Afghaans stel gestenigd voor overspel. Dat is toch bijbels?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Afghaans stel gestenigd voor overspel. Dat is toch bijbels?

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2010 13:26

:roll: Hebben jullie ook nog opbouwende/leerzame opmerkingen die echt wat toevoegen, en die inzicht geven in de Bijbel als geheel, zoals bijvoorbeeld Paulus ons daarin voorgaat (zie bijv. zijn schriftuitleg in Romeinen en Galaten)?

Aan dit soort oppervlakkige en domme opmerkingen hebben we natuurlijk niets. Of vraag ik nou te veel?

(Nee hè, het zal ook weer eens niet... nieuwe pagina! Net als het slecht uitkomt!)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 01 okt 2010 14:57

Misschien ligt het aan mij, maar ik begrijp iets niet... Volgens mij heeft Jezus zelf het antwoord daarop gegeven zoals al verwoord is door Marnix.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Mr Longshadow
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mr Longshadow » 24 dec 2010 20:02

Ik zie dat het tijd is voor een beetje bijbelles (alsof ik dat kan maar hier gaatie)

De wetten zoals gegeven in Exodus t/m Deuteronomium hebben een doel maar vallen ook in drie onderscheiden categorieën. Eerst de categorieën:
1. zedelijke wetgeving
2. nationale wetgeving
3. ceremoniële wetgeving

ad 1. Dit zijn vooral de Tien Geboden. Het zijn wetten die overal en voor iedereen van toepassing zijn. Ze vormen een leidraad voor het leven en zouden ten grondslag behoren te liggen van al onze wetgeving. Overigens is al terecht opgemerkt dat het gebod "Gij zult niet doden" een gebod is dat niet de overheid geldt. Het hebreeuwse grondwoord draagt met zich mee dat er zoveel staat als: "Gij zult niet vermoorden". Oftewel ik als individu heb niet het recht om mijn naaste het leven te ontnemen, de overheid heeft wel het recht om dit als straf uit te voeren. Dit brengt mij bij
ad 2. Veel van de wetten in voornoemde bijbelgedeelte zijn nationale wetten. ze vloeien direct voort uit de tien geboden en zijn daar een toepassing van. Hier staat bijvoorbeeld dat je een rand aan je dak moet hebben om te voorkomen dat er iemand vanaf valt. Dit ging om platte daken waarop ook geleefd werd, daarom is dit voor onze daken niet nodig, maar je bent wel verantwoordelijk voor de veiligheid in en om je huis (dat was een vertaalslag naar deze tijd). Hier staan vele voorbeelden in Exodus t/m Deuteronomium en die wetten (waaronder de stenigingswet bij overspel) golden de staat Israël. We kunnen echter wel uit deze wetten richtlijnen ook halen voor deze tijd (en nog iets, later meer)
ad 3. Dit zijn de wetten inzake reinheid, tempeldienst, voedselvoorschriften etc. Hiervan leert de schrijver van de Hebreeënbrief dat deze vervuld zijn in Jezus Christus en Zijn offer aan het kruis. De tabernakel- en tempeldienst waren een voorafschaduwing van wat de Heere Jezus zou doen. Ook leren ze dat er zonder bloedstorting geen vergeving is.

Ten laatste dienen de wetten een bepaald doel. Hierbij denk ik dan aan het begin van het geven van de Tien Geboden. (SV) "Ik ben de Heere uw God, Die u uit Egypteland uit het diensthuis uitgeleid heb."
God stelt Zichzelf voor in de wetgeving van Israël, Hij laat Zich in het hart kijken. Door al deze wetten heen, kunnen we de Enige, Waarachtige en Eeuwige God leren kennen!

Dus in antwoord op de eerste post: Ja het is Bijbels om de zonde van overspel met de dood te straffen. Dit gebeurt in onze maatschappij helemaal niet meer, het is zelfs geaccepteerd dat het gebeurt. Dit vertoornt de Heere zeer en we mogen wel oppassen om te waken dat ons niet hetzelfde gebeurt.

vriendelijke groet,
Martijn

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 dec 2010 12:24

Ik hoop dat er nog wel een vervolgles komt, want de les is nog niet af :-k

Mr Longshadow
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mr Longshadow » 28 dec 2010 11:18

Daarvoor verwijs ik graag naar het onderwerp zondag of sabbath het drie na laatste antwoord van dit moment door marin.

Ik wil wel vragen wat je aan mijn ´les´vindt ontbreken met betrekking tot het onderwerp?

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 28 dec 2010 15:03

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik je bijbelles op zich een prima les vind. Maar er is nog meer over te zeggen, wat wel wat nuance aanbrengt in je verhaal.

