Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 17:41

schelpje3 schreef:Omdat beste Mortlach de bijbel een geinspireerd boek is en de Griekse tragedies, hoe boeiend ook, uit het brein van de schrijver zijn ontsproten.
Het geloof is er niet voor DE mens, velen willen er niets van weten.
Als God wederkomt, zal elk zich MOETEN buigen, of hij wil of niet.
Dat wordt nu weggewoven, maar toch zal het zo zijn.
Nu kun je dus nog vrijwillig buigen !
Trouwens, het blijft je toch boeien merk ik, anders zou je wel hier weggaan :D

ik denk dat mensen zich afvragen wat ons bezield,dat we zo zeker menen te zijn van hetgeen we uitdragen Schelpje.vasthouden aan je geloof.......ook aan een rechtvaardige God......onwankelbaar geloven wat in de bijbel,dat is Gods woord staat......
velen begrijpen dat niet meer omdat die mensen er weinig meer zijn.
Gods dienst is een liefdedienst. Hij is geen harde Vader zoals sommige denken.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 21 dec 2010 18:02

Ondertussen zijn we dus aangekomen bij de interpretatie van de bijbel....

Laat ik dan ook eens een enorme off-topic reactie geven

Schelpje3 en Horeb zitten op een totaal andere lijn dan Martien. Toch heb ik ze allebei nuttige dingen horen zeggen (al blijf ik wel liever een beetje in de buurt van schelpje3 en Horeb vanwege het gezag dat de Bijbel bij hen heeft)

De bijbel een verzameling van 66 boeken:
- We hebben heel duidelijk historische boeken (bvGenesis, Richteren, Samuel, Koningen, Kronieken, Evangelien)
- We hebben de boeken met de vermaningen (leviticus, de profeten, de apostolische brieven)
- We hebben de psalmen die veelal gericht zijn als mens naar God

Elk boek moeten we lezen zoals het bedoeld is.
Historische boeken moeten we dus ook lezen als echt historische boeken inclusief alle wonderen. Dit betekent dat God de aarde echt geschapen heeft, dat de zondvloed er is geweest (in bv de oudste chinese tekens is hier wat van terug te vinden) etc etc.
Op het moment dat je de Bijbel ga lezen puur en alleen, hoe jij er het meeste aan heb en van leer, dan ontneem je (plat gezegd) God de kans dat om je te overweldigen door wie Hij is. Hij is zoveel groter dan ons. Wij verschillen veel minder van een mier dan van God. (zowel ik als een mier zijn immers schepselen, God is schepper) Ik geloof dat God alle 66 boeken geheel voor ons bedoeld heeft (daarin sta ik wat O.T. betreft aan de kant van de Here Jezus en de apostelen die hier veelvuldig uit citeerden als zijnde gezaghebbend) en dat we ze dus, ieder boek op zijn eigen wijze, letterlijk serieus nemen. Tja en dan kom je dingen tegen waar je soms geen raad mee weet (tenminste ik niet) Waarom beval God het volk Israel alle Kaanietische volken uit te roeien, hoe zit het in Genesis als er in Genesis 1 gezegd wordt dat God op de zesde dag de mensen schiep, mannelijk en vrouwelijk en in Genenis 2 vervolgens uitgebreid wordt stil gestaan bij het feit dat er maar 1 mens is Adam die dan een vrouw krijgt? Maar als we elke vraag simpelweg willen oplossen door de Bijbel dan maar niet meer letterlijk te nemen, denken we naar mijn vaste overtuiging echt te klein van God. En idd er is al verwezen naar het boek van Hobrink, die op heel veel vlakken een alleszins acceptabele verklaring biedt.

Er is hier ook beweerd door schelpje3 dat je met geen God geen relatie kunt hebben (zou niet reformatorisch klinken). Ik snap je gedachte gang wel dat het belangrijk is om God niet te zien als je vriendje, dat is idd echt een gevaar van deze tijd, maar we mogen God ook niet alleen zien als de ver van ons afstaande almachtige God. Want God die enerzijds vanwege Zijn grootheid, Zijn almacht, Zijn heerlijkheid, Zijn Heiligheid onmetelijk ver van ons afstaat, is aan de andere kant ook de God die in het O.T. al heel dicht bij de mensen kwam Alle uitingen van vreugde, woede, dankbaarheid, boosheid, onbegrip naar God toe en Zijn reactie hierop staan erin en in het N.T. in Jezus Christus heel dicht bij is gekomen. Lees het Johannes evangelie maar. Hij wil een levende relatie met ons en als ons leven niet wordt gevoed door een intensieve omgang met God, zijn we dorre, lege mensen.

