Zondag of Sabbath?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Zondag of Sabbath?

Berichtdoor Horeb » 07 jan 2011 20:04

Bastiaan30 schreef:Ik ben het geheel eens met Marin.

ik neig daar ook naar............ zijn zienswijze is het best bijbels onderbouwd.

maar Marin......de Zondag was dan niet Gods inzetting.......maar zullen we Hem bedroeven met deze te houden?
in onze Ger Gem gaan ze waarschijnlijk niet veranderen denk je wel :?:

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 jan 2011 23:31

marin schreef:Dit persoonlijk getuigenis is tot al mijn vrienden van onderscheidene Kerken en ik hoop, dat deze weinige woorden ons dichter tot elkander zullen brengen, dat ze althans dit mogen bereiken, dat we elkander meer leren respecteren, zo mogelijk zelfs waarderen en, naar het vermaan van Jezus, er voor elkander zullen zijn.

Wanneer ik in deze ogenblikken uitdrukking geef dan kan ik u zeggen, dat ik ten aanzien van de wet der Tien Geboden geloof, dat alle tien geboden letterlijk en geestelijk bindend zijn voor de Christenen en dat deze geboden de maatstaf vormen voor het leven van de wedergeboren mens.

Maar ook, dat de naleving van de grondbeginselen der Tien Geboden niet behoort voort te spruiten uit de gedachte daardoor de zaligheid te verdienen, want het eeuwig leven is en blijft een genadegift Gods door Jezus Christus, onze Here.

Niemand, noch onder het Oude noch onder het Nieuwe Verbond, kan door het onderhouden van Gods geboden zalig worden. In het Oude Verbond zagende gelovigen uit naar het plaatsvervangend lijden en sterven van de Messias en in het Nieuwe Verbond zien de gelovigen terug op het volbrachte werk van Christus.

Voor allen echter, dus zowel voor de gelovigen onder het Oude als onder het Nieuwe Verbond heeft God een maatstaf gegeven om een leven te leiden overeenkomstig Gods wil en deze maatstaf is de Wet des Heren.

De catechismus spreekt in de 33ste Zondag over de waarachtige bekering van de mens en zegt, dat de werken van een wedergeboren mens in overeenstemming dienen te zijn met Gods wet.

Geen wettische navolging van Gods geboden, en onder wettisch versta ik dan wetsvervulling als zaligheidskoopprijs, - zo'n wetsvervulling is in strijd met de Schrift in haar geheel, maar wel een gehoorzamen aan Gods geboden als vrucht van de verkregen verlossing door Christus Jezus.

En ik ben ervan overtuigd, dat mijn andersdenkende vrienden het in dit opzicht toch wel met mij eens zullen zijn en dat door het wekelijks voorlezen van de Wet des Heren beogen, dat ieder lid van hun gemeente door de genade van Christus, zijn leven naar de beginselen van die Wet des Heren zal inrichten.

Wij Christen-Sabbatvierders geloven, dat indien de Tien Geboden werkelijk de maatstaf vormen voor de wedergeboren mens, men zich dan ook consequent dient te houden aan de voorschriften van al die geboden.

Nu zegt het vierde gebod, dat de zevende dag de Sabbat des Heren is, een dag die onder de Protestanten enkel door de Christen-Sabbatvierders wordt geheiligd. En wij doen dat niet uit een wettisch oogmerk, m.a.w. als zaligheidskoopprijs, maar enkel en alleen omdat God het in Zijn Woord heeft bevolen.
Wij geloven niet alleen in de letterlijke en geestelijke navolging van negen geboden, maar in het gehoorzamen van alle tien geboden, als een vrucht van onze bekering en als een bewijs van ons discipelschap van Jezus. Dat is toch volkomen juist en consequent.
Ik kan niet begrijpen, waarom andersdenkende gelovigen de Christen-Sabbatvierders qualificeren als wettisch, enkel en alleen omdat de Christen-Sabbatvierder óók gelooft in de voorschriften van het vierde gebod.