Dit was de oorspronkelijke vraag:
Ik las vandaag in de krant dat de Taliban een 28-jarige man en een 23-jarige vrouw in Afghanistan hebben gestenigd omdat ze overspel zouden hebben gepleegd. De man was getrouwd en de vrouw verloofd. Ze zouden hebben bekend dat ze samen hebben geslapen. Op basis van deze bekentenis zijn ze ter dood gebracht.

Er waren zo'n honderd mensen bij aanwezig. De handen van beide veroordeelden waren op de rug vastgebonden. Het stel moest in een open veld staan toen enkele omstanders hen met stenen bekogelden tot ze dood waren.

Al eerder deze maand gaven de Taliban een zwangere weduwe zweepslagen in het openbaar en brachten haar ter dood wegens overspel. Volgens de strengislamitische shariawetgeving van de Taliban staat op seks tussen ongehuwden afranseling in het openbaar, op affaires buiten het huwelijk steniging.

Natuurlijk klinkt dat barbaars. Enorm barbaars zelfs. Maar is de Bijbel niet net zo afwijzend tegen overspel? Wie heeft bepaald welke wetten wel en welke wetten én straffen niet meer gelden?

Jouw antwoord geeft aan welke wetten er waren en o.a. jouw antwoord en dat van Marin geven aan welke wetten nog gelden en welke afgeschaft of vervuld zijn.

Dus in antwoord op de eerste post: Ja het is Bijbels om de zonde van overspel met de dood te straffen. Dit gebeurt in onze maatschappij helemaal niet meer, het is zelfs geaccepteerd dat het gebeurt. Dit vertoornt de Heere zeer en we mogen wel oppassen om te waken dat ons niet hetzelfde gebeurt.

Maar vervolgens schrijf je dit (zie bovenstaande quote). Daar kan ik het niet met je eens zijn.

En wel om deze reden: Heeft God niet vaak genade getoond als iemand de doodstraf verdiend?

Het beste voorbeeld is in dit geval de overspelige vrouw die de farizeeën bij Jezus brachten. Ik weet dat Jezus hier de doodstraf in principe niet afwijst, maar vooral de hypocrisie van de farizeeën aan het licht brengt. Maar het bijzondere is hier dat Jezus zegt: Ook ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!
Als er 1 persoon het recht had gehad deze vrouw te stenigen was Jezus het wel. En toch doet hij het niet.

"3 En de schriftgeleerden en de Farizeeën brachten een vrouw, op overspel betrapt, en zij stelden haar in het midden en zeiden tot Hem: 4 Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt bij het plegen van overspel; 5 en in de wet heeft Mozes ons bevolen zulken te stenigen; Gij dan, wat zegt Gij? 6 En dit zeiden zij om Hem in verzoeking te brengen, opdat zij iets hadden om Hem aan te klagen. Maar Jezus bukte neder en schreef met de vinger op de grond. 7 Doch toen zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op en zeide tot hen: Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst een steen naar haar. 8 En weer bukte Hij neder en schreef op de grond. 9 Maar toen zij dit hoorden, gingen zij één voor één weg, te beginnen bij de oudsten, en zij lieten Jezus alleen en de vrouw in het midden. 10 En Jezus richtte Zich op en zeide tot haar: Vrouw, waar zijn zij? Heeft niemand u veroordeeld? 11 En zij zeide: Niemand, Here. En Jezus zeide: Ook Ik veroordeel u niet. Ga heen, zondig van nu af niet meer!" (Johannes 8:3-11).

Bovenstaande is een nieuwtestamentisch voorbeeld, maar er zijn ook oudtestamentische voorbeelden. Bijvoorbeeld David. Hij pleegde overspel en moord! Maar toch eiste God niet dat zijn leven hiervoor genomen zou worden.
13 David antwoordde Natan: ‘Ik heb gezondigd tegen de HEER.’ Toen zei Natan: ‘De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven.

Nog een voorbeeld:
"18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest. 19 Daar nu Jozef, haar man, rechtschapen was en haar niet in opspraak wilde brengen, was hij van zins in stilte van haar te scheiden"

Jozef had Maria hier kunnen 'aanklagen' voor een steniging, maar in plaats daarvan wil hij in stilte van haar scheiden.

Verder zien we ook nog in Mattheus 19:9: "Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk" (Matteüs 19:
Als deze persoon gestenigd zou worden wegens hoererij kan het niet dat de vrouw weggezonden wordt.

Dit zijn zomaar een aantal voorbeelden, er zullen er waarschijnlijk nog veel meer zijn.

