Zwanger deel 9

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: Zwanger deel 9

Berichtdoor Jannoek » 02 jan 2011 20:15

Over die injectie; dat is zeker alleen bij een negatieve bloedgroep? Ik weet namelijk van niks (heb de weinig voorkomende bloedgroep: AB+)
Laatst gewijzigd door Jannoek op 02 jan 2011 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 02 jan 2011 20:27

Gelukkig heb ik er overdag weinig last van maar ik hoop dat ik dan maar een goede voorbereiding is op de borstvoeding die ik graag wil geven.
Zijn jullie er al overuit of je fles of borstvoeding wilt?

@Jannoek kan goed begrijpen dat die steunkousen wel erg prettig zitten als je zoveel vocht vast houdt heb je ze van de verloskundige gekregen? Voelt je man het schoppen al of nog niet?
Hier vanmiddag ook een paar harde trappen gekregen echt zo apart om te voelen maar wel erg leuk. Volgens mijn ma waren wij alle 4 hele beweeglijke kinderen die er flink op los trapten in haar buik ben benieuwd wat mij te wachten staat.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 02 jan 2011 20:36

ik wil ook graag borstvoeding geven! Zit er nog wel een beetje mee hoe ik het dan met kolven en zo op m'n werk moet doen, ook omdat ik vaak bij klanten ben en dan opleidingen geef...
Binnenkort maar even babbelen met m'n manager, ook over ouderschapsverlof etc... (gok dat ze niet precies op de hoogte zijn over alle regeltjes enzo ;-))

Heb dat van die kousen bij de VK aangegeven, je kan ze aanvragen bij de dokter, dan worden ze door de verzekering vergoed.
M'n moeder houdt altijd vocht vast en had nog een paar van die aangemeten kousen op voorraad. Die heb ik nu ;-)

Ik was in m'n moeders buik ook erg beweeglijk, dus wat dat betreft.... :) Ach, we wachten af!

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 02 jan 2011 20:48

Jannoek schreef:Over die injectie; dat is zeker alleen bij een negatieve bloedgroep? Ik weet namelijk van niks (heb de weinig voorkomende bloedgroep: AB+)

Klopt!

Ik wil graag ook BV gaan geven, komende week een infoavond van het kraamzorgbureau hierover, ben benieuwd.
Geen last van lekkende borsten hier.
Kind is hier mn erg beweeglijk in een omgeving met veel geluid (in de kerk bijv als het orgel speelt, of pas toen ik in de bios was en het geluid wat harder was :mrgreen: ). Grappig wel!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 02 jan 2011 22:12

Ik ben van plan borstvoeding te gaan geven. Ben heel benieuwd hoe dat deze keer loopt.
Lekkage heb ik nog niet, bij de eerste wel gehad, maar neit zo vroeg al.

Jannoek er zou toch wel wat te regelen zijn. Bijv kolven in de pauzes van de cursussen die je geeft ofzo? En dan evt ietsje langere pauzes dan maar, je hebt er wel recht op, maar dat is ook makkelijker gezegd dan gedaan...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 02 jan 2011 23:36

Bumba schreef:
liefie schreef:Hebben jullie ook al zoveel last van lekkende borsten? Ik heb het nu al 5 weken en wordt alleen maar erger ik ben nu bij de zeeman om een bh geweest (een oma bh volgens mijn man :lol: ) En zoogcompressen bij de drogist want halverwege de nacht was mijn hempje gewoon doorweekt erg vervelend maar dit gaat stukken beter.

Tijdens de zwangerschap heb ik nooit lekkende borsten gehad, na de bevalling des te meer! :x

is dit wat misschien http://www.prettymumtrading.nl/pages/lilypadz.asp

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2011 09:30

Bedankt voor de felicitaties!

Vervelend dat je zulke lekkende borsten hebt liefje. Ik heb ook de lilypadz liggen heb ik na Sarah dr geboorte gekocht. Ik vind ze wel prettig maar het blijven plakken werkt niet lang ofzo hoor! dat hoor ik ook van anderen. Maar zolang je er een bh overheen aanhoudt werkt het prima! Maar zonde bh slapen en zwemmen etc, wat ze je beloven, is mij nooit gelukt :wink:

Jannoek: tegen de tijd dat je gaat werken is er waarschijnlijk al 1 voeding vanaf. Stél dat je niet kunt kolven of er niet genoeg tijd en rust voor kan vinden zodat het niet gaat lukken, kun je altijd de ochtend en avond voeding gewoon zelf geven en overdag 1 of 2 flesjes erbij. Ik weet niet hoe lang jou werkdagen zijn en hoe lang je bij je kind vandaan bent per dag, maar ik weet dat mijn zus nu 2 flesvoedingen door mijn moeder laat geven en op het werk niet kolft. Productie loopt wel iets terug, dus de kans dat het volledig gaat stoppen is dan wel groter, maar als je wel probeert te kolven maar niet aan een bepaalde hoeveelheid productie hoeft te voldoen omdat je toch die melk niet direct 'nodig' hebt, wordt de aanmaak gestimuleerd maar zit je geen half uur te zenuwen omdat het niet lukt.
Ik vond kolven opt werk echt niet prettig, heb het dan ook nooit gedaan. Ben halve dagen gaan werken, tussendoor thuis etc dus het was gelukkig ook niet nodig. Kolven lukt hier gewoon niet lekker, ik zit niet rustig genoeg :mrgreen:

