Op welke plek staat God in jouw leven?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Op welke plek staat God in jouw leven?

Berichtdoor hazelaar » 18 dec 2010 15:36

Hoe belangrijk is God voor jou? We lezen in de bijbel veel over afgodendienst. We zeggen: Wij als refo's doen dat natuurlijk niet, geen Mariabeelden aanbidden e.d.

Maar is alles wat in je leven naast of boven God staat geen afgod? Ik denk het wel. Ik moet eerlijk bekennen, ik zelf vind het ook heel lastig God altijd op nr 1 te zetten. Dan heb je een heerlijke zondag gehad, tweemaal kerkgang, goede gesprekken, goede boeken, stille tijd, maar dan is het weer maandag en is het weer werk, werk, werk.

Is God belangrijker voor je dan je man/ vrouw, vriend of vriendin?
Is God belangrijker voor je dan je werk/studie?
Is God belangrijker voor je dan je ......?

Willen we niet graag in onze volgende baan meer verdienen, ons volgende huis een groter huis, onze volgende auto een grotere auto.

Johannes de Doper zei: Hij moet meer worden, ik echter minder. Rijmt dit met bovenstaande?

(toevoeging, het gaat er niet om dat we volmaakt zouden moeten leven, we moeten elke dag weer van genade leven, maar willen we God navolgen zoals hij dat van ons vraagt?)

Ben benieuwd naar jullie reacties
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

mw
Moderator

Re: Op welke plek staat God in jouw leven?

Berichtdoor mw » 18 dec 2010 16:17

Pas hier een fijne discussie over gehad op de JV.

God hoort uiteraard op plek 1 te zijn, met een groot ! erbij. Maar God zegt zelf: ik ben de Alfa en de Omega, het begin het einde. Hij hoort dus ook op de laatste plek te zijn. Dat Hij aan het begin en het eind staat wil zeggen dat Hij ook staat op de plekke waar wat anders staat.

En een vriend/vriendin/familie/gezin/etc. waar ook God naast staat is een fantastisch leven!
En uit ervaring kan ik zeggen dat baan/huis/auto in een ander licht komen te staan wanneer je beseft dat God niet 'zomaar een plek in je leven inneemt' (al dat niet nr. 1) maar heel je leven omvangt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Op welke plek staat God in jouw leven?

Berichtdoor Marnix » 20 dec 2010 21:02

Mooi gezegd. We moeten niet redeneren alsof God de concurrent is van onze partner, familie enz. Het wil niet naast al die dingen een plek hebben, ook al is het de 1e plek... maar ook in al die zaken. En dan ziet het lijstje er bijvoorbeeld zo uit:

1. God
2. Partner & God
3. Familie & God
4. Hobby & God
enz.

Tegelijkertijd is dit theoretische stof, de praktijk is lastiger. Zonde is God niet op 1 zetten, niet bij bepaalde zaken betrekken, niet centraal hebben staan. En we zijn zondige mensen. Wat we geloven is niet iets wat we altijd met grote vanzelfsprekendheid uitvoeren. Het is een strijd, ik denk levenslang waarin we met vallen en opstaan mogen leren en groeien.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”