Ontrechte kritiek van Ds. Sonneveldt in de "Saambinder"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Ontrechte kritiek van Ds. Sonneveldt in de "Saambinder"

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2011 14:57

In de "Saambinder" van 30 december las ik een bijdrage van ds. Sonneveldt, die in Canada het Woord bedient. Hij schrijft dat hij een "Remembrance Day" in Canada heeft bezocht, waar christelijke liederen als "Amazing Grace" en "O God, our Help in ages past" werden gespeeld. Hij schrijft ook dat vanwege "liberale Nederlanders" en "islamitische buitenlanders" dergelijke liederen in Nederland niet gespeeld worden.

Dat is grote onzin. Als hij zich een keer zou vertonen bij de nationale dodenherdenking op de Dam in Amsterdam (op 4 mei), dan zou hij weten dat daar elk jaar "Abide with me" wordt gespeeld. Op Prinsjesdag klinken diverse Geneefse psalmen (ritmisch, wellicht dat hij ze daardoor niet herkent), gespeeld door allerlei militaire kapellen.

Voor een dominee die zich beroept op de waarheid, zit hij nogal ver bezijden de waarheid. Dat vind ik een kwalijke zaak.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Ontrechte kritiek van Ds. Sonneveldt in de "Saambinder"

Berichtdoor Speedy » 03 jan 2011 15:01

Optimatus schreef:In de "Saambinder" van 30 december las ik een bijdrage van ds. Sonneveldt, die in Canada het Woord bedient. Hij schrijft dat hij een "Remembrance Day" in Canada heeft bezocht, waar christelijke liederen als "Amazing Grace" en "O God, our Help in ages past" werden gespeeld. Hij schrijft ook dat vanwege "liberale Nederlanders" en "islamitische buitenlanders" dergelijke liederen in Nederland niet gespeeld worden.

Dat is grote onzin. Als hij zich een keer zou vertonen bij de nationale dodenherdenking op de Dam in Amsterdam (op 4 mei), dan zou hij weten dat daar elk jaar "Abide with me" wordt gespeeld. Op Prinsjesdag klinken diverse Geneefse psalmen (ritmisch, wellicht dat hij ze daardoor niet herkent), gespeeld door allerlei militaire kapellen.

Voor een dominee die zich beroept op de waarheid, zit hij nogal ver bezijden de waarheid. Dat vind ik een kwalijke zaak.

Ik denk dat je dan even in de geschiedenis moet kijken. Want een paar jaar geleden is inderdaad besloten om de liederen die meestal werden gespeeld bij de viering op de dam te screeenen en te vervangen. De christelijke liederen zijn vervangen. Afgelopen jaar zijn er volgens mij weer 1 of 2 liederen gespeeld. Paar jaar geleden was hier een enorme discussie over en zijn er ook kamervragen over gesteld door de SGP en CU.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jan 2011 15:17

Afgelopen keer klonk gewoon het "Abide with me".
Overigens is ook het Wilhelmus een christelijk lied.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 jan 2011 15:22

Optimatus schreef:Afgelopen keer klonk gewoon het "Abide with me".
Overigens is ook het Wilhelmus een christelijk lied.

Kan zijn, maar de discussie is wel geweest een paar jaar terug en toen klonk "Abide with me" niet. Ook de muziekanten hadden aangegeven moeite te hebben dat deze verandering werd doorgezet. Deze discussie speelt wel. En ik vermoed dat ds Sonneveld toen nog in Nederland was toen die discussie aan de hand was.

Ik herinner me dat ook in die tijd die anti-christelijke liedereren stemming op menige kansel terug kwam om aan te geven de veranderingen die in de maatschappij spelen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 03 jan 2011 16:34

Optimatus schreef:Voor een dominee die zich beroept op de waarheid, zit hij nogal ver bezijden de waarheid. Dat vind ik een kwalijke zaak.

je kunt je gerust verlaten op het "waarheidsgehalte" van Ds Sonneveld. Ik acht deze dominee zeer hoog. ik ken hem ook vrij goed van zijn periode in veenendaal.
zeer schriftgetrouwe predikant. ook een ontzettend meelevend en aardige persoonlijkheid

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 jan 2011 21:25

Tja, ik vind dit geen discussietopic. Als je problemen hebt met de inhoud van een artikel in de Saambinder, dan lijkt het me dat je het beste een mailtje naar de redactie kunt sturen. Meer informatie kun je hier vinden: http://www.cbgg.nl/saambinder/
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”