Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 18 dec 2010 13:19

Horeb schreef:
JeeWee schreef:
schelpje3 schreef:Je kunt van jezelf de neiging tot kleptonamie hebben bijv..

Je vat het echt niet he?
Zo wordt het wel moeilijk praten...
Kleptomanie schaadt de ander
Pedoseksualiteit schaadt de ander
Echtbreuk en overspel schaadt de ander
Moord schaadt de ander
Jaloezie schaadt de ander
Diefstal schaadt de ander
Zwartwerken schaadt de ander

Maar twee mannen die van elkaar houden? Schaden die de ander?
En als ze ondanjks alkle tegenwerking van brave kerkmensen toch nog de Heere in hun relatie willen en mogen betrekken? Schaden zij de ander?
Dát is het verschil.

En tóch vliegen we er op af om alle vingers die we hebben uit te steken en te beschulkdigen.
Die het tot zonde is, is het tot zonde!

JeeWee, ik doe nog 1 keer een poging.......

allereerst kun je ons niet verwijten dat we feller zijn tegen de zonde van homofilie als tegen welke andere zonde ook. dat is alleen JOUW denkwijze.

en zonde is het.........laat dat duidelijk zijn.
ik durf de stelling aan dat mensen een andere seksuele geaardheid hebben,maar zich daar met Gods hulp tegen verzetten, en dan kun je daar alleen maar respect voor hebben.

en JeeWee..... dat je met een bepaalde zonde je naaste niet schaadt zegt niets.....het gaat erom of iets een zonde is voor een Rechtvaardig en Heilig God.
we zondigen immers niet tegen mensen..............maar missen ons doel....waar God ons toe geschapen heeft.

wil je dat niet begrijpen dat je daar zo over door blijf gaan?

Je was met net even voor. Zondigen betekent: doel missen ! Het maakt niet uit of wij tegen onszelf zondigen, dat kan nl oook, of de andere benadeling in de zonde. Het gaat ALTIJD tegen God in ! DAT is zo erg !
En wat leeft er allemaal niet in ons hart, wij worden bewaard voor de uitvoering ervan, maar de gedachten of begeertes zijn er vaak wel !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 dec 2010 13:32

Horeb schreef: JeeWee, ik doe nog 1 keer een poging.....

Mislukt.

Horeb schreef: allereerst kun je ons niet verwijten dat we feller zijn tegen de zonde van homofilie als tegen welke andere zonde ook. dat is alleen JOUW denkwijze
Tja, niet dus. De felheid ios een meetbaar feit

Horeb schreef: en zonde is het.........laat dat duidelijk zijn.

Daar zijn legio theologen het niet mee eens.
Op veel vlakken is er kennelijk ruimte tot verschil in visie. Hier niet. Dat was ook de kern van mijn openingstopic.

Horeb schreef: we zondigen immers niet tegen mensen..............maar missen ons doel....waar God ons toe geschapen heeft.

Ja en nee. niet voor niets noemt God in de samenvatting van de wet twee GELIJKWAARDIGE geboden

Horeb schreef: wil je dat niet begrijpen dat je daar zo over door blijf gaan?

Ik stuurc dezelfde vraag even aan je terug..
Maar als met 'begrijpen' bedoelt dat ik je visie over moet nemen, dan gaan we langs eljkaar heen

Maar opnieuw ontaardt een discussie er in dat we het gelijkl of ongelijkl van de visie op homoseksualiteit gaan bevechten..
Daar gaat het in dit topic niet om..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 dec 2010 13:48

Nee, maar jij laat ONBEDOELD de felheid oplaaien, door een afwijkende, nogal vasthoudende, zienswijze er op na te houden.
Het is een stokpaardje van jou, waarom ? Er zijn nog veel meer leerzame en goeie topics :D

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 18 dec 2010 15:26

Beste Schelpje3,
ik tel in je vorige post tien uitroeptekens.

Opnieuw lijkt de discussie te gaan over de vraag of t nou wel of niet ok is, om homo te zijn.
(en ik ben me 100% bewust van het onderscheid dat gemaakt wordt tussen zijn en doen).