Martien, je zegt er wordt nu eenmaal heel pluriform over de bijbel en God gedacht. Dat klopt. Ik vind ook altijd een lastige hoe ik hier mee moet omgaan. Aan de ene kant, heb je als mens maar een heel beperkt blikveld, wat erg door opvoeding en cultuur is bepaald en kun je dingen als heel erg fout zien, terwijl ze het misschien helemaal niet zijn. Aan de andere kant, als bepaalde bijbelgedeeltes in "leer en leven" helemaal niet serieus worden genomen omdat ze "nu eenmaal voor meerdere interpretatie" vatbaar zijn ga je naar mijn mening heel duidelijk een grens over. En ook daarin sta ik niet alleen. Neem de 10 stammen van Israel. Zij vonden het onzin om God in Jeruzalem te gaan dienen. Dat kon ook wel in Dan en Bethel. Gouden kalf er neer zetten en klaar. Heel pluriform allemaal. Maar bv Amos, maar ook andere profeten waren heel stellig in hun afwijzing, vergezeld met de dreiging van God als ze zich niet hielden aan de Bijbel. En deze profeten neem ik heel erg serieus, omdat in diezelfde bijbel staat dat God hen gezonden heeft. We kunnen het wel niet leuk vinden die dreiging van God met oordeel, als we niet leven naar Zijn geboden, maar Hij als Schepper van de wereld heeft er recht op, dat deze wereld zich aan hem wijdt. En om dan met de opmerking te komen, een God die met een zondvloed komt is een wrede God; Hij zelf heeft Zijn eigen Zoon gezonden, omdat Hij deze wereld zo lief had, hoe kun je dan nog praten over een wrede God? Maar zoals wij het rechtvaardig vinden dat een oorlogsmisdadiger zwaar gestraft wordt, zoals is het naar mijn inzien ook niet wreed, maar rechtvaardig als God mensen straft, als die Hem en andere mensen kwetsen (ook wel genoemd zonde doen).
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 dec 2010 18:31

hazelaar schreef:Ondertussen zijn we dus aangekomen bij de interpretatie van de bijbel....

Hoe kun je spreken over verschillende interpretaties als mensen geloven dat de bijbel van kaft tot kaft waar is?

Laat ik dan ook eens een enorme off-topic reactie geven

Schelpje3 en Horeb zitten op een totaal andere lijn dan Martien. Toch heb ik ze allebei nuttige dingen horen zeggen (al blijf ik wel liever een beetje in de buurt van schelpje3 en Horeb vanwege het gezag dat de Bijbel bij hen heeft)

De bijbel een verzameling van 66 boeken:
- We hebben heel duidelijk historische boeken (bvGenesis, Richteren, Samuel, Koningen, Kronieken, Evangelien)
- We hebben de boeken met de vermaningen (leviticus, de profeten, de apostolische brieven)
- We hebben de psalmen die veelal gericht zijn als mens naar God

Elk boek moeten we lezen zoals het bedoeld is.

Historische boeken moeten we dus ook lezen als echt historische boeken [b]inclusief
alle wonderen. Dit betekent dat God de aarde echt geschapen heeft, dat de zondvloed er is geweest (in bv de oudste chinese tekens is hier wat van terug te vinden) etc etc.[/b]

Mijn vraag is dan aan jou, wat is de kennis methode die je hebt gebruikt om te weten welk boek symbolisch is en welk boek historisch waar is??

