snap precies wat je bedoelt, dat vind ik in feite ook als je woord en daad op een stand zie staan, die hangen dan vol met foto`s en als je dan financiele adoptie wil doen, dan kan je bij wijze van het kindje kiezen wat het meest lacht, of het zieligst er uit ziet laat maar zeggen. het is idd bijna `handelen`door grote mensen, ik moet er ook niet aan denken dat mij dat zou overkomen, moeilijke kwestie, eigenlijk waar ik eerder niet zo over had nagedacht....

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 jan 2011 19:07

Heel lief Nita, dank je!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 12 jan 2011 20:50

@Tuinfluiter: het is ook heel heftig. Maar zoals saartje al zegt, het gaat altijd om kindjes met een rugzak. Wat je eerst moet kunnen, is het kind zien, en niet verwachten dat het een bijna echt normaal gezinnetje zal zijn. Dat bedoel ik niet negatief - juist niet! - maar voordat je eraan begint, moet je je gewoon goed afvragen wat je verwachtingen zijn. Niet dat ik je ervan verdenk, dat je dat niet goed zou weten hoor, maar daarom schetst men op zo'n avond gewoon even heel hard de feiten. Weet wel, dat achter die feiten ook gewoon kinderen schuilgaan, die willen buiten spelen, een knuffel willen, een spelletje willen spelen en ook gewoon heel normaal kind willen zijn. Maar alles eromheen, daar zul je wel mee te maken krijgen en dat zal bestaan naast het 'normale' gezinsleven. En dat moet je als (pleeg)ouders natuurlijk tegelijkertijd kunnen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 12 jan 2011 21:17

Saartje en Galateia, jullie hebben absoluut gelijk dat pleegkinderen altijd een 'rugzak' met zich mee brengen.
Begrijp ook volkomen dat mensen van een pleegzorginstelling je daar heel nadrukkelijk op wijzen.
Maar het maakt het allemaal wel nog meer ingewikkeld wat nu de beste keuze is.
Denk niet dat we ons moeten laten ontmoedigen door gisteravond, want je doet het om een pleegkind weer levensgeluk te geven.
Maar als je dat zo hoort vraag je jezelf toch af of wij wel geschikt zullen zijn.
We hebben een stabiel huwelijk, geen bijzondere dingen, we hebben wat ervaring met kinderen, we kunnen het kind volop een eigen plekje geven, we hebben alle tijd om de ouders te bezoeken.
Weet helemaal niet waarom we daar aan zouden moeten twijfelen maar toch is dat gevoel er.

Als wij voor pleegzorg gaan dan denken wij dat crisis opvang het beste bij ons past maar wel met aanvulling dat als het nodig is het kindje langer mag blijven.

Weet niet of er verschil is tussen de SGJ en andere pleegzorginstellingen.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 12 jan 2011 22:38

Tuinfluiter schreef:Als wij voor pleegzorg gaan dan denken wij dat crisis opvang het beste bij ons past maar wel met aanvulling dat als het nodig is het kindje langer mag blijven.

Weet niet of er verschil is tussen de SGJ en andere pleegzorginstellingen.

En dat vind ik nou ontzettend knap,en dat meen ik. Crisis opvang, ontredderde kinderen juist die stempel meegeven, die warmte en geborgenheid, maar hen niet voor altijd bij je houden. Ik krijg kippenvel van de mensen die dat kunnen.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 20 jan 2011 09:36

:D We gaan ons toch opgeven voor de STAP cursus :D
Het is nog een aantal weken afwachten of we door kunnen omdat er maar voor tien stellen plaats is.

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 20 jan 2011 11:30

Daar was ik weer eens... en er is veel gepost hier :mrgreen:

Ten eerste, Galateia: super!! Gefeliciteerd, het allereerste stapje is weer gezet. Succes met het lange proces dat jullie weer in moeten gaan.

Tuinfluiter, sorry ik had dus je vragen niet meer kunnen beantwoorden over de info avond, maar je hebt het inmiddels zelf al ervaren ;) Wij zijn nooit naar een info avond geweest. Normaal gezien is dit wel min of meer verplicht, maar wij hadden al een pleegkindje in huis gehad (meisje kwam via via en bleef dus als het ware bij ons 'hangen' voor een half jaar).
Toch super dat jullie je opgegeven hebben. En inderdaad zo weinig plaatsen en zoveel mensen.... Maar ook dan nog zitten ze met overcapaciteit. Ze hebben veel meer gezinnen dan plaatsingen, maar hebben graag wat te kiezen (liefst 5 gezinnen voor 1 kind). Dus als ze nog meer mensen toe zouden laten, wordt het nog lastiger allemaal...
Oh en wij mogen best meer dan een kwartier rijden van een kind vandaan wonen hoor. maar ik denk dat je al begrepen hebt hoe het zat, ook na uitleg van Sophie77? (anders hoor ik het wel ;)).

Nou ik heb net weer eens een paar belletjes gedaan. Het kindje via de SGJ gaat niet meer door. De ouders hebben de aanvraag teruggetrokken en het is niet meer voor de rechter gekomen blijkbaar, dus de plaatsing gaat dus ook niet meer door. Ze mogen weer heel beperkt mensen in onze provincie plaatsen (zit nu vol) dus dat is toch een klein beetje goed nieuws.