Fijn dat je kousen lekker zitten! Lijkt me heel vervelend, vocht vasthouden. Heb het gelukkig nooit echt erg gehad, maar dit keer weer een zomer zwangerschap dus het kan nog komen...

Van de week naar de vk, vind dat altijd erg leuk, al sta je zo weer buiten :lol:

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 03 jan 2011 09:42

Lekkende borsten: vervelend! Ik ken het niet tijdens het zwangerzijn -het schijnt trouwens niets te zeggen over de hoeveelheid melk die je hebt na de bevalling- Bij mij begon het nadat Anna Sofie niet meer wilde drinken. Ze dronk tot ze 19 maand was en ik heb tot ze ongeveer 23 maand was lekkende borsten gehad. Irri!

@Jannoek: Tip met kolven die ik op borstvoedingscursus -aanrader!-kreeg:

Om en om voeden. Dus vanaf week of 6 (of wanneer je er aan toe bent) maar 1 borst per keer gaan geven. Ik vond het ideaal.

Bijvoorbeeld in mijn geval: Ik voedde 's morgens om 7.00.
Om 10.00 kolfde ik beide borsten helemaal leeg (ongeveer 20 minuten,-wel dubbele borstkolf electrisch, en dat raad ik iedereen ook echt aan als je moet kolven op je werk!-) En dan hoefde ik pas om 18.00 weer te kolven. (vanaf 3 maand zit er 3 tot 4 uur tussen de voedingen, dus kun je dat x 2 doen omdat je om en om voedt)

In theorie hoef je dan maar 1 keer op je werk te kolven. Je kun ook de dag(en) die je werkt de ochtendvoeding geven uit beide borsten. Dan kun je van die 10.00 ook 11.00 of 12.00 maken. Is net wat je fijn vindt! En gewoon lekker relaxen. Ik belde in die tijd altijd met mijn vriendin of moeder want daar was Anna Sofie op dat moment. Of ik ging even computeren :mrgreen:
Time flies when you have none!

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 03 jan 2011 12:49

Die lillypads zijn denk ik erg handig met zwemmen maar voor 'gewoon' gebruik zou ik het niet doen ivm bacterien. Het is onder zo'n plasticje dan net een broeikas van bacterien en je huid kan ook niet ademen, lijkt me heel ongezond! ik denk dat zoogcompressen wel een aanrader voor je zijn. Je hebt ook wasbare, van 100 procent katoen.

Kolven vond en vind ik niet leuk. Op een of andere manier 'schiet' de melk bij mij niet of nauwelijks toe. Daarom gebruikte ik oxytocine neusspray en dat werkte perfect! Ik ben als ik werk zeker 10 uur van huis. 's ochtends voedde ik dochterlief met 1 borst en de andere kolfde ik af. 's middags als ik thuiskwam voedde ik weer met 1 borst en de andere deed ik weer kolven, ik stond dan natuurlijk op springen na zoveel uur. Dit is altijd goed gegaan. Scheelt wel dat ik pas ben gaan werken toen dochterlief 6.5 maand oud was. Ik heb dus nooit op het werk gekolft, ik heb daar bewust voor gekozen omdat door de stress (straks komt visite ofzo) toch niks geen melk uitkomt. De twee gekolfde voedingen kreeg ze de volgende dag weer bij de oppas. Ze dronk dus 's ochtends bij mij, dan twee voedingen bij de oppas en aan het eind van de middag weer bij mij en 's avonds weer. Ze kreeg vijf voedingen op een dag, het was wel geluk hebben dat ze 'maar' vijf voedingen nam maar als ze meer wilde kreeg ze gewoon water omdat ze al zes maanden was geweest kon dat.

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 03 jan 2011 13:23

ik had tijdens mijn zwangerschap ook af en toe lekkende borsten, ongeveer vanaf dat ik 6 mnd zwanger was. maar gelukkig niet elke dag. had toen maar vast zoogcompressen in huis gehaald..

