Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor P. Strootman » 09 jan 2011 16:59

Pasker schreef:
Misschien dat ik het voor u nog niet begrijp beste Strootman maar volgens mij behoort u zelf met die 2 evangeliënleer tot die valse evangelisten die de Christenen onder de Wet willen brengen.
Christenen staan namelijk niet onder de Wet en kunnen derhalve ook geen zonden doen want alleen de Wet doet zonden kennen. Christenen zijn namelijk zich zelf tot Wet, en dat is het verschil tussen een zoon en een dienstknecht.

Nu vergist u zich toch wel schromelijk! Ik heb er juist al ik weet niet hoelang op gewezen, dat we niet onder de wet zijn, want Paulus leert, dat we alleen dor het geloof gerechtvaardigd worden. Hoe komt u daar toch bij? En waaróm verzetten jullie je tegen de leer van Paulus, want daar komt het op neer?
Zegt u dan wat dit betekent:
Het evangelie der Besnijdenis.
Het evangelie der Voorhuid.
Zijn dit twee verschillende evangelien,of niet?
Niet? Dan breekt mijn klomp!!!
Zo niet, dan zijn we klaar met discussieren.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 jan 2011 17:34

Strootman:
Nu vergist u zich toch wel schromelijk! Ik heb er juist al ik weet niet hoelang op gewezen, dat we niet onder de wet zijn, want Paulus leert, dat we alleen dor het geloof gerechtvaardigd worden.

Volgens mij heeft God alle mensen uit Zijn genade gerechtvaardigd door allen van Zijn Geest te schenken, of we dat nou geloven willen of niet maakt niet uit.
Dóór ons geloof zullen we echt niet gerechtvaardigd worden want dan zou het geen onverdiende genade meer zijn.
Al met al een vreemde leer die 2 evangeliënleer maar het is dan ook voor uw eigen verantwoording.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 17:42

Pasker schreef:Strootman:
Nu vergist u zich toch wel schromelijk! Ik heb er juist al ik weet niet hoelang op gewezen, dat we niet onder de wet zijn, want Paulus leert, dat we alleen dor het geloof gerechtvaardigd worden.

Volgens mij heeft God alle mensen uit Zijn genade gerechtvaardigd door allen van Zijn Geest te schenken, of we dat nou geloven willen of niet maakt niet uit.
Dóór ons geloof zullen we echt niet gerechtvaardigd worden want dan zou het geen onverdiende genade meer zijn.
Al met al een vreemde leer die 2 evangeliënleer maar het is dan ook voor uw eigen verantwoording.

Hand 2:38 bekeert U en laat U dopen tot vergeving uwer zonden, en gij zult de gaven ontvangen van de heilige geest.
Niet iedereen dus, maar alleen die zichzelf eerst openlijk veroordelen middels de doop en bekering.
de (geloofs)belijdenis zeg maar, zoals deze in de bijbel werd beschreven.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 09 jan 2011 18:59

Beste opponenten,
Dat jullie het evangelie der Besnijdenis voor ons, heidenen, intact willen houden, moeten jullie natuurlijk helemaal zélf weten! Ik acht jullie daar niet minder om! Ik begrijp het ook wel in zeker opzicht, want het is al sinds het evangelie van Paulus, een 'christelijke' misvatting. Tóch protesteerde Paulus heftig tegen het evangelie der Besnijdenis, dat Joden wilden introduceren in de heidengemeente van de Galaten. En dan schrijft hij:
'Maar ook al zouden wij, of een engel uit de hemel, u een ander evangelie verkondigen, afwijkend van hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt'
Hier ging Paulus er dus óók onverkort van uit, dat er inderdaad een ander (allos= van dezelfde soort ) bestond, namelijk een Goede Boodschap), maar dat volstrekt niet onder de heidenen gepredikt mocht worden. En opnieuw schreef hij:
'Gelijk wij vroeger reeds gezegd hebben, zeg ik het thans nog eens:indien iemand u een evangelie predikt afwijkend van hetgeen gij ontvangen hebt, die zij vervloekt!
Hier beaamde Paulus tegelijkertijd, dat er óók een ander evangelie was,ofwel een Gode Boodschap, maar ongeschikt om het onder heidenen te verkondigen. En dan tóch te weten, dat dit evangelie op zichzelf een GOEDE BOODSCHAP was! Maar niet voor ons, want wij, niet-joden, worden niet gerechtvaardigd uit werken der wet (het evangelie der Besnijdenis), maar door geloof (het evangelie van Paulus). Je moet geestelijk toch wel stekeblind zijn, om dit niet te zien!Of.....niet willen zien!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2011 19:11

