Twee evangeliën?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Twee evangeliën?

Berichtdoor Pasker » 05 jan 2011 00:49

P. Strootman schreef:
Pasker schreef:Lukas 2:10
En de engel zeide tot hen: Vreest niet, want, ziet, ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal;
11 Namelijk dat u heden geboren is de Zaligmaker, welke is Christus, de Heere, in de stad Davids.
12 En dit zal u het teken zijn: gij zult het Kindeken vinden in doeken gewonden, en liggende in de kribbe.
13 En van stonde aan was er met den engel een menigte des hemelsen heirlegers, prijzende God en zeggende:
14 Ere zij God in de hoogste hemelen, en vrede op aarde, in de mensen een welbehagen.

21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

Dè Zaligmaker is dus CHRISTUS die na zijn besnijdenis de naam JEZUS ontving.

De "Blijde Boodschap" van het enige Evangelie voor alle volken is dan: CHRISTUS,

32 Een Licht tot verlichting der heidenen, en tot heerlijkheid van Uw volk Israël.

Er zijn echter sommigen, die u in verwarring brengen en het evangelie van Christus willen verdraaien , , , , , en dat is geen evangelie zegt Paulus in. Gal.1:7
Let op wat Paulus zegt: Die het Evangelie van Christus willen verdraaien, , , , als of er nog en ander Evangelie zou bestaan.

Er is dus maar één Evangelie van Christus, onze Zaligmaker.

De "Blijde Boodschap" is tevens dat wij in Zijn plaats voor eeuwig in de hemel mogen leven want daartoe is de Christus het "Lam van God".

Strootman:
Dan zou ik gaarne je uitleg horen van de volgende tekst:
'Maar daarentegen, als zij zagen, dat aan mij (Paulus) het evangelie der Voorhuid toevertrouwd was, gelijk aan Petrus dat der Besnijdenis...' [/
quote]

Deze vertaling geeft volgens mij de indruk dat Paulus zijn eigen "evangelie" aan de heidenen wil verkondigen, misschien hadden de vertalers of Paulus de gedachte dat die heidenen toch niets wisten van het jodendom.

Maar vertel mij eens beste Strootman; hebben wij heidenen, die net als de joden de Heilige Geest hebben ontvangen het volgens u nog nodig om het Evangelie te horen?
Is volgens u het zogenaamde evangelie van Paulus nog actueel voor ons die net als toen Paulus de Heilige Geest heeft/hebben ontvangen?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 05 jan 2011 10:38

Pasker schreef:
Deze vertaling geeft volgens mij de indruk dat Paulus zijn eigen "evangelie" aan de heidenen wil verkondigen, misschien hadden de vertalers of Paulus de gedachte dat die heidenen toch niets wisten van het jodendom.

U bent niet goed op de hoogte! Er zijn onweerlegbaat twéé wel te onderscheiden evangelien, namelijk het evangelie der Besnijdenis voor de besnedenen (Joden) en het evangelie van Paulus voor ons, heidenen. Waarom maakt u daar bewaar tegen?
Maar vertel mij eens beste Strootman; hebben wij heidenen, die net als de joden de Heilige Geest hebben ontvangen het volgens u nog nodig om het Evangelie te horen?
Is volgens u het zogenaamde evangelie van Paulus nog actueel voor ons die net als toen Paulus de Heilige Geest heeft/hebben ontvangen?

Kent u het evangelie van Paulus dan voldoende? Ik denk het niet, want dat blijkt heel duidelijk uit uw reacties! En waar staat letterelijk, dat wij d eHeilieg Geets hebben onstvangen? Het is altijd 'gevaarlijk' om het anders te zegen, dan de Bijbel het zegt. Kunt u mij aanwijzen, waar Paulus schreef, dat God zijn Geest aan ons gegeven heeft?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jan 2011 11:05

P. Strootman schreef: En waar staat letterelijk, dat wij d eHeilieg Geets hebben onstvangen? Het is altijd 'gevaarlijk' om het anders te zegen, dan de Bijbel het zegt. Kunt u mij aanwijzen, waar Paulus schreef, dat God zijn Geest aan ons gegeven heeft?
Rom. 5:5, Rom. 8:15, 1 Kor. 2:12 enz.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 05 jan 2011 13:53

Heb met stijgende verbazing dit topic zitten lezen en dan vooral vanwege de reacties van een zekere P. Strootman. Ik heb nog niet vaak iemand met zo'n stelligheid zulke grote onzin horen uitkramen.