Op het moment dat je de Bijbel ga lezen puur en alleen, hoe jij er het meeste aan heb en van leer, dan ontneem je (plat gezegd) God de kans dat om je te overweldigen door wie Hij is. Hij is zoveel groter dan ons. Wij verschillen veel minder van een mier dan van God. (zowel ik als een mier zijn immers schepselen, God is schepper) Ik geloof dat God alle 66 boeken geheel voor ons bedoeld heeft (daarin sta ik wat O.T. betreft aan de kant van de Here Jezus en de apostelen die hier veelvuldig uit citeerden als zijnde gezaghebbend) en dat we ze dus, ieder boek op zijn eigen wijze, letterlijk serieus nemen. Tja en dan kom je dingen tegen waar je soms geen raad mee weet (tenminste ik niet) Waarom beval God het volk Israel alle Kaanietische volken uit te roeien, hoe zit het in Genesis als er in Genesis 1 gezegd wordt dat God op de zesde dag de mensen schiep, mannelijk en vrouwelijk en in Genenis 2 vervolgens uitgebreid wordt stil gestaan bij het feit dat er maar 1 mens is Adam die dan een vrouw krijgt?

Heel simpel, de bijbel is door mensen geschreven en spreekt zichzelf daardoor dus op meerdere punten tegen.

Maar als we elke vraag simpelweg willen oplossen door de Bijbel dan maar niet meer letterlijk te nemen, denken we naar mijn vaste overtuiging echt te klein van God. En idd er is al verwezen naar het boek van Hobrink, die op heel veel vlakken een alleszins acceptabele verklaring biedt.

Hoe wil je dat dan gaan bepalen?? Immers staat in de bijbel dat alles wat er in staat waar is. Hoe kan een boek geheel waar zijn als het zichzelf tegen spreekt?

Jesaja 40
6 Hoor, een stem zegt: ‘Roep!’
En een stem antwoordt: ‘Wat zou ik roepen?
De mens is als gras, hij bloeit als een veldbloem.
7 Het gras verdort en de bloem verwelkt
wanneer de adem van de HEER erover blaast.
Ja, als gras is dit volk.’
8 Het gras verdort en de bloem verwelkt,
maar het woord van onze God houdt altijd stand.

En

1 Petrus 1

24 ‘De mens is als gras en zijn schoonheid als een bloem in het veld: het gras verdort en de bloem valt af, 25 maar het woord van de Heer blijft eeuwig bestaan.’ Dit woord is het evangelie dat u verkondigd is.

Lees dat er ook voor altijd staat. De wetten en regels zijn volgens deze stukke vandaag de dag nog steeds geldig.

Er is hier ook beweerd door schelpje3 dat je met geen God geen relatie kunt hebben (zou niet reformatorisch klinken). Ik snap je gedachte gang wel dat het belangrijk is om God niet te zien als je vriendje, dat is idd echt een gevaar van deze tijd, maar we mogen God ook niet alleen zien als de ver van ons afstaande almachtige God. Want God die enerzijds vanwege Zijn grootheid, Zijn almacht, Zijn heerlijkheid, Zijn Heiligheid onmetelijk ver van ons afstaat, is aan de andere kant ook de God die in het O.T. al heel dicht bij de mensen kwam Alle uitingen van vreugde, woede, dankbaarheid, boosheid, onbegrip naar God toe en Zijn reactie hierop staan erin en in het N.T. in Jezus Christus heel dicht bij is gekomen. Lees het Johannes evangelie maar. Hij wil een levende relatie met ons en als ons leven niet wordt gevoed door een intensieve omgang met God, zijn we dorre, lege mensen.

Dus een christen die vreselijke dingen uitvoert is een beter mens als een gelovige die zich netjes aan de wet houd? Ook als de wetten van god zijn. Waarom is god en het geloof toch zo geobsedeerd tot overgave ipv een goed leven leiden?

Martien, je zegt er wordt nu eenmaal heel pluriform over de bijbel en God gedacht. Dat klopt. Ik vind ook altijd een lastige hoe ik hier mee moet omgaan. Aan de ene kant, heb je als mens maar een heel beperkt blikveld, wat erg door opvoeding en cultuur is bepaald en kun je dingen als heel erg fout zien, terwijl ze het misschien helemaal niet zijn.

Heel goed, wat goed en kwaad is is iets cultureels.