@liefie: we vinden het kamertje op zich nog steeds erg leuk. Alleen toen zat er wel een briefje bij in, maar niet veel aandacht aan geschonken: dat het van een bepaalde houtsoort was en whitewash afgewerkt, dat je daardoor op den duur de nerven van het hout zou kunnen gaan zien. al na korte tijd, kwamen er dus bruine (houtkleurige) vlekken door het witte heen op de plek waar van die rondjes (hoe noem je dat) in het hout zitten.. daar baal ik best van.. mocht er nog een kleintje komen ga ik het denk ik overschilderen. en dan hoogglans wit ofzo.
idd, als je die bordjes erop maakt, dat doe je met schroefjes, dus als je ze eraf wilt dan heb je gaatjes :wink:
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

liefje
Majoor
Majoor

Berichtdoor liefje » 03 jan 2011 13:25

Knoesten toch? #-o

vpk
Majoor
Majoor

Berichtdoor vpk » 03 jan 2011 13:26

oja inderdaad. dat soort dingen
Zijn handen, jouw handen

jouw zorg, Zijn zorg!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jan 2011 13:47

Schipje schreef:Die lillypads zijn denk ik erg handig met zwemmen maar voor 'gewoon' gebruik zou ik het niet doen ivm bacterien. Het is onder zo'n plasticje dan net een broeikas van bacterien en je huid kan ook niet ademen, lijkt me heel ongezond! ik denk dat zoogcompressen wel een aanrader voor je zijn. Je hebt ook wasbare, van 100 procent katoen.

Moedermelk is toch antibacterieel dus ik vermoed dat het geen broeikas van bacteriën wordt. Heb beide keren tijdens het gebruik nooit spruw, kloven, ontstekingen etc gehad, dus ik denk dat het wel mee valt. Zoogcompressen vond ik vre-se-lijk! Echt afgrijselijk 8-[ je zag het door je kleding heen zitten, had je van die kussentjes op je borsten :lol: en het lekte door en door dus het hielp eigenlijk niks. Snachts tenminste. Ik was altijd drijfnat. Na ieder gebruik moet je ze schoonmaken met water en mag ook met afwasmiddel, en je haalt ze er regelmatig af om te 'luchten' tijdens het voeden. Geloof niet dat ze ongezond zijn eigenlijk :-k Het is geen echte plastic volgens mij, maar silicone, weet het verschil niet, maar het voelt anders aan dan plastictasjes :mrgreen:

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 03 jan 2011 14:07

vpk schreef:ik had tijdens mijn zwangerschap ook af en toe lekkende borsten, ongeveer vanaf dat ik 6 mnd zwanger was. maar gelukkig niet elke dag. had toen maar vast zoogcompressen in huis gehaald..

@liefie: we vinden het kamertje op zich nog steeds erg leuk. Alleen toen zat er wel een briefje bij in, maar niet veel aandacht aan geschonken: dat het van een bepaalde houtsoort was en whitewash afgewerkt, dat je daardoor op den duur de nerven van het hout zou kunnen gaan zien. al na korte tijd, kwamen er dus bruine (houtkleurige) vlekken door het witte heen op de plek waar van die rondjes (hoe noem je dat) in het hout zitten.. daar baal ik best van.. mocht er nog een kleintje komen ga ik het denk ik overschilderen. en dan hoogglans wit ofzo.
idd, als je die bordjes erop maakt, dat doe je met schroefjes, dus als je ze eraf wilt dan heb je gaatjes :wink:

Dat vertelde die man dat het hout nog werkt en dat je daardoor de nerven enz gaat zien maar wij vinden dat juist wel mooi :wink: Onze plankjes is met dubbelzijdig tape dat krijg je er denk ik niet meer af.

Ik kreeg net 2 harde trappen schrok er gewoon van :shock: Zaterdag ben ik alweer 20 weken gaat zo snel de laatste weken...
Maar iemand die mij kent gaat niet vragen of ik zwanger ben je ziet nog steeds zo goed als niets :shock: :D
Al voelen we zelf mijn baarmoeder heel goed zitten en als ik lig zie je een mooi bolletje omhoog steken. MEt werken is het wel erg fijn dat ik nog geen buik heb zo kan ik nog goed bukken enz heb echt NIKS te klagen want de misselijkheid is ook over.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 jan 2011 16:41

Lekkende borsten in de zwangerschap heb ik nooit gehad, wel tot een maand of 6 na de bevalling :mrgreen: . Van lilypads had ik voor ik dit topic las en erop googelde nooit gehoord, maar die had ik zeker wel willen proberen!
Mijn schoonzus kwam aan met lekschalen (http://www.moedermelkisgoedvoorelk.nl/T ... od_28.html). Officieel hoor je die alleen tijdens het voeden te gebruiken, maar omdat zoogcompressen bij kloven erg zeer kunnen doen en ik die 4 van de 5 borstvoedingsperiodes had, gebruikte ik ze dan. Helaas vergat ik regelmatig dat je met die dingen in je bh niet kunt bukken, want dan komt de melk eruit stromen :mrgreen: ... Als de kloven dan weer genezen waren, gebruikte ik zoogcompressen, hoewel ik dat m.n. in de zomer (met lichte bloesjes etc.) niet echt handig vond, maar ja, ik moest wát ...

Terug naar “Archief”