TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 feb 2004 19:30

Fredrik schreef:TV is toch gewoon ter verderf en/of ter verdoemenis? Dat mocht ik aan den lijve ondervinden en wat heeft me dat zeer gedaan. Hoe veel verschrikkingen de wereld ingezonden worden en voor zoete koek verkocht worden. Wat is er op de tv dat van de Heere is?

He fredrik, hou jij ook zo van je Vader in de Hemel?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 feb 2004 19:39

caprice schreef:Als je belijdenis wil doen moet je toch kunnen aantonen dat je niet wereldgelijkvormig wordt of een opening naar de wereld toe hebt in huis?

Waar doen we ook al weer beleidenis van in de Gemeente?
Ik beleid dat ik geen tv meer zal kijken.
Ik beleid dat ik niet meer naar voetbal ga kijken.
Ik beleid dat ik Iedereen zal wijzen op zijn zonde.
Ik beleid dat ik zondag niet zal reizen met de trein.
Ik beleid dat ik zondag niet verder zal fietsen dan dat nodig is.
Ik beleid dat ik niet meer naar een pretpark ga.
ik beleid.....

NEE! hou op, ik wordt hier zo kriebel van.
Jij mag beleidenis doen, van je vertouwen in God. Jij mag er opelijk voor uit komen dat je een verlosser kent. Jij mag uitkomen voor Gods alle Grootste werk.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2004 19:41

je mag er voor uitkomen dat je tegen tv bent
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 feb 2004 19:43

johannes1 schreef:je mag er voor uitkomen dat je tegen tv bent

jha, maar niet stellig dingen gaan beweren die niet waar zijn.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 16 feb 2004 19:45

belooft gij dat gij u zult onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, enz. als jou kerk tegen tv gebruik is, en jij bent voor hoe kan je aan dit punt dan belijdenis afleggen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 17 feb 2004 11:07

johannes1 schreef:belooft gij dat gij u zult onderwerpen en onderdanig zult zijn aan de opwekkingen, bestraffingen en kerkelijke tucht, enz. als jou kerk tegen tv gebruik is, en jij bent voor hoe kan je aan dit punt dan belijdenis afleggen?

Ik ben het eens met Johannes 8)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 feb 2004 12:38

Ik snap niet zo goed dat men belijdt bepaalde dingen niet te doen, of niet te hebben. Als ik belijdenis zou doen, liever zou ik opnieuw worden gedoopt, dan doe ik belijdenis van mijn geloof in Jezus Christus die mij verlost heeft. Niet in bepaalde kerkelijke regels.

Vin

Berichtdoor Vin » 17 feb 2004 12:52

Sabra schreef:Ik snap niet zo goed dat men belijdt bepaalde dingen niet te doen, of niet te hebben. Als ik belijdenis zou doen, liever zou ik opnieuw worden gedoopt, dan doe ik belijdenis van mijn geloof in Jezus Christus die mij verlost heeft. Niet in bepaalde kerkelijke regels.

Ik ook niet Sabra, maar dat is een ander onderwerp :D

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 17 feb 2004 13:45

Ik wilde enkel aangeven dat het raar is om te belijden geen tv te bezitten. Nogmaals, ik zie hier veel kritiek op het hebben van een tv, terwijl die mensen bijna altijd zelf geen tv hebben. Hoe kun je dan een oordeel geven over tv?

Er zijn verschillende omroepen die op zondag een kerkdienst uitzenden. Dit zijn zowel christelijke omroepen als RTL 5. Ook kijk ik weleens naar Rijnmond TV op zondag, die zend verschillende kerkdiensten uit.

Dat er programma's op tv komen die satanische trekken hebben of die vol zitten met zondige zaken, dat weet ik zelf ook wel. Laat ik mij beperken tot sex-programma's op de commerciële tv en de verschillende soaps.