Pasker schreef:

Citaat:
Misschien dat ik het voor u nog niet begrijp beste Strootman maar volgens mij behoort u zelf met die 2 evangeliënleer tot die valse evangelisten die de Christenen onder de Wet willen brengen.
Christenen staan namelijk niet onder de Wet en kunnen derhalve ook geen zonden doen want alleen de Wet doet zonden kennen. Christenen zijn namelijk zich zelf tot Wet, en dat is het verschil tussen een zoon en een dienstknecht.

Paskerpasker:

De apostel Paulus was opgenomen geweest in de derde hemel, en had dingen gezien en gehoord die niet te vertellen waren. Toch zegt deze man Gods: “Niet, dat ik het reeds zou verkregen hebben of reeds volmaakt zou zijn, maar ik jaag er naar.” (Filip. 3:12)

Paulus beroemt zich niet op hetgeen hij be­reikt heeft. Deze houding van Paulus moet elke volgeling van Christus aannemen, als hij strijdt om de onverderfelijke kroon.

Laten zij die geneigd zijn zich als heilig te beschouwen, een blik wer­pen in de spiegel van Gods wet.
Wanneer ze haar verstrekkende eisen zien, en begrijpen hoe deze wet de gedachten en bedoelingen van het hart ontleedt, zullen ze zich niet beroemen op zondeloosheid. “Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben", zegt Johannes, die geen afstand bewaart van zijn broeders, “misleiden wij onszelf en de waar­heid is in ons niet".

“Indien wij zeggen, dat wij niet gezondigd hebben, maken wij Hem tot een leugenaar en Zijn woord is in ons niet".

“In­dien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.” (1 Joh. 1:8,10,9)

Geen van de apostelen en profeten heeft ooit beweerd dat hij zondeloos was. Mannen die heel dicht bij God leefden, die liever hun leven prijs gaven dan bewust een zonde te bedrijven, mannen die door God werden geëerd met goddelijk licht en goddelijke kracht, beleden de zondigheid van hun natuur. Ze stelden geen vertrouwen in het vlees, zij beweerden niet over eigen gerechtigheid te beschikken, maar vertrouwden volkomen op de gerechtigheid van Christus.

Beste Pasker, Heiligmaking is het gevolg van een levenslange gehoorzaamheid.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 jan 2011 00:19

Beste Marin, volgens mij hebben wij macht gekregen om kinderen van God te worden en mogen wij God met "Vader" aanspreken. We hebben macht gekregen om te oordelen en om vergeving te schenken want de Wet van God is immers in ons hart. We weten dus precies wat goed en wat kwaad is en zijn ook instaat om over het kwade te heersen.
Tevens hebben wij de vrije wil om onze eigen wil te doen maar ook om de wil van de Vader te doen.
Zo kunnen we dus ook net als Paulus er naar jagen om op Christus te lijken en daardoor Zijn Naam te eren.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 jan 2011 00:32

Bastiaan:
Hand 2:38 bekeert U en laat U dopen tot vergeving uwer zonden, en gij zult de gaven ontvangen van de heilige geest.

Ben reeds bekeerd, gedoopt en heb de Heilige geest ontvangen.