Aan de andere kant, als bepaalde bijbelgedeeltes in "leer en leven" helemaal niet serieus worden genomen omdat ze "nu eenmaal voor meerdere interpretatie" vatbaar zijn ga je naar mijn mening heel duidelijk een grens over. En ook daarin sta ik niet alleen. Neem de 10 stammen van Israel. Zij vonden het onzin om God in Jeruzalem te gaan dienen. Dat kon ook wel in Dan en Bethel. Gouden kalf er neer zetten en klaar. Heel pluriform allemaal. Maar bv Amos, maar ook andere profeten waren heel stellig in hun afwijzing, vergezeld met de dreiging van God als ze zich niet hielden aan de Bijbel. En deze profeten neem ik heel erg serieus, omdat in diezelfde bijbel staat dat God hen gezonden heeft. We kunnen het wel niet leuk vinden die dreiging van God met oordeel, als we niet leven naar Zijn geboden, maar Hij als Schepper van de wereld heeft er recht op, dat deze wereld zich aan hem wijdt. En om dan met de opmerking te komen, een God die met een zondvloed komt is een wrede God; Hij zelf heeft Zijn eigen Zoon gezonden, omdat Hij deze wereld zo lief had, hoe kun je dan nog praten over een wrede God?

Omdat een mensenoffer nooit een teken van liefde is. Stel je voor dat je baas vandaag zegt, je hebt hele slechte dingen op je werk gedaan, dingen gestolen, regels aan je laars gelapt, ect. Maar ik ga je niet straffen, als oplossing offer ik mijn eigen zoon zodat hij de daden van jou draagt. Dan zou je zeggen, dit is compleet idioot. Hoe kan je een iemand straffen voor de daden van een ander?? Jammer dat mensen dat niet door hebben als het over jezus gaat.

Maar zoals wij het rechtvaardig vinden dat een oorlogsmisdadiger zwaar gestraft wordt, zoals is het naar mijn inzien ook niet wreed, maar rechtvaardig als God mensen straft, als die Hem en andere mensen kwetsen (ook wel genoemd zonde doen).

Is jezus verantwoordelijk voor de daden van een oorlogsmisdadiger? Lijkt me niet he. Waarom werd hij er dan toch voor gestraft? Immers moet hij het kruis op. Laat het even duidelijk zijn, die oorlogsmisdadiger is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, niet jezus.
*onderschrift verwijderd door moderator*

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 18:31

Knap hoor, om een topic op deze wijze naar je toe te trekken.
En op deze wijze weer je visie op Bijbel door te drukken en te ventileren...
Daar zijn inmiddels op dit forum vele honderden pagina's over vol geschreven
Ik denk dat er op het hele forum geen enkel onderwerp daar slechts 7 bijbelteksten aan geliëerd kunnen worden, zoveel aandacht krijgt.
En ook keer op keer zoveel felle reacties oproept.

En dát was nu net de vraag.

Ik hou mijn hart hoe het er in bijvoorbeeld huize Schelpje3 aan toe zal gaan als er een kind thuis gaat komen dat vertelt homo te zijn, een vriend heeft én de Heere wil dienen...

Waarom toch die felheid en drang tot opleggen van je visie, terwijl ik geen christelijke homo ken die juisty de ander dwingt om de visie over te nemen dat een relatie wel zo kunnen...
Je kunt toch je visie vertellen, houden en de ander zijn visie laten vertellen en houden?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 21 dec 2010 18:35

JeeWee schreef:Knap hoor, om een topic op deze wijze naar je toe te trekken.

Graag gedaan

Ik denk dat er op het hele forum geen enkel onderwerp daar slechts 7 bijbelteksten aan geliëerd kunnen worden, zoveel aandacht krijgt.

Ik hou mijn hart hoe het er in bijvoorbeeld huize Schelpje3 aan toe zal gaan als er een kind thuis gaat komen dat vertelt homo te zijn, een vriend heeft én de Heere wil dienen...

Waarom toch die felheid en drang tot opleggen van je visie, terwijl ik geen christelijke homo ken die juisty de ander dwingt om de visie over te nemen dat een relatie wel zo kunnen...
Je kunt toch je visie vertellen, houden en de ander zijn visie laten vertellen en houden?