Daarna de regionale pleegzorg gebeld (waar we ook de cursus gedaan hebben). Ook zij zitten overvol. Willen wel meer kindjes plaatsen maar kunnen het gewoon niet. Geld blijft een probleem, ze krijgen ook niet meer van de provincie en mogen maar een bepaald aantal kinderen plaatsen. Dus moeten er eerst weer kinderen uit de pleegzorg gaan (bijv omdat ze 18 worden, terug gaan naar huis etc) en kunnen er weer kinderen doorgeplaatst worden. Crisis is eigenlijk maar voor korte tijd maar vaak zitten kinderen veel langer in zo'n gezin omdat ze simpelweg niet doorgeplaatst kunnen worden (geld, geld, geld. Om te huilen ](*,) :( ). En als die kinderen niet doorgeplaatst worden, blijft het dus muurvast zitten allemaal.
Wij zijn dus lang niet de enigen die al zo vreselijk lang wachten, maar er is weinig aan te doen. Ons aanbod is vrij breed (0 tm 9 jaar, maar niet té dicht op de leeftijd van onze 4 jarige dochter).

Verschil tussen de SGJ en regionale pleegzorg instellingen is dat de SGJ handelt op Gereformeerde grondslag. Zij kijken dus anders aan tegen abortus, homosexualiteit, kerkgang etc. Nu houden ze er bij onze pleegzorginstelling wel rekening mee of je kerkelijk bent of niet (zijn veel kerkelijke mensen hier). Maar bij de SGJ gaat dat allemaal net wat dieper. Alleen heeft de SGJ aanzienlijk minder plaatsingen beschikbaar (bijv. tegen ons zeiden ze 80 voor heel zuid-nederland tov 400 (eerst 460) via onze procincionale pleegzorginstelling).

Iemand zei ook nog over je ergens anders inschrijven, maar je zit dus vast aan je eigen provincie/regio. Je kunt daarbuiten alleen eventueel nog terecht bij landelijke instellingen als de SGJ of bijv. de William Schrikker Groep (gehandicapte kindjes). Maar niet iedere instelling vindt het prettig dat je bij 2 tegelijk ingeschreven staat. Wij hebben ook nog wel over de WSG gedacht, maar 3 leek ons toch net wat te veel.

Ga toch maar weer eens nadenken over een vakantiekindje via Europa Kinderhulp voor de zomervakantie. Hebben we nl ook nog een brief van liggen of we dit jaar beschikbaar zijn...
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 jan 2011 15:06

Ik heb er geen verstand van, dus bij voorbaat excuseer ik me voor domme opmerkingen. Maar mijn gedachte is bij het lezen van dit alles: waarom een pleegzorginstelling op een bepaalde christelijke grondslag? Het maakt toch niet uit, wat voor achtergrond een kindje heeft, of zeg ik nu iets raars? Je kunt je dan toch beter aanmelden bij een grotere instelling, waar er wel kindjes zijn.

Nu woon ik in de Randstad en daar is er dus echt een tekort aan gezinnen en een overvloed aan kindjes die opvang nodig hebben. Maar dat is misschien in andere delen van het land anders?

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 20 jan 2011 15:45

Galateia: Het schijnt toch best nogal voor de komen dat ouders van uit huis geplaatste kinderen een neutraal pleeggezin willen voor hun kind(eren).
Vandaar dat wij het nu eerst bij de SGJ gaan proberen, dan heb je toch meer kans op een plaatsing.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 20 jan 2011 16:06

Dat klopt. Ik ken mensen die al wel 20 jaar pleegkinderen in huis hebben. Zij hebben zelf 7 kinderen ( inmiddels al veel uit huis), maar ook regelmatig 7 pleegkinderen. Zij vangen ook al jaren 4 kinderen op ( broer en 3 zusjes), die eerst crisis waren, maar inmiddels al wel 12 jaar bij hen wonen. Nu is hun echte moeder overleden en nu vecht hun resterende familie de opvang aan. Zij vinden de pleegouders te christelijk. Zij zijn ook vol overtuiging en in heel hun wandel evangelisch. Daar heeft de familie dus moeite mee en binnenkort komt het voor de jeugdrechter :?

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 20 jan 2011 17:51

Hm, ja, vanuit die kant had ik het nog niet bekeken. Weer wat geleerd. Ik kan het ergens wel begrijpen. Als een gezin echt heel 'fanatiek' is in een bepaalde religie, dan gaat een kind daar toch vaak in mee. Maar wel jammer dat daardoor sommige hele fijne gezinnen dus afvallen!

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 21 jan 2011 14:10

ajl schreef:Dat klopt. Ik ken mensen die al wel 20 jaar pleegkinderen in huis hebben. Zij hebben zelf 7 kinderen ( inmiddels al veel uit huis), maar ook regelmatig 7 pleegkinderen. Zij vangen ook al jaren 4 kinderen op ( broer en 3 zusjes), die eerst crisis waren, maar inmiddels al wel 12 jaar bij hen wonen. Nu is hun echte moeder overleden en nu vecht hun resterende familie de opvang aan. Zij vinden de pleegouders te christelijk. Zij zijn ook vol overtuiging en in heel hun wandel evangelisch. Daar heeft de familie dus moeite mee en binnenkort komt het voor de jeugdrechter :?

ook moeillijk voor het hele gezin. die kinderen weten nu denk al niet meer beter en dan een 'strijd' om waar ze nu heen moeten.
khoop voor hen dat ze er niet teveel van meekrijgen.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 21 jan 2011 17:55

Kinderen zijn altijd de dupe van dit soort dingen.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 22 jan 2011 13:43

Galateia schreef:Kinderen zijn altijd de dupe van dit soort dingen.

Dat is ook het allerergste!!

Terug naar “Archief”