Daarentegen zijn er veel programma's die informatief zijn of louter tot vermaak dienen, ik noem: Netwerk, Nova, Journaal, RTL Nieuws, RTL Z, 2 Vandaag, Radar, Kassa, Lagerhuis, Kopspijkers, Vara Laat, PaPaul, Man Bijt Hond, Rayman is Laat, Buitenhof, Barend en Van Dorp, en zo kan ik eigenlijk nog wel een zeer groot aantal programma's noemen. Ik kan het onbijbelse van deze programma's nu niet echt ontdekken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 14:30

Wat is de tv toch een heerlijk apparaat.

Als je op zondag een keer ziek bent kun je vanuit je bed een kerkdienst meemaken.

Af en toe in een natuurserie ontdekken hoe groot God is

Af en toe genieten van een mooie sportwedstrijd

Af en toe genieten van een stukje muziek

Af en toe een mooie leerzame serie of documentaire kijken

En het allermooiste. Als er iets minder moois op is kun je hem uitzetten.

Kijk niet alleen naar negatieve kanten maar ook naar de positieve kanten.

Anders raad ik je aan om:

- Nooit meer auto te rijden. Je kunt met een auto namelijk ook iemand doodrijden.
- Nooit meer met mes en vork te eten. Want met een mes kun je iemand doodsteken.
- Nooit meer naar de kerk te fietsen. Er zijn namelijk ook mensen die met die fiets naar de hoeren gaan.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Je hebt verantwoordelijkheid gekregen. Wat doe je er mee? Waar kijk je naar?

Fredrik, lees het stuk van Paulus over het eten van offervlees. Meningen kunnen verschillen, maar ga niet roepen dat jou mening de enige juiste is, en omdat jij problemen hebt met tv kijken iedereen daar problemen mee moet hebben.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 17 feb 2004 18:44

De strekking van de bijdrage van Fredrik was: Neem mij alsjeblieft niet serieus!
Bij deze :mrgreen:
The proof of the pudding is in the eating.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 13:45

Hmmm was dat ook de strekking van dat geblaat van die gozer op die informatieavond over moderne media?

Ik heb daar een stuk van in het ND gelezen en de tranen sprongen me daarbij echt zowat in de ogen.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 18 feb 2004 14:19

Marnix schreef:Hmmm was dat ook de strekking van dat geblaat van die gozer op die informatieavond over moderne media?

Ik heb daar een stuk van in het ND gelezen en de tranen sprongen me daarbij echt zowat in de ogen.

Vertel?
The proof of the pudding is in the eating.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 feb 2004 15:54

Ach die liep de tv ontzettend af te kraken, was keihard voor jongeren die zeiden wel es tv te kijken en zo... je mocht van hem zelfs niet naar Chaplin kijken, want dan zouden we lachen om iemand die nu ligt te gillen in de hel... dat soort dingen zei hij..... alsof hij bepaalt wie er naar de hel gaat en wie niet...

Bij deze het artikel:

'Staat er Radio 538 in jouw levensboek?'

UTRECHT - Televisie, radio, video, dvd, internet en sms; allemaal middelen die de satan maar wat graag aangrijpt om zijn kwaad in de levens van christenen te strooien. Daarom is er maar één devies: houd je verre van die zaken. Dat was donderdagavond de conclusie van het debat Moet kunnen!? Jongeren en media, georganiseerd door het Reformatorisch Dagblad. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij wel?''

Het Reformatorisch Dagblad hield onlangs een grootschalig onderzoek naar mediagebruik onder reformatorische jongeren. Het blijkt dat zij veelvuldig dvd's kijken (dat kan niet alleen op televisies, maar ook op computers), internetten, popmuziek luisteren, sms'en en onchristelijke tijdschriften lezen. De artikelen hierover leveren zoveel reacties op dat de krant besluit een discussieavond te organiseren, waar weer zoveel belangstelling voor is, dat het programma de volgende avond voor een andere volle zaal wordt herhaald.

Vol is het inderdaad in het Educatorium, op de Utrechtse Uithof. Elke stoel is bezet. Veel jongeren, vaak met hun ouders, zijn op deze avond afgekomen en een enkele leraar, ouderling en dominee.

RD-Journalist Evert van Dijkhuizen is gespreksleider. Hij zegt het direct al tegen de jongeren: ,,Vanavond willen we niet boven jullie staan, maar naast jullie.'' Wel waarschuwt hij alvast: ,,Wereldgelijkvormigheid zit ook in boeken, tijdschriften en dvd's.''