Je benadrukt met 10 uitroeptekens dat t jouws inziens niet mag, dat t zonde is.

JW heeft al een paar keer aangegeven, dat DAT niet t onderwerp van deze draad is. De kwestie ZELF is al in heel veel draadjes uitgebreid (al of niet on topic) aan de orde geweest.

Zijn punt is de vraag waarom toch die felheid. Je stopt zelf tien uitroeptekens in je post, dus dat er sprake is van felheid, lijkt wel duidelijk.

Je zegt dat t een 'beetje zn eigen schuld is, omdat ie steeds met hetzelfde standpunt komt". Dat lijkt me een merkwaardige redenering. Als ik bij mn standpunt blijf, word jij dan vanzelf en terecht steeds feller?

Behalve de vraag naar de felheid zelf wijst JW steeds op t feit dat homoseksualiteit onterecht vergeleken wordt met allerlei foute zaken, zoals pedofilie. Het onderscheid dat je mijn inziens moet maken is dat bij homoseksualiteit er geen schade ontstaat voor de betrokkenen ZELF, bij al die andere zaken wel.
Daarom is die vergelijking vals. het is manipulatief. Door de link te leggen middels een vergelijking tussen homoseksualiteit en pedofilie wordt impliciet de morele veroordeling, die pedofilie terecht heeft, overgebracht op homoseksualiteit.
Het is dus gewoon appels met peren vergelijken.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 dec 2010 15:42

JeeWee schreef:Mislukt.
jammer!!!!
JeeWee schreef: Tja, niet dus. De felheid is een meetbaar feit
is niet waar. dat is jou mening
JeeWee schreef:Daar zijn legio theologen het niet mee eens.
Op veel vlakken is er kennelijk ruimte tot verschil in visie. Hier niet. Dat was ook de kern van mijn openingstopic.

er zijn zelfs theologen die het bestaan van God ontkennen........dus wat zeg mij dat? bovendien moeten we als christenen Gods woord als norm nemen. dat is wat ik en nog andere hier doen. Gods woord laat geen ruimte voor jouw opvatting,tenzij je het wil verdraaien. dat is natuurlijk niet interpreteren......maar ontkrachten.
ik doe daar niet aan mee, en wil je raden dat zelf ook niet te doen.

JeeWee schreef: Ja en nee. niet voor niets noemt God in de samenvatting van de wet twee GELIJKWAARDIGE geboden

klopt ook niet. EERST......VOOR het ander.....God lief hebben boven alles. daarna......met niet minder kracht.....onze naaste als onszelf.
je mag deze twee absoluut niet gelijk stellen,want je beroofd God van Zijn eer door dat te doen.

JeeWee schreef:Ik stuur dezelfde vraag even aan je terug..
Maar als met 'begrijpen' bedoelt dat ik je visie over moet nemen, dan gaan we langs elkaar heen

ik besef dat je erg vastzit aan je eigen inzicht. ik verlang ook helemaal niet dat je mijn stellig geponeerde visie overneemt. toch hoop ik wel dat je uiteindelijk zult begrijpen waarom je zoveel weerstand ondervind in je inzichten.

JeeWee schreef:Maar opnieuw ontaardt een discussie er in dat we het gelijk of ongelijk van de visie op homoseksualiteit gaan bevechten..
Daar gaat het in dit topic niet om..

je kunt het een en ander nou eenmaal moeilijk van elkaar scheiden.bovendien is dit geen discussie maar een bijbels aanvaard onderwerp waar alleen jij persoonlijk vanaf dwaalt. let wel......ik bedoel dit niet hard of afstotend.....maar de bijbel is overduidelijk.
Sodom en Gomorra werden door God verwoest omwille van deze vreselijke zonde.

laten we het verder maar even laten rusten. Goede zondag!!!

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 18 dec 2010 16:00

martien schreef:Beste Schelpje3,

Opnieuw lijkt de discussie te gaan over de vraag of t nou wel of niet ok is, om homo te zijn.
(en ik ben me 100% bewust van het onderscheid dat gemaakt wordt tussen zijn en doen).