Dat doe ik toch ook? Ik dwing niemand om het met mij eens te zijn. Ik geef alleen mijn mening. Als jij wilt geloven dat god een god van liefde is terwijl hij bijvoorbeeld niet wil dat homo's samen mogen wonen en trouwen net zoals hetero's dan moet je dat zelf weten. Ik vind het zelf alleen een bezopen mening maar ik dwing je niet om het niet te vinden.
*onderschrift verwijderd door moderator*

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 21 dec 2010 18:40

Beste hazelaar,
Ik proef uit je post een positieve houding naar mij, ook al ben je het zo te zien totaal oneens met me. dat voelt prettig. Tnx.

Persoonlijk vind ik die pluriformiteit geen verlies, maar winst. Maar daar zit dan ook het verschil, denk ik, ik neem de bijbel niet als een wetboek, maar als een richtingaanwijzer. dat wil zeggen dat ik meerdere interpretaties onderzoek en zie wat ik er mee kan. Als er staat dat je goed moet zijn voor je slaven, plaats ik dat in de tijd van toen, dus is het voor mij geen Goddelijk gegeven dat slaven houden goed is ( 1 van de vorige posters maakt van slaven werkkrachten zonder betaling, maar dat is een beetje flauw. Ook mensen "houden" die werken zonder betaling vind ik niet van deze tijd).

Je had t over de zondvloed.
Volgens jou stuurde God zn zoon en daarom is het ombrengen van de hele wereldbevolking ok? Ethisch ingewikkeld, lijkt me.
Maar wij verschillen in de opvatting over hoe dat zit met de zoon van God. Is die gestorven?

De principiële kwestie is dat voor mij de bijbel een boek is van een enorme waarde, maar je moet dat dan wel losmaken van de letterlijke interpretatie, mijn inziens.

Voor mij is geloof een zoektocht, geen zekerheid.
(Ik hoop dat die wachter voor mn lippen niet al te lang werk meer heeft, want ik begeef me op steeds gladder ijs in deze omgeving...)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 18:51

JeeWee schreef:Je kunt toch je visie vertellen, houden en de ander zijn visie laten vertellen en houden?

jij bent gewoon niet zeker van jezelf. diep in je hart weet je dat je geen gelijk heb. dat is de reden dat je te vuur en te zwaard je visie wilt verdedigen en overeind houden.

als jij zo zeker was dat je het bij het rechte eind heb,was je veel rustiger als nu.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 21 dec 2010 18:58

Horeb schreef: jij bent gewoon niet zeker van jezelf. diep in je hart weet je dat je geen gelijk heb. dat is de reden dat je te vuur en te zwaard je visie wilt verdedigen en overeind houden.

Hmmm..... dus het "te vuur en te zwaard verdedigen van je eigen visie is een teken dat je diep in je hart weet dat je ongelijk hebt"?

Dr zijn hier best een hoop posters die veel vuur en zwaard vertonen... Iemand gebruikte zelfs 10 uitroeptekens in zn post...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 19:01

martien schreef:Als er staat dat je goed moet zijn voor je slaven, plaats ik dat in de tijd van toen, dus is het voor mij geen Goddelijk gegeven dat slaven houden goed is ( 1 van de vorige posters maakt van slaven werkkrachten zonder betaling, maar dat is een beetje flauw. Ook mensen "houden" die werken zonder betaling vind ik niet van deze tijd).

dat was ik. mijn post was beslist niet flauw bedoelt maar bloedernstig. het gaat zelfs nog verder als je begrepen hebt....ik beweer dat het woord slaaf zoals dat in de Thora gebruikt wordt, uitwisselbaar is voor werknemer nu. met beloningen cq salaris.

Martien schreef:(Ik hoop dat die wachter voor mn lippen niet al te lang werk meer heeft, want ik begeef me op steeds gladder ijs in deze omgeving...)

je heb gelukkig je gevoel voor humor niet verloren :D
maak trouwens niet de fout dat ik een hekel aan jou heb of zo hoor.........daar is absoluut geen sprake van. je bent me zeer dierbaar, zeker omdat we een discussie voeren samen die echt ergens over gaat. ik zou wensen zo met nog 16 miljoen nederlanders te kunnen spreken.
het is ook niet mijn bedoeling je tegen te spreken....maar het is mijn drijfveer je te winnen voor de beste zaak.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 dec 2010 20:11

JeeWee schreef:Knap hoor, om een topic op deze wijze naar je toe te trekken.