The Black Mathematician
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor The Black Mathematician » 03 jan 2011 10:14

Die uitspraken deed hij natuurlijk allemaal wel voordat hij onze zonden op zich nam. Betekent dat dat we nu weer met stenen mogen gooien?
Ik heet Guust Flater en ik heb de lak van uw motorkap een beetje beschadigd...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jan 2011 23:42

Hoe zou het feit dat Hij onze zonden op zich nam er voor kunnen zorgen dat we weer met stenen mogen gooien? Hij zei dat omdat Hij de zonden van de mensheid zou dragen. Want volgens de wet van Mozes had de vrouw gestenigd moeten worden..... maar Hij was meer dan Mozes en de vervulling van de wet. Hij zou sterven in plaats van haar. Hebben wij dan niet nog meer reden om de stenen naast ons neer te leggen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 12 jan 2011 21:20

JeeWee schreef:Ik las vandaag in de krant dat de Taliban een 28-jarige man en een 23-jarige vrouw in Afghanistan hebben gestenigd omdat ze overspel zouden hebben gepleegd. De man was getrouwd en de vrouw verloofd. Ze zouden hebben bekend dat ze samen hebben geslapen. Op basis van deze bekentenis zijn ze ter dood gebracht.

Er waren zo'n honderd mensen bij aanwezig. De handen van beide veroordeelden waren op de rug vastgebonden. Het stel moest in een open veld staan toen enkele omstanders hen met stenen bekogelden tot ze dood waren.

Al eerder deze maand gaven de Taliban een zwangere weduwe zweepslagen in het openbaar en brachten haar ter dood wegens overspel. Volgens de strengislamitische shariawetgeving van de Taliban staat op seks tussen ongehuwden afranseling in het openbaar, op affaires buiten het huwelijk steniging.

Natuurlijk klinkt dat barbaars. Enorm barbaars zelfs. Maar is de Bijbel niet net zo afwijzend tegen overspel? Wie heeft bepaald welke wetten wel en welke wetten én straffen niet meer gelden?

JEZUS!
Het is volbracht! Weet je nog?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 12 jan 2011 21:22

Waarom reageert Jeewee zelf niet meer in dit topic :-k
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 jan 2011 23:22

Yours schreef:Het gebod luidt: Gij zult niet doden.

Tja... als je dan vervolgens ziet welke slachtpartijen er hebben plaatsgevonden in Kanaän...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jan 2011 10:58

Optimatus schreef:

Tja... als je dan vervolgens ziet welke slachtpartijen er hebben plaatsgevonden in Kanaän...
Dat is een kwestie van appels en peren.
Het gebod luidt: gij zult niet doodslaan. Hier wordt het hebreeuwse woord ratsach gebruikt, bijv. in Ex. 20:13.
Iemand doden in de strijd heeft een ander grondwoord, nl. muwt, bijv. 1 Sam. 17:50 waar David Goliath doodt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Swimmie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Swimmie » 14 jan 2011 15:38

Ik heb niet alle reacties hierboven gelezen, dus als ik iets zeg wat al gezegd is: sorry.

Is het bijbels?
Bij mij kwam naar boven: niet alles wat bijbels is is Christelijk.
En dan bedoel ik met bijbels: wat in de bijbel gezegd/bevolen wordt en met Christelijk bedoel ik: dat wat Christus zelf ons als voorbeeld gegeven heeft en wat wij als christenen toch willen navolgen.

Er kan wel staan in de bijbel dat zij gestenigd moeten worden, maar heeft Christus zelf niet laten zien hoe hij hiermee omging? Vol liefde en vergeving! (Joh. 8 : 11)

Laten wij daarom in navolging van onze Heer hetzelfde doen en niet altijd kijken of iets 'bijbels' is maar of het Christelijk (met een hoofdletter) is.
Eigenlijk toch niet zo gek, die polsbandjes met WWJD :wink:

Groeten, Swimmie

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 jan 2011 10:44

elbert schreef:
Optimatus schreef:

Dat is een kwestie van appels en peren.
Het gebod luidt: gij zult niet doodslaan. Hier wordt het hebreeuwse woord ratsach gebruikt, bijv. in Ex. 20:13.
Iemand doden in de strijd heeft een ander grondwoord, nl. muwt, bijv. 1 Sam. 17:50 waar David Goliath doodt.

Ik doelde eerder op de al dan niet verkapte genocide bij het binnenwandelen van Kanaän.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 15 jan 2011 14:35

Optimatus schreef:Ik doelde eerder op de al dan niet verkapte genocide bij het binnenwandelen van Kanaän.

genocide is heel wat anders als gebeurde toen Kanaan werd ingelijfd. De volkeren werden gestraft voor hun vreselijke daden, waarmee ze God op het hoogst vertoornd hadden.
genocide is het ombrengen van onschuldige burgers (massamoord)

Terug naar “Archief”