JW heeft al een paar keer aangegeven, dat DAT niet t onderwerp van deze draad is. De kwestie ZELF is al in heel veel draadjes uitgebreid (al of niet on topic) aan de orde geweest.

Zijn punt is de vraag waarom toch die felheid. Je stopt zelf tien uitroeptekens in je post, dus dat er sprake is van felheid, lijkt wel duidelijk.

Je zegt dat t een 'beetje zn eigen schuld is, omdat ie steeds met hetzelfde standpunt komt". Dat lijkt me een merkwaardige redenering. Als ik bij mn standpunt blijf, word jij dan vanzelf en terecht steeds feller?

Behalve de vraag naar de felheid zelf wijst JW steeds op t feit dat homoseksualiteit onterecht vergeleken wordt met allerlei foute zaken, zoals pedofilie. Het onderscheid dat je mijn inziens moet maken is dat bij homoseksualiteit er geen schade ontstaat voor de betrokkenen ZELF, bij al die andere zaken wel.
Daarom is die vergelijking vals. het is manipulatief. Door de link te leggen middels een vergelijking tussen homoseksualiteit en pedofilie wordt impliciet de morele veroordeling, die pedofilie terecht heeft, overgebracht op homoseksualiteit.

Dat appels met peren vergelijken ben ik het niet helemaal met je eens. Het tegen God zondigen en andere mensen kwetsen wordt in dit topic uit elkaar getrokken terwijl dat duidelijk bij elkaar hoort. God dienen komt namelijk ten allen tijde ten goede aan het welzijn van ons en de mensen om ons heen. Vanwege de strenge wetten die Israel had op het gebied van seksualiteit, (1 man met 1 vrouw, besnijdenis) voeding (hygiene) hadden bij het volk Israel ziektes als Chlamydia veel minder kans, waren de vrouwen veel vruchtbaarder, werden de mensen veel ouder en konden ze een machtig volk zijn dat de Kanaanieten versloeg. Gods wetten waren dus streng maar ook heel goed. Nu heeft God de mens zo geschapen dat er nieuw leven ontstaat, daar waar 2 mensen het meest intiem zijn en zich volledig aan elkaar overgeven. Trouw, seksualiteit, huwelijk en kinderen horen onlosmakelijk bij elkaar. In deze tijd is seksualiteit losgekoppeld van voortplanting, is seksualiteit ook losgekoppeld van trouw en dus is homoseksualiteit geen enkel probleem. Dat God wil dat een kind een vader en een moeder heeft is echter ook weer goed voor het welzijn van het kind, omdat ondertussen al lang duidelijk is dat het belangrijk is voor een kind dat hij zowel vorming ontvangt van een vader figuur (leider, verantwoordelijkheid nemen, sterke man), als van een moederfiguur (zorgend, liefdevol, pratend). En daarom kan homoseksualiteit dus niet goed zijn en in zowel het oude en het nieuwe testament wordt het ook in stevige bewoordingen veroordeeld (theologen die zeggen dat het niet zo is, nemen de bijbel niet letterlijk serieus). Wat JeeWee terecht aansnijdt in dit topic is dat wij gemakkelijk homoseksuelen kunnen veroordelen en de balk in onze ogen niet zien. Terecht punt, maar dat neemt niet weg dat we homoseksualiteit moeten afwijzen.
Daarnaast zijn we tegenwoordig ook wel heel gemakkelijk in het toegeven aan onze eigen zwaktes. Zo van ik heb nu eenmaal die gevoelens, dus laat ik die ook maar uitleven. Zeg je dat ook tegen een pyromaan: Je wilt graag de boel in brand steken, dus ga je gang? Dicht in mijn omgeving ken ik het voorbeeld van een toegewijd christen die zwaar had te kampen, tegen het aangetrokken voelen tot mannen, die met behulp van God en mensen om hem heen de strijd daartegen is aangegaan en inmiddels is getrouwd (met een vrouw!) en een gelukkig huwelijk heeft. Natuurlijk is dan niet in 1 keer alles weg, ze moeten samen nog steeds de strijd aangaan, maar we mogen vertrouwen op Gods bijstand en overwinning
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 dec 2010 16:23

