Ik kan niet geloven in Jezus. Wat nu?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 14:51

Vin schreef:Jammer vind ik dat... ik vind een hoop jammer, was je dat al opgevallen? :mrgreen: Ik vind het zo jammer, omdat we dan op zoek gaan naar zo'n 'ervaring'. Is dat de bedoeling? Dat weet ik ook niet. Maar als je naar iets specifieks zoekt, zie je misschien iets anders wel over het hoofd. Dus ja.. wat moet je dan?

Ik wil niet gaan zeggen dat ervaringen noodzakelijk zijn (wie ben ik om dat te zeggen), maar je hoort en leest wel van oneindige vreugde en vrede enz.

Dit gaat niet goed Aragorn, in plaats van dat ik jou bekeer ben ik plots ook geen christen meer Haha.

Zie je wel, ik heb je al bijna overtuigd... gnagna! :mrgreen: :mrgreen:

Wat wel aangeprezen wordt is: zalig zij die niet gezien hebben maar toch geloven....

Daar zit wat in ja.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 14:54

Volgens mij is vreugde en vrede een vrucht, geen voorwaarde. Als je God al zou ervaren, waarom zou je dan uberhaupt bekeerd moeten worden?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 16 feb 2004 14:59

Aragorn schreef:
Vin schreef:Jammer vind ik dat... ik vind een hoop jammer, was je dat al opgevallen? :mrgreen: Ik vind het zo jammer, omdat we dan op zoek gaan naar zo'n 'ervaring'. Is dat de bedoeling? Dat weet ik ook niet. Maar als je naar iets specifieks zoekt, zie je misschien iets anders wel over het hoofd. Dus ja.. wat moet je dan?

Ik wil niet gaan zeggen dat ervaringen noodzakelijk zijn (wie ben ik om dat te zeggen), maar je hoort en leest wel van oneindige vreugde en vrede enz.

En dan een schuldgevoel krijgen als je niet oneindig vervuld bent met vreudge? Ook Superman vliegt door onweer.

Aragorn schreef:
Vin schreef:Dit gaat niet goed Aragorn, in plaats van dat ik jou bekeer ben ik plots ook geen christen meer Haha.

Zie je wel, ik heb je al bijna overtuigd... gnagna! :mrgreen: :mrgreen:

:lol: :lol:

Aragorn schreef:
@mic schreef:Wat wel aangeprezen wordt is: zalig zij die niet gezien hebben maar toch geloven....

Daar zit wat in ja.

En toen waren we weer bij Thomas :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 15:00

Ik bedoelde het ook niet in voorwaardelijke zin. Maar toch wel een vrucht die er (op termijn) zou moeten zijn?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 feb 2004 15:17

Aragorn schreef:Ik bedoelde het ook niet in voorwaardelijke zin. Maar toch wel een vrucht die er (op termijn) zou moeten zijn?
Precies, hij zou er moeten zijn, maar dat betekent niet dat als die er niet is dat je dan niet echt gelooft of zo. We zouden ook geen zonden meer moeten maken. We zouden ook niet meer moeten twijvelen etc... etc....
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 feb 2004 23:24

@mic schreef:
Aragorn schreef:Ik bedoelde het ook niet in voorwaardelijke zin. Maar toch wel een vrucht die er (op termijn) zou moeten zijn?
Precies, hij zou er moeten zijn, maar dat betekent niet dat als die er niet is dat je dan niet echt gelooft of zo. We zouden ook geen zonden meer moeten maken. We zouden ook niet meer moeten twijvelen etc... etc....

Oke, maar als het er nooit is, is het toch wat anders. Maar dat zal je wel met me eens zijn.

Verder heeft jullie posting-bombardement me wel geholpen sommige dingen beter te begrijpen, dus daarvoor bedankt. Ik ben er wederom achter gekomen hoe moeilijk het is om vrij te denken, los van opvoeding, eigen verwachtingen (angsten), vooronderstellingen, enz.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 14:24

Een openbaring moeten krijgen is pure onzin. Mensen maken dingen altijd moeilijk dan ze zijn. Ieder die in God de Vader en in Jezus' offer gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Johannes 3 vers 16.... de bijbel is er superduidelijk in. Geen onzinverhalen over speciale momenten en dergelijke. Dat geldt voor iedereen, het gold zelfs voor de moordenaar die aan het kruis naast Jezus hing en vlak voor hij stierf alleen maar zei: Jezus, denk aan mij als U in uw paradijs bent gekomen.