Galaten 1: 6 en 7 is er heel duidelijk over (ik citeer de HSV): "Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt, van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien".

Paulus zegt hier dus: Er is maar 1 evangelie, maar helaas zijn er mensen die beweren dat er een ander evangelie is, die verwarren u en willen het Evangelie van Christus verdraaien.

Al de 13 apostelen inclusief Paulus predikten 1 evangelie, namelijk Jezus Christus en Dien gekruisigd. Ze hadden soms verschillende doelgroepen, dat is waar, daarom liggen de accenten in de verschillende brieven anders, maar de boodschap is hetzelfde.

Ik heb even nagezocht waar die onzin over 2 evangelien vandaan komt (onder andere op de site http://www.goedbericht.nl staat hier het 1 en ander over) en daar wordt heel veel nadruk gelegd (P. Strootman is een ster in copy/paste) op Galaten 2 waarin er van wordt gemaakt alsof er een evangelie van de voorhuid en een evangelie van de besnedenen zou zijn. Ik citeer nog een keer de HSV:
7 Maar integendeel, zij zagen dat aan mij het Evangelie onder de onbesnedenen toevertrouwd was, zoals aan Petrus dat onder de besnedenen.
8 (Want Hij Die door Petrus werkte met het oog op het apostelschap onder de besnedenen, werkte ook door mij met het oog op de heidenen.)
9 En toen Jakobus, Kefas en Johannes, die geacht werden steunpilaren te zijn, de mij gegeven genade erkenden, gaven zij mij en Barnabas de rechterhand van gemeenschap, opdat wíj naar de heidenen en zíj naar de besnedenen zouden gaan.
Hier blijkt totaal niet uit dat er 2 evangelieen zijn, maar dat hen een verschillende doelgroep is toevertrouwd. Paulus de onbesnedenen, Petrus, Jakobus en Johannes de besnedenen.
Als je de verschillende brieven leest zie je ook dezelfde boodschap. Rechtvaardiging door het geloof alleen, goede werken is geen oorzaak van rechtvaardigmaking, maar vrucht van rechtvaardigmaking, nl de heiligmaking. Paulus legt dan wat meer het accent op de rechtvaardigmaking alleen door het geloof, Jakobus wat meer op de goede werken als vrucht van de rechtvaardigmaking, maar de boodschap is hetzelfde.

Door degenen die beweren dat er 2 evangelieen zijn wordt getracht een scheiding te maken tussen Jakobus en Paulus. Paulus is alleen genade, Jakobus alleen de wet, maar dat was puur voor de joden dus niet voor ons. Deze mensen vinden uit de gehele bijbel eigenlijk alleen de brieven van Paulus interessant. Je maakt het daarmee voor jezelf wel lekker gemakkelijk, maar ook in het nieuwe verbond horen wet en genade onlosmakelijk bij elkaar. Paulus schrijft vaak in zijn brieven over het rein en heilig leven voor God. Alleen hij waarschuwt ook heel erg in het onze gerechtigheid zoeken in de wet. We mogen het evangelie niet ontdoen van de spanning van het enerzijds oproepen tot heilig leven voor God en het anderzijds erkennen dat we dit niet kunnen en alleen uit genade en alleen uit geloof zalig worden.

Als laatste hoe zou Paulus zo vurig kunnen zijn tegen degenen die hun gerechtigheid in hun besnijdenis zoeken, als dit een waar evangelie zou zijn? Petrus, Jakobus en anderen verkondigen hun evangelie onder de besnedenen, zij verkondigen niet dat er gerechtigheid is door de besnijdenis, maar in het geloof alleen. (Petrus 1: 5 U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd).
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 05 jan 2011 16:47

P. Strootman schreef:Pasker schreef:

U bent niet goed op de hoogte! Er zijn onweerlegbaat twéé wel te onderscheiden evangelien, namelijk het evangelie der Besnijdenis voor de besnedenen (Joden) en het evangelie van Paulus voor ons, heidenen. Waarom maakt u daar bewaar tegen?