martien schreef:Beste Schelpje3,

Ik tel ze nu ook :mrgreen:
JeeWee begon deze topic alweer over homoseksualiteit, tuurlijk kom je dan toch weer op dezelfde argumenten uit. Ik probeer steeds uit te leggen waarom er vaak zo fel wordt gereageerd, je ziet het nu hier ook weer :wink: je komt nl geen stap verder.
Ik leg geen link tussen pedo's en homo's, tuurlijk niet, maar probeer te weerleggen dat het VANUIT HUN kant gezien, ook met liefde gepaard gaat.
Je wilt toch niet met het voorbeeld komen dat je uit liefde gaat inbreken, of omdat je iemand zo ontzettend graag mag, de hersens intimmert ?
Het zijn verschillende zonden, maar worden allemaal net zo zwaar bestraft.
En die andere zondes, worden ws door veel rechtzinnige mensen net zo hard bedreven, nl de geldgierigheid, de roddel, de valse getuigenis, echtbreken komt ook steeds vaker voor.
Dus in refo-ogen is het niet zo erg om bovenop je geld te zitten, het is erger een homo te zijn.
Want dan kun je niet aan het avondmaal, maar met een dikke spaarpot wel :mrgreen:
Snap je nu mijn punt en vergelijking ?

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 18 dec 2010 16:43

tjonge hazelaar! Wat een duidelijke post van jou! Ik lees het helemaal als waarheid!

Even over de felheid die Jeewee meent te vinden hier, ik vind eigenlijk dat in dit topic heel netjes en beschaaft en over het algemeen goed luisterend met elkaar word gecommuniceert en gediscussiert!
-maar dat is mijn bescheiden niet-felle mening- ;)

J.A.
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor J.A. » 18 dec 2010 16:59

Schipje schreef:tjonge hazelaar! Wat een duidelijke post van jou! Ik lees het helemaal als waarheid!

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 18 dec 2010 17:37

hazelaar schreef: Daarnaast zijn we tegenwoordig ook wel heel gemakkelijk in het toegeven aan onze eigen zwaktes. Zo van ik heb nu eenmaal die gevoelens, dus laat ik die ook maar uitleven. Zeg je dat ook tegen een pyromaan: Je wilt graag de boel in brand steken, dus ga je gang?

Dus een homoseksueel is te vergelijken met een pyromaan?
Dus de discussie hier gaat over het wel of niet toegeven aan "zwaktes"?
Opnieuw maak je een vergelijking die dus niet klopt.

Ik kan me voorstellen dat je zegt dat zonde in het algemeen schade berokkent bij God en daaraan gekoppeld aan anderen.
Ik heb daar op zich een wat genuanceerder mening over maar die doet HIER niet ter zake. Maar ook hier trek je t weer in het algemene vlak door te spreken over "schade" in combinatie met zonde.

Er zijn dus TWEE gespreksonderwerpen:
1. Is homoseksualiteit al of niet zonde, gesplitst in "zijn" of "doen"
2. Waarom toch die enorme felheid tegen de homoseksualiteit, niet alleen vanuit het christendom, maar ook vanuit de islamitische wereld (in sommige andere culturen maken ze er totaal geen punt van).

Dicht in mijn omgeving ken ik het voorbeeld van een toegewijd christen die zwaar had te kampen, tegen het aangetrokken voelen tot mannen, die met behulp van God en mensen om hem heen de strijd daartegen is aangegaan en inmiddels is getrouwd (met een vrouw!) en een gelukkig huwelijk heeft. Natuurlijk is dan niet in 1 keer alles weg, ze moeten samen nog steeds de strijd aangaan, maar we mogen vertrouwen op Gods bijstand en overwinning

Tsjah..... Ik heb bepaalde gevoelens en denkbeelden bij het lezen van zo'n "genezing". Eerder in deze draad stond er ook al wat over een homofiel die zich zo onbedaarlijk schuldig voelde over zn seksuele gevoelens.

Maar goed, dat gaat weer de kant op van het "goed" of "kwaad" en dat zou in dit draadje nou net es effe anders zijn...

