"elbert" schreef:
Gal. 1:6 Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie,
7 terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien.
dan is de enig mogelijke conclusie dat er maar 1 evangelie is, dat vervolgens 2 adressen kent, nl. de voorhuid en de besnijdenis, d.w.z. de heidenen en de joden.
Je vergist je, elbert! Dat is trouwens geen wonder, want ook hier hebben de vertalers weer geknoeid. Volgens de grondtekst schreef Paulus over dit evangelie:
'Het is geen ander'Voor het woord 'ander'gebruikt hij echter het woord 'allos'wat betekent: Van dezelfde soort. Hij bedoelde hiermee dus, dat het géén Goede Boodschap meer was, zoals het evangelie van Paulus, omdat het aan de
verkeerde doelgroep verkondigd werd. Op
zichzelf was het dus wel degelijk een Goede Boodschap! Het is dan ook absoluut ónmogelijk, dat
beide evangelien onder één doelgroep, namelijk aan Joden én aan heidenen, verkondigd zouden kunnen worden.Nogmaals elbert: Dat is onmogelijk!
Zoals jij het voorstelt, zijn er 2 partijen: nl. Paulus en Petrus, die beiden een tegengesteld evangelie verkondigen. Maar zo spreekt de Bijbel er niet over. De Bijbel spreekt over 1 evangelie aan 2 doelgroepen en daarnaast ook nog eens over een aantal mensen die een dwaalleer verkondigen. Tegen die dwaalleer keert Paulus zich in zijn Galatenbrief. Want laten we wat Paulus schrijft eens naast Hand. 15 leggen.
Er zijn ongetwijfeld twéé evangelien, elbert, dat kan het water van de zee niet afwassen. Ik begrijp absoluut niet, hoe jullie dit kunnen tegenspreken. Hoe kan de Bijbel zélf, zich in het evangelie der B
esnijdenis, zich ooit richten tot
ónbesnedenen? Hoe denken jullie dan over:
1)
Het evangelie der Besnijdenis voor de besnedenen.2)
Het evangelie der Voorhuid voor de heidenen.Zijn dit twéé verschillende Boodschappen, of niet?
Hand. 15:1 En enigen die uit Judea gekomen waren, leerden de broeders: Als u niet besneden wordt volgens het gebruik van Mozes, kunt u niet zalig worden.
...5 Maar, zeiden zij, er zijn er enigen opgestaan onder de aanhangers van de sekte van de Farizeeën die gelovig zijn geworden, die zeggen dat men hen moet besnijden en moet gebieden de wet van Mozes in acht te nemen.
...24 Wij hebben gehoord dat sommigen die bij ons vandaan zijn gekomen, u met woorden in verwarring hebben gebracht en uw zielen hebben verontrust door te zeggen dat u besneden moet worden en de wet moet onderhouden.Dit nu is de dwaalleer (van het judaïsme) waartegen Paulus zich in zijn Galatenbrief keert. En het apostelconvent in Hand. 15 besluit (mede op aandringen van Petrus en Jacobus) dat de broeders uit de heidenen geen andere last moest worden opgelegd, dan zich te onthouden van afgodenoffers, van bloed, van het verstikte en van hoererij.
Kortom: Paulus keert zich in deze brief niet tegen Petrus, maar tegen de dwaalleraars, wiens leer door alle apostelen verworpen is.
Dat is juist! Maar wat wil je hiermee dan zeggen? Het gaat er toch niet om
wie het verkeerde evangelie verkondigden, maar dat het gedaan werd!
O ja, ik wil nog wel even ingaan op het verschil tussen het evangelie der voorhuid en het evangelie der besnijdenis. Wat hield dat verschil nu praktisch in. Afgaande op de bijbelse gegevens, is dat denk ik dit:
Het evangelie der besnijdenis: "u, broeders uit de Joden, laat zich besnijden en onderhoudt de wetten van Mozes. Daar zeggen wij niets van, maar we zeggen wel dat als u zich niet bekeert en gelooft in de Zoon van God, Jezus Christus, de Messias, u die wetsonderhouding geen nut zal doen. Daarom: bekeert u en gelooft in Jezus Christus en u zult behouden worden."
Ik begrijp niet, wat je hiermee bedoelt. Het woord Messias zal er wel niet in voorkomen, want volgens Johannes 1,42 3n 43 is het woord 'messias' géén vertaling meer van 'Christus' maar
betekentvoortaan: Christus. En de Christus is de Geest!
Het evangelie der voorhuid: "met u, heidenen, is God vanouds anders omgegaan dan met de joden. Daarom hoefde (en hoeft) u de wet van Mozes niet te onderhouden en hoefde (en hoeft) u zich dus niet te laten besnijden. Echter, wij verkondigen u vanaf nu het evangelie: u kunt behouden worden door het geloof in de Zoon van God, Jezus de Christus. U hoeft daarvoor niets extra's te doen. Daarom: bekeert u en gelooft in Jezus Christus en u zult behouden worden."
Het verschil zit dus in de hoorders en de omstandigheden en niet in het evangelie.
Waar staat dit allemaal, elbert? Ik vind je niet zo duidelijk! En voor ons, heidenen, betekent het beslist niet, dat we gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God. Zéker niet!Nee, Paulus schreef in Galaten 2.16, dat we gerechtvaardigd worden door het geloof in
ChristusJezus! En alléén door dit geloof, worden we zonen van God, zoals hij dat in Galaten 3.26 schreef, namelijk:
'Gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'De komma's die natuurlijk niet in de grondtekst staan, heb ik achterweg gelaten, omdat zij de Waarheid van deze uitspraak van Paulus vernietigen. Mét de komma's erin
schijnt de tekst nu te zeggen:
1) Gij zijt allen zonen van God,
2) Door het geloof ? Ja, maar door welk geloof en waarin? Zij plaatsten er immers een komma achter en nu schijnt wat achter de eerste komma staat,te zeggen, dat het over een soort 'algemeen' geloof gaat en niet expliciet over het geloof in Christus Jezus.Dat is dus het geloof, dat de Christus, die in Jezus woonde, óok in
jezelf woont. Nu wat achter de tweede komma s staat, schijnt een soort zegenbede te zijn, of lofprijzing.
Namelijk: 3)In Christus Jezus
elbert: Hoe denk jij over de woorden van Paulus aan Timotheus:
'Dit weet gij, dat allen zich van mij afgekeerd hebben'?
Dat waren, contextueel gezien, zowel Joden als niet-joden! Geef daar je mening eens over, als je wilt?