De zevende dag der week is de enige rustdag waarover de Bijbel spreekt. En het kan toch nimmer een dwaling zijn om dat te doen wat nadrukkelijk in Gods Woord wordt geleerd. Wanneer het God behaagde om bij de schepping, dus vóór de zondeval, de zevende dag als rustdag te zegenen en te heiligen en deze rustdag in de Tien Geboden nog eens als Zijn Sabbat aan te wijzen, kan het toch niet als een buitensporigheid worden beschouwd wanneer gelovigen overeenkomstig dat Woord handelen.
Ik ben wel dankbaar, dat te midden van de vele zienswijzen op godsdienstig gebied, God een alleszins betrouwbare reisgids aan de mens geschonken heeft in de Heilige Schrift.
Dat Woord is een lamp voor onze voet en een licht voor ons pad. Voor diegenen wier belijdenis op die zuivere basis, op dat onwankelbare Woord van God berust.
Mag het zo zijn, dat deze woorden u een beter begrip hebben gegeven van die medegelovigen die uit liefde voor hun Heiland en uit dankbaarheid voor hun verkregen verlossing, God willen eren door hun leven in te richten naar de voorschriften van Gods geboden.
Mag door de genade van God de omheiningen die soms zo hoog rondom de verschillende kerken en kerkjes zijn opgetrokken, worden verbroken. En mogen de gelovigen der onderscheidene Kerkgemeenschappen in ware broederschap allen die Jezus als hun persoonlijke Verlosser en Zaligmaker liefhebben, als broeders en zusters in Christus leren respecteren en waarderen.
Dat is nl. de ware vrucht van het discipelschap van Jezus.
En moge een ieder zichzelf de vraag stellen: Is mijn leven werkelijk in overeenstemming met de grondbeginselen van de Wet des Heren?

Ik heb het al eerder gezegd en ik heb dit ook al een keer onder de ogen gebracht van een Sabbatsvierder: hoe kan je dan als Sabbatsvierder in gemeenschap met een gemeente op zaterdag het Heilig Avondmaal vieren. Christus heeft het Avondmaal ingesteld niet op de Sabbat. Doe dit tot Mijn gedachtenis op de avond voordat hij sterven zou. Daarnaast vierde Christus na Zijn opstanding het Heilig Avondmaal niet op de Sabbat. Op de Sabbat komt de gemeente Gods niet samen, die komt op de avond er voor samen.

Laat maar eens horen?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jan 2011 23:41

Daarom vieren wij in onze gemeente ook op Witte Donderdag het H. Avondmaal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 jan 2011 00:31

Horeb schreef:

ik neig daar ook naar............ zijn zienswijze is het best bijbels onderbouwd.

maar Marin......de Zondag was dan niet Gods inzetting.......maar zullen we Hem bedroeven met deze te houden?

Beste Horeb, ik kan alleen van mij zelf spreken, mijn overtuiging kwam door Gods Woord te lezen en de weg te vinden om God daarin trouw te zijn, ik kan je zeggen dat gaat ook niet van één op andere dag.
En elke keus die ik gemaakt heb in overtuiging voor God, zegt God: Ik Ben die Ik Ben, Ik ga met je mee, Ik zal je ondersteunen.

En mijn ervaring is dat in persoonlijke keuzes God je veel meer overzicht geeft, in het Verlossingsplan door de Here Jezus.

Want wie het doel van het Verlossingsplan niet kent, kan ook de weg niet weten.

Horeb je zegt: de Zondag was dan niet Gods inzetting.......maar zullen we Hem bedroeven met deze te houden?
Ik denk persoonlijk, als de mens daarvan overtuigt is door Gods Geest en ons geweten knaagt ons aan dan kunnen we God bedroeven.

Je zegt: in onze Ger Gem gaan ze waarschijnlijk niet veranderen denk je wel.

Ik vertel in het kort mijn verhaal.
Ik was Geref.vrijgemaakt art.31, en heb het met de toemalige predikant besproken en had de Bijbel meegenomen en gevraagd of hij uit Gods Woord kon aanduiden dat wij de zondag moeten houden dat de sabbat veranderd was in de zondag, hij zei: Dat kan ik niet, maar...zei hij, je kunt beter niets zeggen dan is de persoon waar ik een gesprek hierover zou hebben het snelste weg, en daar kon ik het meedoen.

Later bleek dat de predikant een pocketboekje van dr.Visser-hoofd door de brievenbus had gegooid en aangestreept wat ik had moeten zeggen.

Maar met de predikant die mij vertelde over de wekelijkse sabbat vanuit Gods Woord en samen biddend was mijn verweer over (ik had een enorm verzet tegen de sabbat) samen met mijn vrouw, en zijn God nog altijd dankbaar dat wij veel meer toegevoegd hebben gekregen bij hetgeen wij als Gereformeerd zijn al wisten, dat de Here Jezus onze Verlosser is, maar mijn idee was dat je bij het kruis bleef stilstaan en niet het Leven van de Here Jezus moest aannemen en kon begrijpen welke verandering dat in je leven tot stand bracht.
Nu zijn mijn vrouw en ik en kinderen en schoondochters en kleinkinderen Zevende Dag Aventist en vieren elke week vanaf vrijdags zonsondergang t/m zaterdagzonsondergang sabbat en danken God vrijdags- opening van de sabbat voor de afgelopen week, en sluiten bij zaterdagzonsondergang voor de komende week met gebed als God ons en al Zijn kinderen de komende week wil zegenen.
God heeft ons daarin altijd gezegend!