Blijkbaar ben ik volgens u beste Strootman niet goed op de hoogte dus kunt u mij vast vertellen waarin die 2 evangeliën zich zo duidelijk van elkaar onderscheiden.

P. Strootman schreef:

Kent u het evangelie van Paulus dan voldoende? Ik denk het niet, want dat blijkt heel duidelijk uit uw reacties! En waar staat letterelijk, dat wij d eHeilieg Geets hebben onstvangen? Het is altijd 'gevaarlijk' om het anders te zegen, dan de Bijbel het zegt. Kunt u mij aanwijzen, waar Paulus schreef, dat God zijn Geest aan ons gegeven heeft?

Paulus schrijft in 1 Kor.2:14 Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is, want het is hem dwaasheid en hij kan het niet verstaan, omdat het slechts geestelijk te beoordelen is.
Zeg nou zelf beste Strootman, zou het zin hebben gehad voor Paulus om tegen beter weten in het Evangelie te verkondigen aan mensen die de Heilige Geest (nog) niet hadden ontvangen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 jan 2011 17:15

Zolang het maar duidelijk is dat we ons niet aan allerlei joodse wetten hoeven te houden als christenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 jan 2011 13:34

"hazelaar" schreef:
Heb met stijgende verbazing dit topic zitten lezen en dan vooral vanwege de reacties van een zekere P. Strootman. Ik heb nog niet vaak iemand met zo'n stelligheid zulke grote onzin horen uitkramen.

Ik vermoed, dat u voorbarig bent!
Galaten 1: 6 en 7 is er heel duidelijk over (ik citeer de HSV): "Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt, van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie, terwijl er geen ander is; al zijn er ook sommigen die u in verwarring brengen en het Evangelie van Christus willen verdraaien".

De grondtekst zegt het heel anders, want daar staat, dat het evangelie dat de indringers in de heidengemeente wilden gaan verkondigen geen ander is. Dat is niet zo gemakkelijk te begrijpen, als we het grondwoord van het woord 'ander' niet kennen. Paulus gebruikte hier echter niet het woord heteros wat betekent: Van een andere soort, maar het woord allos en dat is: Van dezelfde soort.Dat wil dus zeggen, dat het evangelie der Besnijdenis als zodanig wél een Goede Boodschap is, maar verkondigd onder de heidenen, is het absoluut géén 'Goede Boodschap' meer, omdat het aan de verkéérde doelgroep werd gebracht, namelijk aan ónbesnedenen!
Paulus zegt hier dus: Er is maar 1 evangelie, maar helaas zijn er mensen die beweren dat er een ander evangelie is, die verwarren u en willen het Evangelie van Christus verdraaien.

Hier heeft u dus absoluut ongelijk, want dat heeft Paulus volstrekt niet gezegd. Hoe zou hij dat gezegd kunnen hebben, toen hij in Galaten 2.7 schreef:
'Maar integendeel, toen zij zagen, dat aan mij de prediking van het evangelie der Voorhuid was toevertrouwd, gelijk aan Petrus dat der Besnijdenis'
Ik heb het woordje 'der' geaccentueerd, want sommige vertalers hebben hiermee geknoeid, om de schijn te wekken, dat het één en dezelfde Boodschap was!En dat is volstrekt niet het geval!
Al de 13 apostelen inclusief Paulus predikten 1 evangelie, namelijk Jezus Christus en Dien gekruisigd. Ze hadden soms verschillende doelgroepen, dat is waar, daarom liggen de accenten in de verschillende brieven anders, maar de boodschap is hetzelfde.
Volstrekt onjuist, want alleen Paulus heeft het over 'Jezus Christus en dien gekruisigd' en hij schreef er nog wel bij, dat hij zich niet voorgenomen had, onder ons iets te weten dan Jezus Christus en dien gekruisigd. Hij wist over Hem dus veel minder dan de christenen, want 'Golgotha' heeft hij nooit aangehaald. En u weet kennelijk ook niet, dat alléén de apostel Paulus de naam Christus Jezus gebruikt, waarmee hij beslist niet de persóón van Jezus bedoelde, maar de Géést die in de persoon van Jezus was. Ook noemde hij zich als enige apostel, een apostel van Christus Jezus, inplaats van een apostel van Jezus Christus, zoals 'de twaalf' zich noemden'.
Ik heb even nagezocht waar die onzin over 2 evangelien vandaan komt (onder andere op de site http://www.goedbericht.nl staat hier het 1 en ander over) en daar wordt heel veel nadruk gelegd (P. Strootman is een ster in copy/paste) op Galaten 2 waarin er van wordt gemaakt alsof er een evangelie van de voorhuid en een evangelie van de besnedenen zou zijn. Ik citeer nog een keer de HSV:
7 Maar integendeel, zij zagen dat aan mij het Evangelie onder de onbesnedenen toevertrouwd was, zoals aan Petrus dat onder de besnedenen.
8 (Want Hij Die door Petrus werkte met het oog op het apostelschap onder de besnedenen, werkte ook door mij met het oog op de heidenen.)
9 En toen Jakobus, Kefas en Johannes, die geacht werden steunpilaren te zijn, de mij gegeven genade erkenden, gaven zij mij en Barnabas de rechterhand van gemeenschap, opdat wíj naar de heidenen en zíj naar de besnedenen zouden gaan.
Hier blijkt totaal niet uit dat er 2 evangelieen zijn, maar dat hen een verschillende doelgroep is toevertrouwd. Paulus de onbesnedenen, Petrus, Jakobus en Johannes de besnedenen.

