learsi schreef:Faramir schreef:Dat begrijp ik. Jij begrijpt ook dat jij nogal uitspraken doet over zijn 'kerkvolk'? Vandaar de vraag hoeveel Grieks-Orthodoxen ken jij om zo'n oordeel over je lippen te krijgen? Niet veel zeg je net zelf, dan is het nogal wat om zo'n (waarschijnlijk beledigend bedoelde) uitspraak te doen. Ik ben blij dat ik niet in jouw schoenen sta, want zulke oordelen zullen zich uiteindelijk tegen je keren lijkt mij.
Het allergrootste gedeelte van de Grieken is lid van de Gr. Orth. kerk. Zeg dus maar .....alle Grieken zijn er lid van.
Het eerste klopt, maar geenszins kun je zeggen dat alle Grieken Grieks-Orthodox zijn.
Denk je nu echt dat het grootste gedeelte van die Grieken de bijbel leest?
Ik denk, weet eigenlijk wel zeker dat er een aantal zijn die dat wel doen (bijvoorbeeld priesters, theologiestudenten en ook wel wat van het gewone kerkvolk. Waardoor de uitspraak van Boekenlezer al onwaar is.
Als je je eigen kerkverband enigermate kent, dan weet je ook dat een klein deel daarvan echt bijbel leest.......Daarin verschilt mijn kerkverband(PKN) niet van jou kerkverband.
Wat is 'echt' de Bijbel lezen? Ik ken enkele atheïsten of ietsisten die voor hun studie theologie de Bijbel vrijwel dagelijks lezen. Maakt dat zalig? En ja ik ga met je mee als je zegt dat er in elke gemeente (behalve als het wordt opgelegd zoals bij de JG) er altijd een klein deel zal zijn wat iets enthousiaster is dan de rest en zich dus meer bezighoud met het lezen van de Bijbel.
Sterker nog, het niet lezen in de bijbel is het grootste probleem binnen alle kerkverbanden.
Dat betwijfel ik. Daarnaast krijg je veel uit de Bijbel mee (wordt je voorgelezen en uitgelegd) als je regelmatig de dienst/viering bezoekt. Eeuwen lang kon het kerkvolk niet lezen en werden zij onderwezen, we kunnen niet zeggen dat het slechtere christenen waren. En ook nu kunnen we dat niet zonder meer zeggen van onze analfabete broeders en zusters dat zij een groot probleem hebben op het gebied van geloof.
Daarnaast ken ik nogal wat Oosters Orthodoxen. De kerkleer kennen ze wel enigszins en er wordt veel(formulier )gebeden bij Ikonen. Maar lezen en het gelezene overdenken zoals in Psalm 1 staat? Ben je soms een vreemde in Jeruzalem? Aurelius zei dat het een ieder vrij stond in de bijbel te lezen en dat je die verplichting aan niemand op kon/moest leggen(in de RK-kerk) Denk jij dat er veel animo is om in de bijbel te lezen als zelfs de leiding van de kerk vindt dat dit een vrije zaak is?........ ¨Arglistig is het hart, meer dan enig ding¨.......
Ik weet dat die animo er is. Ik weet dat er vele katholieken zich verdiepen in de Bijbel, theologie, christelijke mystiek en ethiek enz enz. En al zou selchts een handjevol dat doen, dan nog is zo'n uitspraak als die van Boekenlezer niet waar.
Om mee af te sluiten........ ik ken veel Rooms Katholieken en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen..........Ik ken veel PKN-ers en die de bijbel lezen(Psalm1) zijn op 1 hand te tellen........
Dat Boekenlezer deze opmerking op deze manier maakte is natuurlijk niet goed te praten. De manier was dan niet juist, de waarheid was er niet minder om!
h.g. Learsi
De waarheid is dat de uitspraak van geen kant klopt. Boekenlezer geeft de indruk geen mogelijkheid onbenut te laten om te sneren naar zijn broeders en zusters in Christus uit andere denominaties. En dan kun je nog zo veel Bijbellezen, dan heb je er mijn inziens weinig van begrepen. En dat zien we nu dit forum wordt overspoeld met mensen die waarschijnlijk best veel in de Bijbel lezen maar radicaliseren en uiteindelijk hun private denkwijze op willen leggen aan anderen.