Geloof me, in veel kerken en gemeente zijn kinderen van God die oprecht de Here Jezus liefhebben en Hem willen volgen en trouw willen zijn aan God die deze stap nog niet durven te maken.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 jan 2011 00:38

Speedy, ik zal op een ander moment daarop ingaan.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 jan 2011 08:17

Horeb schreef:

Onder wiens authoriteit schaar je jezelf, is mijn vraag.
Onder een kerkverbannd, wat de dagen houdt zoals Constantijn , de valse christen, deze dagen instelde als hoofd van het "heilige romeinse rijk", en het pesach verbood, de enige instelling die Jezus Zelf aan Zijn Gemeente gaf ?
Zeg nu zelf, zonder 1 woord van verduidelijking, kun je toch ook niet sabbat een dag opschuiven?

Jezus RUSTTE in het graf op sabbath.

reset jezelf!
Lees de bijbel, vergeet je tradities,
(Ik sta (BUITEN!)aan de deur en klop, zegt Jezus tot de Gemeente)
alleen God gehoorzamen.
verantwooordelijkheid nemen.

In eerlijkheid naar jezelf en God toe, dien je God ernstig te zoeken, je volledig over te geven aan Jezus, je te laten dopen met de geloofsdoop (want er is maar 1 doop), en je zult de gave ontvangen.God en Zijn Woord staan boven ieder kerkverband!
Zo zie ik het tenminste.

Ik denk dan ook dat het voor een waar christen iedere dag sabbath mag zijn.Maar voor de joden blijfft de sabbath sabbbath.aards versus hemels, lichamelijk versus geestelijk, zinnebeeldig versus uitwerking.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 jan 2011 13:52

weet je Marin en Bastiaan 30..........de zaak van Sabbath of Zondag ben ik wel uit. ik loop ook alweer wat langer mee in het leven.......en ik kan geen afscheid nemen van de Ger Gem waar we in kerken.
de leer die daar gebracht wordt (en ik spreek nu over mijn eigen gemeente) is zuiver.....bijbels en zeer oprecht. we hebben een zeer ernstige bewogen predikant, die achter de schare aandringt tot Gods eer.
alles in mij voelt zich thuis in deze gemeente, en ik ervaar ook Gods persoonlijke spreken tot mijn ziel.....middels het woord dat mijn geliefde predikant tot ons spreekt.
ik ben ervan overtuigd dat ik mij in geestelijke duisternis zou begeven als ik nu weg zou gaan uit onze gemeente.

als we nu aannemen dat de kerk in het verleden de "fout" gemaakt heeft om de sabbath te verwisselen voor de zondag, wil dat toch niet gelijk zeggen dat de hele kerk met de gehele goede boodschap dan maar waardeloos is.?

komt voor mij nog dit bij..........de kerken en geloofsgemeenschappen die de sabbath wel vieren sluiten vaal helemaal niet aan bij de waar bijbelse prediking........of bevindelijke,schriftuurlijke prediking die ik toch echt niet meer missen kan.

kerken in nederland en overal ter wereld zijn instituten door mensen opgericht. allemaal zullen ze hun eigen dwalingen hebben. echt allemaal!!
ik wil niet onder het bederfelijke evangelische genadeaanbod komen, dus zal ik moeten leren leven met deze kerkelijke afwijking.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 jan 2011 20:50

Horeb zegt:
de zaak van Sabbath of Zondag ben ik wel uit. ik loop ook alweer wat langer mee in het leven.......en ik kan geen afscheid nemen van de Ger Gem waar we in kerken.

Horeb, dank je wel voor de reactie en Gods zegen.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 jan 2011 23:19

Speedy je vraagt je af, hoe kan je dan als Sabbatsvierder in gemeenschap met een gemeente op
zaterdag het Heilig Avondmaal vieren.
Christus heeft het Avondmaal ingesteld niet op de Sabbat.

Eerlijk gezegt begrijp ik je vraag en opmerkingen niet, misschien iets verduidelijken?

Ik wil wel opmerken, dat een inzetting als het Avond­maal, dat op donderdagavond werd ingesteld, moeilijk als bewijs kan dienen voor zondagviering, te meer daar het Avondmaal niet het ge­dachtenismaal is aan Zijn opstanding, maar aan Zijn lijden en sterven. De Here heeft aan Zijn dood en opstanding niet een dag gegeven ter herdenking, maar twee inzettingen, nl. het Avondmaal en de Doop.
Aangaande de inzetting van het Avondmaal lezen wij: „Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en deze drinkbeker zult drinken, zo verkondigt de dood des Heren totdat Hij komt" (1 Cor. 11 : 26).
En betreffende de Doop schrijft de apostel : „... zijnde met Hem be­graven in de doop, in welke gij ook met Hem opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft" (Col. 2 : 12. Zie ook Rom. 6 : 4).