Deze vertalingen doen er dus niets meer toe, want zoals ik al aangaf, zegt de grondtekst dit absoluut niet! Er staat gewoon:
'Het is geen ander'
Als je de verschillende brieven leest zie je ook dezelfde boodschap. Rechtvaardiging door het geloof alleen, goede werken is geen oorzaak van rechtvaardigmaking, maar vrucht van rechtvaardigmaking, nl de heiligmaking. Paulus legt dan wat meer het accent op de rechtvaardigmaking alleen door het geloof, Jakobus wat meer op de goede werken als vrucht van de rechtvaardigmaking, maar de boodschap is hetzelfde.

Hier slaat u uw eigen ruiten aan diggelen, want het fundamentele verschil tussen beide evangelien is juist, dat de mens in het evangelie der Besnijdenis inderdaad gerechtvaardigd kon worden uit werken der Wet, maar in het evangelie van Paulus alléén door geloof. U zult uw 'huiswerk' dus tóch over moeten maken. Het is voor mij toch al een compleet raadsel, dat u het onderstaande tóch blijft zien als één en hetzelfde evangelie:
1) Het evangelie der Besnijdenis.
2) Het evangelie der Voorhuid
Waarvoor dan die verschillende namen? De Schrift leer ook nog, dat wie zich van de heidenen zou laten besnijden, was tegelijkertijd verplicht om de gehele Wet na te komen. Uw 'verklaring' zakt dus als een kaartenhuis in elkaar, beste schrijver! U kunt het zo niet voorstellen, of het is, Schriftuurlijk gezien, absoluut verwerpelijk wat u schrijft. Wáárom zou Paulus dan zo woedend geworden zijn, dat hij de predikers die de gemeente van de heidenen benaderden met hun evangelie der Besnijdenis (dat op zichzelf wel een Goede Boodschap was), binnengedrongen waren, hun in de verzen 8 en 9 van Galaten 1 tot twée'keer vervloekte?
Door degenen die beweren dat er 2 evangelieen zijn wordt getracht een scheiding te maken tussen Jakobus en Paulus. Paulus is alleen genade, Jakobus alleen de wet, maar dat was puur voor de joden dus niet voor ons. Deze mensen vinden uit de gehele bijbel eigenlijk alleen de brieven van Paulus interessant. Je maakt het daarmee voor jezelf wel lekker gemakkelijk, maar ook in het nieuwe verbond horen wet en genade onlosmakelijk bij elkaar. Paulus schrijft vaak in zijn brieven over het rein en heilig leven voor God. Alleen hij waarschuwt ook heel erg in het onze gerechtigheid zoeken in de wet. We mogen het evangelie niet ontdoen van de spanning van het enerzijds oproepen tot heilig leven voor God en het anderzijds erkennen dat we dit niet kunnen en alleen uit genade en alleen uit geloof zalig worden.