Bijzonder zoals jij me in elke posting weer weet neer te zetten.
In huize schelpje is ook een vader !
Je leest BEWUST verkeerd en probeert mij nu neer te zetten als een zeer kwade moeder, waar haar kinderen niet zichzelf kunnen zijn.
Gelukkig weet ik voor mezelf dat het anders is.
Het zou je sieren je persoonlijke hatelijkheden voor je te houden en gewoon op inhoud verder te gaan.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 21:40

Horeb schreef:
JeeWee schreef:Je kunt toch je visie vertellen, houden en de ander zijn visie laten vertellen en houden?

jij bent gewoon niet zeker van jezelf. diep in je hart weet je dat je geen gelijk heb. dat is de reden dat je te vuur en te zwaard je visie wilt verdedigen en overeind houden.

als jij zo zeker was dat je het bij het rechte eind heb,was je veel rustiger als nu.

Ach, ook jij bent hartenkenner?
Nee Horeb, als je zo'n lange zoektocht achter de rug hebt als ik, ben je wel heel zeker geworden van de conclusies.
Maar ik wil anderen hun eigen conclusies niet ontzeggen.
Ik verdedig helemaal niks 'te vuur en te zwaard'.
Ik claim echter voor mijzelf het recht op een eigen visie.
En geloof me, die is met veel gebed ontstaan.
En maak je geen zorgen: ook mijn ziel was onrustisg in mij, totdat het rust vond in God...

Ik word echter fel als men aan anderen geen ruimte geeft en daarmee veel jonge zoekers kapot maken tot aan de strop toe. Ik heb te veel homo's de kerk de rug toe zien keren, 'dankzij' brave kerkmensen die het allemaal zo goed hadden bedacht en wisten...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 21 dec 2010 21:44

Horeb schreef:
Martien schreef:(Ik hoop dat die wachter voor mn lippen niet al te lang werk meer heeft, want ik begeef me op steeds gladder ijs in deze omgeving...)

je heb gelukkig je gevoel voor humor niet verloren :D

Als je jezelf te serieus neemt, gaat t niet goed met je. Dat betekent NIET dat ik geloof niet serieus neem, dat is een andere zaak.
Ik mag graag een beetje de draak steken met mezelf, om t luchtig te houden. Op de goede manier luchtig, wel te verstaan.

maak trouwens niet de fout dat ik een hekel aan jou heb of zo hoor.........daar is absoluut geen sprake van. je bent me zeer dierbaar, zeker omdat we een discussie voeren samen die echt ergens over gaat. ik zou wensen zo met nog 16 miljoen nederlanders te kunnen spreken.

Nice.
Nee ik kan de ernst van de onderwerpen wel scheiden van de persoonlijke sfeer, denk ik.

het is ook niet mijn bedoeling je tegen te spreken....maar het is mijn drijfveer je te winnen voor de beste zaak.

:) :) :)
Dat is helemaal prima. No problem.
Voor mij is de "beste zaak" het best verwoordt door Nelson Mandela:
Our deepest fear is not that we are inadequate
Our deepest fear is that we are powerful beyond measure
It's our light, not our darkness that most frightens us.
We ask ourselves, who am I to be brilliant, gorgeous, talented and fabulous?

Actually who are we not to be?
You are a child of God.
Your playing small doesn't serve the world.
There's nothing enlightening about shrinking
So that other people won't feel insecure around you.

We are born to make manifest the glory of God that is within us.
It's not just in some of us, it's in everyone.
And as we let our light shine, we unconsciously
Give other people the permission to do the same.

Nelson Mandela, Inaugural Speech 1994

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 dec 2010 21:46

schelpje3 schreef:Bijzonder zoals jij me in elke posting weer weet neer te zetten.
In huize schelpje is ook een vader !
Je leest BEWUST verkeerd en probeert mij nu neer te zetten als een zeer kwade moeder, waar haar kinderen niet zichzelf kunnen zijn.
Gelukkig weet ik voor mezelf dat het anders is.
Het zou je sieren je persoonlijke hatelijkheden voor je te houden en gewoon op inhoud verder te gaan.