Maar laat ik zeggen, dat in onze gemeente ongeveer 4 tot 6 x per jaar avondmaal wordt gehouden, vooraf de voetwassing die de Here Jezus zelf als voorbeeld heeft ingesteld.
En nu Hij de voeten der discipelen had gewassen, zei Hij: Ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik gedaan heb. Joh.13:16, ook wel dienst der nederigheid genoemd.
Verder zegt de Here Jezus, begrijpt gij wat Ik u gedaan heb? Gij noemt Mij Meester en Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben het. Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen; want ik heb u een voorbeeld gegeven, opdat ook gij doet gelijk Ik gedaan heb.
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, een slaaf staat niet boven zijn heer, nog een gezant boven zijn zender. Indien gij dit weet, zalig zij gij, als gij het doet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 jan 2011 12:32

Doet jouw gemeente ook aan oliezalving?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jan 2011 16:11

Optimatus schreef:Doet jouw gemeente ook aan oliezalving?

Of wat te denken van:

Rosj Hasjana
Aseret Jemé Tesjoewa
Ta'aniet Esther
Poerim

Enz enz enz.

Ik ben wel benieuwd naar dat alles. Misschien kan Bastian eens wat meer over zijn eigen geloofsleven en gemeente vertellen in plaats van steeds de ander af te kraken.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 09 jan 2011 16:21

En wat heeft dat met zondag/sabbath te maken...

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 09 jan 2011 19:52

Beste Optimatus, zeker als een lid van onze gemeente behoefte voelt om die handeling in gebed wil ondergaan zal dat gebeuren, het is bijbels, maar het zo persoonlijk het is geen optimatische handeling bij elke zieke.
Vooraf is natuurlijk in de gemeente de persoon opgedragen in gebed, om welke omstandigheden zich voordoen, er wordt natuurlijk naar toe gegroeit.
Maar bij mijn weten en kan herinneren is het 2x bekend gemaakt.

Het is niet alleen het persoonlijk gebed wat zeer belangrijk is.
Als u weet dat een broeder of zuster onder u te lijden heeft. Bid dan voor hem of haar.
Zoals er staat in Jakobus 5:13 - Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Wordt het in jullie gemeente een zieke in gebed opgedragen en een olie-zalving uitgevoerd? Omdat je daar zo speciaal om vraagt?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 jan 2011 20:32

marin schreef:

Beste Optimatus, zeker als een lid van onze gemeente behoefte voelt om die handeling in gebed wil ondergaan zal dat gebeuren, het is bijbels, maar het zo persoonlijk het is geen optimatische handeling bij elke zieke.
Vooraf is natuurlijk in de gemeente de persoon opgedragen in gebed, om welke omstandigheden zich voordoen, er wordt natuurlijk naar toe gegroeit.
Maar bij mijn weten en kan herinneren is het 2x bekend gemaakt.

Het is niet alleen het persoonlijk gebed wat zeer belangrijk is.
Als u weet dat een broeder of zuster onder u te lijden heeft. Bid dan voor hem of haar.
Zoals er staat in Jakobus 5:13 - Heeft iemand onder u leed te dragen? Laat hij bidden. Is iemand blij te moede? Laat hij lofzingen. 14
Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.
15 En het gelovige gebed zal de lijder gezond maken, en de Here zal hem oprichten. En als hij zonden heeft gedaan, zal hem vergiffenis geschonken worden. 16 Belijdt daarom elkander uw zonden en bidt voor elkander, opdat gij genezing ontvangt.
Het gebed van een rechtvaardige vermag veel, doordat er kracht aan verleend wordt.

Wordt het in jullie gemeente een zieke in gebed opgedragen en een olie-zalving uitgevoerd? Omdat je daar zo speciaal om vraagt?

De vraag was een strikvraag, Marin, maar dat had ik je al in een pb voorspeld, dat er geen antwoord op zou komen.
En zie hier het bewijs.
Optimatus is niet geinteresseerd in dit soort zaken, maar wil slechts stangen.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 11 jan 2011 09:46

Bastiaan30 schreef:De vraag was een strikvraag, Marin, maar dat had ik je al in een pb voorspeld, dat er geen antwoord op zou komen.
En zie hier het bewijs.
Optimatus is niet geinteresseerd in dit soort zaken, maar wil slechts stangen.

dat zal toch niet zo zijn?

we spreken hier over erg serieuze bijbelse zaken. het kan niet zo zijn dat we alles wat niet in ons (reformatorische) straatje past maar als onzin afdoen.
ik verwacht van Optimatus nog een gedegen antwoord........ :shock:

Terug naar “Archief”