Heb ik volgens u dan nu nog steeds zonden en sta ik volgens u dan nog steeds onder de Wet alsof Christus het voor mij niet heeft volbracht ?
Moet ik er volgens u nog iets aan het offer van Christus toevoegen?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 10 jan 2011 10:58

Pasker schreef:Beste Marin, volgens mij hebben wij macht gekregen om kinderen van God te worden en mogen wij God met "Vader" aanspreken. We hebben macht gekregen om te oordelen en om vergeving te schenken want de Wet van God is immers in ons hart. We weten dus precies wat goed en wat kwaad is en zijn ook instaat om over het kwade te heersen.
Tevens hebben wij de vrije wil om onze eigen wil te doen maar ook om de wil van de Vader te doen.
Zo kunnen we dus ook net als Paulus er naar jagen om op Christus te lijken en daardoor Zijn Naam te eren.

Pasker mag ik je vragen als je bidt tot God, vraag je dan niet om vergeving van je zonden/slechte gedachten/waar je God verdriet mee gedaan hebt, de Here Jezus vraagt om je schuld te belijden en als je die belijd en laat kan Hij het pas vergeven, en dan komt het reinigings proces van ons geweten als je dat in nauwe relatie met de Here Jezus tot stand brengt, dan ontvang je kracht als je daar om bid om verkeerde gewoonten te laten.

1 Johannes 1:9. Dit zegt: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." Het enige vraagteken in het vers betreft onze bekentenis. Heilige Geest, geeft besef van schuld. Wanneer we hierop reageren door onze zonden te bekennen, is er geen twijfel dat God Ons zal vergeven en reinigen.

We realiseren ons vaak niet dat God meer doet dan vergeven.
Wanneer we schuldig bevonden zouden worden aan een winkeldiefstal, zou de rechter kunnen zeggen: "U heeft geen strafblad, en het is heel ongewoon voor u dat u dit gedaan heeft. U krijgt geen boete en geen strafvervolging"
Nu kunnen we vergeven uit de rechtszaal lopen, maar we zijn niet gereinigd van schuld.
Geen enkele menselijke rechter heeft de macht om de handeling en de schuld weg te nemen. Hij kan vergeven, maar niet reinigen.
Dit is het verschil tussen mensen en God.

Wanneer we echt spijt hebben van onze zonden vragen we God om vergeving. God belooft ons dat Hij ons vergeeft. Op het moment dat we dat geloven zijn we vergeven en gereinigd, en we staan voor Hem alsof we nooit gezondigd hebben. Wat een fantastisch geschenk van God. Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je de manier ontdekken om voor altijd vrij te zijn van de schuld van de zonden uit het verleden.

Johannes 1:12. Wanneer je God in je leven toelaat doet Hij meer dan vergeven en reinigen, Hij belooft om je te helpen zodat je niet steeds opnieuw dezelfde fouten maakt. Johannes 1:12 zegt: "Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven.". Onderstreep: die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven. De bronnen van de gehele hemel zijn van jou wanneer je jezelf overgeeft aan Jezus Christus. Kracht om verleidingen te weerstaan. Kracht om welke taak dan ook die God je geeft, te doen. Kracht om elke dag te leven volgens Zijn wil voor ons.

Oprecht berouw.
Vragen om vergeving en geloven dat je vergeven bent (ik wil nog benadrukken dat het noodzakelijk is dat je gelooft dat je vergeven bent. Het heeft geen zin om God om vergeving te vragen wanneer je de vergeving die Hij belooft, niet accepteert)

Het is ontstellend te bedenken dat er vele "Christenen" zijn die door het leven gaan onzeker over hun relatie met Jezus, die geplaagd worden door schuld en onzekerheid over hun verlossing.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 jan 2011 11:16

Pasker schreef:Bastiaan:

Ben reeds bekeerd, gedoopt en heb de Heilige geest ontvangen.
Heb ik volgens u dan nu nog steeds zonden en sta ik volgens u dan nog steeds onder de Wet alsof Christus het voor mij niet heeft volbracht ?
Moet ik er volgens u nog iets aan het offer van Christus toevoegen?