Personeel van de reformatorische krant doet een beetje zenuwachtig voor het volgende agendapunt: een filmpje. Veel van de aanwezigen hebben uit principe geen televisie in huis. Toch laat de organisatie wat beelden zien - ,,ze kunnen misschien schokkend zijn'' - van de films Titanic en Lord of the Rings en de muzikanten Phil Collins en Mick Jagger. Telkens worden de beelden onderbroken door de tekst: 'Moet kunnen!?'.

Daarover gaat het vanavond: eigenlijk is het gebruik van films en andere wereldse media voor reformatorischen 'not done', maar de praktijk leert anders. Wat gaan 'we' daarmee doen?

Om de discussie wat te verlevendigen zijn drie panelleden uitgenodigd: de christelijk-gereformeerde predikant J. van Amstel, oud-EO-coryfee Jan van den Bosch en de bekeerde ex-popmuzikant Johan Vreugdenhil. Allemaal vinden zij dat jongeren eigenlijk geen dvd's zouden moeten kijken en onderkennen ze 'het gevaar dat het luisteren van gospelmuziek een opstapje kan zijn tot het luisteren van popmuziek', blijkt uit wat stellingen die zij en de zaal krijgen voorgelegd. Van Amstel maakt wel de voorzichtige nuance ,,dat er ook wel goede gospelmuziek is, al zit er een heleboel bij dat niet om aan te horen is''.

Een uur lang spreken

In het voorstelrondje verzwijgt Jan van den Bosch kundig dat hij verantwoordelijk is voor de wekelijkse uitzendingen van Hour of Power op RTL 5, met de Amerikaanse tv-dominee Robert Schuller. Wel mag hij desgevraagd vertellen dat hij tegenwoordig de EO-Jongerendag ,,nooit meer zou willen presenteren''. ,,Het is daar te uitbundig en er is te weinig aandacht voor de boodschap. In mijn tijd was dat wel anders. Toen bleef iedereen nog op zijn stoel zitten en mocht Henk Binnendijk nog een uur lang spreken.''

De stemming is gezet. Het relaas van een nog jonge vader die zijn zoon is ,,kwijtgeraakt aan de moderne media en een kloof in geloofsbeleving'' maakt indruk. Er ontspint zich een discussie of ouders hun kinderen ruimte en eigen verantwoordelijkheid moeten geven, of juist al het potentieel schadelijke maar bij voorbaat moeten verbieden. Van Amstel wijst erop dat de duivel media heel goed kan gebruiken om in iemands hart te komen. Ouders én jongeren zouden zich dat moeten realiseren. Een jongere in de zaal stemt daar mee in. ,,Onze ouders moeten met ons in gesprek gaan en niet denken: als ik het verbied, is het probleem weg.'' Want dat blijkt wel: ook al is televisie thuis verboden, er zijn altijd vriendjes op school of in de buurt die er wel eentje hebben.

De refojongeren zijn vanavond een stuk minder eerlijk over hun doen en laten dan in het anonieme RD-onderzoek. Daaruit bleek dat het merendeel wel eens een filmpje kijkt, bijvoorbeeld op de computer. Uiteindelijk staat er dan toch een meisje op: ,,Ik geef het toe: ik kijk wel eens een film. Bijvoorbeeld Charlie Chaplin, of de christelijke film Tranen over Johannesburg. Daar is toch niets mis mee?''

Vreugenhil reageert fel. ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ík niet, maar dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade.'' Vreugdenhil verheft zijn stem en buigt zich voorover. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij soms wel?''

Het meisje stamelt nog: ,,Na wat u gezegd heeft kan ik in ieder geval niet meer lachen om Charlie Chaplin, dan denk ik elke keer: hel!'', en ze gaat weer zitten.

Een ander meisje zegt wel eens mee te gaan met christelijke groepsvakanties. ,,Mij valt op dat, hoe strenger jongeren zijn opgevoed, hoe meer ze zuipen en andere rare dingen doen. Het gaat toch niet alleen om of je video's kijkt of niet?''