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 18 dec 2010 17:50

schelpje3 schreef:JeeWee begon deze topic alweer over homoseksualiteit, tuurlijk kom je dan toch weer op dezelfde argumenten uit. Ik probeer steeds uit te leggen waarom er vaak zo fel wordt gereageerd, je ziet het nu hier ook weer :wink: je komt nl geen stap verder.

Nou ja, je kan t ook gewoon laten rusten.
Kijk, ik denk niet dat iemands mening hier veranderd gaat worden ten aanzien van homoseksualiteit zelf. Maar op zich is de vraag interessant waarom de emoties steeds zo hoog oplopen. Dat zie je op andere fora ook, zoals ik zeiu niet alleen de christelijke.
Het lijkt sterk cultureel bepaald. In sommige culturen is het totaal geen punt.

Ik leg geen link tussen pedo's en homo's, tuurlijk niet, maar probeer te weerleggen dat het VANUIT HUN kant gezien, ook met liefde gepaard gaat.

Dan leg je toch een link? Je maakt dan toch een vergelijking? Je gebruikt dan toch de morele verwerpelijkheid voor pedofilie om aan te tonen dat homoseksualiteit verwerpelijk is?
Dat schrijf je niet expliciet, maar door een "common denominater" te noemen schakel je ze gelijk, zeg je in feite dat het alletwee appels zijn.
Het punt is dat je die twee NIET met elkaar kan vergelijken. Je kan ook zeggen:" de relatie tussen man en vrouw gaat ook met liefde gepaard". Maar die vergelijking wil je NIET maken, neem ik aan, dus het gaat je om het impliciete (terechte) oordeel ten aanzien van pedofilie.

Je wilt toch niet met het voorbeeld komen dat je uit liefde gaat inbreken, of omdat je iemand zo ontzettend graag mag, de hersens intimmert ?

Je wil toch niet met het voorbeeld komen van de liefde tussen mannen en vrouwen, die met elkaar trouwen omdat ze van elkaar houwen?
Begrijp je t verschil?

Het zijn verschillende zonden, maar worden allemaal net zo zwaar bestraft.

DUS gooi je alles op een grote hoop, inbrekers, hoofd intimmerers, pedofielen en o ja, homo's gooien we ook op die hoop, allemaal zondaars.

En die andere zondes, worden ws door veel rechtzinnige mensen net zo hard bedreven, nl de geldgierigheid, de roddel, de valse getuigenis, echtbreken komt ook steeds vaker voor.
Dus in refo-ogen is het niet zo erg om bovenop je geld te zitten, het is erger een homo te zijn.
Want dan kun je niet aan het avondmaal, maar met een dikke spaarpot wel :mrgreen:
Snap je nu mijn punt en vergelijking ?

Ik snap dat heel goed, maar ik vind het dus onterecht.
Deze discussie is "off topic", maar misschien is t tegen de bierkaai vechten om bij t onderwerp te blijven.
T maakt mij persoonlijk niet uit, de wind mag wat mij betreft deze draad blazen waarheen ie wil.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 18 dec 2010 18:48

@ martien:

lijn 1: Is homoseksualiteit een zonde? Lev 18:22 "U mag niet slapen met een mannelijk persoon, zoals u met een vrouw slaapt. Dat is een gruwel".
Rom 1: 27 "En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf".
Het is dus uit de Bijbel volstrekt helder dat seksuele omgang tussen mannen de Heere een "gruwel" is. Dan zitten we nog met dan "zijn" en "doen". Ik denk dat je "zijn" en "doen" niet helemaal uit elkaar kunt trekken. Je steekt een huis in brand, omdat je graag vuur ziet en je hebt seks met andere mannen, omdat je je tot hen aangetrokken voelt. Het heeft beide te maken met zowel je karakter als je opvoeding (in het hebben van homoseksuele gevoelens zit overduidelijk een component van cultuur en opvoeding!) en het komt beiden door de komst van de zonde in de wereld. Jij ziet dat als een slechte vergelijking, ik niet. Als God het hebben van seksuele omgang tussen mannen op 1 lijn stelt met zonden als overspel, hoererij, leugen, drankmisbruik, waarom zouden wij er dan een rangorde aan moeten brengen? Als ik nu zou stoppen met mijn verhaal, zou ik een ongelooflijke *censuur* zijn, ik wil even verder en koppel daaraan je tweede punt.
Iemand die dan wel homoseksuele gevoelens heeft, dan wel praktiserend homo is, is absoluut niet minder waard dan ieder ander mens. We hebben immers allemaal onze eigen zonden, (porno, overspel, hebzucht, materialisme etc etc) als ik tenminste mijn eigen gedachte gang eens naga. En bepaalde zonde oefenen we ook nog eens vrolijk openlijk uit. Roddelen, aanbidding van de god Mammon (altijd maar achter geld aan lopen). We moeten allemaal van genade leven. En inderdaad, als je zegt waarom extra fel zijn over homoseksualiteit, dan is er in principe geen reden om daar extra fel over te zijn.
Het enigste wat ik daar nog wel over wil zeggen is dit: Homoseksualiteit is de afgelopen 40 jaar zo algemeen geaccepteerd, dat je vanzelf opvalt als je een andere mening heb. Het is logisch dat je ageert tegen misstanden in een cultuur. (We zouden als christenen ook veel harder moeten ageren tegenover het materialisme. Paulus ageert niet apart tegen homoseksualiteit, maar plaatst het in een heel rijtje van "verdorvenheden"). Ik wil je graag in herinnering brengen dat in West-Europa bij de germanen homoseksualiteit al not done was en vanaf de komst van het christendom not done bleef. Om het bij Nederland te houden, van de afgelopen 2000 jaar vinden we nu pas 40 jaar homoseksualiteit normaal.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 18 dec 2010 18:59

Tsjah..... Ik heb bepaalde gevoelens en denkbeelden bij het lezen van zo'n "genezing". Eerder in deze draad stond er ook al wat over een homofiel die zich zo onbedaarlijk schuldig voelde over zn seksuele gevoelens.

Goed lezen, ik heb nooit gezegd dat hij "genezen" is, bepaalde karaktereigenschappen of hoe je het ook noemen wilt (laat ik mijn eigen impulsiviteit nemen, waardoor ik ook nog wel eens stomme dingen doe) verdwijnen niet zomaar op de 1 of andere dag. (dacht je dat een ex-drankverslaafde niet zijn hoofd erbij moet houden om niet binnen de kortste keren weer aan de drank te zitten)?, maar vanuit de gedachte dat we mogen leven vanuit de liefde en vergeving van de Heere Jezus Christus mogen en moeten we de strijd tegen onszelf elke keer weer aan gaan (en of dat nu gevoelens zijn voor mensen van hetzelfde geslacht, of dat je als man de vrouw van bv je vriend stiekem wel erg leukt vindt, of teveel vast zit aan je geld, je moet aan de slag). Owen zegt ergens: Doodt de zonde in u, anders zal de zonde u doden. En daar stem ik van harte mee in.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 18 dec 2010 19:06

hazelaar schreef:@ martien:

lijn 1: Is homoseksualiteit een zonde? Lev 18:22 "U mag niet slapen met een mannelijk persoon, zoals u met een vrouw slaapt. Dat is een gruwel".
Rom 1: 27 "En evenzo hebben ook de mannen de natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven en zijn in wellust voor elkaar ontbrand: mannen doen schandelijke dingen met mannen en ontvangen het gepaste loon voor hun dwaling in zichzelf".
Het is dus uit de Bijbel volstrekt helder dat seksuele omgang tussen mannen de Heere een "gruwel" is.

Tot zover zijn we het "eens" in die zin dat het me bekend is dat de christelijke gemeenschap meent in de bijbel aanknopingspunten te vinden voor het veroordelen van homoseksueel gedrag.

Dat is genoegzaam bekend.