Wat heeft Christus (Jezus) dan voor ons volbracht? Hij stierf alleen voor het volk, dat onder de Wet was,Israel (Galaten 4. 4 en 5).En Handelingen 2.38, waar gedoopt werd, geldt niet voor ons, heidenen', maar alleen voor het volk Israel. Paulus leerde géén waterdoop, maar de Geestesdoop, zoals hij schreef in Galaten 3.27, waar staat:
'Want gij allen, die in Christus (de Geest) gedoopt zijt, hebt u met Christus (de Geest) bekleed'
Hij schreef dan ook aan ons, heidenen, dat hij niet gezonden was om te dopen. En'....de mens wordt alléén gerechtvaardigd als hij gelooft, dat de Geest die in de mens Jezus woonde, óók in hemzélf woont.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 jan 2011 12:39

marin schreef:
Pasker schreef:Beste Marin, volgens mij hebben wij macht gekregen om kinderen van God te worden en mogen wij God met "Vader" aanspreken. We hebben macht gekregen om te oordelen en om vergeving te schenken want de Wet van God is immers in ons hart. We weten dus precies wat goed en wat kwaad is en zijn ook instaat om over het kwade te heersen.

Pasker mag ik je vragen als je bidt tot God, vraag je dan niet om vergeving van je zonden/slechte gedachten/waar je God verdriet mee gedaan hebt, de Here Jezus vraagt om je schuld te belijden en als je die belijd en laat kan Hij het pas vergeven, en dan komt het reinigings proces van ons geweten als je dat in nauwe relatie met de Here Jezus tot stand brengt, dan ontvang je kracht als je daar om bid om verkeerde gewoonten te laten.

Om zonden te kunnen doen moeten we onder de Wet staan maar de Geest die in ons is staat niet onder de Wet maar is zich zelf tot Wet, tenminste wanneer we het kinderlijke afgelegd hebben natuurlijk en een man geworden zijn. Want kinderen staan nog onder voogden en of verzorgers maar wanneer we eenmaal volwassen zijn geworden (en volgens de joodse wet was dat al met 12 jaar) dan hebben we als zonen onze eigen verantwoording gelijk Jezus.

1 Johannes 1:9. Dit zegt: "Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid." Het enige vraagteken in het vers betreft onze bekentenis. Heilige Geest, geeft besef van schuld. Wanneer we hierop reageren door onze zonden te bekennen, is er geen twijfel dat God Ons zal vergeven en reinigen.

En als we dan eenmaal vergeven en gereinigd zijn, plaatsen we ons dan weer ONDER de Wet zo als in het 2 evangelienleer van Strootman?

We realiseren ons vaak niet dat God meer doet dan vergeven.
Wanneer we schuldig bevonden zouden worden aan een winkeldiefstal, zou de rechter kunnen zeggen: "U heeft geen strafblad, en het is heel ongewoon voor u dat u dit gedaan heeft. U krijgt geen boete en geen strafvervolging"
Nu kunnen we vergeven uit de rechtszaal lopen, maar we zijn niet gereinigd van schuld.
Geen enkele menselijke rechter heeft de macht om de handeling en de schuld weg te nemen. Hij kan vergeven, maar niet reinigen.
Dit is het verschil tussen mensen en God.

Precies, en die die reiniging is éénmalig en niet bij herhaling zo als u dat voor wil stellen.

Wanneer we echt spijt hebben van onze zonden vragen we God om vergeving. God belooft ons dat Hij ons vergeeft. Op het moment dat we dat geloven zijn we vergeven en gereinigd, en we staan voor Hem alsof we nooit gezondigd hebben. Wat een fantastisch geschenk van God. Door deze eenvoudige stappen te volgen, kun je de manier ontdekken om voor altijd vrij te zijn van de schuld van de zonden uit het verleden.

Hoe vaak kan u dan oprecht spijt hebben en daarna gewoon weer die zonden doen?

Johannes 1:12. Wanneer je God in je leven toelaat doet Hij meer dan vergeven en reinigen, Hij belooft om je te helpen zodat je niet steeds opnieuw dezelfde fouten maakt. Johannes 1:12 zegt: "Doch allen, die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden, hun, die in Zijn naam geloven.". Onderstreep: die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven. De bronnen van de gehele hemel zijn van jou wanneer je jezelf overgeeft aan Jezus Christus. Kracht om verleidingen te weerstaan. Kracht om welke taak dan ook die God je geeft, te doen. Kracht om elke dag te leven volgens Zijn wil voor ons.