Vreugdenhil stemt daarmee in. ,,Alleen als je een kind van God bent, kun je het belang van leefregels begrijpen. Als je dat niet bent, val dan vanavond nog op je knieën voor Jezus. Kerken die zeggen dat je eerst je zonden moet onderzoeken, zijn vreselijk. Val vanavond nog op de knieën voor Hem, Hij staat al aan de deur.''

Zonde

Verschillende mensen in de zaal of op het podium spreken van het weren van de zonde uit het dagelijks leven. Ds. Van Amstel zegt bijvoorbeeld: ,,Je kunt niet alles zelf beslissen, dan loopt het spaak. Je moet aan de Here vragen: wat wilt U?''

Jan van de Bosch is bang dat dit soort antwoorden bij de jongeren niet meer landt. ,,Kunnen ze nog wat met deze taal? Schetsen we hier niet allemaal stereotiepen?'' Het RD is volgens hem te bang. ,,Als jongeren blijkbaar toch films kijken, wees dan ook als krant eens eerlijk en zeg gewoon: dat zijn wél goede dvd's.''

Een tiener in de zaal haakt daar bij aan. Hij lijkt zenuwachtig als hij ten overstaan van familie en bekenden toegeeft Titanic te hebben gezien en daar eigenlijk geen probleem mee te hebben. ,,Doet het je dan helemaal niks als je ziet dat wordt nagespeeld dat er 1500 mensen omkomen en met de eeuwigheid te maken krijgen?'', mengt gespreksleider Van Dijkhuizen zich - niet voor het eerst - in de discussie. De jongen schrikt van de felle reactie en gaat weer zitten.

Aan het einde van de avond blijkt dat er in ieder geval bij de leiding van de reformatorische zuil geen behoefte is om het mediabeleid te veranderen. ,,Geloof jij dat je voor God kunt staan als je Radio 538 hebt geluisterd? Als hij ten overstaan van miljarden jouw levensboek opent en het stap voor stap met je doorneemt?'', stelt ouderling W. Visser de jongeren een retorische vraag. ,,Voor ons allen is bekering nodig. Ook voor jou die alle zonden ver van je houdt, jij die niets herkende van de filmbeelden die aan het begin van de avond werden vertoond. Ieder mens heeft bekering nodig. Altijd weer.''

joepie

Berichtdoor joepie » 18 feb 2004 21:36

Sabra schreef:Er zijn verschillende omroepen die op zondag een kerkdienst uitzenden. Dit zijn zowel christelijke omroepen als RTL 5. Ook kijk ik weleens naar Rijnmond TV op zondag, die zend verschillende kerkdiensten uit.

Dat er programma's op tv komen die satanische trekken hebben of die vol zitten met zondige zaken, dat weet ik zelf ook wel. Laat ik mij beperken tot sex-programma's op de commerciële tv en de verschillende soaps.

Daarentegen zijn er veel programma's die informatief zijn of louter tot vermaak dienen, ik noem: Netwerk, Nova, Journaal, RTL Nieuws, RTL Z, 2 Vandaag, Radar, Kassa, Lagerhuis, Kopspijkers, Vara Laat, PaPaul, Man Bijt Hond, Rayman is Laat, Buitenhof, Barend en Van Dorp, en zo kan ik eigenlijk nog wel een zeer groot aantal programma's noemen. Ik kan het onbijbelse van deze programma's nu niet echt ontdekken.

Dan verschillen we daar al over van mening. Er staan er zo al een aantal tussen waar zo regelmatig gevloekt wordt. En die zeker geen rekening houden met God nog gebod.
Dus voor mij zijn dat al onbijbelse progamma's. Dat is voor mij ook één van de gevaren van t.v. dat je dingen die niet goed zijn steeds gewoner gaat vinden. De progamma's moeten steeds schokkender worden willen de mensen er nog naar kijken.
En als er gevloekt wordt: ach laten we ff kijken of dat zo blijft....... En dan kijken we weer verder. Enz.

Terug naar “Archief”