De Wet Gods blijft van toepassing voor ons, heidenen! Paulus predikte dan ook niet, dat de werken der Wet niet meer van betekenis waren. Integendeel, hij schreef dat de mens nu zonder werken der Wet gerechtvaardigd kon worden, maar voor het woord 'zonder' gebruikte hij het woord 'choris' wat betekent, dat die werken er wel degelijk moeten zijn, maar dat zij niet meegerekend worden ter rechtvaardiging. Want dan hebben we 'slechts' gedaan, wat we móeten doen!
Als laatste hoe zou Paulus zo vurig kunnen zijn tegen degenen die hun gerechtigheid in hun besnijdenis zoeken, als dit een waar evangelie zou zijn? Petrus, Jakobus en anderen verkondigen hun evangelie onder de besnedenen, zij verkondigen niet dat er gerechtigheid is door de besnijdenis, maar in het geloof alleen. (Petrus 1: 5 U wordt immers door de kracht van God bewaakt door het geloof tot de zaligheid, die gereedligt om geopenbaard te worden in de laatste tijd).

Kijk, hier begrijp ik u weer niet, want zoals ik u al meerder keren gezegd heb, is het evangelie der Besnijdenis op zichzelf wel degelijk een Goede Boodschap, maar aan onbesnedenen gebracht, is het helemaal géén goede Boodschap meer! En hierover struikelt u voortdurend met uw zogenaamde uitleg.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 jan 2011 13:40

elbert schreef:
P. Strootman schreef: En waar staat letterelijk, dat wij d eHeilieg Geets hebben onstvangen? Het is altijd 'gevaarlijk' om het anders te zegen, dan de Bijbel het zegt. Kunt u mij aanwijzen, waar Paulus schreef, dat God zijn Geest aan ons gegeven heeft?
Rom. 5:5, Rom. 8:15, 1 Kor. 2:12 enz.

Dat is juist elbert, maar in 1 Kor.2.12 zie ik het niet staan. Verder veranderd er niets mee! Ik dacht meer aan Galaten 4.4-7, waar Paulus het alleen over 'de Geest' heeft.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jan 2011 14:32

Beste mijnheer Strootman,

Wat is toch uw doel met uw ellenlange berichten, tracht u hiermee anderen
te overtuigen van uw gelijk....ik kan u zeggen ...dat gaat niet lukken :(
Ik geef u mijn ongevraagde raad, stop er toch mee en leef in vrede met God
en uw medebroeders en zusters en begraaf die strijdbijl.
Er zijn toch echt wel belangrijker dingen in het leven dan
om zoveel tijd te stoppen in deze strijd. :D

Met vr.groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 jan 2011 14:47

Nou ik ben allang de draad en de bedoeling kwijt :?
Als het verhaal zo lang(dradig) en met zoveel zijpaden verteld wordt, schiet het zn doel voorbij.
Ik heb ook geen idee waar ik meneer Strootman nu moet plaatsen ?
Soms zegt hij goede dingen, (voozover ik dat lees :mrgreen: ) maar soms denk ik: hij heeft een andere bijbel.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2011 14:50

P. Strootman schreef:Dat is juist elbert, maar in 1 Kor.2.12 zie ik het niet staan. Verder veranderd er niets mee! Ik dacht meer aan Galaten 4.4-7, waar Paulus het alleen over 'de Geest' heeft.
1 Kor. 2:12 Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;

Hoezo zie je het niet staan?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 06 jan 2011 17:38

Citaat Pasker:

Strootman:

Wat nu beste Strootman, wil u nu gaan beweren dat wij als kinderen van God die tot God onze Vader bidden, volgens u de Heilige Geest niet zouden hebben ontvangen??? Volgens mij heeft u de klok horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt.
Paulus kon toch ook alleen maar het Evangelie van Christus vertellen aan hen die de Heilige geest hadden ontvangen of begrijpt u dat niet? Denkt u werkelijk dat Paulus ging prediken aan de vleselijke mens?