Wat zegt Jezus dan? Sorry jongen, leuk geprobeerd, maar je hebt geen speciaal moment gehad? Nee, dat ene zinnetjes was voldoende voor hem om gered te worden. Vandaag nog zul je bij Mij in het paradijs zijn!

Als dat voor die moordenaar al geldt geldt het zeker voor jullie allemaal! Het geloof is niet een hoop mystieke gebeurtenissen, openbaringen en weet ik veel wat allemaal. Het is als een klein kind je hand in die van je Papa leggen en zeggen: Ik hou van U.

Klaar.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 16:39

Vin schreef:Vertrouw. Vertrouw dat je mag twijfelen. Jezus word niet boos op TheEdge die de wonden wil zien, Jezus zegt 'kijk maar'. Hij heeft liever dat je eerlijk bent over je vragen dan dat je ja zegt en nee denkt. Heb vertrouwen dat een eerlijk zoekend hart dichter bij God is dan je misschien denkt.

Wanneer weet je dan dat je zover bent dat je 'ja' kunt zeggen?
Ik zou willen dat het antwoord was: "wanneer ik met heel mijn wezen hoop dat het waar is." Maar uit gesprekken die ik had met een christen die dat stadium al doorlopen is, weet ik dat "hopen" niet voldoende is.

Zeker, het is een begin, maar het is niet voldoende.

Wanneer weet je dat het "echt geloof" is, als God je geen teken heeft gegeven, of een sterke aanwezigheid van de Geest laat voelen?

(Misschien volgt het antwoord trouwens later in dit topic, maar ik moet nog een hoop postings doorlezen nu ik dit typ).....
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 16:48

@mic schreef:Je wordt door je geloof behouden, niet door de werken die je daarna doet. Alleen zeggen die werken wel iets over de mate van geloof....

Tsja.... maar de mate van inzet op de aarde bepaalt toch ook wel een beetje je positie in Gods koninkrijk? :?:

Nah ja... wat maakt mij dat eigenlijk uit. Als God mijn gebrekkige inzet alleen maar beloonde door mij tot in eeuwigheid de hemelse toiletten te laten schoonmaken, dan zou ik daar denk ik nog vreselijk dankbaar voor zijn. Als ik maar in de hemel mag komen. Sinds "De grote Scheiding" van C.S. Lewis (over een groep helbewoners die een busreisje naar de hemel maken en zich daar helemaal niet thuisvoelen) is de hel er voor mij een stuk minder surrealistisch op geworden. En hoewel Lewis er dan geen brandende ovens en eeuwige vlammen beschrijft, lijkt de hel me er alleen maar vervelender op geworden... :roll:
Laatst gewijzigd door TheEdge op 17 feb 2004 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 16:52

joepie schreef:Maar The Edge, waarom wil je geloven in iemand waar je niet in kunt geloven............?
Ik geloof niet in UFO,s en ik wil daar ook niet in geloven dus ga daar ook niet de moeite voor doen. Is voor mij gewoon klinklare onzin.
Dus wat drijft je om te willen geloven?

De gelovigen om me heen.
En de kennis die ik gedurende mijn hele leven heb opgebouwd over God, Jezus, de Heilige Geest en de bijbel. Daardoor lijkt me de keuze 'Christen worden' de beste keuze die je kunt maken.

Echter: ik wil hem OPRECHT maken.
Niet op basis van ratio.
En dat is nu juist zo moeilijk....

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 16:59

Vin schreef:Weet je wat persoonlijk m'n laatste vangnet is? Dat als ik ga nadenken over de vragen van het universum, en 42 als antwoord niet accepteer, dat ik dan alsnog bij 42 uitkom. Dat is een Douglas Adams grapje, maar als je hem niet snapt... dan snap je hem. 8)

Uit "The Hichhikers Guide to the Galaxy"? :mrgreen:
Probleem is: wanneer ik God als vangnet ga zien voor de dingen waar ik niet uitkom, dat dat vaak alleen nog meer twijfel oplever.