God heeft ons van Zijn Geest gegeven waardoor we in staat zijn om alles te doen wat een zoon van God behoort te doen, als we dat tenminste geloven willen.

Oprecht berouw.
Vragen om vergeving en geloven dat je vergeven bent (ik wil nog benadrukken dat het noodzakelijk is dat je gelooft dat je vergeven bent. Het heeft geen zin om God om vergeving te vragen wanneer je de vergeving die Hij belooft, niet accepteert)

Oprecht berouw is volgens mij slechts éénmalig. Meerdere keren "oprecht berouw" maakt er een lachertje van.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 jan 2011 16:21

Pasker schreef:
En als we dan eenmaal vergeven en gereinigd zijn, plaatsen we ons dan weer ONDER de Wet zo als in het 2 evangelienleer van Strootman

Heb ik beweerd, dat we ons weer onder de wet moeten plaatsen? De wet is nóóit afgeschaft! Alleen, de mens kan nooit gerechtvaardigd worden uit werken der wet. Maar zij moeten er wel degelijk zijn, want het geloof zónder werken is dood.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 jan 2011 17:45

Strootman:
En'....de mens wordt alléén gerechtvaardigd als hij gelooft, dat de Geest die in de mens Jezus woonde, óók in hemzélf woont.

Hoe moet ik dat nu interpreteren Strootman? Moet ik nu eerst met mijn zondige heidense geest geloven dat de Geest van God in mij woont en dat ik daardoor de Heilige Geest van God ontvang?

Of, , , , , , , mag ik met mijn Heilige Geest die eens, uit genade van God voor de verloren mens, eenmalig bij de "uitstorting van de Heilige Geest" is uitgestort op alle vlees, het Evangelie geloven dat U en ook ik daar aan deel mag hebben?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 jan 2011 20:37

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

Nu vergist u zich toch wel schromelijk! Ik heb er juist al ik weet niet hoelang op gewezen, dat we niet onder de wet zijn, want Paulus leert, dat we alleen dor het geloof gerechtvaardigd worden. Hoe komt u daar toch bij? En waaróm verzetten jullie je tegen de leer van Paulus, want daar komt het op neer?
Zegt u dan wat dit betekent:
Het evangelie der Besnijdenis.
Het evangelie der Voorhuid.
Zijn dit twee verschillende evangelien,of niet?
Niet? Dan breekt mijn klomp!!!
Zo niet, dan zijn we klaar met discussieren.

Spreekt u van twee evangeliën?

Wat dan te denken van het Evangelie der genade Gods, het Evangelie der heerlijkheid van Christus, het Evangelie der heerlijkheid en het Evangelie des vredes?

Afbeelding
Hoor ik daar iets breken?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 jan 2011 21:17

mohamed schreef:
Spreekt u van twee evangeliën?
Wat dan te denken van het Evangelie der genade Gods, het Evangelie der heerlijkheid van Christus, het Evangelie der heerlijkheid en het Evangelie des vredes?

Zijn die 4 'evangelien'dan ook weer voor andere groepen bestemd, net zoals het evangelie der Besnijdenis en het evangelie der Voorhuid?
Nee, er breekt totáál niets, mohamed. Wél sta ik verbaasd, dat je dit durft te schijven!Het begint met een F. Dat heb ik nooit gedacht, dat je dit zou schrijven!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 jan 2011 23:05

P. Strootman schreef:Pasker schreef:
En als we dan eenmaal vergeven en gereinigd zijn, plaatsen we ons dan weer ONDER de Wet zo als in het 2 evangelienleer van Strootman

Heb ik beweerd, dat we ons weer onder de wet moeten plaatsen? De wet is nóóit afgeschaft! Alleen, de mens kan nooit gerechtvaardigd worden uit werken der wet. Maar zij moeten er wel degelijk zijn, want het geloof zónder werken is dood.

Hoe moet ik dat dan zien, tóch "werken der wet"?

Terug naar “[Religie] - Open forum”