Moderators: elbert, henkie, Moderafo's
Aurelius schreef:. Indien je Maria geaccepteerd hebt als zijnde de ark van het Nieuwe Verbond, dan zal je spoedig verder raken.
Ken jij Hugo Bastiaan Visser? Een gereformeerd predikant. Hij koos voor de waarheid, wat hem veel gekost heeft. Althans, hier op aarde. Ken jij Aurelius Augustinus? Hij koos voor de waarheid, ook al voelde hij zich "veel meer tot Christus behorend" in de quasi-Christelijke sekte der Manicheers. Ook hij is nu in het paradijs. Weet je hoe hij sprak over iemand als jij, iemand die verklaart dat verdere Bijbelse waarheid er niet toe doet en dat men aldus welke kerk dan ook kan bezoeken? Lees eens iets van hem, indien je niet naar mij wilt luisteren.
Berjan schreef:Beste Aurelius,
dus jij hebt de waarheid? Er is maar 1 waarheid? De rest is leugen en slecht? Ik heb vroeger de Bijbel gelezen vanuit een Gereformeerd vrijgemaakt standpunt. En ik vond dat wij gelijk hadden, bijvoorbeeld over de kinderdoop. Nu ik er objectief tegenover sta, zie ik in dat de baptisten ook een punt hebben. Er zijn zoveel kerken en iedereen kan een tekst voorleggen om zijn/haar standpunt te verdedigen. Als je dit niet ziet, en maar 1 waarheid kent dan oordeel je niet objectief. Want toevallig ken JIJ de Waarheid, maar de Baptist kent OOK de Waarheid.
Vrijzinnigheid is juist goed, als je elkaar maar in de waarde laat. Dat er mensen vermoord worden omdat zij de waarheid dienen is ook niet helemaal juist. Zij DENKEN de waarheid te kennen en daarom laten ze zich vermoorden door mensen die een andere waarheid DENKEN te kennen. Vroeger werden gnostici vermoord om HUN waarheid door de R.K. de voorlopers van de Christelijke kerken.
Laten we wel zijn, er is niet EEN waarheid. Er zijn vele waarheden. Hindoes hebben net zoveel recht om hun geloof als waarheid te beschouwen als Christenen. Moslims ook, Joden ook.Ken jij Hugo Bastiaan Visser? Een gereformeerd predikant. Hij koos voor de waarheid, wat hem veel gekost heeft. Althans, hier op aarde. Ken jij Aurelius Augustinus? Hij koos voor de waarheid, ook al voelde hij zich "veel meer tot Christus behorend" in de quasi-Christelijke sekte der Manicheers. Ook hij is nu in het paradijs. Weet je hoe hij sprak over iemand als jij, iemand die verklaart dat verdere Bijbelse waarheid er niet toe doet en dat men aldus welke kerk dan ook kan bezoeken? Lees eens iets van hem, indien je niet naar mij wilt luisteren.
En jij weet dat deze Augustinus nu in het paradijs is? Heb je een kaartje gehad? Nogmaals, dit is je geloof. Daar ben je vrij in, maar je moet je geloof niet verwarren met de werkelijkheid die bewezen is.
Groeten
Berjan
Aurelius schreef:Beste Mohamed,
Hartelijk dank voor je reactie. Sorry dat ik zo laat reageer: de studie vroeg veel aandacht de afgelopen weken.
Met een 'extatische geest' verwijs ik niet naar een Schriftgeheim. Hiermee doel ik op de ervaring van velen dat zij opeens overvallen worden door extase, meestal in de context van de een of andere kleine protestantse gemeente, vaak charismatisch. Vervolgens doet men er alles aan om deze heerlijke geest te behouden door (de leer van) de eigen gemeente te verdedigen. Zo schreeuwen 10 mensen dan 10 verschillende doctrines en zoals je zelf reeds aangeeft kan er maar een gelijk hebben en mogelijk zitten allen er zelfs naast.
Trek zelf de conclusie. Deze wereld kent vele 10-duizenden verschillende protestantse kerkjes die allemaal het grote gelijk claimen. Wie heeft er volgens jou gelijk? Ik weet het wel.
Ik ben het overigens eens met Berjan inzoverre dat hij erop wijst dat wij geen letterknechten dienen te zijn. Wij dienen slaven van het levende Woord van God te zijn, niet van het geschreven Woord van God: dat maakt ons vrij. Verder onderschrijf ik zijn filosofische God niet, maar ook jouw protestantse Jezus bestaat niet, ben ik bang.
Wees toch iets milder en vriendelijker, Mohamed. Daar ga je later geen spijt van krijgen, hoor.
Kan je nog eens antwoord geven op de vragen die ik stelde in mijn vorige bijdrage?
Hartelijke groeten,
Aurelius
Aurelius schreef:Best(e) schaapje,
Hartelijk dank voor je posting. Ik begrijp wat je schrijft over Maria: heel nuchter inderdaad. Heb je de content van dit Maria-ark topic gelezen en begrepen? Wat vond je ervan? Ga je akkoord?
Hartelijke groeten,
Aurelius
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Google Adsense [Bot] en 20 gasten