Stel je voor dat er leven op Mars gevonden wordt? Of dat er andere wezens in het heelal blijken te bestaan naast de mens? Of dat het bewijs geleverd wordt dat bidden, handoplegging en zegen mensen helpen doordat mensen beschikken over telepathie, iets wat de huidige wetenschap nog niet heeft kunnen aantonen?

Door de theorieen van Galilei, Darwin en noem-nog-eens-wat-wetenschappers hebben hele volksstammen in het verleden hun geloof verloren. Om je geloof te baseren op het feit dat je zoveel vragen hebt, dat lijkt me dus een slecht idee....

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 17:01

Aragorn schreef:(...) Daarvoor moet je eerst de wil en het geloof/vertrouwen enz. voor hebben, en dat was nu juist het probleem...

Yeps, ik hoor het al... we zitten in hetzelfde schuitje, Aragorn..... Mocht jij eerder achter de juiste kant van het gelijk komen dan ik, wil je dan voor me bidden? :roll:

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 17 feb 2004 17:10

Marnix schreef:Een openbaring moeten krijgen is pure onzin. Mensen maken dingen altijd moeilijk dan ze zijn. Ieder die in God de Vader en in Jezus' offer gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Johannes 3 vers 16.... de bijbel is er superduidelijk in. Geen onzinverhalen over speciale momenten en dergelijke. Dat geldt voor iedereen, het gold zelfs voor de moordenaar die aan het kruis naast Jezus hing en vlak voor hij stierf alleen maar zei: Jezus, denk aan mij als U in uw paradijs bent gekomen.

Wat zegt Jezus dan? Sorry jongen, leuk geprobeerd, maar je hebt geen speciaal moment gehad? Nee, dat ene zinnetjes was voldoende voor hem om gered te worden. Vandaag nog zul je bij Mij in het paradijs zijn!

Als dat voor die moordenaar al geldt geldt het zeker voor jullie allemaal! Het geloof is niet een hoop mystieke gebeurtenissen, openbaringen en weet ik veel wat allemaal. Het is als een klein kind je hand in die van je Papa leggen en zeggen: Ik hou van U.

Klaar.

Bedankt, Marnix.
:roll:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 feb 2004 17:22

TheEdge schreef:Probleem is: wanneer ik God als vangnet ga zien voor de dingen waar ik niet uitkom, dat dat vaak alleen nog meer twijfel oplever.

Stel je voor dat er leven op Mars gevonden wordt? Of dat er andere wezens in het heelal blijken te bestaan naast de mens? Of dat het bewijs geleverd wordt dat bidden, handoplegging en zegen mensen helpen doordat mensen beschikken over telepathie, iets wat de huidige wetenschap nog niet heeft kunnen aantonen?

Precies, dan lijkt het alsof God het excuus is voor dingen waar we zelf niet meer uitkomen. En zo zijn er in de loop der tijden steeds meer dingen waar mensen 'uitkomen' en heeft men God steeds minder nodig. Wie zegt dan dat het terecht is dat je God gebruikt als verklaring voor de dingen die wij nu toevallig nog niet weten maar later misschien wel?

Yeps, ik hoor het al... we zitten in hetzelfde schuitje, Aragorn..... Mocht jij eerder achter de juiste kant van het gelijk komen dan ik, wil je dan voor me bidden?

Is goed! :mrgreen: Als ik erachter kom kan jij het in ieder geval ook...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 feb 2004 17:52

Precies, dan lijkt het alsof God het excuus is voor dingen waar we zelf niet meer uitkomen. En zo zijn er in de loop der tijden steeds meer dingen waar mensen 'uitkomen' en heeft men God steeds minder nodig. Wie zegt dan dat het terecht is dat je God gebruikt als verklaring voor de dingen die wij nu toevallig nog niet weten maar later misschien wel?

Klinkt leuk... maar als ze binnen nu en 70 jaar er niet zijn uitgekomen hoe je de dood en ouderdom kan verslaan, hoe je eeuwig leven en bovendien ook eeuwig geluk kan krijgen.... heb je niks aan je theorieen. Wat zou je er aan hebben als ze over 200 jaar het eeuwig leven zouden ontdekken als jij dan al lang en breed onder de zoden ligt. :)

Terug naar “Archief”