Het was toch ook Paulus zelf die ons waarschuwde dat we ons niet moesten vastpinnen op een Paulus of Petrus of Apollos ect. zo als u nu doet met de woorden ik ben een heiden en dus van Paulus.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 jan 2011 17:54

schaapje schreef:Beste mijnheer Strootman,

Wat is toch uw doel met uw ellenlange berichten, tracht u hiermee anderen
te overtuigen van uw gelijk....ik kan u zeggen ...dat gaat niet lukken :(
Ik geef u mijn ongevraagde raad, stop er toch mee en leef in vrede met God
en uw medebroeders en zusters en begraaf die strijdbijl.
Er zijn toch echt wel belangrijker dingen in het leven dan
om zoveel tijd te stoppen in deze strijd. :D
Met vr.groet

Paulus schreef aan Timotheus:
'Dit weet gij, datallen zich van mij afgekeerd hebben'
Contextueel verklaard waren dat zowel Joden als heidenen. Paulus is een prediker van de Geest en daar wil bijna niemand iets van weten. Dat een mens voor ons geleden heeft en zelfs voor os gestorven is, dat is voor de meeste mensen een attractieve (aantrekkelijke) gedachte, maar dat Gods Geest voor en in ons gestorven is,dat spreekt niet erg aan. Maar door juist ellenlang daarover te spreken en zomaar vluchtig de Bijbel te lezen en te onderzoeken, zijn er veel dwalingen binnengeslopen. Het Heil voltrekt zich echter niet buiten de mens, maar in de mens zélf. De zogenaamde historische Jezus, die alles voor ons gedaan heeft, is eechter en 'blokkade' of verhindering geworden voor de innerlijke Christus, Gods Geest, in ons eigen hart! Je hoort er in een discussie als deze dan ook vrijwel niemand over. Ik raad je echter aan, om het niet van [u]mij[u] klakkeloos over te nemen, maar het zélf in de Bijbel te onderzoeken. En wie zoekt, die vindt!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 06 jan 2011 19:16

Pasker schreef:Citaat Pasker:

Strootman:

Wat nu beste Strootman, wil u nu gaan beweren dat wij als kinderen van God die tot God onze Vader bidden, volgens u de Heilige Geest niet zouden hebben ontvangen??? Volgens mij heeft u de klok horen luiden maar weet nog niet waar de klepel hangt.
Paulus kon toch ook alleen maar het Evangelie van Christus vertellen aan hen die de Heilige geest hadden ontvangen of begrijpt u dat niet? Denkt u werkelijk dat Paulus ging prediken aan de vleselijke mens?
Het was toch ook Paulus zelf die ons waarschuwde dat we ons niet moesten vastpinnen op een Paulus of Petrus of Apollos ect. zo als u nu doet met de woorden ik ben een heiden en dus van Paulus.

Pasker: Ja, ik heb mij inderdaad verkeerd uitgedrukt, maar ik bedoelde volstrekt niet, dat Gods Geest niet in ons woont, maar dat Paulus het in de Galatenbrief zó niet gezegd heeft. Hij gebruikte alleen het woord 'Geest' Elbert attendeerde mij hierop terecht!Maar wat u zegt, dat Paulus alleen het evangelie van Christus kon vertellen aan hen die de Heilige Geest ontvingen, verwerp ik zondermeer! Gods Geest wóónt immers per definitie in ieder mens. Dus daarin vergist u zich! We mogen de 'Zaken' niet omkeren en bijvoorbeeld leren, dat we de Geest pas ontvangen als we éérst geloven. Nee, de Bijbel leert juist andersom: Gods Geest wóónt in u ons en dat moeten we geloven.Paulus schreef in Galaten 3.26 niet over het geloof in Jezus Christus, want dan geloven we 'slechts', dat Gods Geest in een [u]ander[u] mens woont. Nee, het gaat om het geloof, dat Gods Geest in onszelf woont. Paulus schreef dan ook:
'Want gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 jan 2011 19:46

P. Strootman schreef:Gods Geest wóónt immers per definitie in ieder mens.
(...) Nee, het gaat om het geloof, dat Gods Geest in onszelf woont. Paulus schreef dan ook:
'Want gij zijt allen zonen van God door het geloof in Christus Jezus'
Als Gods Geest per definitie in ieder mens woont, waarom kost het je dan zoveel moeite om mensen van je standpunt te overtuigen? Dan zou iedereen je toch terstond toestemmen?

Kun je ook zeggen wie de geadresseerden zijn in de Galatenbrief? Dat is in dit verband niet geheel onbelangrijk.

En wat moeten we met de volgende bijbeltekst:
Rom. 8:9b Maar als iemand de Geest van Christus niet heeft, die is niet van Hem.

Overbodig?

Terug naar “[Religie] - Open forum”