Dan zitten we nog met dan "zijn" en "doen". Ik denk dat je "zijn" en "doen" niet helemaal uit elkaar kunt trekken. Je steekt een huis in brand, omdat je graag vuur ziet en je hebt seks met andere mannen, omdat je je tot hen aangetrokken voelt. Het heeft beide te maken met zowel je karakter als je opvoeding (in het hebben van homoseksuele gevoelens zit overduidelijk een component van cultuur en opvoeding!) en het komt beiden door de komst van de zonde in de wereld. Jij ziet dat als een slechte vergelijking, ik niet. Als God het hebben van seksuele omgang tussen mannen op 1 lijn stelt met zonden als overspel, hoererij, leugen, drankmisbruik, waarom zouden wij er dan een rangorde aan moeten brengen? Als ik nu zou stoppen met mijn verhaal, zou ik een ongelooflijke *censuur* zijn, ik wil even verder en koppel daaraan je tweede punt.

Ik ben het met je eens dat het uit elkaar halen van zijn en doen kunstmatig is. Maar dat schreef ik al eerder.

Dan stel je dat omdat God het als zonde ziet (en ik blijf dat relativeren) dan maar alles wat zonde is gelijkgesteld moet worden met homoseksualiteit. Dus enige nuancering is uws inziens niet gewenst.
Dan maar de homo's gaan stenigen?

Iemand die dan wel homoseksuele gevoelens heeft, dan wel praktiserend homo is, is absoluut niet minder waard dan ieder ander mens. We hebben immers allemaal onze eigen zonden, (porno, overspel, hebzucht, materialisme etc etc) als ik tenminste mijn eigen gedachte gang eens naga.

Maar dit is wel een kwestie.
U noemt punten, die je als "gedrag" kunt zien, terwijl de homoseksueel zelf niet voor zijn geaardheid heeft gekozen.

En ik blijf wel bezwaar aantekenen tegen het soort "lijstjes" zoals hierboven, ALSOF homoseksualiteit net zoiets zou zijn als porno, overspel, hebzucht etc.
Dat kunnen we toch niet menen met zn allen.
Ik kan me best voorstellen dat destijds, pakweg 3000 jaar geleden men daar bepaalde gedachten over had, maar m.i. is de zienswijze van toen barbaars en achterhaald. Er staan wel meer 'zienswijzen" in het oude testament die we anno 2010 niet meer zo zien. Stenigen als straf is niet meer van deze tijd, evenmin als de vrouw van een man die is overleden laten trouwen met de broer van die man, of slavernij toestaan.

Het enigste wat ik daar nog wel over wil zeggen is dit: Homoseksualiteit is de afgelopen 40 jaar zo algemeen geaccepteerd, dat je vanzelf opvalt als je een andere mening heb. Het is logisch dat je ageert tegen misstanden in een cultuur. (We zouden als christenen ook veel harder moeten ageren tegenover het materialisme. Paulus ageert niet apart tegen homoseksualiteit, maar plaatst het in een heel rijtje van "verdorvenheden"). Ik wil je graag in herinnering brengen dat in West-Europa bij de germanen homoseksualiteit al not done was en vanaf de komst van het christendom not done bleef. Om het bij Nederland te houden, van de afgelopen 2000 jaar vinden we nu pas 40 jaar homoseksualiteit normaal.

Maar in andere culturen is dat heel gewoon, al heel lang. Het culturele perspectief is niet zo'n sterk argument. Daarnaast heb ik t idee dat in de middeleeuwen ook niet zo'n punt gemaakt werd van homoseksualiteit. De kerk vond te wel 'zondig", maar als je buiten de kerk bleef war er m.i. niet echt iemand ie daar aanstoot aan nam.

martien
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor martien » 18 dec 2010 19:09

hazelaar schreef: maar vanuit de gedachte dat we mogen leven vanuit de liefde en vergeving van de Heere Jezus Christus mogen en moeten we de strijd tegen onszelf elke keer weer aan gaan (en of dat nu gevoelens zijn voor mensen van hetzelfde geslacht, of dat je als man de vrouw van bv je vriend stiekem wel erg leukt vindt, of teveel vast zit aan je geld, je moet aan de slag). Owen zegt ergens: Doodt de zonde in u, anders zal de zonde u doden. En daar stem ik van harte mee in.

Dus we moeten de homoseksueel uitleggen dat zn identiteit zonde is en dat die "gedood" moet worden?
Dat is een nogal stevige uitspraak...

Terug naar “Archief”