Maar mijn lieve... van hatelijkheden is geen sprake.
Ik heb alleen jonge homo's letterlijk dood zien gaan, o.a. omdat ze ouders hadden die hen puntig alle hoeken van hun viise op de Bijbel lieten zien.
Ik ik geloof oprecht dat je een zeer goed bedoelende moeder bent...
Maar uhhh goede bedoelingen? Is dat het?

Je felheid doet ernstiger vermoeden...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 21 dec 2010 21:48

JeeWee schreef:
Nee Horeb, als je zo'n lange zoektocht achter de rug hebt als ik, ben je wel heel zeker geworden van de conclusies.
En maak je geen zorgen: ook mijn ziel was onrustisg in mij, totdat het rust vond in God...

Ik word echter fel als men aan anderen geen ruimte geeft en daarmee veel jonge zoekers kapot maken tot aan de strop toe. Ik heb te veel homo's de kerk de rug toe zien keren, 'dankzij' brave kerkmensen die het allemaal zo goed hadden bedacht en wisten...

nee JeeWee..geen hartenkenner. wat je nu verteld doet me goed. ik ben blij dat je wat van jezelf laat zien.
je mag van mij je eigen visie best houden,tenzij je volledig vrede met God hebt. je staat tenslotte met Hem in rekening,evenals wij.
gun ons echter ook onze visie,die echt op de bijbel gestoelt is. begrijp dat we als Zijn kinderen,opkomen voor Zijn zaak.
bedankt voor de discussie :wink:

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 21 dec 2010 22:18

@ Jeewee
Je zorg om jonge mensen die door brave kerkmensen de kerk uit worden gedreven (misschien niet eens zo direct, dan wel indirect vanwege het in het algemene veroordelend spreken over homoseksualiteit) deel ik volkomen. Je mag best weten dat ik dit gigantisch lastig als het over dit onderwerp gaat. Immers enerzijds ben ik geen haar beter dan wie dan ook. Seksualiteit is iets wat diep ingrijpt in degene die je ben en als een deel van je identiteit dusdanig wordt aangevallen/ afgekeurd hakt dit er gigantisch in. Als je het klopt, wat wordt beweerd dat 5% van de mannen en 3% van de vrouwen homo is en dan er in zo'n grote gemeente uit rechts orthodoxe hoek met 2000 mensen zoals bv in Barneveld en omstreken te vinden ongeveer 50 homoseksuele mannen en 30 lesbische vrouwen in de kerk zitten (heb wel mijn vragen in hoeverre dit in alle situaties op gaat omdat het ontstaan van deze gevoelens volgens mij duidelijk een combinatie van omgeving en genetica is, dus meestal niet alleen een kwestie van genetica). Kunnen die vrijuit spreken over hun geaardheid zonder met hun nek aangekeken te worden? Aan de andere kant, voor mijzelf is serieus nemen wat de bijbel zegt, ook over dit onderwerp, voor mij heel belangrijk. En het is volgens mij vrij duidelijk dat de bijbel het uitleven van homoseksualiteit als een gruwel ziet. Ik heb in mijn eerste reactie al een heel verhaal gegeven over scheppingsorde, man en vrouw met elk hun verschillende persoonlijkheid wat goed is voor de vorming van een kind, trouw-huwelijk-seksualiteit- en voortplanting wat onlosmakelijk bij elkaar hoort. Daar sta ik nog steeds wel achter, maar een individueel persoon die homofiele gevoelens voelt kun je er ook volledig mee onder de grond schoffelen. Daar ben ik me terdege van bewust.

Concluderend wil ik wel achter de bijbelse notie van afkeuring van uitleven van homoseksualiteit staan, maar daaraan vooraf in hele grote letters het tweede grote gebod, namelijk je naasten liefhebben als jezelf bovenaan stellen. Het is zo makkelijk te wijzen op de splinter bij een ander en de balk in je eigen oog over het hoofd te zien.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Terug naar “Archief”